Kataloger i CaptureOne

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Brugeravatar
Kalle_dk
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Fuji X-T3 - Fuji X-H1 - Fuji X-100s

Kataloger i CaptureOne

Indlæg af Kalle_dk » 26 jun 2020 19:14 pm

Jeg har efterhånden oprettet flere kataloger i CaptureOne og jeg bruger dem med stor fornøjelse (og lethed) til at finde mine fotos. Nu har jeg dog fået en udfordring som jeg ikke kan finde en løsning på. Jeg oprettede et "Diverse" katalog. Importerede billederne ind (jeg bevarer filernes fysiske placering på drev). Herefter redigerede jeg billederne. Så langt, så godt. Så var det at jeg kom i tanke om, at 10 af de nye fotos skal kunne findes i et katalog med navnet "Maritim". Dette katalog havde jeg ikke, så det blev oprettet. Nu skulle jeg så bare have de 10 billeder ind i det nye katalog. Hvis jeg blot importerede dem fra drev, fulgte mine justeringer ikke med. De er vel i databasen for kataloget "Diverse"? Hvordan kan jeg løse denne opgave?

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Kataloger i CaptureOne

Indlæg af nikon » 26 jun 2020 22:30 pm

Jeg bruger selv Sessions så jeg er ikke så meget inde i Catalogs, men måske denne video kan hjælpe ?

Se evt. 3:43 og frem https://www.youtube.com/watch?v=ZbYMv1wxQd0

/preben

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 27 jun 2020 15:22 pm

nikon skrev:
26 jun 2020 22:30 pm
Jeg bruger selv Sessions så jeg er ikke så meget inde i Catalogs, men måske denne video kan hjælpe ?

Se evt. 3:43 og frem https://www.youtube.com/watch?v=ZbYMv1wxQd0

/preben
Jeg har opgivet at finde ud af "Sessions", men 10'øren faldt langt om længe med "Catalogs" (efter flere timers youtube-kigning). Jeg har også fundet ud af at lave "Albums" som underkategorier til mine "Catalogs". Nu har jeg så bare det ene (nyeste) problem som jeg beskriver. Har endnu ikke kunnet google mig frem til en løsning, men jeg fortsætter..... :P

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 27 jun 2020 17:29 pm

Alle de justeringer du foretager i RAW-filen gemmes i mappen Settings1xx som en .cos fil.

Den er du nødt til at have med over i det nye catalog ellers vil du have en "ren" RAW-fil i det nye katalog.

Måden du for den med over på afhænger af om du kopierer, exporterer til et nyt catalog eller Importerer fra et "gammelt" catalog.
Hvis du gør det sidste skal du sætte flueben i Include Existing Adjustments som vist i videoen ( 3:43).
Selv om videoen er fra en CP1 ver. 10 gælder det stadig.

Jeg ved ikke helt hvad du skal gøre hvis du exporterer til det nye catalog, men du kan i hvert fald efterfølgende kopiere de .cos filer der hører til de respektive billeder over i det nye catalog.

Jeg bruger som sagt selv en "dummy-Session". Jeg kopierer de nye RAW-filer direkte fra kortet til bestemte mapper og har benytter derefter mappelisten som vises under Library og System Folders.

/preben

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 27 jun 2020 19:04 pm

Fandt lige lidt om export af files til nyt catalog. Også her kan man sætte flueben i Include Ajustments.

https://support.captureone.com/hc/en-us ... -originals

/preben

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 27 jun 2020 19:14 pm

nikon skrev:
27 jun 2020 17:29 pm
Alle de justeringer du foretager i RAW-filen gemmes i mappen Settings1xx som en .cos fil.

Den er du nødt til at have med over i det nye catalog ellers vil du have en "ren" RAW-fil i det nye katalog.

/preben
Jeg havde fået den opfattelse at en COS-fil kun opstår hvis man eksporterer en original, hvorimod et foto som kun er importeret ind i et nyt katalog, og herefter er redigeret, har indstillingerne gemt inde i en database i programmet? Jeg er vist ikke helt med endnu.....

Nå, men jeg skal lige hjem fra arbejde. Så skal jeg ha kigget på diverse menuer igen, og steder man kan sætte flueben. Den med "medtag justeringer" lyder jo som noget rigtigt. Jeg må forsøge mig frem. Som alternativ må jeg eksportere alle mine færdigt-redigerede originaler til et eksternt drev. Så får jeg vel automatisk oprettet COS/justerings-filer på det eksterne drev? (som en slags ekstra sikkerhed)

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 28 jun 2020 10:02 am

Følgende er sakset fra et andet forum:
.cos file is an Image settings file created by Capture One, saves image adjustments (exposure, color temperature, white balance, etc.) and other nondestructive edits for a photo. When image adjustments are made, Capture One saves a COS file that has the same name as the original image but with the added ".cos" extension.

Det gælder også dette:
The .cos files contain all of the edits made to the RAW file. They are saved in a 'capture one' folder called Settingss in the same folder as the RAW images. You can move them with the RAW images to transfer all of your edits.

Her er også lige et view over hvilke filer mappen Settings kan indeholde og hvad filerne står for:
Settings.jpg
Prøv evt. dette:
- Læg en ny RAW fil i et catalog og tjek mappen Settings....der er ingen .cos fil med samme navn som billedet.
- foretag nogle justeringer i billedet og tjek igen mappen settings....og nu er der en .cos fil.
- slet .cos filen...luk og åbn CP1 og tjek billedet...nu er dine justeringer væk.

/preben

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 28 jun 2020 16:04 pm

Preben: Jeg må ha hørt forkert da ham der David Grover fra firmaet talte om redigeringsindstillinger inde i databasen, hhv. på disken hvis man brugte catalogs og/eller eksporterede RAW filen til en anden mappe eller disk. Jeg tjekker op på tingene :gogo:

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 28 jun 2020 19:20 pm

Jeg synes at han plejer at forklare tingene godt....men jeg har set et par video'er hvor han beskriver Catalogs, Sessions, Export og Import samt kombinationer og der kan jeg selv komme i tvivl om hvad han mener ;-).

Jeg bruger som tidligere nævnt selv en "dummy session" og kopierer RAW-filerne fra kortet direkte ind i specifikt oprettede mapper.
Når jeg rediegerer dem efterfølgende tilgår jeg de enkelte filer via mappestrukturen under System folders / Denne PC og så den placering jeg forlods har valgt til de enkelte filer ( natur, rejser, portrætter, familie mm.)
Men da en evt. flytning af RAW filer sker "uden for CP1"....altså på rent PC / mappeniveau er jeg nødt til manuelt også at flytte .cos, .comask og .icm filer.

Kan godt se det er en lidt bøvlet arbejdsgang men det skyldes sikkert at jeg er vokset op med DOS og Windows 3 var afhængig af fil- og mappestruktur ;-)

/preben

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 28 jun 2020 20:33 pm

nikon skrev:
28 jun 2020 19:20 pm
Jeg synes at han plejer at forklare tingene godt....men jeg har set et par video'er hvor han beskriver Catalogs, Sessions, Export og Import samt kombinationer og der kan jeg selv komme i tvivl om hvad han mener ;-).

Jeg bruger som tidligere nævnt selv en "dummy session" og kopierer RAW-filerne fra kortet direkte ind i specifikt oprettede mapper.
Når jeg rediegerer dem efterfølgende tilgår jeg de enkelte filer via mappestrukturen under System folders / Denne PC og så den placering jeg forlods har valgt til de enkelte filer ( natur, rejser, portrætter, familie mm.)
Men da en evt. flytning af RAW filer sker "uden for CP1"....altså på rent PC / mappeniveau er jeg nødt til manuelt også at flytte .cos, .comask og .icm filer.

Kan godt se det er en lidt bøvlet arbejdsgang men det skyldes sikkert at jeg er vokset op med DOS og Windows 3 var afhængig af fil- og mappestruktur ;-)

/preben
I gamle dage oprettede jeg også en masse filmapper med navne som f.eks. "Natur", "Maritim", "Skoven" "Byliv" osv. Nu har jeg valgt en anden strategi. Nu er filmapperne navngivet med måned+år. Kategorierne bruger jeg så "Catalogs" til at finde/sortere. Det fungerer fint indtil nu. Jeg vil ikke afvise at jeg på et tidspunkt går over til "Sessions", hvis det virkeligt er SÅ smart som nogen siger. Det skulle vist kunne lade sig gøre, men indtil videre fortsætter jeg med "Catalogs" og "Albums" som underkategorier til nogle af mine kataloger. Lige nu aner jeg bare ikke nok om "Sessions", til at turde eksperimentere FOR meget. Du drømmer ikke om hvor mange timer jeg brugte i starten af min CaptureOne karriere på at finde/redigere fotos som programmet havde glemt alt om, så jeg er ekstra forsigtig med at prøve "nye ting" :lol:

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 28 jun 2020 23:22 pm

Jeg kan sagtens følge dig.....jeg er heller ikke meget for at "skifte" hest ;-)

Men igen...hvis du mangler dine justeringer på billeder efter du har flyttet / kopieret til andet Catalog/Album så prøv at tjekke om der ligger .cos og måske .comask i din Capture one / Settings 1xx mappe med samme navn som filerne......ellers er det bare at få dem kopieret over i Settings-mappen i det nye Catalog/Album.
Så skulle dine justeringer gerne være tilbage. Måske du skal lukke og åbne CP1 før det hele falder på plads efter du har kopieret ?

/preben

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 29 jun 2020 13:14 pm

nikon skrev:
28 jun 2020 23:22 pm
Jeg kan sagtens følge dig.....jeg er heller ikke meget for at "skifte" hest ;-)

Men igen...hvis du mangler dine justeringer på billeder efter du har flyttet / kopieret til andet Catalog/Album så prøv at tjekke om der ligger .cos og måske .comask i din Capture one / Settings 1xx mappe med samme navn som filerne......ellers er det bare at få dem kopieret over i Settings-mappen i det nye Catalog/Album.
Så skulle dine justeringer gerne være tilbage. Måske du skal lukke og åbne CP1 før det hele falder på plads efter du har kopieret ?

/preben
Det har været en frygtelig nat med CaptureOne, Preben :lol: Jeg er kommet frem til den konklusion at hvis man vil have de samme fotos i 2 forskellige kataloger (inklusive justeringer) skal billederne eksporteres (kopieres) en ekstra gang. Det hjælper ikke at importere til et ekstra katalog selvom der er flueben i "include adjustments", selvom det ville være logisk. Der kommer ingen justeringer med i det nye katalog. De ligger heldigvis stadig i det første katalog de blev redigeret i. Jeg har svært ved at finde de cos-filer du omtaler, og det er jo skørt at have 2 kopier af samme raw-fil på drevet. Jeg har vist mistet overblikket.....

Jeg forsøgte at oprette en session, selvom jeg stadig ikke er helt med på hvad der sker i forhold til kataloger, men jeg fik mange forskellige fotos jnd i min session, indtil jeg igen fik filer ind UDEN justeringer. Jeg har vist behov for et kursus hvor jeg sidde ved siden af en instruktør mens han viser hvordan det virker - og jeg kan stille spørgsmål MENS han fortæller :lol:

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 29 jun 2020 14:47 pm

Hmmmm....Træls at bruge så lang tid og det så ikke hjælper...jeg kan ikke lige gennmeskue hvad der går galt for dig ?

Jeg har prøvet følgende:
- taget et tidligere redigeret RAW billede og lagt det i en ny mappe og billedet er nu uredigeret
RAW_1.jpg
RAW_1.jpg (11.3 KiB) Vist 829 gange
RAW_3.jpg
- som du kan se når jeg åbner CP1 efter kopieringen er der oprettet en mappe det nye sted der hedder Capture One og den indeholder en mappe der hedder Settings . I denne mappe er der oprettet en .cos fil med samme navn som billedfilen......den indeholder blot ingen justeringer da de jo ikke er foretaget endnu.
RAW_2.jpg
RAW_2.jpg (11.41 KiB) Vist 829 gange
- herefter justerer jeg billedet ......ikke optimale justeringer...kun til test ;-)
RAW_4.jpg
Herved opdateres .cos filen og der oprettes en .comask fil ( da jeg jo har tilføjet justeringslag )

- jeg kopierer så RAW-filen til en ny mappe....og vupti er alle justeringer væk.

- jeg lukker CP1 ned

- herefter kopierer jeg .cos fil og .comask fil fil Settings-mappen det nye sted

- jeg åbner CP1 og nu er mine justeringer igen på på i billedet i den nye mappe.

Håber det giver lidt mening ;-)

/preben

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 30 jun 2020 00:46 am

Det hele virker noget uoverskueligt, vil jeg mene :cry: Jeg er ret ny bruger af Windows 10. Som jeg nævnte tidligere, kan jeg ikke finde cos-filer. Til gengæld kan jeg finde en masse mindre .RAF filer. Jeg tror faktisk det er de cos-filer du nævner, men windows 10 (hos mig) viser åbenbart ikke .cos til sidst :| Det er da underligt :zconfd

Kan du ikke lige genfortælle hvordan du henter et sprit nyt (uredigeret) foto ind i programmet. Er det i et nyt eller et eksisterende katalog eller i en session? Jeg blir nok nødt til at købe en større ekstern SSD disk og så få eksporteret mine redigerede "originals" over på den, efterhånden som jeg får dem redigeret. Tænk hvis programmet pludseligt brækker ned. Så er alt spildt :lol:

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 30 jun 2020 15:55 pm

.RAF er betegnelsen for en RAW-fil fra et Fuji kamera. Tilsvarende hedder NEF for Nikon og CR2 for Canon og er ikke en .cos.

Prøv at søge i windows efter .cos i ved at skrive .cos i Søgefeltet ( det med luppen i venstre nederste hjørne af skærmen).
Hvis der ikke er et søgeflet så tryk på Windows-knappen ( den med flaget) samtidig med at du trykker på S.
Der skal så være filer der hedder xxxxx.RAF.cos, og hvis du holder musen over navnet vises stien til hvor filen ligger.

.cos filerne ligger i den Catalog-mappen hvor dine RAW-filer ligger og i mappen Capture One og mappen Settings 131 ( tallet henviser til din version af CP1).

Her vist i Windows:
Sti i windows.jpg
Sti i windows.jpg (16.36 KiB) Vist 779 gange
Her vist i Capture One:
Sti i Capture One.jpg
Sti i Capture One.jpg (8.3 KiB) Vist 778 gange
( grunden til at settings har ændret navn fra 130 til 131 er at jeg har åbnet CP1 ellem de to billeder, men det er den samme mappe )

Når jeg henter RAW-filer ind i på PC'en er min arbejdsgang at kopiere filerne til den mappe som jeg på forhånd har valgt / oprettet til lige de billeder.

Du benytter nok Import files men under alle omstændigheder lægger filerne sig i den Catalog-mappe på den placering du har valgt uanset om det er et nyt catalog eller et der er der i forvejen.

Under alle omstændigheder er det spritnye / uredigerede filer du har i cataloget ( indtil du begynder at justere på dem ).

Og det er i den mappe at mappen Capture One/ Settings befinder sig og den oprettes automatisk hvis det er en ny mappe og heri lægges en .cos fil til hvert billede.
Men .cos-filen er "tom" ind til du begynder at foretage justeringer i billedet. Hvis du bruger Layers i din justering oprettes desuden en .comask fil med samme navn som billedet.

Kan du ikke finde den mappe der hedder Capture One i dine Cataloger ?

Det er muligt at du skal finde den via Windows stifinder ?

Jeg arbejder som sagt ikke med Cataloger så det er måske derfor du ikke kan finde .cos filerne....men de er der et eller andet sted.

/preben

Besvar