Pas på jeres batterier!

Løs snak om diverse emner, DOG FRABEDES POLITISKE OG RELIGIØSE DEBATOPLÆG!
Brugeravatar
Esben Sørensen
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Pas på jeres batterier!

Indlæg af Esben Sørensen » 05 aug 2017 14:45 pm

Hejsa,

Jeg tillader mig at dele lidt erfaring mht. batterier.

Min kone har haft to stk. MacBook Pro og historien er nærmest den samme:
Efter den nye computer er kommet i brug er den gamle stillet på hylden. Ca. et halvt år senere er den af den ene eller anden årsag blevet taget ned fra hylden, batteriet har været fladt blev derfor ladt helt op. Kort tid efter har de pustet sig op. Her et billede af den sidste, som pustede sig op i denne uge:
Billede

Min egen computer, som jeg købte brugt, havde billigt kopi-batteri som jeg lige har skiftet i dag efter som det kun holdte strøm i 15 minutter. Den beslutning er jeg glad for nu efter at jeg har set at også dette batteri er begyndt at ekspandere:
Billede

Det kan vidst ikke siges tydeligt nok!
1. Lad være med at lagre afladte batterier - tåler det ikke! Jeg har hørt ca. 80% opladning skulle være optimalt.
2. Skift batteriet ud når det er ved at dø og brug det ikke mere.
3. Hold Jer fra billige kopi batterier.

Dette gælder for alle dimser der bruger lithium batterier.

Mvh. Esben

Brugeravatar
henrikn
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax Z20 Canon EOS 5D mk II Canon EOS-1Ds mk III
Geografisk sted: Galten

Re: Pas på jeres batterier!

Indlæg af henrikn » 06 aug 2017 15:52 pm

Det er ikke noget nyt at visse billige Li-Ion batterier har dette problem. Såvidt jeg husker har Mac for noget tid siden, tilbagekaldt, visse modeller... Men det er jeg lidt usikker på. Det værste er at dette kan ende, med at batteriet eksplodere.. Lithium og fugt, bliver til ild :-o Dette er lige præcis grunden til at jeg ikke køber billige kopier.. Nogen kan lave dem, andre ikke... Kunsten er at vide hvilke der ikke har problemet..

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 06 aug 2017 16:14 pm

henrikn skrev:Det er ikke noget nyt at visse billige Li-Ion batterier har dette problem. Såvidt jeg husker har Mac for noget tid siden, tilbagekaldt, visse modeller... Men det er jeg lidt usikker på. Det værste er at dette kan ende, med at batteriet eksplodere.. Lithium og fugt, bliver til ild :-o Dette er lige præcis grunden til at jeg ikke køber billige kopier.. Nogen kan lave dem, andre ikke... Kunsten er at vide hvilke der ikke har problemet..
Til mine første to computere var Apple været så venlige at skrive lidt i manualen om hvordan batterierne bør opbevares. Der stod bl.a. at hvis computeren ikke skulle bruges over længere tid skulle man sørge for batteriet var ladt op og afmontere det før computeren blev stillet væk fordi computeren har et lille strømforbrug selvom den er helt slukket og det suger batteriet tomt.
På de nyere macbooks kan man ikke så let afmontere batterierne og jeg har heller ikke checket hvad der står i manualen.

Apple har igennem tidenerne tilbagekaldt mange batterier, men jeg har aldrig været så heldig at vinde i de lotterier. :)

Mht. 3. parts batterier har jeg desværre stadig tilgode at se et der fungere lige så godt som et originalt. Findes der internet sites der laver tests af lithiumbatterier?

Mvh. Esben

Brugeravatar
Henrik9
Challenger
Kamera: Nikon D700

Indlæg af Henrik9 » 06 aug 2017 16:36 pm

Esben Sørensen skrev:
henrikn skrev:Det er ikke noget nyt at visse billige Li-Ion batterier har dette problem. Såvidt jeg husker har Mac for noget tid siden, tilbagekaldt, visse modeller... Men det er jeg lidt usikker på. Det værste er at dette kan ende, med at batteriet eksplodere.. Lithium og fugt, bliver til ild :-o Dette er lige præcis grunden til at jeg ikke køber billige kopier.. Nogen kan lave dem, andre ikke... Kunsten er at vide hvilke der ikke har problemet..
Til mine første to computere var Apple været så venlige at skrive lidt i manualen om hvordan batterierne bør opbevares. Der stod bl.a. at hvis computeren ikke skulle bruges over længere tid skulle man sørge for batteriet var ladt op og afmontere det før computeren blev stillet væk fordi computeren har et lille strømforbrug selvom den er helt slukket og det suger batteriet tomt.
På de nyere macbooks kan man ikke så let afmontere batterierne og jeg har heller ikke checket hvad der står i manualen.

Apple har igennem tidenerne tilbagekaldt mange batterier, men jeg har aldrig været så heldig at vinde i de lotterier. :)

Mht. 3. parts batterier har jeg desværre stadig tilgode at se et der fungere lige så godt som et originalt. Findes der internet sites der laver tests af lithiumbatterier?

Mvh. Esben
Google er Din ven!:
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 06 aug 2017 20:11 pm

Hmm, min formulering har måske ikke været helt entydig. Det jeg mente var en database over forskellige færdige batteriprodukter, lidt ligesom DxO sammenligner kamerasensorer. I testene kunne f.eks. indgå:

1. Kapacitet efter 1, 100, 500 og 1000 opladninger.
2. Afladningskurve.
3. Temperatur ved høj belastning.
4. Kompatibilitet (producenterne indbygger kredsløb i produkterne der afviser tredieparts batterier)
Osv.

Mvh. Esben

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:

Indlæg af niels.hr.hansen » 07 aug 2017 21:19 pm

Det samme gælder selvfølgelig for kamerabatterier. Det kostede en del sved, banden mv. at få et opsvulmet batteri ud af et Nikon D40. Måtte faktisk have en del af huset skruet fra hinanden før det lykkedes.

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 08 aug 2017 08:07 am

niels.hr.hansen skrev:Det samme gælder selvfølgelig for kamerabatterier. Det kostede en del sved, banden mv. at få et opsvulmet batteri ud af et Nikon D40. Måtte faktisk have en del af huset skruet fra hinanden før det lykkedes.
Føj da! Var det et originalt batteri? Hvor gammelt var det?

Mvh. Esben

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:

Indlæg af niels.hr.hansen » 08 aug 2017 08:25 am

Der var tale om et uoriginalt batteri omtrent 5 år gammelt. Nu lykkedes operationen og kameraet kunne bruges igen, men surt hvis der var sparet et par hundrede kr over 5 år, for så at kassere kameraet pga. fejl i batteriet.

Brugeravatar
JenODem
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon

Indlæg af JenODem » 08 aug 2017 09:41 am

Vedrørende batterier og deres fysiske form.
Lithium batterier er berygtet for at kunne ændre form over tid når kemien begynder at være slidt/gammel - det er derfor en rigtig god ide at fjerne batteriet fra kamera - telefon - computer hvis det ikke anvendes i nogen tid (hvis det overhovedet er muligt) Det er et problem der er relateret til kemien og dens reaktion over tid, det kan IKKE siges at være relateret til uoriginale batterier og ikke originale batterier.

Originale batterier er også batterier der er produceret til dagens laveste pris omend der kan være nogle krav der skal være opfyldt men det er og bliver kemien der reagerer og derved bule batterierne op og kan skade produktet.

Jeg har repareret manve MAC computere hvor trackpadden ikke kan trykkes ned - det har altid været batteriet der evokset og trykker på undersiden af trackpadden. Der har været tale om batterier af både original og uoriginale typer.

Hvornår bliver et batteri original: Det gør det når en fabrikant af et produkt klæber sit logo på. Det il sige han har været i markedet og finde et batteri der passer i hans produkt - eventuelt får en batteri leverandør til at fremstille et der passer. Den esentielle kemi i batteriet er og bliver den samme og den reagerer på samme måde uanset om det er med det ene eler det andet logo på mærkaten.

Det der kan gøre at batterier i ikke-original indpakning kan have en anden ydelse end de originale er at kemien er dyr og der kan nogle producenter fristes til at spare på denne og alligevel angive en stor kapacitet - det kan så medføre at dette batteri ikke virker så godt som andre gør.

Jeg har til mange af de MAC computere jeg har repareret købt uoriginale batterier hjem, de har som hovedregel virket fint dog har jeg oplevet at få et par der var virkelig ringe de vejede ikke det samme som de originale måske der var sparet på kemien (?) leverandøren tog dem tilbage uden vrøvl da jeg forelagede en batteri test udført på vores udstyr på jobbet.

/JenODem

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 08 aug 2017 10:53 am

JenODem skrev:Vedrørende batterier og deres fysiske form.
Lithium batterier er berygtet for at kunne ændre form over tid når kemien begynder at være slidt/gammel - det er derfor en rigtig god ide at fjerne batteriet fra kamera - telefon - computer hvis det ikke anvendes i nogen tid (hvis det overhovedet er muligt) Det er et problem der er relateret til kemien og dens reaktion over tid, det kan IKKE siges at være relateret til uoriginale batterier og ikke originale batterier.

Originale batterier er også batterier der er produceret til dagens laveste pris omend der kan være nogle krav der skal være opfyldt men det er og bliver kemien der reagerer og derved bule batterierne op og kan skade produktet.

Jeg har repareret manve MAC computere hvor trackpadden ikke kan trykkes ned - det har altid været batteriet der evokset og trykker på undersiden af trackpadden. Der har været tale om batterier af både original og uoriginale typer.

Hvornår bliver et batteri original: Det gør det når en fabrikant af et produkt klæber sit logo på. Det il sige han har været i markedet og finde et batteri der passer i hans produkt - eventuelt får en batteri leverandør til at fremstille et der passer. Den esentielle kemi i batteriet er og bliver den samme og den reagerer på samme måde uanset om det er med det ene eler det andet logo på mærkaten.

Det der kan gøre at batterier i ikke-original indpakning kan have en anden ydelse end de originale er at kemien er dyr og der kan nogle producenter fristes til at spare på denne og alligevel angive en stor kapacitet - det kan så medføre at dette batteri ikke virker så godt som andre gør.

Jeg har til mange af de MAC computere jeg har repareret købt uoriginale batterier hjem, de har som hovedregel virket fint dog har jeg oplevet at få et par der var virkelig ringe de vejede ikke det samme som de originale måske der var sparet på kemien (?) leverandøren tog dem tilbage uden vrøvl da jeg forelagede en batteri test udført på vores udstyr på jobbet.

/JenODem
:goodpost:

Det uoriginale batteri jeg pille ud af min macbook vejede også mindre end det nye jeg har sat i. Udover at spare på kemien mistænker jeg også der ved de billigt producerede batterier er sparet på kvalitetssikringen og det øger naturligt risikoen for fejl.

Udover kemien tror jeg også leveltiden i høj grad afhænger af hvordan an behandler sine batterier. Jeg er fuldstendigt hysterisk med at mine batterier ikke må ligge uden strøm og det uoriginale batteri der pustede sig op er det første for mit vedkommende i de 15 år jeg har brugt mac.

At touchpadden ikke kan trykkes ned når batteriet begynder at blive større vil jeg skrive mig bag øret. I så fald er det bare med at få batteriet ud af computeren før det går så galt som på billedet ovenfor.

Mvh. Esben

Brugeravatar
hkb
Challenger
Kamera: Olympus m4/3
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af hkb » 08 aug 2017 13:39 pm

og en god ide ikke at opbevare et batteri med de symptomer indenfor, pga brandfaren hvis det kortslutter helt

Brugeravatar
JenODem

Indlæg af JenODem » 10 aug 2017 09:09 am

Arrrh at batterier skal opbevares udenfor - ikke helt forstået.
Normalt må man sende batterier med fly (gods fragt) bare de ikke er opladt mere end 30%; det fordi man ved at batterier uanset størrelse iøvrigt ikke kan lave særlig stor skade hvis den samlede energi mængde er max 30% af batteriets kapacitet. Som almindelig rejsende er det tilladt at batterier er fuldt opladt - hvem har ikke haft en labtop med som håndbaggage.
Batterier kortslutter ikke - og hvis de gør sker der ikke noget ved dette. Nogle lande kræver at man laver en test hvor batteriet gennembores med en nål, når nålen er indsat i batteriet må det godt udvikle varme men ikke brænde. Når nålen er fjernet skal batteriet igen virke omend med mindre kapacitet. Alle Lithium batterier har indbygget et sikrings kredsløb, kredsløbet sikre imod at batteriet lades med for stor strøm og at batteriet ikke aflades med for står strøm. Hvis der skal være tale om et kortsluttet batteri skal både level 1 og level 2 i sikrings kredsløbet fejle samtidig OG der skal være nok energi på batteriet til at det kan lavet skade på mere end sig selv.
Der findes batterier uden sikringskredsløb og det er nogle rene sataner, der findes en celle type der hedder 15650, det er et batteri der er lidt støre end et type AA batteri, det er Lithium Ion og energien der kan lagres er relativt stor. Typen bruges typisk til at opbygge labtop batterier af MEN den bruges også i lommelygter og de her eCigaretter - det indeholder INGEN sikrings kredsløb og kan ved forkert behandling være en tikkende bombe; tænk over det næste gang du tager et hvæs på eCigaretten og hav ALDRIG et sådan batteri i lommen.

Dem her: https://www.batterilageret.dk/shop/li-i ... 207c1.html jeg har set en artikel om en håndværker der havde et sådant i lomme til hans lygte, i lommen havde han også nogle nøgler - det udviklede så meget varme at hans lårben blev så forbrændt at det var under overvejelse i flere dage at amputerer benet men han slap med skrækken og et stort ar.

Opbevar opladelige batterier ved stuetemperatur i de dertil passende emballager.

/JenODem

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 10 aug 2017 10:04 am

JenODem skrev:Opbevar opladelige batterier ved stuetemperatur i de dertil passende emballager.
Hejsa
Lige kamerabatterierne har jeg med ud både i sol, regn, varme og kulde. Hvad kan du anbefale til opbevaring af ekstra batteri? Findes der nogen brandsikre poser eller beholdere jeg kan putte dem i før jeg stikker dem i lommen?

Mvh. Esben

Brugeravatar
JenODem

Indlæg af JenODem » 10 aug 2017 11:01 am

Jeg er ikke bekendt med nogle brandsikre poser.

Opbevar dem på kroppen for at have den rigtige temperatur - og hav kun et i hver indpakning, når man køber batterierne er der en lille plastik kappe man kan sætte over kontaktenden den er stærk anbefaleses værdig at bruge - dels beskytter den batteriets poler mod at blive snavset eller "kortsluttet" samtidig forhindre det lomme uld eller lignende i at komme ind i kontaktsættet i batteriet.
Et batteri i hver "pose" med kappe på båret på kroppen for at holde temperaturen og dermed kapaciteten. Om posen er af det ene eller andet materiale er ikke afgørende, men de der power banks leveres ofte i en lille stof pose med snore lukke dem har jeg et par stykker af som jeg bruger.

Jeg spurte engang Morten Hilmar, natur fotografen, om hvordan han holder strøm på sine batterier når han er i det kolde nord. Han gør som følger. Når han skal til at fotograferer skifter han batteri - det han har på kroppen som er varmt sættes i kameraet og det der tages ud af kameraet varmes op med kroppen og er derefter klar til at komme i kameraet igen.
Hans konklusion er at det afkølede batteri mister kapaciteten meget hurtigt hvis det bruges (aflades) hvorimod det batteri der er varmt har meget lettere ved at aflevere energi til kameraet.

Brugeravatar
hkb
Challenger
Kamera: Olympus m4/3
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af hkb » 10 aug 2017 12:50 pm

ja det var netop de bilede laptop batterier jeg hentydede til, hvis de kortslutter bliver de varme

JenODem skrev:Arrrh at batterier skal opbevares udenfor - ikke helt forstået.
Normalt må man sende batterier med fly (gods fragt) bare de ikke er opladt mere end 30%; det fordi man ved at batterier uanset størrelse iøvrigt ikke kan lave særlig stor skade hvis den samlede energi mængde er max 30% af batteriets kapacitet. Som almindelig rejsende er det tilladt at batterier er fuldt opladt - hvem har ikke haft en labtop med som håndbaggage.
Batterier kortslutter ikke - og hvis de gør sker der ikke noget ved dette. Nogle lande kræver at man laver en test hvor batteriet gennembores med en nål, når nålen er indsat i batteriet må det godt udvikle varme men ikke brænde. Når nålen er fjernet skal batteriet igen virke omend med mindre kapacitet. Alle Lithium batterier har indbygget et sikrings kredsløb, kredsløbet sikre imod at batteriet lades med for stor strøm og at batteriet ikke aflades med for står strøm. Hvis der skal være tale om et kortsluttet batteri skal både level 1 og level 2 i sikrings kredsløbet fejle samtidig OG der skal være nok energi på batteriet til at det kan lavet skade på mere end sig selv.
Der findes batterier uden sikringskredsløb og det er nogle rene sataner, der findes en celle type der hedder 15650, det er et batteri der er lidt støre end et type AA batteri, det er Lithium Ion og energien der kan lagres er relativt stor. Typen bruges typisk til at opbygge labtop batterier af MEN den bruges også i lommelygter og de her eCigaretter - det indeholder INGEN sikrings kredsløb og kan ved forkert behandling være en tikkende bombe; tænk over det næste gang du tager et hvæs på eCigaretten og hav ALDRIG et sådan batteri i lommen.

Dem her: https://www.batterilageret.dk/shop/li-i ... 207c1.html jeg har set en artikel om en håndværker der havde et sådant i lomme til hans lygte, i lommen havde han også nogle nøgler - det udviklede så meget varme at hans lårben blev så forbrændt at det var under overvejelse i flere dage at amputerer benet men han slap med skrækken og et stort ar.

Opbevar opladelige batterier ved stuetemperatur i de dertil passende emballager.

/JenODem

Besvar