Fotografere i offentligheden

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Brugeravatar
avril_hansen
Moderator
Moderator
Kamera: Canon EOS 5D mkII
Geografisk sted: Søborg
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Fotografere i offentligheden

Indlæg af avril_hansen » 17 apr 2007 17:31 pm

Nu hvor vejret bliver bedre er det jo oplagt med fototure ud i landet. Især hen over sommere kommer jeg jo nok til at tage en del udendørs billeder. Jeg gider ikke fotografere et træ hver dag, så hvordan ser det ud med at fotografere folk?

Jeg er nogenlunde klar over hvad loven siger på området, men er der nogen der har erfaringer med at fotografere på fx gågaden, banegården, parken stranden, skoven osv osv...

Er godt klar over jeg nok ikke bliver populær hvis jeg går en tur på stranden med telelinsen, men hvordan reagerer folk generelt på at blive fotograferet?

Jeg vil jo helst ikke træde nogen over tæerne så det ville være rart lige at høre hvad i andre gør, eller plejer at gøre etc

nikolai

Indlæg af nikolai » 17 apr 2007 19:26 pm

Er ikke 100% på lovgivning.
Men mener at hvis man opføre sig ordentligt og "leger" turist, så har jeg aldrig oplevet problemer med at tage billeder (har dog ikke haft DSLR så længe, og ved godt at nogen reagere anerledes på et sådant).
Ofte kan man se på folk hvis de forsøger at undvige kameraet, og så venter man jo bare lidt :)
Mht. til en situation hvor man ser en person man gerne vil have et billede af, hvor det mere ligner et portræt billede, er det nok meget smart lige at spørge pænt :D så burde man undgå uheldige situationer.
Men det kan da være der er nogen der har nogle historier fra hverdagen som de vil dele :)
Senest rettet af nikolai 17 apr 2007 19:28 pm, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 17 apr 2007 19:29 pm

men hvordan reagerer folk generelt på at blive fotograferet?
Hvis du går hen til en pige der lægger topløs, og med vidvinklen går tæt på højre brystvorte, så donerer hun et gratis blåt øje. :)

Generelt er det faktisk også forbudt, for så vidt angår publiceringen - med mulig undtagelse at det KAN gøres lovligt, såfremt det har nyhedsværdi (ellers fatter jeg hat af hvorfor diverse kulørte blade kan vise diverse billeder uden deres samtykke).

Jeg vil jo helst ikke træde nogen over tæerne så det ville være rart lige at høre hvad i andre gør, eller plejer at gøre etc
Faktisk fotograferer jeg ikke så tit folk jeg ikke kender, men jeg har da gjort det nogle enkelte gange. Her har jeg spurgt pænt først om det er ok, og efterfølgende vist dem billedet på kameraet.
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
stojholm
Rang: Lærling
Rang: Lærling
Kamera: Nikon D5600
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af stojholm » 17 apr 2007 19:51 pm

Faktisk fotograferer jeg ikke så tit folk jeg ikke kender, men jeg har da gjort det nogle enkelte gange. Her har jeg spurgt pænt først om det er ok, og efterfølgende vist dem billedet på kameraet.

det ville jeg også mene var den bedste måde at gøre det på uden nogen bliver sure over det.

men jeg ville nok ikke gøre det hvis det var på strøget i kbh for der kan hurtigt være mange mennesker :?
Olympus e-400
14-42mm. 1:3.5-5.6
40-150mm. 1:4-5.6

Wolf

Indlæg af Wolf » 17 apr 2007 20:33 pm

Loven siger, at hvis du fotograferer folk på et offentligt sted, må du bruge billedet til hvad du har lyst til uden deres samtykke. Til gengæld er det en helt anden snak, hvis du har fotograferet folk på privat grund. Så skal du nemlig have deres tillladelse, hvis du vil offentliggøre billedet.

Noget helt andet er så ens egen moral. Der vil jeg jo nok mene at man bør lige tale med vedkommende inden man fotograferer dem, og fortælle, hvad man har tænkt sig at bruge billedet til.

Brugeravatar
avril_hansen
Moderator
Moderator
Kontakt:

Jep

Indlæg af avril_hansen » 17 apr 2007 22:28 pm

Jeg kunne ikke selv finde på at fare op og skælde en fotograf ud for at tage et billede på gågaden med mig, men det er jo forskelligt hvordan folk reagerer. Jeg har som antydet ikke tænkt mig at lede efter topløse tøser på stranden, men jeg kunne måske godt finde på at fotografere noget "sommerstemning" rundt omkring. Folk der spiser is og sådan noget.

Egentlig bare et spørgsmål om hvordan man sådan skal opføre sig for at det ikke træder generelt på folk.

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 17 apr 2007 22:30 pm

Loven siger, at hvis du fotograferer folk på et offentligt sted, må du bruge billedet til hvad du har lyst til uden deres samtykke.
Loven blev ændret for få år siden. Såfremt billederne vækker anstød (hvilket et billede af en mand i superstramme leopard-badebukser, eller en topløs kvinde, formentligt går under) må man ikke bruge dem uden skriftlig tilladelse.

Edit:
Nå, jeg fandt lige noget andet - og problemet virker til at være publicering af billederne netop på internettet.

http://www.cfje.dk/cfje/lovbasen.nsf/(L ... enDocument
(venligst copy/paste hele linket, det lader sig åbenbart ikke lige sådan gøre på andre måder...)

For kort at opsummere:
Det er tilladt at publicere ikke-intime billeder af folk der er genkendelige, på offentligt tilgængelige steder.

Derimod er det interessant at se hvad loven siger om skjult fotografering:
http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID ... enDocument
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

lehaluan

Indlæg af lehaluan » 17 apr 2007 23:08 pm

jakobdam skrev: Hvis du går hen til en pige der lægger topløs, og med vidvinklen går tæt på højre brystvorte, så donerer hun et gratis blåt øje. :)
Tak, Jakob, fordi du deler dine personloige erfaringer med os :wink:

Jeg har nogle gange fotograferet folk åbenlyst på gaden, og jeg synes tydeligt man kan mærke, hvis de har noget imod det.

Hvis jeg vil tage et direkte foto af folk, spørger jeg om lov først. Men jeg elsker faktisk stemningsbilleder hvor folk ikke ved de bliver fotograferet, og der går det jo netop ikke at spørge først. Hvis de opdager de bliver fotograferet, kan man lige 'takke' med et vink og et smil, så plejer de at være ok med det.

Nu lyder det som om jeg har stor erfaring med det, det har jeg ikke, men har da gjort mig lidt erfaringer.

Men det er da rart at vide, at man gerne må vise disse billeder på nettet, for det har jeg da været lidt i tvivl om.

Brugeravatar
BLS
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Geografisk sted: ..i eksil

Indlæg af BLS » 17 apr 2007 23:26 pm

lehaluan skrev:
jakobdam skrev: Hvis du går hen til en pige der lægger topløs, og med vidvinklen går tæt på højre brystvorte, så donerer hun et gratis blåt øje. :)
Tak, Jakob, fordi du deler dine personloige erfaringer med os :wink:
Årrh Jakob. For en flot pige, som eksempelvis lehaluan, ofrer man vel gerne et øjeBilledeBillede

m4gnus

Indlæg af m4gnus » 17 apr 2007 23:29 pm

Jeg har ofte fotograferet mennesker i offentligheden, og det er primært det jeg bedst kan lide..
Hvis det f. eks. er i forbindelse med en begivenhed (koncert, demonstration etc.) synes jeg det er helt i orden at tage billeder af folk uden at spørge om lov. Folk som i offentligheden deltager i forskellige arrangementer, må være beredt på dette :) .
Derudover synes jeg, til et vist punkt, også at det er i orden bare at tage billeder af folk i gågaden osv., men man skal kende grænsen. Synes ikke man skal udstille folk, og selvfølgelig tager man heller ikke billeder af bare bryster osv. som førnævnt i tråden.
Men alt i alt, synes jeg bestemt det er i orden at fotografere omverdenen - man gengiver jo bare hvad man selv ser!

Brugeravatar
avril_hansen
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af avril_hansen » 17 apr 2007 23:35 pm

Da jeg lige havde modtaget min telelinse besluttede jeg at tage ud til motorvejen og fotografere biler i fart, med det resultatet at folk stirrede og bremsede når de så mig (måske på grund af min sorte knallert-jakke med de hvide reflekser...). En fyr kørt endda af motorvejen og sourgte mig oprørt hvad jeg havde tænkt mig at bruge billederne til!

lidt dårlig erfaring fra mit første forsøg med offentlig fotografering, så jeg har været lidt tilbageholdende siden :)

ikke at det var noget problem da jeg forklarede ham at det egentlig kun var for sjov og jeg ikke havde tænkt mig at gøre andet med billederne end at slette dem, men det gjorde mig nu alligevel lidt mere opmærksom på hvad jeg tager billeder af :)

-> tak for lov indsigten Jakob! Jeg troede faktisk ikke det var så frit!

Brugeravatar
Spacelord
Fætter Guf
Geografisk sted: København

Indlæg af Spacelord » 17 apr 2007 23:42 pm

Har været ude for noget lignende en aften jeg diskret stod midt på Vesterbrogade i Kbh. med stativ og lange lukketider.
Fik et ubehageligt møde med en meget vred og paranoid mand :shock:

Brugeravatar
Reinhold
Moderator
Moderator
Kamera: Eos 400D/40D
Geografisk sted: Holsted/Aalborg
Kontakt:

Indlæg af Reinhold » 18 apr 2007 00:20 am

avril_hansen det er da bare fordi han troede at det var politiet, når jeg står ude på storegade og tar billedere af f.eks. tog ell. andet, så bremser bilerne også når de ser mig da de tror det er policen med en fart-måler... :D så kan de squ lære det... :D
There is no place like 127.0.0.1

Brugeravatar
Reinhold
Moderator
Moderator
Kamera: Eos 400D/40D
Geografisk sted: Holsted/Aalborg
Kontakt:

Indlæg af Reinhold » 18 apr 2007 00:29 am

Jeg var også flad af grid for en måned siden da jeg var på vej op nord på, på motorvejen...

Så kørte der er en grøn fiat st.car foran mig og kunne se at det var en mand der kørte den, og han begyndte at slingre mere og mere, uden for nogen fare men alligevel...

Så jeg besluttede at overhale og lige da jeg blinkede ud så jeg der kom et hoved op på passagersædet...

Og det var godt nok svært at holde masken da de begge kiggede over mens jeg overhalede... :D

Og manden så da også tilpas veltilfreds ud... :D

Så medmindre du står og tar billedere lige ned i bilen, så går det jo nok avril_handen ;)

Wolf

Indlæg af Wolf » 18 apr 2007 07:16 am

Der er noget jeg ikke lige forstår her:
http://www.cfje.dk/cfje/lovbasen.nsf/(LBfritekstsingle7TXTFAQ)/FABE82EFDF1CC417C1256D7B0043A65A?OpenDocument skrev: Situationsbilleder der ikke kan offentliggøres uden samtykke kan være
Billeder af kunder i en forretning, i banken, på posthuset m.v.
Hvordan kan de så offentliggøre billeder af røvere? Jeg mener, de har jo ikke ligefrem deres samtykke til det :)

Besvar