Hvordan afsætter I jeres arbejde?

Løs snak om diverse emner, DOG FRABEDES POLITISKE OG RELIGIØSE DEBATOPLÆG!
Brugeravatar
MikkelWS
Rang: Lærling
Kamera: Canon EOS 5D Mach II

Hvordan afsætter I jeres arbejde?

Indlæg af MikkelWS » 07 dec 2016 16:09 pm

Kære fotostart-medlemmer,

De sidste 5 år har jeg arbejdet som nyhedsjournalist, og jeg er af den opfattelse, at nyhedsmedier går glip af en masse gode, velfotograferede og dokumenterede historier. Det gør vi blandt andet, fordi den rette platform til at afsætte den slags ikke eksisterer. Der er altså væsentlige og vedkommende historier, som aldrig bliver fortalt, fordi vi nyhedsmedier aldrig får nys om dem, og fordi aktuelle billeder og videoer aldrig når os. Det vil jeg gerne gøre op med. Derfor håber jeg, at nogle af jer vil fortælle mig lidt om jeres erfaring og ønsker.

Hvilke stocktjenester foretrækker du - og hvad vægter I højt? De seneste timer har jeg trawlet igennem de forskellige fora og tråde, og som jeg læser det, er 500px populært. Hvorfor?

Hvad mener du om at fotografere og filme på smartphone?
Det er selvfølgelig meget begrænset, hvad man kan gøre med en smartphone sammenlignet med et DSLR, men indhold trumfer sommetider udtryk.

Overvejer du nogensinde, om dit arbejde kunne have nyhedsværdi - og har du forsøgt at sælge dine billeder/videoer til nyhedsmedier?

Jeg vil være meget taknemmelig for alle svar, fordi jeg er i færd med at lave en web- og smartphonetjeneste, som både professionelle og entusiaster vil nyde at bruge.

Ydmygt,
Mikkel

Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kamera: Sony A6300
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Hvordan afsætter I jeres arbejde?

Indlæg af Jens G » 07 dec 2016 17:42 pm

Som stock-tjeneste tror jeg nu ikke 500px er særligt populært.

Hvis du vil læse om (micro)stock, vil jeg foreslå at se på http://www.microstockgroup.com/

Brugeravatar
hkb
Challenger
Kamera: Olympus m4/3
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af hkb » 08 dec 2016 07:24 am

lyder som en rigtig fed tjeneste du er igang med, lad os endelig høre mere
og specielt intteressant hvis der fokuseres på at have relevant nyhedsmateriale på tjenesten hele tiden og en indsats for at komme ud til de medier der vil betale for indhold

men er det ikke det scanpix laver?

mobil billeder og video kan sagtens bruges i nyhedsmedier
men hvis muligt prøver vi jo altid at lave bedst mulige kvalitet med det grej vi har med os

Brugeravatar
Esben Sørensen
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 08 dec 2016 14:19 pm

Her er DR's betingelser om billeder man sender til dem:

"Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold i tv og på www.dr.dk. Vi kan modtage alle de mest udbredte filtyper. Men dit foto eller din video må maksimalt fylde 1049 Mb."

For mig ser det ud til DR, via. en konkurrence hvor hovedpremien er at få vist sine billeder på hjemmesiden eller i TV, udbygger eget billedarkiv ved at få brugere af hjemmesiden til at arbejde gratis for sig - og det virker! Jeg har dog personligt ikke lyst til, kvit og frit, at forære noget gratis til en virksomhed der kan tjene penge på mit produkt (det er måske bare mig der er ved at blive en sur, gammel mand).

Jeg har tænkt over det, men er aldrig kommet igang med stocktjenester. 500px, som jeg bruger, betragter jeg mest af alt som et social medie. Jeg er hoppyfotograf, så fred være med jeg aldrig har solgt et billede. Jeg fotograferer stilbilleder med DSLR, men til video synes jeg faktisk jeg får meget bedre resultater med telefonen.

I forbindelse med mit arbejde tager jeg en del billeder med telefonen, som bruges til dokumentation. Jeg er også ansvarlig for luftfotografering (droneoptagelser, stilbilleder og video) med henblik på markedsføring.

Mvh. Esben

Brugeravatar
MikkelWS

Indlæg af MikkelWS » 08 dec 2016 15:32 pm

Tak for jeres indlæg. Jeg er glad for, I synes, det lyder interessant. Og ja, hkb, det er helt klart nyhedsmateriale, der skal fokuseres på. Det udfordrende er jo at sørge for ikke at lave en dårlig kopi af Instagram, så derfor henvender jeg mig også til jer, så I kan sige, hvad I ønsker. Og ja, til dels laver Scanpix, Polfoto, Getty osv det, jeg også beskriver, men min ambition er at lave en smartphone-baseret tjeneste i første omgang. De fotografer, jeg tror skal drive tjenesten, er ikke dem der står ved den røde løber, eller vandrer i gangene på Christiansborg. Det er dem, der snubler over begivenheder eller motiver, som fortjener en historie.

Helt enig i din betragtning, Esben. Det er også derfor, jeg tror, der skal laves en platform, hvor fotograferne får noget retur. Og helt ærligt, så bliver priserne sikkert lavere end hos de etablerede billedebureauer, men til gengæld er fotografernes andel større, og de kan sælge til flere af gangen. Det er min forhåbning.

Jeg skriver et opslag herinde, når vi er klar er med en Beta-udgave. Så vil det være rigtig fedt, hvis nogle af jer herinde har lyst til at prøve det af på telefonen og sige, hvad I synes. Det er i hvert fald jer, jeg rigtig gerne vil have om bord.

Hvis I kan lide app'en og tjenesten og har lyst til at bruge den, så er jeg ikke i tvivl om, at medierne nok skal finde værdi i den. Det ville jeg selv gøre.

Så mange tak for input og svar. I må endelig skrive, hvis I har andet.

dbh
Mikkel

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 08 dec 2016 16:05 pm

Bliver det til iPhone, Android eller begge?

Mvh. Esben

Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kontakt:

Indlæg af Jens G » 08 dec 2016 16:30 pm

Er ideen at det er til billeder med beskrivelse og keywords, eller er det også meningen at der kan været en hel historie/artikel til dem?

Brugeravatar
MikkelWS

Indlæg af MikkelWS » 08 dec 2016 17:51 pm

@Jens, ideen er at du kan lave begge dele. Jo mere detaljeret, jo bedre. Det er dog ikke et krav, at du skriver en hel artikel eller historie - blot at det er dækkende for, hvad det er, du har dokumenteret. Tænker du, at du gerne vil kunne skrive længere artikler til?

@Esben, det bliver selvfølgelig til begge dele. I første omgang er programmøren dog kun i færd med at bygge en iOS-app. Årsagen er, at det er meget dyrt og besværligt at lave en ensartet brugeroplevelse på Android, fordi der er så mange forskellige modeller. Hvad bruger du selv?

Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kontakt:

Indlæg af Jens G » 08 dec 2016 18:23 pm

MikkelWS skrev:@Jens, ideen er at du kan lave begge dele. Jo mere detaljeret, jo bedre. Det er dog ikke et krav, at du skriver en hel artikel eller historie - blot at det er dækkende for, hvad det er, du har dokumenteret. Tænker du, at du gerne vil kunne skrive længere artikler til?
...
Jeg vil nok ikke skrive artikler, men tænkte at det kunne være et sted hvor andre med de lyster og evner kunne sælge færdige artikler. Men det vil selvfølgelig være svært at undgå kopiering, hvis kunder skal kunne læse en artikel inden køb.

Til salg af editorial billeder med beskrivelse er der allerede en del muligheder, hvor det er billigt at købe. F.eks. Colourbox og Shutterstock.

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 08 dec 2016 19:59 pm

MikkelWS skrev:@Jens, ideen er at du kan lave begge dele. Jo mere detaljeret, jo bedre. Det er dog ikke et krav, at du skriver en hel artikel eller historie - blot at det er dækkende for, hvad det er, du har dokumenteret. Tænker du, at du gerne vil kunne skrive længere artikler til?

@Esben, det bliver selvfølgelig til begge dele. I første omgang er programmøren dog kun i færd med at bygge en iOS-app. Årsagen er, at det er meget dyrt og besværligt at lave en ensartet brugeroplevelse på Android, fordi der er så mange forskellige modeller. Hvad bruger du selv?
iPhone 5s :)

Mvh. Esben

Brugeravatar
hkb
Challenger
Kontakt:

Indlæg af hkb » 09 dec 2016 06:35 am

du siger bare til, jeg er klar til at teste!
MikkelWS skrev:Tak for jeres indlæg. Jeg er glad for, I synes, det lyder interessant. Og ja, hkb, det er helt klart nyhedsmateriale, der skal fokuseres på. Det udfordrende er jo at sørge for ikke at lave en dårlig kopi af Instagram, så derfor henvender jeg mig også til jer, så I kan sige, hvad I ønsker. Og ja, til dels laver Scanpix, Polfoto, Getty osv det, jeg også beskriver, men min ambition er at lave en smartphone-baseret tjeneste i første omgang. De fotografer, jeg tror skal drive tjenesten, er ikke dem der står ved den røde løber, eller vandrer i gangene på Christiansborg. Det er dem, der snubler over begivenheder eller motiver, som fortjener en historie.

Helt enig i din betragtning, Esben. Det er også derfor, jeg tror, der skal laves en platform, hvor fotograferne får noget retur. Og helt ærligt, så bliver priserne sikkert lavere end hos de etablerede billedebureauer, men til gengæld er fotografernes andel større, og de kan sælge til flere af gangen. Det er min forhåbning.

Jeg skriver et opslag herinde, når vi er klar er med en Beta-udgave. Så vil det være rigtig fedt, hvis nogle af jer herinde har lyst til at prøve det af på telefonen og sige, hvad I synes. Det er i hvert fald jer, jeg rigtig gerne vil have om bord.

Hvis I kan lide app'en og tjenesten og har lyst til at bruge den, så er jeg ikke i tvivl om, at medierne nok skal finde værdi i den. Det ville jeg selv gøre.

Så mange tak for input og svar. I må endelig skrive, hvis I har andet.

dbh
Mikkel

Brugeravatar
MikkelWS

Indlæg af MikkelWS » 12 dec 2016 15:08 pm

Fedt, jeg er glad for, I gider teste. Det er som sagt virkelig fedt at få jeres input. Vi er lige ved at få færdiggjort vores landing page - så jeg lægger et link op, når den er klar.

Brugeravatar
hkb
Challenger
Kontakt:

Indlæg af hkb » 12 dec 2016 15:45 pm

MikkelWS skrev:Fedt, jeg er glad for, I gider teste. Det er som sagt virkelig fedt at få jeres input. Vi er lige ved at få færdiggjort vores landing page - så jeg lægger et link op, når den er klar.
:goodpost:

k s

Indlæg af k s » 12 dec 2016 17:40 pm

MikkelWS skrev:
Til gengæld står Android idag for mere end 80% af markedet... :wink:

Besvar