Foto fra vandretur i dag :)

For hverdagens snapshots, eksperimenter og diverse. Herunder eksperimenter med diverse kamerateknikker og efterbehandling.
Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Re: Foto fra vandretur i dag :)

Indlæg af Smittefar » 03 aug 2018 13:36 pm

300 mm på crop giver en billedvinkel som 500 mm på full frame (som phw bruger), så du burde være ret godt dækket ind med din 70-300, hvad angår brændvidde.

Pernille O.
Rang: BURST MODE
Kamera: Canon EOS 77D

Indlæg af Pernille O. » 03 aug 2018 13:55 pm

Nååår ja, det er det med at ved crop sensor, så når man bruger et objektiv, så svarer det til 1,6 ved Canon? Og full frame er 1:1? (altså at 300 mm = 300 mm).
Det er jo gode nyheder. Så kan jeg godt opjustere mine forventninger lidt igen! :)
Jeg blev anbefalet Tamron 150 -600 mm, og jeg har tænkt på det objektiv lige siden..
Men hvis jeg kan få tilsvarende billeder (komposition osv.), så er det super.
Tak :)

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 03 aug 2018 14:20 pm

600 mm er godt nok mange mm på en crop sensor. Det burde ikke være nødvendigt. Der er vi i hvert fald helt derude, hvor man med fordel kunne se, om ikke man kunne komme lidt tættere på.

Pernille O.

Indlæg af Pernille O. » 03 aug 2018 14:38 pm

Sådan har jeg ikke tænkt på det :)
Jeg kunne godt tænke mig nogle fotos, hvor et løve-hoved fx fylder halvdelen af billedet. Så jeg tænkte at jo mere jeg kan zoome, des bedre.
Men det lyder til jeg har udstyret til det ønskede, det er bare super.

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af phw » 03 aug 2018 21:30 pm

På de fleste, hvis ikke alle billederne, har jeg sat kamera i AV og vælger en blænde mellem 5,6 og 8 og så har jeg sat ISO til Auto og så forvalgt en lukkertid på 1/250. Og så vælger jeg AF manuelt, så motivet er i fokus.

Det virker rigtig godt for mig.

Brugeravatar
klander
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Sony A99
Geografisk sted: Odder

Indlæg af klander » 03 aug 2018 21:53 pm

Og Permille Husk din lukkehastighed der hvor phw kører 1/250sek skal du noget højre op og igen det der med x 1,6, men gang altid med 2 = 100 mm =1/200 sek. Man har billedstabilisator enten i objektiv eller kamera MEEN ;)
Og de flotte billeder phw har er med et L objektiv ved ikke han har brugt stativ eller monopod med de er gode og skarpe.

Pernille O.

Indlæg af Pernille O. » 03 aug 2018 22:33 pm

Phw: Tak for info, det er rart med guidelines :)
Jeg "plejer" (stadig ret ny) at gøre du som beskriver, dog plejer jeg at lade kameraet bestemme lukkertiden. Er det bedre at vælge det manuelt inden?

Klander: Jeps, det giver mening. Jeg har billedstabilisator i objektivet, der er faktisk off, 1 og 2. Jeg plejer at bruge 1, det kan være jeg skal øve med 2?
Jaa jeg har lagt mærke til den flotte, skarpe kvalitet.
Jeg er helt fascineret af de fotos af himlen og stjernerne også, det er altså imponerende! :)

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 04 aug 2018 06:44 am

Off: Her slå du IS fra
1: Her har du IS både horisontal og vertikal.
2: Her har du kun IS horisontal. Mode 2 bør du bruge hvis du panorerer. Men ellers altid mode 1.

Man kan bruge Auto i lukkertid. Udover Auto, så er den korteste lukkertid i AutoISO på mit kamera 1/250, så derfor har jeg valgt det. For hvis jeg tager på 100mm, så vil jeg gerne have en korterer lukkertid. Så stor fejl på mit kamera at man ikke kan gå længere ned end 1/250. Det har Canon rettet på de senere modeller, så mon ikke også det er rettet på din.

Der er ikke brugt stativ/mono på dyrerbillederne. De er håndholdt i reglen i jeepen

Pernille O.

Indlæg af Pernille O. » 04 aug 2018 19:43 pm

Nååår :D Smart!! Tak for opklaringen! :)
Jeg er ikke så god til at læse brugsforvirringer fra ende til anden, selvom det nok er en god ide :)

Nå det var da ikke så smart med lukkertiden. Særligt når du sagtens kan få skarpe billeder med kortere lukkertid.
Mit kamera er købt for 1 år siden, men jeg ved ikke hvornår den model er fra? Men jeg mener bestemt, at jeg har taget fotos med en lukkertid på under 1/250 sek. (på Auto). Det tjekker jeg lige på nogle af de gamle fotos.

Sejt!! Ja - øvelse gør mester :)

Brugeravatar
Søren N
Kamera: https://www.fujifilm.com/
Geografisk sted: http://www.naestved-ny-fotoklub.dk/

Indlæg af Søren N » 04 aug 2018 20:17 pm

Det phw mener med 1/250 sek lukketiden handler om hvordan kameraet sættes til at prioritere lukketid i forhold til ISO. Det kan sagtens bruge kortere lukketider men øger først ISO når de 1/250 sek rammes. Det betyder at i grænsetilfælde ligger man og roder en del rundt ved de 1/250 sek hvor man personligt havde valgt højere ISO for at komme ned i 1/500-1/1000 sek

Pernille O.

Indlæg af Pernille O. » 04 aug 2018 20:59 pm

Okaaay :)
Jeg er nogenlunde ved at lære hvordan jeg skal indstille mit kamera ved sollys, for at få de billeder jeg ønsker (skarphed osv.), men jeg synes det er sværere når der er overskyet. Jeg kan ikke så godt lide ISO højere end 400 med mit kamera og objektiv, fordi så synes jeg der er for meget støj på billederne.
Men så sagde de på Kelby One, at det er bedre med et skarpt billede med lidt støj, end et sløret billede, og det er jo også rigtig nok.

Brugeravatar
klander
Kamera: Sony A99
Geografisk sted: Odder

Indlæg af klander » 05 aug 2018 07:17 am

Jeg plejer at henvise til ham her han laver nogle videoer til begynder indefor foto, og han forklarer det så det er til at forstå. Men et ordsprog indenfor foto er der er 3 vandhaner 1 iso 2 blænde 3 lukkehastighed og de griber alle ind i hinanden, når man har lært at styre disse 3 ting er man godt på vej ved ikke om du kan bruge dem.

https://www.youtube.com/watch?v=cuNJLnQ ... serforalle

Besvar