Guldklump fra skabet: Super-Multi-Coated TAKUMAR 85mm F1.8

For hverdagens snapshots, eksperimenter og diverse. Herunder eksperimenter med diverse kamerateknikker og efterbehandling.
Besvar
Brugeravatar
Lars Holte
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Guldklump fra skabet: Super-Multi-Coated TAKUMAR 85mm F1.8

Indlæg af Lars Holte » 29 jul 2014 14:05 pm

For tiden beskæftiger jeg mig mest med det analoge - mellemformat eller såkaldt 120 film i Pentax 645 og Pentax 6x7. Det er meget hyggeligt og lærerigt og giver mig nogle negativer, som jeg kan hygge mig med igen i mørkekammer.
Jeg har dog ikke helt lagt det digitale på hylden. Det har også sine positive sider. Men også på dette felt er jeg lidt 'old school', er jeg bange for. Jeg har moderne Pentax DA*-objektiver til mit Pentax K-5, men jeg synes alligevel, at der ikke er meget, der kan overgå de gamle Pentax-objektiver fra den gang, de blev monteret med M42-skruefatning - og da hed de slet ikke Pentax, men var af uransaglige årsager forsynet med navnet Takumar.

Noget af det fineste jeg har, synes jeg selv, er det klassiske Super-Multi-Coated Takumar 85mm F1.8. Det er ret 'ungt' til et Takumar at være - født så sent som i 1972. Mange andre Takumar-objektiver går tilbage til 60-erne og 50-erne.
Nøgterne tal: 6 elementer i 6 grupper, mindste fokuseringsafstand 0,85 m, filtergevind 58mm, vægt 340 gram (375 gram med den originale metalsolblænde). Helmetal hus - ikke spor af plastic noget sted.
Den mindre nøgterne fornemmelse: skøn at håndtere, veje i hånden, dreje på fokusringen. Derefter en nydelse at betragte den fornemme gengivelse af områderne, der ikke er i fokus, og skarpheden i det, der skal være i fokus. Det giver nogle lidt andre resultater, end det jeg opnår med moderne, computer-beregnede objektiver, synes jeg selv.

På Pentax DSLR (APS-C) træder 'crop'-faktoren i kraft, så det fungerer som et 125mm på FF. Det er lidt ærgerligt i en del tilfælde, men på den anden side kan Pentax DSLR fungerer i Av-modus (blændeprioritet) med automatisk lysmåling med disse gamle objektiver, og det er jo praktisk. Der er også fokusbekræftelse i søgeren (et rødt signal angiver, at motivet er i fokus - nyttigt, når der ikke er nogen split-prisme på moderne matskiver).

John Nyberg lavede en fin anmeldelse (Objektiv: Super Multi Coated Takumar 85mm f/1,8) for nogle år siden - jeg skal ikke gentage hans, men kun sige at dette er GUF! Nu havde dette stået i skabet i et stykke tid (jeg har haft det i fem år, men det bliver ikke brugt så tit), så nu skulle det luftes igen på mit Pentax K-5. Anledningen var, at jeg venter på at modtage per post et Super-TAKUMAR 85mm F1.9 - fødselsdato omkring 1964 og ikke med den samme 7-lags S-M-C-coatning som dette, men kun 3 lag og derfor lidt mere udsat for 'flare'. Super-Tak'en skal ikke være ligeså skarp (og dog ikke så langt fra), men have en mindst ligeså blød (eller endnu blødere) gengivelse af områderne, der ikke er i fokus. Det skal blive sjovt at sammenligne disse to.

Her er nogle prøver taget med mit K-5. De tre første er taget (håndholdt) med en mellemring på 20mm for at forkorte fokuseringsafstanden og helt åben blænde:
Billede
Billede
Billede

Her nogle landskabsbilleder, kun for at vise, at det kan det også (nok ca. blænde 4-5.6):
Billede
Billede
Billede
Mvh.
Lars

holtelars på Flickr
"Ser på negativer som noget positivt"

Brugeravatar
Kristinna7D
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon EOS 7D

Re: Guldklump fra skabet: Super-Multi-Coated TAKUMAR 85mm F1.8

Indlæg af Kristinna7D » 29 jul 2014 14:16 pm

Sikke nogle fine billeder - de er meget naturlige. :)

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 29 jul 2014 14:24 pm

Kristinna7D skrev:Sikke nogle fine billeder - de er meget naturlige. :)
Takker og bukker.
OBS - Takumar-objektiver kan selvfølgelig også, med det rigtige adapter, bruges på dit Canon 7D: http://www.youtube.com/watch?v=tKCMEJKM4DE
Mvh.
Lars

holtelars på Flickr

Brugeravatar
skala
Challenger
Kamera: En lang række mærker, analog og digital
Geografisk sted: Odense
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af skala » 29 jul 2014 16:34 pm

Flotte billeder, der helt klart viser at de gamle objektiver absolut stadig kan bruges!!!

Jeg bruger af og til også mine gamle objektiver på dslr (faktisk bruger jeg nok meste de gamle, da jeg i de sidste par år for det meste har fotograferet analogt)

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 29 jul 2014 18:00 pm

skala skrev:Flotte billeder, der helt klart viser at de gamle objektiver absolut stadig kan bruges!!!

Jeg bruger af og til også mine gamle objektiver på dslr (faktisk bruger jeg nok meste de gamle, da jeg i de sidste par år for det meste har fotograferet analogt)
Det kender jeg godt :-)
Mvh.
Lars

holtelars på Flickr

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 29 jul 2014 18:05 pm

Her er nogle gamle eksempler med S-M-C Tak'en fra mit ældre K20D - taget i juli 2009.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Det virkede også fint. Jeg kan godt lide, hvordan motivet isoleres fra baggrunden med den begrænsede DOF.
Mvh.
Lars

holtelars på Flickr

Brugeravatar
John Nyberg
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Pentax K1 og K5 samt Olympus E-30
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af John Nyberg » 29 jul 2014 19:11 pm

Jeg kan så bidrage med, at siden jeg gik fra Olympus til Pentax har 85'eren fået fornyet liv her hos mig. Med Olympus blev jeg aldrig fuldstændig tilfreds med objektivet; men det har virkelig ændret sig - og min 85'er (som også er f/1,8) er nu altid med på tur. Jeg er også begyndt at bruge det mere og mere til portrætfotografering:

Her med blænde f/4,5:
Billede Billede

Her med blænde f/4:
Billede Billede

Her med blænde f/5,6:
Billede Billede

Det sidste billede er HDR på fem billeder med to EV-trin imellem hvert.
Venligst John

http://www.hdrfoto.dk
- giver dig 15% rabat ved køb af Photomatix. Brug koden "hdrfoto15"

- fotograferer med hjertet

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 29 jul 2014 19:49 pm

John Nyberg skrev:Jeg kan så bidrage med, at siden jeg gik fra Olympus til Pentax har 85'eren fået fornyet liv her hos mig. Med Olympus blev jeg aldrig fuldstændig tilfreds med objektivet; men det har virkelig ændret sig - og min 85'er (som også er f/1,8) er nu altid med på tur. Jeg er også begyndt at bruge det mere og mere til portrætfotografering
Det forstår jeg godt. Flotte portrætter af den unge Ferrari-pilot ...
Mvh.
Lars

holtelars på Flickr

Brugeravatar
John Nyberg
Kamera: Pentax K1 og K5 samt Olympus E-30
Geografisk sted: København
Kontakt: