Konstant stress over om fotos er for mørke eller lyse

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Brugeravatar
John Sahl
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Canon EOS 5D Mk4
Geografisk sted: Sjælland

Re: Konstant stress over om fotos er for mørke eller lyse

Indlæg af John Sahl » 20 maj 2020 11:47 am

Jeg printer aldrig et billede, men jeg kalibrerer heller ikke mine skærme og bekymrer mig ikke specielt omkring det. Men, jeg laver heller ikke billeder til andre. Umiddelbart ser dine billeder lidt mørke ud, men jeg troede egentligt at mine generelt var lidt mørke, for jeg kan lide dem på den måde.

Jeg går ikke særlig meget op i det naturlige, bare det ser godt ud for mig, men det betyder så også at jeg nogen gange får lidt smæk for den del ;-)

Hvis jeg var dig, ville jeg bruge Spyder6.

Marlev
Rang: Bruger
Kamera: Canon EOS 6D

Indlæg af Marlev » 20 maj 2020 13:10 pm

Hej John

Fedt fedt, tusind tak for feedback. Ok, så det virker som om at min fornemmelse er korrekt. At de er lidt for mørke.
Men hvad tænker du? Hvorfor? Hvis du har tid... He he. Ellers ok.

Skulle jeg have sørget for at den der slider med eksponering i søgeren, landede på et par trin højere, da jeg skød billederne? Enten ved at skrue på blænde eller lukker. Eller skulle jeg har brugt spot måling på hunden?

Og er det bedre at gøre det, mens jeg skyder eller er det bare det samme at gøre det i Lightroom ved at skrue op for exposure?
Tror jeg har prøvet begge dele. Synes resultatet er lidt det samme. At billedet bliver sådan lidt fesent i de mørke områder. Altså som om, at man skruer de mørke områder op ekstra meget for at kunne se, hvad der sker. Det er som om at det sorte bliver sådan lidt støvet gråt. Kornet, uklart.

Vh Martin

Brugeravatar
Søren N
Kamera: https://www.fujifilm.com/
Geografisk sted: http://www.naestved-ny-fotoklub.dk/

Indlæg af Søren N » 20 maj 2020 13:33 pm

Jeg gør som John og er nok også inde i en "mørk" perode men din kommentar i PB gør at jeg nok bør tænke på at få min skærm kalibreret.
Mht hvornår et billede sidder i skabet er det bybt personligt. Det er din egen smag og intension der er afgørende her.
Indimellem er der jo langt fra udgangspunkt til færdigt resultat.
DSCF0556-JPEG sRGB 1600px for web 2.jpg
DSCF0556-JPEG sRGB 1600px for web 1.jpg

Marlev

Indlæg af Marlev » 20 maj 2020 14:07 pm

Hej Søren

Fede fotos. Jeg lander også tit i den mørke afdeling, fordi jeg synes det ser fedt ud. Men nu skulle jeg lave de her billeder af min kammerats hund, og så tvivler jeg, om de ville synes, det var for mørkt på væggen, når de hænger op. I det øjeblik, at jeg printer dem, så er jeg meget mere sikker i min sag. Men når jeg kigger på min skærm er jeg meget i tvivl.
Min opfattelse af dine fotos i forhold til lys: Det blå føler jeg er for mørkt. Men igen med alle de forbehold vi snakker om. Subjektivt, stil og så videre. Man kunne forestille sig, at det var tidlig morgen, så ville lyset være sådan. Men ved højlys dag, tænker jeg for mørkt.
Det sort, hvide, er også i den mørke afdeling, men det kan langt bedre bære det mørke, synes jeg.

Men super fede fotos begge to. Lækkert cremet og fed dybde, som nok også ville forsvinde, hvis man lysnede det. Og det er jo også derfor, at jeg godt selv kan lide det mørke.

Vh Martin

Marlev

Indlæg af Marlev » 20 maj 2020 14:55 pm

Og nu kigger jeg på min telefon, hvor det blå foto med fuglene er lysere end på min pc...

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 20 maj 2020 20:01 pm

Et typisk eksempel på at en del skærme er justeret til for højt lys .....som med din mobiltelefon.

Endelig er der problematikken med at langt de fleste browsere kun kan vises sRGB og det kan forskyde belysning og især farver i forhold til det du ser i et billedbehandlingsprogram på din PC som oftest er i AdobeRGB eller højere.

Et korrekt belyst billede vil som udgangspunkt være et billede der lige akkurat rører ved venstre og højre side af histogrammet.
Højden af histogrammet siger noget om hvor mange nuancer der er for den enkelte værdi og derfor ikke så meget om eksponeringen.
Dertil kommer selvfølgelig de specielle situationer hvor det ikke passer....se evt. de to videoer jeg linkede til tidligere....og måske også Søren's billede.

Jeg anser et billede for korrekt bvelyst og korrekt behandlet når der er tegning i det meste af de meget mørke områder såvel som i de lyseste.....altså ingen blokkede skygger eller højlys.

Digitale kameraer kan i dag klare et ret stort eksponeringsrum, men i ekstreme tilfælde ( mere end ca 10 -12 blændetrin mellem skygger og højlys med tegning ) kan det være nødvendigt at ty til HDR.

/preben

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 20 maj 2020 20:47 pm

Faldt lige over en god video om editering af forskellige typer fotos.

Den er godt nok baseret på Capture one....MEN de forskellige værktøjer til editering kan også findes i Ligtroom og Photoshop mm.....det er principperne der tæller ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=fMmy5LeLsS8

/preben

Marlev

Indlæg af Marlev » 20 maj 2020 22:17 pm

Hej Preben

Tak for svar. Og linket. Jeg synes din sætning var fin:
"Jeg anser et billede for korrekt bvelyst og korrekt behandlet når der er tegning i det meste af de meget mørke områder såvel som i de lyseste.....altså ingen blokkede skygger eller højlys".
- den tror jeg måske, jeg kan bruge, hvis jeg sidder og kigger på skærmen og er i tvivl :)

Vh Martin

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 20 maj 2020 23:19 pm

For mig er histogrammet min ven - både når jeg er ude med kameraet, og når jeg sidder hjemme foran skærmen. På mit kamera er histogrammet endda ret irriterende, for det viser overeksponering længe før sensoren faktisk er mættet, så jeg er ofte nødt til at lysne lidt i post.

Men grundlæggende skal man sørge for, at der er tegning i alle de lyse og mørke områder - lightroom har også de små trekanter, der kan vise dig, hvornår det sorte eller hvide klipper. Som regel skal der lige præcis være lidt der klipper i begge ender. Hvordan resten af histogrammet skal se ud kan man ikke sige noget generelt om - Men hvis du synes billedet skal være lyst (som f.eks. det på stranden), så skal histogrammet have hovedvægt i den lyse ende af spektret. Hvis du har en lys hund på en mørk baggrund (i skoven) vil du typisk have et lyst peak (hunden) og et mørkt peak (skoven) - Det giver nogenlunde naturlige billeder nogen gange har an lyst til at gå efter noget lidt mere abstrakt, og så hiver man bare i sliders - Men i de tilfælde er det rigtig godt at vide, hvordan 'normale' billeder ser ud på din skærm.

Det bringer mig også til en anden pointe - referencer - Jo mere man kigger på (andres) billeder på sin skærm, jo mere vænner man sig til, hvordan billeder skal se ud på den skærm. Så når du er i tvivl om, hvordan et billede står så gå på 500px eller flickr og søg på 'dog in forrest' - Se hvordan andres billeder står - så får du også en god ide om, hvordan du evt. skal ændre dine egne.

Marlev

Indlæg af Marlev » 21 maj 2020 16:33 pm

Hej Smittefar

Gode pointer du kommer med. Tak.

Hvad mener du med "at det sorte eller hvide klipper"? Hvad betyder det?
Hvordan siger du jeg bruger/læser den der trekant?
Jeg kigger på et billede lige nu, hvor der kun er en trekant i oppe i venstre hjørne. Det er et mørkt billede.

Men den idé med at kigge på andres billeder, det har jeg også måtte ty til. Så sidder jeg og kører frem og tilbage mellem mit eget og et andet, indtil det sidder i skabet i forhold til det andet.

Vh Martin

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 21 maj 2020 16:33 pm

Du skal kalibrer din skærm ift. det lys du har i rummet og så skal du gerne ha,ve konstant lys i rummet.

Forestil dig en bærbar. Tager du den med i haven, så er du nødt til at skrue op for lyset på skærmen for at kunne se noget på skærmen. Tager du så pc’en med in et rum uden noget lys, så er du nødt til at skrue helt ned for lyset. Hvordan skal lyset være imellem. Her er du nødt til at kalibrerer med noget hardware som kan måle lyset der er i rummet. F.eks. Spyder 6

Marlev

Indlæg af Marlev » 21 maj 2020 19:52 pm

Hej phw

Tak for feedback. Jeg sidder altid indenfor med nedrullede gardiner og redigerer, medmindre det er meget gråt udenfor - så kan jeg godt lade lidt lys komme ind i rummet.

Spyder 6. Tak. Du er den tredje, der foreslår det, så må vel til at lægge de der 1300 kroner, som det ser ud til, at det koster, og så lige sætte mig ind i, hvordan man gør.

Tak
Vh Martin

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 21 maj 2020 22:49 pm

Hvad mener du med "at det sorte eller hvide klipper"? Hvad betyder det?
Hvordan siger du jeg bruger/læser den der trekant?

læs her..... https://lightroomkillertips.com/highlig ... ewer-mail/

/preben

fotofriberg
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af fotofriberg » 22 maj 2020 07:30 am

Som jeg læser, er du tilfreds med de billeder, som du ser på skærmen, men mener at print, generelt er for mørke?

Fotografi handler om at arbejde med "lys" og er som sådan ikke let. Og grundlæggende tror jeg bare, at du har opdaget, at det er svært.

"Teknisk" er vejen fra motiv til færdig print ret kompliceret. I mine øjne er den ene mulighed at sætte alt, hvad der kan på "automatisk". Resultatet bør blive udmærket i i 75%-90% af tilfældene. Den anden at lære processen, og det er ikke nemt.

1) Mennesker ser ikke lys på samme måde. Og især "tolker" mennesker ikke lys på samme måde. Spørg bare optikeren.
2) De fleste skærme kan indstilles i lysstærke. Men selv den samme lysstyrke fra en skærm opleves ikke ens i forskellige omgivelser (mange bruger derfor et lystelt, hvis de arbejder i uvante omgivelser.
3) Forskellige skærme viser det samme billede forskelligt.
4) Forskellige printere printer det samme billede forskelligt.

Hvis man teknisk set vil have så stor overendsstemmelse som muligt, er vejen frem noget kalibreringsudstyr. Jeg bruger X-Rite i1Studio, men der findes andre.

Den anden del er så det subjektive. "At se" er noget der læres.

Marlev

Indlæg af Marlev » 22 maj 2020 10:39 am

Hej Preben

Læste dit link. Tak for det. Kan se små blå prikker på mit mørke foto, når jeg trykker på trekanten i øvre venstre hjørne. Nu ved jeg hvorfor. Tak.

Vh Martin

Besvar