Lidt leg med gels

For hverdagens snapshots, eksperimenter og diverse. Herunder eksperimenter med diverse kamerateknikker og efterbehandling.
Besvar
Brugeravatar
Finsen
Rang: SUPERBRUGER

Lidt leg med gels

Indlæg af Finsen » 27 sep 2017 19:15 pm

Jeg kan se der er sket en del her på fs. siden mit sidste besøg, så dette indlæg er egentlig bare en lille test -
Anyway, forleden var jeg en lille tur forbi den lokale park, jeg ville egentlig bare gå en aftentur, men endte med at teste gels og forskydning af farver -
Selv om solen stod lavt, var de fleste motiver i kold skygge, for at varme billederne lidt op bruger jeg hvidbalance omkring 7000k og undereksponere 1,5 - 2 F-stop, samtidig bruger jeg en hel cto på flashen og prøver at simulere en lav varm sol.

på no.2 bruger jeg 2x hel cto.

Den syrede blå blomst/frøkapsel er lavet med hvidbalance på 14000k og 6 hele ctb, altså alt bliver gult undtaget der hvor jeg lyser med blå.

Den lille fyr her sad meget stille og ventede på tossen blev færdig, her er der ikke pillet ved hvidbalance eller brugt gels

balancen i billedet af møllehjulet er lidt det omvendte af blomsterne, her er det den lave sol der laver den varme farve og mig der lyser med blå

Hurra - det ser ud til at virke, men upload af billederne skal ske i omvendt rækkefølge og filerne må gerne være over 850kb - Slut med postimage.
Jeg er forøvrigt sluppet nådigt gennem opdateringen og har kun skulle uploade nyt billede til avatar.

mvh. Finn
Vedhæftede filer
P9266337.jpg
P9266552.jpg
P9266490.jpg
P9266573.jpg
P9266589.jpg

Brugeravatar
F S Møller
Rang: BURST MODE
Kamera: Nikon d7200

Re: Lidt leg med gels

Indlæg af F S Møller » 27 sep 2017 20:27 pm

Uden undtagelse viser du nogle enkle men smukke billeder. Selvom jeg ikke helt kan afkode din teknik - i hvert fald ikke endnu - synes jeg det første foto er meget smukt og med en fin lysaftegning omkring bærerne. vh Karin

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 27 sep 2017 22:05 pm

Hej Karin
Det er ikke så svært, selve parken jeg fotografere i er omkranset af meget gamle store træer og fordi jeg var sent ude, missede jeg den lave sol.
for at simulere en lav aftensol bruger jeg en enkelt flash med snoot og grid , grundet jeg lyser mod kamera og vil undgå overstråling - Samtidig bruger jeg gells for at kompensere for forskydningen jeg laver i hvidbalancen -
Et eksempel - Den aflange lilla blomst ligger i fuld skygge, hvis jeg bruger auto hvidbalance vil kameraet lave billedet neutral i farven, jeg kan varme det hele op ved at flytte hvidbalancen til indstillingen skygge eller åben skygge, en anden måde er at stille kelvin manualt ( kelvin er måleenhed for farvetemperatur ) dagslys ligger omkring 5500 - 6000 kelvin, flash omkring 5500-5800k, skygge 6500k og en gammeldags pære 3000-3200k en solnedgang 7000-8000k
Du ved nok at hvis du fotografere indendørs med gamle pære vil billedet blive gult, hvis ikke du flytter hvidbalancen til 3000k eller lyspære symbolet på kameraet, hvis du nu samtidig lyser med en flash der er balanceret til 5500k vil lyset fra flashen blive blå, for at modvirke dette bruger man en hel cto for at få flashlyset i balance med dine gammeldags lyspære, således lyset har samme temperatur -
Det med at flytte temperaturen på enten flash eller hvidbalance kan også udnyttes kreativt, til enten at varme ting op eller omvendt køle dem ned, for lige for at øge foviringen kan man også flytte balancen med farvede filtre, men det vil jeg ikke ind på her -
Nu kan vi prøve at se på den aflange blomst, billedet her optaget ved 5800k, altså ca. samme temp som flashen, ( dog ingen flash i billedet ) billedet er ok og viser fint hvordan der så ud, jeg kunne godt varme farverne op ved at flytte hvidbalancen til feks. 6500k, men jeg vil stadig opnå et billed som er lavet i skygge - hvis jeg finder flashen frem vil jeg opnå et fuldt farvebalanceret billede, som vil ligne et plastik fantastik billede -
Hvis jeg i stedet varmer alting op til 7000k, så vil jeg opnå meget varme farver, men for at simulere en varm solnedgang er jeg nødt til at bruge 2x fuld cto på flashen, således " sollyset bliver meget varmt " vi ved at solen står lavt, så flashen placeres lavt og for at opnå textur bruger jeg en kombination af side og modlys, flashen er lille i forhold til blomsten ligesom solen er lille i forholdet til blomsten pga. afstanden og vupti, så har jeg lav aften sol, samtidig sænker jeg forhåndenværende lys med 1,5 fstops og kontrolere således balancen mellem flash og forhåndenværende lys -
Du kan også se det neutrale hvide lys i billedet med lille peter, hvor billedet er kedelig og uden farver og varme.
Ja man kan meget i efterbehandlingen, men det er sjovere, at lave i kamera og jeg vil gerne se den photoshoper som kan lave dette upload magen til det første.
Håber det kan hjælpe dig lidt på vej.

mvh. Finn
Vedhæftede filer
P9266526.jpg

Brugeravatar
F S Møller

Indlæg af F S Møller » 28 sep 2017 23:15 pm

Tak Finn for den uddybende forklaring. Den skal jeg bruge lidt tid til at sætte mig ind i. Og ja, grundbilledet skal være i orden. ;0)Karin

hundige
Kamera: Canon EOS 1D X mark II
Geografisk sted: 2670

Indlæg af hundige » 29 sep 2017 09:10 am

En rigtig god og inspirerende serie.
Hvis der er andre end mig der ikke ved hvad CTO står for - Gels that create yellow/orange light are known as CTO gels (Color Temperature Orange).

Eller - CTB (Color Temperature Blue)

Lidt inspirerende læsning https://digital-photography-school.com/ ... sing-gels/

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 29 sep 2017 19:27 pm

Ahhhh tak, det havde jeg ikke lige tænkt på, men du har selvfølgelig ret, der er nok en del der ikke fanger mit slang, øv bliver jeg så til en nørd :zconfd

Brugeravatar
F S Møller

Indlæg af F S Møller » 29 sep 2017 19:34 pm

Hundige... super og tak for oversættelsen. vh Karin

Kære Finn. Ja da...🙃 Men det er ok. Jeg googlede cto, fandt ikke noget og tænkte... "det der må jeg lige tygge på". Nu bliver det interessant men en lille fordybelse. vh Karin

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 29 sep 2017 19:57 pm

Ok - det kan jeg godt leve med, hvis der er nogen der gerne vil vide lidt mere om flash og gels så er http://strobist.blogspot.dk/ et fint sted at studere, scroll lidt ned til dropdown boksene, lighting 103 archive handler om gels -

Brugeravatar
F S Møller

Indlæg af F S Møller » 29 sep 2017 20:20 pm

Hej Finne
Tak. Min favoritter er stadig de røde bær og den blå blomst. Modlyset ser jeg især på de røde.
Det er et par rigtig gode og inspirerende indlæg, som viser nogle nye muligheder. Jeg må vist have nogle gels, så håndværket kan øves. Fotoøjeblikket er nu udgangspunktet for det rigtig gode foto.

Jeg bruger altid auto på hvidbalancen og justerer i fremkaldelsen, men det du viser, kan nuancere lyset til nogle spændende "solen-går-ned"billeder rent lysmæssigt. Måske ikke til street fotografi, hvor flash er noget nær en umulighed. Men jeg har nu i tankerne at lege med forskellige motiver her i huset også.
Tak for linket, det har jeg kigget på fra et af dine tidligere indlæg og fundet interessant. Måske det er nemmere at forstå nu. vh karin

Besvar