Nyt hus eller glas?

Spørgsmål/debat om semikompakt-, kompakt-, ultrakompakt- og dSLR.kameraer.
Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER

Re: Nyt hus eller glas?

Indlæg af phw » 30 dec 2017 11:18 am

NetmacsterDK skrev:
30 dec 2017 11:09 am

Som jeg læser kommentarerne her, så er det glasset der er vigtigere end huset,
Det vil jeg så ikke give dig/dem ret i.

Jeg har haft en del Canon huse både point and shoot og DSLR og det er da først her for 4 år siden at jeg har fået et hus jeg er tilfreds med.

Men det kommer jo meget an på, hvad man vil tage billeder af. Det har du ikke rigtig fortalt.

NetmacsterDK
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon EOS 80D og Canon EOS 550D

Indlæg af NetmacsterDK » 30 dec 2017 11:50 am

Det er kun til privat brug - så primært portrætter - men også landskabsbilleder, arkitektur, dyr og makro. En sjælden gang et action-billede på motocross-banen. Jeg er ikke vildt kunstnerisk - men kan godt li teknikerne og nørderiet:-)

Brugeravatar
Søren N
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 30 dec 2017 12:08 pm

Med den kvalitet selv mindre avancerede (begynder) kameraer kan levere i dag er den forskel man kan opnå ved at vælge topmodellerne irrelevant i forhold til hvad personen bag kan gøre for at skabe fantastiske billeder, at et billede er teknisk perfekt gør det bestemt ikke seværdigheder, at man har superhurtig AF og BPS på et kamera betyder ikke at sport, aktion eller fantastiske gadeportrætter er udelukket på det der ikke har, udfordringen er bare en anden for personen bag. Det er i sidste ham/hende der er bag kameraet der skaber kompositionen, kontakten til motivet, vælger øjeblikket og lyset eller gør arbejdet for at få det bedste ud af det, har visionen og kreativiteten samt ihærdighed en der i sidste ende er det der skaber billeder der betyder noget
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 30 dec 2017 12:23 pm

a fool with a tool is still a fool

Brugeravatar
eolsen
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon EOS 5D IV

Indlæg af eolsen » 30 dec 2017 12:29 pm

Jeg hører også så tit, at det ikke er kameraet der giver mesterværket, men personen bag.
Jeg har haft 400D, 700D, 7D og nu 5D. Det var først da jeg fik 7D jeg blev tilfreds med mine billeder på trods af samme primes og L-zooms.
Med venlig hilsen
Erik

9ck
Kamera: Nikon D750 + Fuji X-T1

Indlæg af 9ck » 30 dec 2017 15:14 pm

Hvis det primært er portrætfotografering vi taler om - og du ønsker at kunne isolere dit motiv, syntes jeg at du bør overveje andre objektiver end den du har nævnt indledningsvis. En 24-70 f/4 på crop vil have en OK FL til portræt, men for lille blænde IMO - hertil vil jeg tro at du til arkitektur og landskab ville få mere glæde af en mindre brændevidde (mindre FL) - de fleste er af den opfattelse af en 24-70mm ikke er tilstrækkeligt fleksibelt på crop. En 200mm f/2.8 crop vil ligeledes ikke være særligt fleksibel og du vil sansynligvis kun have glæde af den udendørs.

Jeg er ikke Canon-shoter, så andre må blive specifikke på de aktuelle Canon-produkter. Men til portræt/familie ville jeg (på crop) overveje noget i retning af en 35mm f/1.8 i den vidde ende. Til headshots bør du overveje en 50 eller 85mm f/1.8. 85eren vil være en anelse lang indendørs, men give fantastisk isolation af motiv. Til arkitektur og landskab ville jeg overveje noget der som min begynder på 18mm (gerne 16mm) - blænden behøver ikke være så stor (så f/4 eller mindre endog variabel er OK). Til landskab foretrækker jeg at kunne supplere med telezoom - tænker at kunne være OK dækket med en 18-135mm - overvej seriøst et stativ.
Mvh. 9ck

NetmacsterDK

Indlæg af NetmacsterDK » 30 dec 2017 16:56 pm

Tak for input 9ck.

Har allerede en 50 mm f/1.8 (glemte jeg vidst at nævne tidligere, beklager) som jeg egentligt er okay tilfreds med til portrætter - selvom det er et relativt prisbilligt objektiv.

Til natur og landskab har jeg overvejet en 10-18, eller noget lignende, der kan få det lidt bredere perspektiv med. Har ofte oplevet at min 18-55 kitlinse bliver for “snæver”.

Og så blev jeg til jul begavet med et Manfrotto 190 stativ med stabilt kuglehoved - så det er der heldigvis styr på - ingen behov for investering i den retning for nu:-)

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 30 dec 2017 18:30 pm

eolsen skrev:
30 dec 2017 12:29 pm
Jeg hører også så tit, at det ikke er kameraet der giver mesterværket, men personen bag.
Jeg har haft 400D, 700D, 7D og nu 5D. Det var først da jeg fik 7D jeg blev tilfreds med mine billeder på trods af samme primes og L-zooms.
Ud fra hvilke kriterier? Hvad mere specifikt var du utilfreds med tidligere
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 30 dec 2017 18:37 pm

NetmacsterDK skrev:
30 dec 2017 16:56 pm
Tak for input 9ck.

Har allerede en 50 mm f/1.8 (glemte jeg vidst at nævne tidligere, beklager) som jeg egentligt er okay tilfreds med til portrætter - selvom det er et relativt prisbilligt objektiv.

Til natur og landskab har jeg overvejet en 10-18, eller noget lignende, der kan få det lidt bredere perspektiv med. Har ofte oplevet at min 18-55 kitlinse bliver for “snæver”.

Og så blev jeg til jul begavet med et Manfrotto 190 stativ med stabilt kuglehoved - så det er der heldigvis styr på - ingen behov for investering i den retning for nu:-)
Fordi det er billigt behøver det ikke være dårligt.
Min 60mm sigma (På A6000) er det billigste objektiv jeg har men optisk fremragende. Min 12mm Samyang er også gunstigt i pris men heller ikke ringe.
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
eolsen
Kamera: Canon EOS 5D IV

Indlæg af eolsen » 30 dec 2017 19:53 pm

Søren N skrev:
30 dec 2017 18:30 pm
eolsen skrev:
Især skarphed grundet forbedrede fokus systemer og ISO performance.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 30 dec 2017 20:17 pm

Søren N skrev:
eolsen skrev:
Jeg har også været en del Canon igennem:

20D - 40D - 60D -7D-5DIII.

Det var da først da jeg fik 7D, at jeg fik et kamera med et ordentlig AF system.

Og det var først med 5DIII at jeg blev tilfreds med billedekvaliteten, AF-system, ISO ydelse, betjening. Brug af Auto.ISO.

Min kone har så et EOS M og senere et EOS M3. Og dem har jeg brugt ind imellem, da de ikke vejede så meget/fyldte så meget. Og i reglen er jeg skuffet, når jeg kommer hjem og er ked af, at jeg ikke tog 5D med.

Brugeravatar
raj
Kamera: a900
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af raj » 30 dec 2017 20:49 pm

Jeg har lige fået et kamera med automatisk øjefokusering. Det virker sindssygt godt. Jeg kommer ikke til at eje et kamera igen uden.

NetmacsterDK

Indlæg af NetmacsterDK » 30 dec 2017 21:25 pm

phw skrev:
30 dec 2017 20:17 pm
Søren N skrev:
eolsen skrev:

Det var da først da jeg fik 7D, at jeg fik et kamera med et ordentlig AF system.

Og det var først med 5DIII at jeg blev tilfreds med billedekvaliteten, AF-system, ISO ydelse, betjening. Brug af Auto.ISO.

Min kone har så et EOS M og senere et EOS M3. Og dem har jeg brugt ind imellem, da de ikke vejede så meget/fyldte så meget. Og i reglen er jeg skuffet, når jeg kommer hjem og er ked af, at jeg ikke tog 5D med.
Tak for input.

5DIII er nok en anelse uden for mit budget - også selvom jeg ville elske at eje det - men måske et 7DII kunne være en god investering. Hvis argumentet er, at det holder de næste ti-tolv år, så kan glassene jo komme hen af vejen:-)

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 30 dec 2017 22:05 pm

NetmacsterDK skrev:
30 dec 2017 21:25 pm
phw skrev:
30 dec 2017 20:17 pm
Søren N skrev:
eolsen skrev:

Tak for input.

5DIII er nok en anelse uden for mit budget - også selvom jeg ville elske at eje det - men måske et 7DII kunne være en god investering. Hvis argumentet er, at det holder de næste ti-tolv år, så kan glassene jo komme hen af vejen:-)
Jeg vil nu ikke bekymre mig. 80D skulle være et eminent kamera der sagtens kan tilfredsstille langt de fleste. Adskillige dygtige fotografer, især rejse fotografer fotograferer med apsc og M4/3 format kameraer og producerer fremragende billeder og vinderbilledet i 2015 National Geographic Traveler Photo Contest blev taget med et RX100
+ Der er langt større forskel på om du leger med JPEG eller RAW og hvor dygtig du er generelt end hvad et dyrere kamera giver dig.
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 31 dec 2017 01:30 am

raj skrev:
30 dec 2017 20:49 pm
Jeg har lige fået et kamera med automatisk øjefokusering. Det virker sindssygt godt. Jeg kommer ikke til at eje et kamera igen uden.
Det havde mit 20 år gamle analoge Canon og det kom aldrig rigtig til at virke.

Besvar