Modlysblænde

For hverdagens snapshots, eksperimenter og diverse. Herunder eksperimenter med diverse kamerateknikker og efterbehandling.
Besvar
JFI
Rang: Nyankommen
Kamera: Leica m2

Modlysblænde

Indlæg af JFI » 01 aug 2017 14:35 pm

Hej
Jeg har oplevet mange diskussioner med eller uden modlysblænde, her er et par billeder, så kan i selv bedømme om det er besværet værd.
Vh.
Jens
Billede

Billede

Brugeravatar
mokkakongen
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Modlysblænde

Indlæg af mokkakongen » 01 aug 2017 14:55 pm

Hej JFI

Ikke helt klar over, hvad du mener med dette oplæg, da du viser 2 billeder, som ikke er ens.
Kan godt se, at der er flare på det ene, men det vil man altid kunne fremprovokere.

Selv bruger jeg altid modblænde på mine objektiver, dels for at beskytte dem, men også for at undgå flare..

Brugeravatar
Esben Sørensen
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 01 aug 2017 16:47 pm

Hejsa, hvilket objektiv har du brugt og sidder der filter monteret?
Personligt bruger jeg kun modlysblænde på de af mine objektiver hvor den er indbygget. Dem man kan montere bagud (for at spare plads i tasken formoder jeg) gider jeg ikke...
Mvh. Esben

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kamera: Olympus og Canon
Geografisk sted: Nørrebro
Kontakt:

Indlæg af cowgirl » 01 aug 2017 20:16 pm

Plejer diskussionerne ikke at gå på med/uden filter?
Hilsen Cowgirl
---------------------------
Cowgirl on flickr
Cowgirl on Instagram
---------------------------

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 01 aug 2017 20:44 pm

cowgirl skrev:Plejer diskussionerne ikke at gå på med/uden filter?
Jo, men i alle tilfælde er der altid en der argumenterer for man ikke har brug for filtret fordi modlysblænden yder "samme" beskyttelse.
Jeg bruger filter på de fleste af mine objektiver, så jeg har ikke brug for modlysblænde... ;)

Mvh. Esben

Brugeravatar
Søren N
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 02 aug 2017 08:16 am

På alle de objektiver hvortil jeg har en modlysblænde bliver den brugt og jeg overvejer at tilkøbe til resten enten en fast til hver af resten eller en af LEE's versioner. Mht beskyttelse mod ridser fra salt/sand kan jeg godt forstå man vil bruge filter men generelt har jeg ikke brug for flere glasoverflader end allerhøjest nødvendigt og så er et filter intet værd ved tab af og slag mod objektivet.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 02 aug 2017 08:45 am

Søren N skrev:På alle de objektiver hvortil jeg har en modlysblænde bliver den brugt og jeg overvejer at tilkøbe til resten enten en fast til hver af resten eller en af LEE's versioner. Mht beskyttelse mod ridser fra salt/sand kan jeg godt forstå man vil bruge filter men generelt har jeg ikke brug for flere glasoverflader end allerhøjest nødvendigt og så er et filter intet værd ved tab af og slag mod objektivet.
Hvis det skulle være foretrækker jeg klart de modlysblænder af metal der skrues ind i filtergevindet, men de optager naturligvis lidt ekstra plads i tasken. Jeg forstår ikke Nikon går væk fra de modlysblænder der er indbyggede i objektivet og foldes ud efter behov. Det er klart den smarteste løsning!

Mvh. Esben

JFI
Kamera: Leica m2

Indlæg af JFI » 02 aug 2017 12:07 pm

Hej Allesammen
Tak for de mange svar.
Først lidt information; selve billedet er taget med et ganske almindeligt kamera, hvor jeg på det ene billede har "Skygget" med hånden for at illudere modlys blænde, jeg kan hilse og sige at på original billederne er der ret stor forskel på de to billeder. Jeg håber også samtidig at kunne fremvise et konkret billede eksempel for hvor vigtig det er at huske den modlys blænde, selvom den både fylder og koster lidt ekstra.
Angående diskussion vedrørende brug af filter, så er et indlæg i denne tråd meget velkommen, meget gerne med nogen billed eksempler.
Vh.
Jens
Billede

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 02 aug 2017 12:21 pm

JFI skrev:Hej Allesammen
Tak for de mange svar.
Først lidt information; selve billedet er taget med et ganske almindeligt kamera, hvor jeg på det ene billede har "Skygget" med hånden for at illudere modlys blænde, jeg kan hilse og sige at på original billederne er der ret stor forskel på de to billeder. Jeg håber også samtidig at kunne fremvise et konkret billede eksempel for hvor vigtig det er at huske den modlys blænde, selvom den både fylder og koster lidt ekstra.
Angående diskussion vedrørende brug af filter, så er et indlæg i denne tråd meget velkommen, meget gerne med nogen billed eksempler.
Vh.
Jens
Billede
Hej Jens. Først og fremmest kan jeg sagtens se forskel på dine to billeder, som jeg synes er en god illustration. Har man påmonteret filter opstår der nemt endnu mere reflektion og et filter monteret kan det derfor være en ekstra god grund til også at bruge modlysblænde.
Generelt synes jeg også at gamle objektiver har mere brug for skygge end nye for at undgå reflektioner og tab af kontrast.
Jeg skygger ofte med hånden...

Mvh. Esben.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 02 aug 2017 16:41 pm

Min A6000 tog lige turen fra mit fuldt udtrukne feisol, Ca 170cm ned på stenene men kamera, samyang 12mm incl modlysblænde klarede sammenstødet med planeten uden skrammer. Senere smed jeg eyecuppen væk men det var forventet da den har siddet lidt løst i nogen tid.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 03 aug 2017 15:53 pm

DetGårNok skrev:
Jo, men vi trænger til en smule fornyelse.
Jeg synes vi i næste uge skal undersøge hvordan folk har det med skulderremme. Jeg har tit spekuleret over det.
Skal den diskussion så foregå med eller uden filter?
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
youngman
Kamera: Nikon D850/810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Indlæg af youngman » 04 aug 2017 00:52 am

DetGårNok skrev:
Jo, men vi trænger til en smule fornyelse.
Jeg synes vi i næste uge skal undersøge hvordan folk har det med skulderremme. Jeg har tit spekuleret over det.
Poul ikke spekulere saa meget, det kan man faa hovedpine af :mrgreen: :cheers:
Ha en god dag - Erik Christensen

http://www.flickr.com/photos/24219476@N08/

Besvar