I vildrede mht "Model releases" på istockphoto.

For emner omkring stock/microstock fotos. Referrer links er IKKE tilladte.
Besvar
Mickydk
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon EOS 60D
Geografisk sted: Vallensbæk

I vildrede mht "Model releases" på istockphoto.

Indlæg af Mickydk » 15 maj 2010 18:45 pm

Jeg har læst og læst om "Model releases" frigivelse på istockphoto. Men er i vildrede med flere ting.

1. Det er da lidt vildt at man skal lave en "Model releases" for hvert billede man tager af en model?

2. Og hvad med f.eks et af Sanne Salomonsen som dette http://www.fotostart.dk/index.php?p=604 ... 3&pl=19457 Må man ligge op på istockphoto?

3. Min kone som jeg har været gift med i 2år har en datter på 10år fra et tidligere forhold. Skal der laves en "Model releases" hende?

4. Kan man ikke bare scanne underskrifter ind på computeren, og så ligge dem ind på kontrakten istedet for og skal printe ud, skrive under og scanne ind?
Michal L Juul
MSN: foto@duerher.dk

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kamera: Olympus
Geografisk sted: Nørrebro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: I vildrede mht "Model releases" på istockphoto.

Indlæg af cowgirl » 15 maj 2010 18:54 pm

1: Der kan laves én model-release pr. fotosession der dækker for alle billeder i denne session
2: Nej, hun ejer selv rettighederne til sit image og kan ikke videresælges til kommercielt brug uden hendes tilladelse
3: ja, din kone skal som hendes værge skrive under
4: Nej, det skal være original underskrift, ellers er det ikke gyldigt.
Hilsen Cowgirl
---------------------------
Cowgirl on flickr
---------------------------

Mickydk
Kamera: Canon EOS 60D
Geografisk sted: Vallensbæk

Indlæg af Mickydk » 15 maj 2010 19:09 pm

cowgirl skrev:1: Der kan laves én model-release pr. fotosession der dækker for alle billeder i denne session
2: Nej, hun ejer selv rettighederne til sit image og kan ikke videresælges til kommercielt brug uden hendes tilladelse
3: ja, din kone skal som hendes værge skrive under
4: Nej, det skal være original underskrift, ellers er det ikke gyldigt.
Tusind tak :P Det er til og forstå.

Har lige et lille tillægs spørgsmål.
Under "Control Panel" --> "Contributor" der kan man sætte hak i "Prints"
Det skal der da være for at man kan få solgt noget ikk?

Og den anden "Opt-out of promotional use and third-party feeds"
Er det hvor ens billeder engang imellem kommer ind under "Free photo of the week" ?

Eller er jeg galt på den?
Michal L Juul
MSN: foto@duerher.dk

Brugeravatar
schaefer2004
Rang: BURST MODE
Kamera: nikon

Indlæg af schaefer2004 » 31 maj 2010 23:00 pm

Husk også at have et vidne til at skrive under der ikke er dig selv eller modelen.
Med hensyn til det med prints må jeg nok sige at jeg er "blank" den rubrik har jeg ikke set før nu... men sig endeli til når du finder ud af hvad det er

MVH Jakob

Poul R

Indlæg af Poul R » 31 maj 2010 23:02 pm

schaefer2004 skrev:Husk også at have et vidne til at skrive under der ikke er dig selv eller modelen.
Du laver sjov - ikke?

Brugeravatar
schaefer2004
Kamera: nikon

Indlæg af schaefer2004 » 31 maj 2010 23:09 pm

Nej i nedeste højre hjørne er der et felt der hedder "Witness" det glemte jeg at udfylde den ene gang og fik så det hele tilbage i hoved igen med besked om at den også skulle udfyldes.
Det syntes jeg ikke var særlig sjovt

Brugeravatar
Jens Stolt
Geografisk sted: Kalvehave
Kontakt:

Indlæg af Jens Stolt » 16 okt 2010 08:02 am

Model releases er vigtige dokumenter. Der er mange eksempler på at modeller har fået gode ideer og er begyndt at sagsøge til højre og venstre.
Det sker især når de dukker op i seksuelle sammenhænge, hvilket kan ske.
Hvis model releasen ikke er i orden kan modellen sagsøge fotografen, hvis den er i orden, må distributøren eller slutbrugeren stå for skud.

istock er på det sidste blevet mere krævende, netop for at undgå disse søgsmål. Hvor det førhen var i orden at genbruge en uspecificeret release, kræver de nu at scenen er beskrevet i tid, indhold og sted.
Fx således: "Photographs from outside of Kronborg in the retro series taken in the beginning of October 2010". Der er en hvis fleksibilitet mht tid og sted, men det skal være samme shoot.

På den måde er billedets indhold specificeret og både model og fotograf er enige om kontrakten. Kontrakten er gyldig, og kan ikke diskuteres og modellen kan ikke med rimelig ret anfægte den. Det er fornuftigt nok.
Jeg anbefaler at man tager Model releases meget alvorligt, og overhovedet aldrig laver noget fusk med at kopiere underskrifter (det er dokumentfalsk, og strafbart).
Billederne sælges og bruges på det internationale marked og det er værd at undgå at komme i klørene på en kombination af amerikanske advokater og en sur x.

Akirastock
Rang: Lærling
Rang: Lærling
Kamera: 2

Indlæg af Akirastock » 06 nov 2010 17:34 pm

Mickydk skrev: Har lige et lille tillægs spørgsmål.
Under "Control Panel" --> "Contributor" der kan man sætte hak i "Prints"
Det skal der da være for at man kan få solgt noget ikk?

Og den anden "Opt-out of promotional use and third-party feeds"
Er det hvor ens billeder engang imellem kommer ind under "Free photo of the week" ?

Eller er jeg galt på den?
Mht. prints, så er det en funktion hvor købere i USA, Canada og et par andre steder, kan købe prints af billederne og få dem tilsendt fysisk. Så hvis man siger ja til prints, kan der bestilles prints af alle eller de billeder man udvælger fra ens portfolio. Jeg er dog ikke sikker på den funktion faktisk kører lige nu, men du mister intet på at sige ja og får din royalty af print salg.

Promotional use er at iStock går ind og bruger dine billeder (hvis du har sagt ja) til reklame, det kan feks være free stockphotos på CD'er med magasiner, konkurrencer, alt muligt som giver dem reklame ved at dele lidt billeder. Hvis man ikke vil det, så skal man sørge for at melde sig ud ved den boks.

Og til slut, Free image of the week er noget man selv går ind og nominerer via sitemails til hvem der nu end er ansvarlig. Man laver en lightbox og sender den til personen, og hvis man så er heldig, ja så bliver et af ens billeder udvalgt.

Brugeravatar
ppehrson
Kamera: EOS 7D
Geografisk sted: Sejlflod
Kontakt:

Indlæg af ppehrson » 07 mar 2011 15:49 pm

Angående pkt. 2 tager cowgirl HELT fejl, fotografen har rettigheden til billedet, der er taget til en offentlig optræden. Også selvom (eller snarere netop FORDI) der er tale om en berømthed. Det vil fint kunne gå til stock sider, men det er muligt at Sanne's agent skal tillade brugen. Hun har ikke selv noget med det at gøre.
Fotograferer en del, primært modeller (fashion, high fashion, glamour, art nude) men også almindelige jobs i kategorierne bryllup/konfirmation/portræt (børn og voksne), medarbejderfoto. Laver bl.a. modelmapper og billeder til blade.

Brugeravatar
Jens Stolt
Geografisk sted: Kalvehave
Kontakt:

Indlæg af Jens Stolt » 07 mar 2011 16:31 pm

nej, cowgirl tager ikke fejl.

Fordi Sanne er en berømthed må hun fotograferes og distribueres som editorial. Dvs med nyhedsværdi, i fx en artikel om musik i avisen.

MEN billeder af hende må ikke bruges som RF, til fx reklamer for hårplejemidler.

Det er det Cowgirl mener med kommerciel brug.

Det er rigtigt at fotografen har ophavsretten til billedet.
Men det er ikke sikkert at billedet må distribueres i alle sammenhænge.

Besvar