Retouchering af skolefotos

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Besvar
Brugeravatar
Jesper A. H.
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Sony A7, Sony A77 og Canon G12
Geografisk sted: Brønshøj

Retouchering af skolefotos

Indlæg af Jesper A. H. » 17 okt 2019 08:17 am

Nu er jeg ikke selv skolefotograf (og bliver det heller aldrig - det tror jeg ikke min tålmodighed rækker til), men har et barn i skolealderen (13 år) der lige har været til fotografering i skolen og jeg må da sige at artiklen her gav lidt stof til eftertanke - jeg kunne dog aldrig selv finde på at bede om retouchering/Photoshop af et skolefoto...

https://www.dr.dk/nyheder/indland/skole ... eres-boern
Jesper A. H.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Det er for nemt at være Negativ !
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Nu osse på flickr : http://www.flickr.com/photos/hollensen/
Og 500px : https://500px.com/jesperarvedlundhollensen

Brugeravatar
youngman
Kamera: Nikon D850/810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Re: Retouchering af skolefotos

Indlæg af youngman » 17 okt 2019 09:43 am

De forældre, der beder om retouchering må jo være binde gale - undskyld hvis der er nogle FSere. Lad dem skrive under på en kontrakt, at der bliver ikke foretaget nogen ændringer på skolebillederne. Det kan godt være fotografen får færre bestillinger, men tilgengæld kan han/hun spare tid, som kan bruges kommercielt.
Ha en god dag - Erik Christensen

http://www.flickr.com/photos/24219476@N08/

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 17 okt 2019 19:32 pm

Jeg har heller aldrig taget skole-, vuggestue- eller børnehavefotos, men jeg mener ikke der skal retoucheres.
Prisen for disse fotos er på et niveau hvor en retuchering efter min mening ikke kan indeholdes.
Hvis retouchering ønskes må det i givet fald resultere i en tillægspris for dette ekstraarbejde.

Når jeg har taget portrætter i studie eller lignende er der jo tale om længerevarende sessions og bagefter har jeg efterfølgende retoucheret ikke-blivende ting ( bumser, eksem, tårer, savl mm) hvor det var ønskeligt, men prisen er så også anderledes for disse billeder ;-)

/preben

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 17 okt 2019 19:56 pm

Det handler vel ikke om børnene. Det er forældrene, der har behov for at udstille deres børn som værende mere perfekte end de andre i klassen. Jeg syns, det er af skyeligt, at det er kommet der til. Jeg lagde mærke til, at pressen brugte ordet "retuchere". Det lyder ikke helt så slemt som at "photoshop'e, der er blevet psynonym med "manipulere". -og det er SLEMT
Nå, mine piger er flyttet hjemmefra for mange år siden, og har et helt naturligt forhold til udseende og skavanker,

Bo //

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 18 okt 2019 09:18 am

Når jeg siger retouchere billeder fra en studiesession mener jeg at der kan være en vis rimelighed i at fjerne en bums, et lille sår, lidt eksem eller lignende som er der på dagen men ikke ugen efter.
Jeg kunne aldrig drømme om at fjerne skønhedspletter, gøre øjne større eller mindre og heller ikke ændre form på næse eller ansigt.

Mine børn er også store nu, men vi kan da stadig grine sammen over et skolefoto med et sår i panden eller på hagen og mindes situationen.

/preben

fotofriberg

Indlæg af fotofriberg » 18 okt 2019 19:35 pm

Det er en god historie, men er ikke særlig udbredt. I samme boldgade som den hetz, der kører mod børneforældre generelt for tiden.

Når det er skrevet, er det klart, at måden vi har fotograferet portrætter på gennem tiden fortæller meget om os mennesker og den tid, vi lever i. Men børn er hverken mere eller mindre begejstret for bumser end de altid har været. Men jeg er enig i en betydelig omsiggribende bornerthed i samfundet, der sikkert også kommer til udtryk i portrætbilleder.

Besvar