High Dynamic Range

For hverdagens snapshots, eksperimenter og diverse. Herunder eksperimenter med diverse kamerateknikker og efterbehandling.
Laursen

High Dynamic Range

Indlæg af Laursen » 26 aug 2006 20:47 pm

Dette billede er et af mine første HDR billeder. Dette tager både højde for detaljer i skygge og highlights.

Billede

Kommentare og kritik er velkommen...

Martin

Indlæg af Martin » 26 aug 2006 22:33 pm

Mangler der ikke lidt detaljer i træerne i højre side, på midten af dem?
Eller er det kun på den nedskalerede version vi ser her?

Men flot er det må jeg sige.

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af jakobdam » 26 aug 2006 22:37 pm

Virkeligt lækkert billede! :)

Jeg går ud fra der er tale om 2 billeder taget i RAW, der er smeltet sammen i Photoshop?

Sammensmeltningen er yderst vellykket efter min mening, og udover det tekniske er det også et smukt motiv.

Dog savner jeg enten at have set mere - eller mindre - af havet/søen. Det virker lidt som om du ikke helt har kunne bestemme dig for om det det skulle med eller ej - det er lækkert med en skæring der behandler både hav og jord, men jorden er måske lidt for dominerende som forgrund, set i forhold til at du også har lidt sø/hav med.

Martin

Indlæg af Martin » 27 aug 2006 02:16 am

Mht. detaljer i træerne, mener jeg det kun i forhold til HDR projektet.
8-)

Laursen

Indlæg af Laursen » 27 aug 2006 08:42 am

Hej Jakob og Martin

Mange tak for kommentarene.

Til Martin, jo der mangler lidt detaljer i træerne, men det vil være svært at få alt med. Du skal regne med at ved at normalt eksponeret billede, som tager højde for himlen, så ville du ingen detaljer have i forgrunden (på jorden). Et billede som var korrekt eksponeret for forgrunden, så ville du have en helt hvis himmel, da denne så var blevet overeksponeret.

Det er en nedskaleret version af billedet, så det kan godt være der er en anelse mere detalje i træerne i den fulde udgave.

Til Jakob, det er 2 billeder, men det er to JPEG billeder. Jeg skyder med et Nikon D200 og jeg føler ikke at RAW gør mig stor nytte idet at D200 har en nærmest perfekt eksponering. Kun i meget svære situationer benytter jeg RAW.

Dog havde jeg ikke mulighed for at have mere med at søen. Mit egentlige mål var at have godt med jord og himmel med, så både at have godt med skygge og highlights at tage hjensyn til.

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af jakobdam » 27 aug 2006 11:16 am

Ok - der hvor fordelen ved RAW/NEF ligger, er i bitdybden. Hvor RAW/NEF gemmer 12 bit per kanal (4096 gradienter per kanal), så gemmer JPEG kun 8 bit per kanal (256 gradienter per kanal).

Så jeg kan kun anbefale at du skyder i NEF, hvis du har pladsen til det på kortet... de fylder jo næsten 16 MB per stk. med D200'eren. :)

Normalt vil jeg anbefale Adobe Camera RAW plugin'et, der også virker fint med D200 - men Nikons eget Nikon Capture er super brugervenligt, og nemt at gå til, så det kan du også sagtens bruge hvis du ikke bryder dig så meget om ACR... :)

Martin

Indlæg af Martin » 27 aug 2006 15:21 pm

Evt. kunne man mixe flere end 2 billeder sammen. F.eks 6-8 stk. Så tror jeg man får detaljer i det hele..
Men har ikke prøvet det dog :shock:

Carsten S

Indlæg af Carsten S » 27 aug 2006 16:11 pm

Martin skrev:Evt. kunne man mixe flere end 2 billeder sammen. F.eks 6-8 stk. Så tror jeg man får detaljer i det hele..
Men har ikke prøvet det dog :shock:
Kom i gang ;)

Har også overvejet at eksperimentere lidt med det. :D

Martin

Indlæg af Martin » 27 aug 2006 17:19 pm

Kom i gang
Ja helt sikkert. Det skal prøves.
:)

Boede jeg lige i nærheden af noget spændende natur, så havde jeg gjort noget mere ved det, hurtigere end det går nu.

P.s. hvordan lavede du den med (Martin skrev :o )

Carsten S

Indlæg af Carsten S » 27 aug 2006 17:50 pm

Martin skrev:
Kom i gang

Boede jeg lige i nærheden af noget spændende natur, så havde jeg gjort noget mere ved det, hurtigere end det går nu.

Jeg trykkede på "Citer" knappen ved dit indlæg..

Alternativt kan man ændre den almindelige Quote kommando..

Du starter bare med
xxxx skrev:

Martin

Indlæg af Martin » 27 aug 2006 19:00 pm

Carsten S skrev:
Martin skrev:
Kom i gang

Du starter bare med
xxxx skrev:

NÃ¥rhh :-)
Jeg havde slet ikke set der stod "citer" oppe i højre hjørne:-)

Laursen

Indlæg af Laursen » 27 aug 2006 19:02 pm

jakobdam skrev:Ok - der hvor fordelen ved RAW/NEF ligger, er i bitdybden. Hvor RAW/NEF gemmer 12 bit per kanal (4096 gradienter per kanal), så gemmer JPEG kun 8 bit per kanal (256 gradienter per kanal).

Så jeg kan kun anbefale at du skyder i NEF, hvis du har pladsen til det på kortet... de fylder jo næsten 16 MB per stk. med D200'eren. :)

Normalt vil jeg anbefale Adobe Camera RAW plugin'et, der også virker fint med D200 - men Nikons eget Nikon Capture er super brugervenligt, og nemt at gå til, så det kan du også sagtens bruge hvis du ikke bryder dig så meget om ACR... :)
Da jeg brugte mit D70s skød jeg kun i RAW/NEF, men jeg føler ikke jeg får noget ud af det med Nikon D200. De fylder jo en hel del (15MB), selvom man kan komprimere dem til omkring 8MB.

Det er rigtigt at bit-dybden er større og hvis man skyder RAW/NEF behver man faktisk slet ikke 2 eksponeringer, men kan tage et billede og derefter ændre eksponeringen. Har dog ikke prøvet det, så ved ikke om resultatet bliver ligeså godt.

Carsten S

Indlæg af Carsten S » 27 aug 2006 19:05 pm

Martin skrev:
Carsten S skrev:
Martin skrev:
Kom i gang

Du starter bare med

Kode: Vælg alt

[quote="xxxx"][/quote]

NÃ¥rhh :-)
Jeg havde slet ikke set der stod "citer" oppe i højre hjørne:-)
Nu går der da helt galt med citeringen ;) :lol:

Retter lige lidt til :D

Martin

Indlæg af Martin » 27 aug 2006 20:17 pm

Hehehe :mrgreen:

2hvybg3yb

Indlæg af 2hvybg3yb » 28 aug 2006 19:45 pm

Rigtig godt billede... hvor er det taget?

Besvar