Hvad skal der til før I skifter DSLR ud med mirrorless

Løs snak om diverse emner, DOG FRABEDES POLITISKE OG RELIGIØSE DEBATOPLÆG!
Brugeravatar
raj
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: a9 AF-magi
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Hvad skal der til før I skifter DSLR ud med mirrorless

Indlæg af raj » 20 sep 2018 15:40 pm

For mig skete det definitive skift, da AF blev acceptabel.
Jeg testede vandene med Nikon V1, med sublim AF, men for lille sensor til at gøre mig rigtig glad og a7r, med fin sensor, men plaget af lukkerrystelser og sløv AF samt håbløs ergonomi.
Så tiårscyklen gælder blivende kameraer. Jeg forbeholder mig retten til at teste lidt i ny og næ, typisk gennem brugtmarkedet :)

Jeg fandt et brugt a9 og huggede til. Det er det vildeste kamera, jeg nogensinde har prøvet. Faktisk meget befriende med et AF system, der lader til at tænke selv med lynets hast (og det gælder ikke kun eye AF).

Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kamera: Sony A6300
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Jens G » 20 sep 2018 16:55 pm

Da Sony NEX-7 kom på markedet var jeg vild med størrelsen, men syntes ikke AF var god nok, så jeg købte det ikke.

Da A6000 kom i 2014, var AF blevet så god, at jeg købte det. Jeg havde på det tidspunkt et A77, og det var meningen at A6000 skulle være ekstra kamera. Men det blev hurtigt A6000 der altid kom med, og A77 blev solgt fordi jeg aldrig brugte det.

Siden har jeg kun brugt spejlløse kameraer.

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kamera: Canon 5D IV og II, Olympus E-5
Geografisk sted: Frederikshavn
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 20 sep 2018 19:18 pm

Jeg blev positivt overrasket da Canon lancerede Canon R. Jeg havde frygtet at de ville gå efter at lave et lille kamera, da det jo mere eller mindre er blevet "standard" blandt de spejlløse at lave dem så lille som muligt. Synes det ser rigtig lækkert ud rent størrelsesmæssigt - så det tiltaler mig også :)

Martin Dalsgaard
Rang: BURST MODE
Kamera: Canon 5D Mark III
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Indlæg af Martin Dalsgaard » 20 sep 2018 20:32 pm

Jeg tog springet i foråret, da Sony A7 III kom på markedet. I første omgang købte jeg kameraet, kit optikken og en Sigma MC-11 adapter, så jeg kunne teste det af med mine Canon objektiver, samtidig med jeg beholdte mine to Canon 5D3. Efter et par ugers tests med alle 3 kameraer blev de to Canon sat til salg, og et ekstra A7 III indkøbt, sammen med en stak Sony/Zeiss optikker. MC-11 fungerede, men mange objektiver huntede en del, og den var ikke så sikker i lav belysning som med kit objektivet. Det fungerer perfekt med de originale objektiver.
Jeg havde tidligere overvejet Sony A7R II, men lav batteritid, kun 1 SD slot, en lidt høj pris, og så det at jeg ikke havde så stor trang til den høje opløsning holdte mig væk. Det der fik mig overtalt til A7 III var at den nu havde gjort op med førnævnte mangler, en noget lavere pris, sammen med en, for mig, passende opløsning. Derudover en forbedret autofokus med Eye AF - og særligt at jeg nu kunne undgå at skulle mikrojustere, og undgå tvivlen om fokus nu ligger perfekt på fx F1.4 (her var jeg alt for tit ude for, at nogle billeder i fokus, andre foran, nogle bagved - med Sony A7 III rammer det bare!). Indbygget stabilisering, samt større DR i RAW filerne var også medvirkende til min beslutning om at skifte. De mange custom buttons er faktisk meget fedt, og gør man ikke behøver skulle ind i det lidt rodede menusystem så tit, men i stedet kan skifte de indstillinger man ofte bruger hurtigt og let.
Jeg foretrækker mange ting på Sony'en fremfor på Canon - men der er også punkter hvor det modsatte er tilfældet. Fx var Canon'en noget hurtigere til tænde eller være klar efter standby (som cirka 0,2 sekund mod 2 sekunder), har et hurtigere og mere logisk opbygget menusystem, man fik meget mindre snavs på sensoren, og batteritiden var bedre (typisk 1500-2500 billeder for mig, mod 1000-1500 på Sony - men det er tilstrækkeligt :) ). Ergonomien var også bedre på Canon, men her kompenserer vægten fra Sony'en, samt at jeg generelt er skiftet til lidt mindre objektiver. Ergonomien på Canon R ser dog glimrende ud.

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 20 sep 2018 20:52 pm

Er du sikker på, at du ikke har mere støv på sensoren, fordi du har læst, at det er sådan på www? Det er nemmelig en populær mytologi, der florerer.
Mht menuerne: prøv at holde øje med overskrifterne. Jeg joker ikke. Det lyder åndssvagt, men efter at jeg er begyndt på det, er der virkelig ikke noget problem IMHO. Desuden kan man lave en custom menu i mit kamera, Hvor man kan samle det man ønsker. Desuden er der et hav af programmerbare knapper og tre hukommelsesbanker, der ændrer mange indstillinger på en gang.
Og så selvfølgelig Quick navi systemet, der er superfint og kan sættes op meget fleksibelt.

Mao, hvis man bruger lidt tid, kan man få et skræddersyet kamera.

Martin Dalsgaard
Kamera: Canon 5D Mark III
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Indlæg af Martin Dalsgaard » 20 sep 2018 21:59 pm

Ja er meget sikker på der kommer mere støv på sensoren. Har renset mine Canon cirka hvert andet år, mens Sony'erne allerede er renset 2-3 gange hver. Men de mangler jo også spejlet til at beskytte ved objektivskift.
I forhold til menuerne, så er det nok også en tilvæningssag. Synes de var grupperet mere logisk på Canon. Det er fx træls, at man nogle gange skal være i bestemte shooting modes for at ændre en indstilling. Fx hvis jeg er i S og vil ændre min ISO Auto Min SS til når jeg skifter til A, så kan jeg ikke det. Skifter jeg til A, så går den ud af menuen - så kan jeg trykke Menu igen og endelig få lov til at lave indstillingen. Samme gør sig gældende mellem video og S&Q, hvor man kun kan ændre en mode af gangen. Et eksempel mere er, at jeg bruger dual SD når jeg er til bryllup, men ellers ikke, for at bufferen ikke forsinker responstiden efter en del skud(bufferen tømmes noget hurtigere når det kun er til et enkelt UHS-II kort). Når kameraet er sat op til at gemme på begge hukommelseskort, så vil den ikke tage billeder når der kun er et hukommelseskort i, så det skal ændres frem og tilbage hver gang. Det fungerede ellers fint på 5D3, hvor den bare viste en lille "manglende hukommelseskort besked".
Jeg kunne også godt tænke mig, at fx hjulet over AF-ON kunne bruges til at skifte topgruppen, mens man så kunne bruge hjul/joystick på bagsiden til de underliggende menuer. Det ville være smartere end de alle gjorde det samme. Jeg har taget min 8-10 oftests benyttede menupunkter og tilføjet My Menu, så de nu er hurtigt tilgængelige, samt et par til de smarte custom buttons - det hjælper helt sikkert på det. Og ja, det at man kan tilpasse kameraet så meget er helt sikkert et stort plus.
Quick Navi kender jeg ikke lige?

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 21 sep 2018 07:18 am

Martin Dalsgaard skrev:
20 sep 2018 21:59 pm
Quick Navi kender jeg ikke lige?
Via funktionstasten.

Brugeravatar
perthorup
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Olympus OMD & Pen
Kontakt:

Indlæg af perthorup » 21 sep 2018 11:39 am

Skiftede fra Canon til M4/3 i 2013 og har ikke set mig tilbage. Er stadig tilfreds med både billed, objektiv og kamerakvalitet. Havde Canon 50D, 5D og 1DIII med diverse L optikker og har nu et Olympus OM-D E-M1 Mk.II med diverse Lumix optikker. En af de store fordele er størrelse og vægt, der er væsentlig mindre - et plus til en dårlig ryg. Tager billeder af næsten alt, med hovedvægten på fly, børnebørn og landskab :-)
Har kun ét kamera i dag idet jeg har indset at kamera nr. 2 (som i 'gamle dage' altid lå i bilen) nemt kan varetages af min Samsung mobiltelefon.
250818_EM2_1403.jpg
Exif for EH101 billede:
File: 250818_EM2_1403.jpg
File size: 12,0MB
Camera Model: E-M1MarkII
Firmware: AfterShot Pro 3.4.0.297
Date/Time: 2018:08:25 10:56:32
Copyright: © PerThorup.dk. Reproduction, linking, copying for web or commercial use, is not allowed without written permission
Shutter speed: 1/400 sec
Aperture: 4
Exposure mode: Program
Exposure compensation: -2/3
Flash: Off
Metering mode: Center-weighted average
ISO: 64
Focal length: 100mm
Image size: 5100 x 3400
White balance: Auto
Saturation: Normal
Sharpness: Normal
Contrast: Normal
Color profile: sRGB IEC61966-2.1
Lat: 56°17'26,7"N
Long: 9°7'19,9198"E
Altitude: 50m
User comments:
"PerThorup.dk Digital Image"
MVH/Per

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kamera: Olympus og Canon
Geografisk sted: Nørrebro
Kontakt:

Indlæg af cowgirl » 21 sep 2018 15:51 pm

Jeg skulle absolut ikke have spejlløst, men så fik jeg chancen til at lege med et OMD E-M5 mrk.II i en fem-timers tid . . . og så var jeg solgt. Jeg har ikke fortrudt på noget tidspunkt. Det er nu 3½ år siden og jeg regner ikke med at skulle købe nyt de næste mange år.

Brugeravatar
SørenM
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Sony A7R3

Indlæg af SørenM » 21 sep 2018 20:33 pm

Skiftede fra Canon 5D3 til Sony A7R2 for nogle år siden da jeg blev træt af at vente på at Canon skulle tage sig sammen, specielt på sensorsiden. Har nu A7R3 og det er indtil videre det bedste kamera jeg har haft i hænderne. Spejlrefleks er for mig noget fra fortiden, sådan virker det i hvert fald når jeg har et i hånden :)

Ingen problemer med ergonomien, men jeg har dog tilsat en base plate som matcher kameraet perfekt og giver støtte til lillefingeren.

fotofriberg
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af fotofriberg » 21 sep 2018 22:03 pm

Sjovt spørgsmål, da det jo blot er et spørgsmål om tid før, der KUN sælges spejlløse. Grunden til, at jeg har bestilt et Z7 er, at jeg glæder mig til lydløsheden og letheden. Jeg har nået en tilstand, hvor jeg bliver pænt træt i alle lemmer efter at have båret på mit nuværende udstyr i 14 timer til et bryllup.

Besvar