Panning tips tricks?

For hverdagens snapshots, eksperimenter og diverse. Herunder eksperimenter med diverse kamerateknikker og efterbehandling.
Besvar
RBFrederiksen
Rang: Nyankommen
Kamera: Nikon

Panning tips tricks?

Indlæg af RBFrederiksen » 13 jul 2012 00:19 am

Halløj. Har gået og leget lidt med noget panning, meeeen det bliver ikke altid lige godt. Jeg kunne godt tænke mig at objektet stod mere skarpt. Er det kun et spørgsmål om træning, eller har i nogen tricks?

Her er et eksempel som jeg tog i dag. Kameraet er et D3000 med 18-200 nikkor objektiv. Skudt i shutter priority på 1/100 sekund ved 112mm uden vr og f/5,3.
Jeg har croppet det lidt.
Billede

Brugeravatar
rip59
Rang: ELITEBRUGER
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Re: Panning tips tricks?

Indlæg af rip59 » 13 jul 2012 01:53 am

Jamen, det vigtigste er faktisk at øve sig, prøv at fotografere almindelig trafik med fx 1/60 sek.

Og husk så reglen, Før, Under OG Efter, hvilket betyder at din bevægelse skal være i gang før, under og efter at dit/dine skud falder, specielt er min erfaring at efter er man slem til at glemme, det skal man ikke.

Husk også et jævnt underlag at stå på hvis du står op.

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd
UV-filter = Uden Virkning filter.
ISO, Blænde og lukkertid, Video

Medom
Rang: Lærling
Rang: Lærling
Kamera: Canon 60D

Indlæg af Medom » 13 jul 2012 12:09 pm

Brug evt. et monopod stativ. Det hjælper rigtig meget.

Brugeravatar
Gydesen
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE
Kamera: Nikon D5100
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Gydesen » 13 jul 2012 13:56 pm

Nu sidder jeg ude på arbejdet, med en meget mørk gammel lenovo skærm.

Men ligner det ikke lidt en dof fejl. Er tanken og hans knæ ikke i fokus, men det yderste af skærmene er ude af fokus? Du står jo lidt skå på ham, så fokusplanet ligger ikke paralelt med motorcyklen.

Brugeravatar
Allan Olesen
Kamera: Sony a77

Indlæg af Allan Olesen » 13 jul 2012 14:57 pm

rip59 skrev:Og husk så reglen, Før, Under OG Efter, hvilket betyder at din bevægelse skal være i gang før, under og efter at dit/dine skud falder, specielt er min erfaring at efter er man slem til at glemme, det skal man ikke.
Korrekt. Problematikken er i øvrigt den samme i pistolskydning.

Jeg har en fornemmelse af, at nogen vil sige, at det er noget pjat. Hvordan skulle bevægelse, efter man har taget billedet, kunne påvirke billedet? Så her kommer forklaringen:

Årsagen er, at vi mennesker er lidt for gode til at overlappe flere handlinger, som vi er vant til at udføre efter hinanden. Så hvis man har en sekvens, der hedder
"Løft kamera; følg motorcykel; tag billede; stop bevægelse; sænk kamera", vil man uvilkårligt komme til at lade disse 5 enkelthandlinger overlappe hinanden. Det betyder, at man allerede er i gang med at stoppe bevægelsen, mens man tager billedet. Løsningen er at tvinge sig selv til at indbygge en ekstra handling, der ikke påvirker resultatet, hvis man lader den overlappe den foregående. At følge motivet efter, man har taget billedet, er netop en sådan ekstra handling.

(I pistolskydning betyder det, at man man i stedet for "Løft pistol; tag sigte; afgiv skud; sænk pistol" bruger sekvensen "Løft pistol; tag sigte; afgiv skud; tag sigte; sænk pistol".)

RBFrederiksen

Indlæg af RBFrederiksen » 13 jul 2012 19:25 pm

Tak for god feedback.. :)

Det med bevægelsen på jeg så træne lidt på. Hvad med de indstillinger jeg har brugt på kameraet? Er der noget man kan skrue på der, for at optimere chancerne for succes? Rip, du siger 1/60sek? Er det ved frihånd, stativ eller uanset hvad? Jeg skød dette billede stående, uden stativ, ved 1/100sek og er nærmest allerede i problemer. Men det er måske bare det med træningen.. :)

Det med pistolskydningen er slet ikke noget pjat. Men en god sammenligning faktisk. Jeg har skudt både riffel og lerduer, det kniber bare lidt med at overføre teknikken til mine fotos.

Brugeravatar
Havsnegl
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE

Indlæg af Havsnegl » 13 jul 2012 20:06 pm

Lukkertiden afhænger også af hvor hurtigt dit motivbevæger sig.

Brugeravatar
rip59
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Indlæg af rip59 » 14 jul 2012 01:39 am

+1
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd
UV-filter = Uden Virkning filter.
ISO, Blænde og lukkertid, Video

Besvar