Nogle billeder fra det sydvestlige England taget med Mamiya C220f

For hverdagens snapshots, eksperimenter og diverse. Herunder eksperimenter med diverse kamerateknikker og efterbehandling.
Brugeravatar
Lars Holte
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Nogle billeder fra det sydvestlige England taget med Mamiya C220f

Indlæg af Lars Holte » 29 mar 2019 12:50 pm

Siden vi nu i en anden tråd Hjælp til Mamiya c330 har snakket om Mamiya TLR-kameraer, ville jeg bare vise nogle fra sidste sommer taget med mit Mamiya C220F.

Engelskmænd er lidt skøre. Se bare, hvordan de har håndteret deres Brexit-projekt. Men England er traditionsrigt, smukt og byder på mange flotte oplevelser. Billederne kan åbnes i Flickr ved at klikke på dem.

1) - Udsigt - Exmoor, Somerset:
Billede

2) Klipper, Duckpool Beach, Cornwall:
Billede

3) - Rustik port i Little Petherick, Cornwall:
Billede

4) - Vejskilt på Bodmin Moor, Cornwall:
Billede

5) - Nedlagt mine, Minions, Cornwall:
Billede

6) Gammel bro ved Two Bridges, Dartmoor, Devon:
Billede

7) - Vadested, Tuckenhay, Devon:
Billede

8) - Tea Rooms, Abbotsbury, Dorset:
Billede
1: Mamiya-Sekor 80mm F:2.8 (Blue Dot)
2-8: Mamiya-Sekor 55mm F:4.5

Og afslutningsvis et enkelt fra Danmark:
9) Udtjent traktor, Kirkelte, Nordsjælland:
Billede
Mamiya-Sekor 80mm F:2.8 (Blue Dot)
Mvh.
Lars

LarsHolte på Flickr
"Ser på negativer som noget positivt"

Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: LF:Chamonix MF:Mamiya 24X36:Nikon Digital:Fuji X-T
Geografisk sted: Næstved

Re: Nogle billeder fra det sydvestlige England taget med Mamiya C220f

Indlæg af Søren N » 29 mar 2019 17:27 pm

:gogo:
Flotte billeder. De giver endnu mere lyst til at at komme ud med noget analogt og få ryddet op i mørkekammeret.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 29 mar 2019 19:26 pm

Tak, Søren. Ja, nu kommer lyset og varmen, så der er ingen undskyldning for ikke at komme ud med noget analogt. De her Mamiya TLR er rigtig sjove at arbejde med, og jeg kan godt lide at se verden sådan lidt fra navlehøjde en gang imellem.

Jeg har fået lidt mere gang i mit mørkekammer dette vinterhalvår, men jeg har dog ikke fået anvendt det så meget, som jeg egentlig ønskede. Nu er det imidlertid klar til brug året rundt, så jeg har ingen undskyldninger for ikke at bruge det.
Mvh.
Lars

LarsHolte på Flickr

Brugeravatar
SørenM
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Sony A7R3

Indlæg af SørenM » 29 mar 2019 19:45 pm

Fede motive og teknisk set er de også i orden (lys m.v.)! Men jeg må indrømme at jeg har lidt svært ved at forstå denne interesse for "gamle" s/w fotos og diverse gamle kameraer.

Hvorfor gør man det? Er det at bruge de gamle grej der giver et kick? Eller handler det om nostalgi, samlermani etc...?

Når det så er sagt vil jeg til mit forsvar sige at jeg har støttet Ferranias Kickstarter projekt ('100 more years of film') da jeg gerne vil støtte diverse kreative elementer rundt omkring i verden og fordi jeg jo synes at der jo også skal være noget for analog-folket at kunne putte i de støvede gamle filmkameraer også om 20-30 år :)

Rodede selv med fremkaldelse af film (både s/w og farvefotos) da jeg var teenager. Men det er MANGE år siden nu og det er SÅ meget nemmere i dag med digitale sensorer at jeg ikke ønsker mig tilbage til den tid).

Men hvis/når Ferrania endelig kommer med mine 3-4 ruller 35mm film skal en ven og jeg da ud og skyde analogt, udelukkende for sjov og det kommer temmelig sikkert ikke til at gentage sig :)

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 29 mar 2019 20:40 pm

SørenM skrev:
29 mar 2019 19:45 pm
Fede motive og teknisk set er de også i orden (lys m.v.)! ...
Tak, tror jeg nok ...
SørenM skrev:
29 mar 2019 19:45 pm
... Men jeg må indrømme at jeg har lidt svært ved at forstå denne interesse for "gamle" s/w fotos og diverse gamle kameraer.

Hvorfor gør man det? Er det at bruge de gamle grej der giver et kick? Eller handler det om nostalgi, samlermani etc...?
Tja, så må jeg da spørge: hvor ikke? Hvorfor lytter folk fortsat til vinyl? Hvor går nogen med seler, når der findes bælter (eller modsat)? Hvorfor gå, når man kan cykle? Hvor cykle, når man tage bilen/bussen/toget? Hvorfor købe et DSLR til en månedsløn, når vi har et ikke helt ringe kamera i mobiltelefonen? Hvorfor pille ved et kamera fra 1960’ern, når der findes sterilt og kønsløst moderne grej, som klarer det hele for dig, hurtigere end du kan nå at tænke? Måske fordi vi stadigvæk kan. Fordi det giver et kick at mestre en lidt mere håndværksmæssig teknik (lysmåler, filmfremkaldelse, mørkekammer ...). Og sikkert også fordi, der er en masse nostalgi involveret. Men det er mere end det. Nu i den digitale tidsalder kan man diskutere DSLR kontra mirrorless og FF kontra APS-C til hudløshed, men ret beset er kameraerne i dag grundlæggende ret ens. Et bevis på det er, at mirrorless kan bruge de fleste objektiver fra DSLR-kameraer og mange mirrorless-kameraer ligner DSLR med ”hump” på midten og det hele. Høj grad af automatisering gør det også nemt at tage billeder: autofokus, autoeksponering havde vi også i filmalderen, men et digitalkamera gør meget mere end det for dig: hundredevis af fokuspunkter, face recognition og automatisk øjefokusering til portrætter, subject tracking, pixel shift, stabilisering, ... jeg kunne blive ved. Det bliver lidt: ”Du skal bare trykke på knappen ...”

I filmalderen var kameraerne langt mere forskellige med mange sære filmformater fra subminiature som 110 (format 13x17 mm), ”kleinbild” 35 mm – som i dag kaldes "full frame" via mellemformat (6x4,5, 6x6, 6x7, 6x9, 6x12, 6x17 cm) til storformat fra 4x5" og opefter, mange forskellige konstruktioner: foldekameraer, søgerkameraer, spejlreflekskameraer – enøjet, toøjet, 35mm og mellemformat – studiokameraer, bælgkameraer med tilt & shift. For nogen – sådan en som jeg – er det fortsat interessant. Film som input-medium giver også et andet look. Bevares, man kan også emulere film-looket på PC’en med addons og presets, hvis man vil bruge mange timer foran PC-en. Men nogen – igen sådan en som jeg – vil hellere have de ægte vare: film, end at efterligne det kunstigt på PC’en. Det skal også siges, at film er mange ting: langsomme film med fine korn, hurtige film med grove korn og alt derimellem, nostalgiske ”retro”-film, tekniske film, diasfilm, farvefilm. Udvalget af film er faktisk forbløffende stort den dag i dag.

At kigge ned i en skaktsøger, sådan som de fleste TLR (Twin Lens Reflex)-kameraer har, giver et andet syn på mange ting. Den langsommere arbejdsgang, når du ved, at du kan få kun 12 billeder ud af en rulle film, skærper koncentration og øjet. Det kan være pissebesværligt at højre er venstre, og venstre er højre i søgeren, og at det kræver en håndholdt lysmåler og lidt hovedregning at få eksponeringen korrekt, men når resultatet lever op til forventningerne eller forhåbningerne, er fornøjelsen desto større.

Jeg kan bare sige, at jeg skiftede fra film til digitalt i 2005 og gik digitalt amok – min teknik kunne nok bedst kategoriseres som ”spray and pray”; en teknik som mange digitale fotografer nok kan nikke genkendende til. ”Jeg tager 100+ billeder, sletter de 99, og sidder så tilbage med ét eller to rigtigt gode”. Ja, det er én måde at gøre det på. Dvs. at en hel del af ens tid går med til at slette billeder, hellere end at tage nogle få gode.

Så fik jeg mig nogle år senere nogen gamle objektiver til at ”teste” på mit digitale DSLR. Det var også sjovt – nogle af dem var ganske gode. Men en tanke om, at de nok gjorde sig bedst på film, medførte, at de analoge kameraer ble fundet frem igen. Det er en del år siden nu, og jeg nyder det!

NB. Jeg skyder også digitalt, men det er når jeg er i det dovne hjørne ...

P.S. Jeg er også på "Founders' Wall" hos Film Ferrania.
Senest rettet af Lars Holte 30 mar 2019 09:38 am, rettet i alt 1 gang.
Mvh.
Lars

LarsHolte på Flickr

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af niels.hr.hansen » 29 mar 2019 20:58 pm

Fin serie, de første synes jeg dog er en tand for lyse i himlen, men det er jo prisen for at bevare detaljen i skyggen.

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 30 mar 2019 09:37 am

niels.hr.hansen skrev:
29 mar 2019 20:58 pm
Fin serie, de første synes jeg dog er en tand for lyse i himlen, men det er jo prisen for at bevare detaljen i skyggen.
Tak skal du have, Niels. Det er korrekt, at det bliver en afvejning, hvad man helst vil fremhæve.

Vi var heldige på vores tur med næsten udelukkende sol, sommer og varme - ligesom sommeren var herhjemme. Billede nr. 1 fra Exmoor er derfor en ikke helt forkert gengivelse af en sommerdag på heden uden en sky på himlen, bortset fra helt ude i horisonten. Billede nr. 2 er taget ud ved nordvestkysten med stegende sol og varmedis. Der var virkelig knald på lampen, og her forsvandt landskabet i dis i det fjerne.
Mvh.
Lars

LarsHolte på Flickr

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 30 mar 2019 10:36 am

Mht hvorfor analogt.
Det er interessant at man i disse tider med stadigt højere antal MP, øget detalje grad, konstant bedre højiso ydelse og fokus på rene støjfrie billeder der at flere og flere vender tilbage til ældre sensor designs f.eks Fuji's Xtrans 1 og arbejder med filmsimulationer som Kodachrome II, TriX og agfachrome m.f.
Der er altså en bevidsthed blandt en del fotografer om at den udvikling det digitale medie er inde i ikke er ubetinget fotografiske billedmæssige forbedringer.
Dertil kommer hele processen, håndværket og den fysiske tilstedeværelse af billederne. Se f.eks en fotograf som Jan Grarup der er pænt dygtig til wet plate.
Lav.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
michaelg
Kamera: Leica,Rolleiflex,Hasselblad,Koni Omega, Graflex
Geografisk sted: Nordfyn

Indlæg af michaelg » 30 mar 2019 17:07 pm

Fra en refereret samtale mellem den amerikanske maler og fotograf Charles Sheeler og den ikke helt ukendte fotograf Ansel Adams, ved besøg på en fotoudstilling på Museum of Modern Art i New York.
"Er det ikke fantastisk som fotografien har gået frem, uden at forbedres."
Kilde Hasselbladmagasinet på svensk nr. 4 årgang 1971.

P.S. Ikke møntet på denne fine billedserie, som jeg allerede har rost andetsteds.
Mvh. Michael.

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 30 mar 2019 19:17 pm

Tak for kommentaren, Michael.
Det er rigtig, "film" som sådan er ikke bedre end glasplader, men film giver nogle flere muligheder. Og det digitale fotografi er ikke nødvendigvis bedre (eller dårligere) en det analoge, selvom også det digitale giver en række nye muligheder. De er forskellige typer medier, det er det hele. Og så er det vel op til fotografen at vælge det medium, som passer ham/hende bedst.
Mvh.
Lars

LarsHolte på Flickr

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 02 apr 2019 00:09 am

Hej Lars

Det er nogle dejlige billeder du har lavet, favoritterne er 4,6,7 især den gamle bro, fordi den er rammet fint ind med det mørke træ og græs, som jeg synes giver fin dybde i billedet.
niels.hr.hansen » 29 mar 2019 20:58 pm
Jeg er enig mht. det meget lyse højlys, men mit svar vil være både ja og nej, for hvor stopper det analoge? - I ps. vil det være nemt at hente detaljer i både skygge og højlys, men det er Lars der har lavet billederne og jeg går ud fra at det er et bevidst valg han har taget, jeg er også sikker på en anden kurve i scanningen vil kunne ændre på tingene, andre vil måske have valgt en anden film eller fremkaldelse, eller tage valget i mørkekammeret hvis det skal på papir.
Ja det er analogt, men vi deler vores billeder digitalt så hvor meget må der rettes nå det analoge bliver digitalt?

Hvorfor analog - Det er et meget svært spørgsmål, for mit vedkommende handler det en del om de ting Lars nævner, samtidig kan jeg ikke lave det look jeg eftersøger på digitalt, det er nu nok mig der ikke er god nok eller har det nyeste isenkram, samtidig tror jeg ikke analog er for alle, især i en tid hvor mange billeder måske lever et par døgn på sociale medier.

Der findes slow tv, så hvad med slow fotografi, måske er det det vi analoge tosser eftersøger, det er mange år siden jeg har taget billeder, jeg prøver at lave billeder og for mig findes der ikke noget være end automatisk dit og dat, når nu det er mig der vil bestemme det hele. Og ja der findes manuel på digital, men det er stadig ikke det samme, på film kan man ikke bare checke skærmen.

mvh. Finn

Brugeravatar
SørenM
Kamera: Sony A7R3

Indlæg af SørenM » 02 apr 2019 02:15 am

Tak for din uddybende kommentar, Lars :)

Jeg er med på det med at den mere besværlige (!) og langsommere arbejdsgang betyder at man tænker mere over det man laver. Men der er jo ikke noget i vejen for at skydes rent manuelt og bruge manuelle linser på mit A7RIII (hvilket jeg da også har/gør!). Så den langsommelige proces er i høj grad mulig selvom man bruger en digital sensor.

Mht alt det analog så har jeg jo prøvet det. Det var 'dengang' for mig - der er ufatteligt mange andre nye ting jeg nu kan som bare ikke var muligt med det gamle grej. At tage fotos af sky og meget hurtige dyr er bare ikke en option med gammel kamera med skaktsøger. Så det er nok mere motiverne end selve grejet der skiller os der :)

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 02 apr 2019 09:03 am

SørenM skrev:
02 apr 2019 02:15 am

Jeg er med på det med at den mere besværlige (!) og langsommere arbejdsgang betyder at man tænker mere over det man laver. Men der er jo ikke noget i vejen for at skydes rent manuelt og bruge manuelle linser på mit A7RIII (hvilket jeg da også har/gør!). Så den langsommelige proces er i høj grad mulig selvom man bruger en digital sensor.

Mht alt det analog så har jeg jo prøvet det. Det var 'dengang' for mig - der er ufatteligt mange andre nye ting jeg nu kan som bare ikke var muligt med det gamle grej. At tage fotos af sky og meget hurtige dyr er bare ikke en option med gammel kamera med skaktsøger. Så det er nok mere motiverne end selve grejet der skiller os der :)
Måske ikke for alle men Nick Brandt har da bevist at det kan lade sig gøre at tage fremragende "Safari" billeder med et Pentax 67 og 45mm til 200mm objektiver. Og Martin Munkacsi lavede sportsfotografi med et storformat kamera.
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 02 apr 2019 10:01 am

Finsen skrev:
02 apr 2019 00:09 am
Hej Lars

Det er nogle dejlige billeder du har lavet, favoritterne er 4,6,7 især den gamle bro, fordi den er rammet fint ind med det mørke træ og græs, som jeg synes giver fin dybde i billedet.
...
Jeg er enig mht. det meget lyse højlys, men mit svar vil være både ja og nej, for hvor stopper det analoge? - I ps. vil det være nemt at hente detaljer i både skygge og højlys, men det er Lars der har lavet billederne og jeg går ud fra at det er et bevidst valg han har taget, jeg er også sikker på en anden kurve i scanningen vil kunne ændre på tingene, andre vil måske have valgt en anden film eller fremkaldelse, eller tage valget i mørkekammeret hvis det skal på papir.
Ja det er analogt (selvom vi aldrig kaldte det "analogt" i gamle dage), men vi deler vores billeder digitalt så hvor meget må der rettes nå det analoge bliver digitalt?
Tak, Finn
Jeg prøver at være tro mod forlægget og ikke rette for meget. Jeg kunne dog have lavet meget anderledes, både i optagelsen, fremkaldelsen og scanningen. Dette er, hvad jeg landede på, men det er ikke ridset i sten. Jeg vil prøve at se, hvordan det kan se ud efter en tur i mørkekammeret.

Og det er rigtigt, at det som vises her, ikke er rent analogt. Det går ligesom ikke at dele fysiske papirbilleder ud via internettet. Så denne tilgang er det nogle kalder "figital": film som input og digitalt som output. Men med eget mørkekammer, som kan håndtere alt op til 4x5", kan jeg køre rent analogt, hvis jeg ønsker det.
Senest rettet af Lars Holte 02 apr 2019 10:19 am, rettet i alt 2 gange.
Mvh.
Lars

LarsHolte på Flickr

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 02 apr 2019 10:08 am

SørenM skrev:

Selvfølgelig kan man tage det stille og roligt og bruge omtanke med et digitalt kamera - det er der intet i vejen for. At bruge manuelle objektiver og sætte kameraet på manuel (eksponering) er selvfølgelig en mulighed, men det er stadig langt fra det at bruge et gammelt filmkamera og skyde med film og bruge hele den proces, det medfører, samt de resultater, det giver.
SørenM skrev:
Tja. Det er jo fint, at du har prøvet det, så du kan tage et bevidst valg om, hvad som er bedst for dig. Men det skal jo ikke forhindre andre i at have fornøjelse af at rode med gamle filmkameraer og skyde med film.
Mvh.
Lars

LarsHolte på Flickr

Besvar