Omkostninger ved fotoudstyr

Løs snak om diverse emner, DOG FRABEDES POLITISKE OG RELIGIØSE DEBATOPLÆG!
Krs

Omkostninger ved fotoudstyr

Indlæg af Krs » 22 okt 2017 16:49 pm

Gør I jer tanker om, hvad jeres fotoudstyr jer måned for måned?

Jeg har i tidens løb brugt mange penge på kameraudstyr. Jeg har kunne bilde mig ind, at det ikke betyder det store for i takt med nyindkøb har jeg solgt gammelt udstyr. Den månedlige udgift har derfor været til at overse (har min fornemmelse været).

Nu har jeg dog gjort regnskab og jeg kan konstatere, at mit seneste kamerahus har kostet mig 300,- om måneden. Købt i 2014. Solgt i 2017.

Det hele er selvfølgelig afhængigt af, hvor dyre huse man køber. Mine indkøb har været kendetegnet ved, at jeg køber fra nyt, at jeg har købt modeller i den høje klasse (nypris over 20.000) og at jeg sælger/køber nyt, når der lanceres ny model (dvs. ca. hver 2. eller 3 år).

Objektiver er væsentligt billigere. Og når jeg køber brugt, har jeg kunne sælge inden 24-36 mdr. uden pristab.

Ret lærerigt for mig. Og motiverende for at opnå skarpere priser ved køb og salg, hvilket jeg nok har taget lidt let på indtil nu. Hvad er jeres erfaringer?

Kasper

Brugeravatar
eolsen
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon EOS 5D IV

Re: Omkostninger ved fotoudstyr

Indlæg af eolsen » 22 okt 2017 18:41 pm

Vi er nok hurtig enige om at foto er ikke nogen billig fornøjelse. Det er ligesom, at jo mere du bliver bidt af det, jo mere udstyr vil mange købe. Sådan er det for mit vedkommende. Men for mit vedkommende er det min hobby, og jeg kan altid sammenligne min hobby med andres hobby. Det er f.eks. ej billigt at gå til fitness. Det koster nemt det samme per måned eller mere. Eller hvad med sejlsport.
Så jeg tænker ikke så meget over det, jeg tænker om det er det jeg vil i min fritid, og så gør jeg det ikke om i kroner og ører.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 22 okt 2017 18:59 pm

På ingen måde. Set i bakspejlet kunne nogle af mine indkøb måske let have finansieret et D750 eller måske endda et D850 men foto og kameraer er en hobby der på ingen måde er styret af eller forbundet med fornuft. Jeg rationaliserer ikke kamera køb eller anskaffelse af udstyr med kvalitet, behov eller andre fornuftsbetonede excell parametre. Ikke sådan at jeg køber vildt ind eller handler med hovedet under armen, brænder jeg varm på noget ender jer som regel med at købe det. F.eks det Intrepid 8x10" jeg har fået kig på eller måske et Nikon D750 bare fordi.
Lige for tiden er det dog flash/speedlights med modifiers der trækker mest og er sjovest at lege med og så mit mamiya RZ67PROII hvortil jeg "mangler" en 110mm f2,8. At gøre op hvad det koster vil være super deprimerende.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
youngman
Kamera: Nikon D850/810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Indlæg af youngman » 22 okt 2017 19:37 pm

Jeg har nok noget udstyr, som jeg aldrig har fået brugt, da ambitionerne var større end hvad der var muligt. 2 Nikon flash, som har været brugt et par gange. Tanken var noget modelfoto, men 2 modeller sprang fra, og senere flyttede til en anden by, hvor jeg ikke kender nogen kandidater. Jeg må nok indrømme, at jeg idag har mere udstyr end talent, og derfor er mit udstyr mentalt afskrevet samme dag, som det er anskaffet, og tænker så ikke mere på prisen, med mindre en huset minder mig om det, og jeg har ingen ambitioner om at være proffesionel.
Ha en god dag - Erik Christensen

http://www.flickr.com/photos/24219476@N08/

Brugeravatar
raj
Kamera: a9 AF-magi
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af raj » 22 okt 2017 20:42 pm

Det kommer an på, hvad jeg ender med at få for mine objektiver :wink:

Brugeravatar
hkb
Challenger
Kamera: Olympus m4/3
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af hkb » 23 okt 2017 09:47 am

ja de fleste vil få et chock hvis de regnede den samlede pris pr billed ud og ville revurdere deres priser i kraftig grad
husk også computer, calibrering, software, tid brugt på at blive bedre til at redigere, forsikring, osv osv osv
Hans Kristian Hannibal-Bach, Odense
Fotografering tilbydes: Events, produktfoto, bryllup, dåb, konfirmation, portræt, koncert osv
Hannibal-Bach

Brugeravatar
Lars Holte
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Lars Holte » 23 okt 2017 12:06 pm

De færreste af os ved, hvad vores bil "egentlig" koster, når man tager alle udgifter med. Hvis man alligevel ikke kan klare sig uden, er det bare at hoste op.
Lysbådejere vil ikke have godt af at se et regnestykke med "udgifter pr år" divideret med "timer på vandet". Den timepris kan let blive rasende høj.

Så ... har man først valgt foto som hobby, er det bare at indse, at det kommer til at koste og prøve at holde udgifter på et tolerabelt niveau. Og prøve at nyde oplevelsen og jagten på "det gode billede".
Mvh.
Lars

LarsHolte på Flickr

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 23 okt 2017 13:19 pm

Enig med Lars

Jeg er så heldig at have en kone der gider føre regnskab og på den måde har jeg faktisk et godt indblik i hvor vores penge forsvinder hen... Eksempelvis:
Bilen: en 11 år gammel Opel Astra, ca. 250000 kr inkl. alt siden vi købte den i brugt 2011.
Båden: indkøbspris 71500 kr og derefter ca. 100000 kr til opgraderinger, ekstraudstyr, søkort, certifikater, vedligeholdelse, sommertogter osv.. Nye sejl til foråret (ca. 50000 kr) er endnu ikke medregnet...
Mad (4 pers): ca. 2500 kr/md.

Fotografering, tjah, det totale forbrug er omkring 60000 kr. lige pt. medregnet kamera, objektiver, flash og andet ekstraudstyr, computer, software, film, fremkalderkemi, udskrifter hos fotohanndleren osv., men også modregnet de ting jeg har solgt undervejs. Jeg køber det meste udstyr brugt.

Mvh. Esben

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:

Indlæg af niels.hr.hansen » 23 okt 2017 18:21 pm

Ikke fordi jeg synes til vil være nogen synderlig stor opgave at beregne det, men foto gør jeg af ren og skær lyst, så det får lov til at færdes frit uden for regnearkets rækkevidde.

Hvis du endelig regner på det, så husk også at regne de slettede billeder med. Det var vel fornøjeligt da du tog dem også.
Hvis nu du har brugt 60.000 DKK over en periode hvor kameraerne total tæller er forøget 60.000 klik, så er det jo kun 1 kr pr foto :wink: men hvis du samtidig kun har øget arkivet med 10.000 billeder, så er det jo hele 6 kr pr foto.

Tja jeg gjorde det samme med bilen. 48.500 kr for et år hvor jeg havde kørt < 8.000 km, altså > 6 kr/km (og vil kun få lidt mere end 3 pr km på arbejdet, hvis jeg bruger min bil). Så bilen blev downsized, det skulle jo helst ikke ske med mit kamera m.v.

Brugeravatar
Søren N
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 23 okt 2017 18:59 pm

niels.hr.hansen skrev:
23 okt 2017 18:21 pm
Ikke fordi jeg synes til vil være nogen synderlig stor opgave at beregne det, men foto gør jeg af ren og skær lyst, så det får lov til at færdes frit uden for regnearkets rækkevidde.

Hvis du endelig regner på det, så husk også at regne de slettede billeder med. Det var vel fornøjeligt da du tog dem også.
Hvis nu du har brugt 60.000 DKK over en periode hvor kameraerne total tæller er forøget 60.000 klik, så er det jo kun 1 kr pr foto :wink: men hvis du samtidig kun har øget arkivet med 10.000 billeder, så er det jo hele 6 kr pr foto.

Tja jeg gjorde det samme med bilen. 48.500 kr for et år hvor jeg havde kørt < 8.000 km, altså > 6 kr/km (og vil kun få lidt mere end 3 pr km på arbejdet, hvis jeg bruger min bil). Så bilen blev downsized, det skulle jo helst ikke ske med mit kamera m.v.
3km :D jeg cykler 3km mellem hjem og station og går fra arbejde til hovedbanen 2km ;)
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Lars Holte
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Lars Holte » 23 okt 2017 19:11 pm

Til jer, der mener, at I ved, hvad jeres fotohobby koster: Husk "dimserne". Uanset om man syr patchworktæpper, bygger radiostyrede modelfly eller har en fotohobby, så er "dimserne" den store ukendte i beregningen. Et lille hukommelseskort her, en lille kamerarem der, lidt linsepudsegrej, en "fustageophængsforkobler" der helt nødvendig til stativet ... de koster hver for sig ikke en herregård og glemmes let i opsummeringen, men det løber op alligevel.
Mvh.
Lars

LarsHolte på Flickr

Krs

Indlæg af Krs » 23 okt 2017 19:14 pm

eolsen skrev:
22 okt 2017 18:41 pm
Det er f.eks. ej billigt at gå til fitness. Det koster nemt det samme per måned eller mere.
Ja, det var jo også midt argument. "Fitnesskort koster det samme". Det viste sig, at det gør det slet. For mig: Foto = fitness x 3. Hvis computer, kort, objektiver osv regnes med.

:P :P

Krs

Indlæg af Krs » 23 okt 2017 19:16 pm

raj skrev:
22 okt 2017 20:42 pm
Det kommer an på, hvad jeg ender med at få for mine objektiver :wink:
Jajo, det er jo rigtigt, men derfor har man måske alligevel en fornemmelse. Bilen koster jo også penge, selvom den stadig står i garagen. :cheers:

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 23 okt 2017 19:27 pm

niels.hr.hansen skrev:
23 okt 2017 18:21 pm

Ja, alle de beløb jeg nævner (foruden madbudgettet) er taget direkte ud af konteksten uden hensyn til hvad vi så har fået for de penge.
For bilens vedkommende ender vi således på 1.57 pr. kørt km, dvs. har været en relativt billig bil!
Båden har der imod i skrivende stund kostet os mere end 3000kr for hver dag vi har haft på havet, men hvis vi sætter det op imod hvad vi tidligere har brugt på charter ferier, autocampertur i Canada eller dykkerferier i Egypten er det alligevel ikke så slemt.
Hvis vi tæller alle mine billeder sammen ligger de langt under 1 kr pr. stk.

Pengeforbrug kan man altid retfærdiggøre, i hvert fald overfor sig selv. ;)

Mvh. Esben

Brugeravatar
Bo Bjerre
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 23 okt 2017 20:27 pm

Nogen bor tæt på arbejde. Konen og jeg kører sammenlagt ca 95.000km om året. Diesel, værksted, forsikring, vejhjælp, vejafgift, fitness, tidsspild osv. Vi regner ikke på det, for offentlig transport er ikke en mulighed.

-tilbage til emnet. Det koster at vedligeholde/udskifte grej, og Lars har ret: tilbehøret koster oversete penge: kortlæser, nyt batteri, mere ram i computeren, stativ, kasket, taske, polfilter, LightRoom CC, og for nogen: film, kemikalier, scanner etc. Snigende udgifter, som jeg ikke tæller. Ligesom abonnementet på avisen, standbyforbruget på elregningen, netfliX på telefonen, benzin til plæneklipperen osv.
Når det kommer til stykket, kan man jo tage en tynd skive på alle de andre udgifter, og bruge på netop det, man gerne vil.
Bare mit bidrag,
Bo //

Besvar