Filtre - kan man købe for billigt!

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Re: Filtre - kan man købe for billigt!

Indlæg af Søren N » 31 dec 2017 21:59 pm

Esben Sørensen skrev:
31 dec 2017 19:14 pm

:zviolin
:cheers:
Godt nytår til dig også :zparty
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Peterpan
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon EOS 5D M III

Indlæg af Peterpan » 02 jan 2018 19:55 pm

9ck skrev:
30 dec 2017 14:28 pm
Peterpan skrev:
30 dec 2017 13:27 pm
Har man brug for et beskyttelsesfilter af hensyn til vejrliget er det et almindeligt beskyttelsesfilter man bør vælge.
Hvilke fordele i fht vejrliget har et beskyttelsesfilter frem for et UV-filter?
Rent fysisk er der ikke forskel, men jeg er i tvivl om hvorvidt et UV filter har negativ indflydelse på det indgående lys kvalitet !
Hvorfor i det hele taget beskæftige sig med UV filterproblematikken når stort set alle kammeraer har indbygget UV filtre.
/ Peter Pan

9ck
Kamera: Nikon D750 + Fuji X-T1

Indlæg af 9ck » 02 jan 2018 20:26 pm

Peterpan skrev:
02 jan 2018 19:55 pm
9ck skrev:
Peterpan skrev:
Har man brug for et beskyttelsesfilter af hensyn til vejrliget er det et almindeligt beskyttelsesfilter man bør vælge.
Rent fysisk er der ikke forskel, men jeg er i tvivl om hvorvidt et UV filter har negativ indflydelse på det indgående lys kvalitet !
Hvorfor i det hele taget beskæftige sig med UV filterproblematikken når stort set alle kammeraer har indbygget UV filtre.
Ligsom det UV-filter der er indbygget i kameraet skulle et påmonteret UV-filter jo optimalt/teoretisk set jo ikke gerne påvirke de synlige spektrum af lys :-). Er du sikker på at et beskyttelsesfilter ikke påvirker lyset?

Årsagen til at man kunne overveje et UV-filter enligt min opfattelse er at det måske “tester” bedre og/eller er billigere end det beskyttelsesfilter - og rent optisk/økonomisk set derfor kunne være en bedre løsning end et beskyttelsesfilter.

Det er pudsigt at “man” er så fokuseret på den absolutte billedkvalitet når vi taler UV-filter i mens vi rask væk monterer både ND- og CPL-filtre og stadig lykkes med at få billeder ud af det. :-).
Mvh. 9ck

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 02 jan 2018 20:53 pm

9ck skrev:
02 jan 2018 20:26 pm

Det er pudsigt at “man” er så fokuseret på den absolutte billedkvalitet når vi taler UV-filter i mens vi rask væk monterer både ND- og CPL-filtre og stadig lykkes med at få billeder ud af det. :-).
UV har ingen effekt.

ND og CPL filter kan du ikke lave i PS bagefter, så der er stor forskel.

9ck

Indlæg af 9ck » 02 jan 2018 21:01 pm

phw skrev:
02 jan 2018 20:53 pm
9ck skrev:

UV har ingen effekt.

ND og CPL filter kan du ikke lave i PS bagefter, så der er stor forskel.
Enig. Usikker på om du misser min pointe dog... :-).
Mvh. 9ck

Brugeravatar
Søren N
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 02 jan 2018 21:38 pm

9ck skrev:

Jeg er nu heller ikke sikker på vi bare "rask væk" smider alt muligt foran objektivet. Og det er nok heller ikke sådan at Lee og andre er totalt ligeglade med den optiske kvalitet af deres filtre, de har dog en del kunder (professionelle med flere) der nok skulle bemærke og kommentere på evt dårligt ydende produkter. I øvrigt er der også med de nævnte CPL og ND filtre en klar effekt hvor du kan tale for og imod, skulle der være en kvalitets forringelse. Vil jeg acceptere dette farvestik, vignettering, evt en smule ringere skarphed til gengæld for dæmpning af reflekser, farvemætning og/eller bevægelses effekterne af en meget lang lukketid. Altså en kreativ beslutning modsat en noget mere automatisk reaktion fordi det vistnok...........
Det er 20år siden, hvis ikke mere, jeg droppede nat bruge filtre til beskyttelse af mine optikker. Jeg har mistet to
En 28-70 zoom nikor tog turen ned over klipperne i de høje Tatra i Slovakiet og smadrede zoom mekanismen. Frontlinsen var intakt. Mit 165mm f/2,8 P6x7 faldt simpelthen fra hinanden mæt af dage og slid. Heller ikke det havde ridser.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

9ck

Indlæg af 9ck » 02 jan 2018 22:09 pm

Søren N skrev:
02 jan 2018 21:38 pm
9ck skrev:

Jeg er nu heller ikke sikker på vi bare "rask væk" smider alt muligt foran objektivet. Og det er nok heller ikke sådan at Lee og andre er totalt ligeglade med den optiske kvalitet af deres filtre, de har dog en del kunder (professionelle med flere) der nok skulle bemærke og kommentere på evt dårligt ydende produkter.
Det sagde jeg heller ikke Søren :-)! Det jeg sagde var at vi/jeg altid hører argumentet at man ikke skal anvende UV-filtre da de forringer billedkvaliteten væsentligt og hvis man insisterer på at anvende et UV-filter (eller beskyttelsesfilter) så skal man købe dyrt.

Ad 1 - Billedkvalitet) Gode filtre (dyre såvel som billige) har enligt min opfattelse en så uvæsentlig indflydelse på den billedkvalitet som mange prædiker. Jeg har kun set ganske få biller på dette fora hvor man er gået all-in for at opnå den optimale billedkvalitet. Stativ, M-up eller EFC, remote, optimal blænde / lukkertid etc. Alt sammen med til at sikre den optimale billedkvalitet. Mit syn på dette emne er derfor afspejlet i at 95% af de billeder vi tager, alligevel ikke tages under hverken de optimale omstændigheder eller med de optimale forudsætninger for billedkvalitet (dette gælder også mig selv). Sekundært er der ganske få der forholder sig til at skarphed (hvilket er det der stort set kun tænkes på når vi taler billedkvalitet :-) ) også har noget at gøre med endelig gengivelsesstørrelse og betragtnings-afstand. Det er simpelthen for unuanceret blot at konkludere at et UV-filter har indflydelse på billedkvaliteten.
Jeg piller selv UV-filtret af når jeg går “all-in”, men ikke fordi jeg har konstateret nogen væsentlig forskel (jeg har heller ikke testet - men når jeg har “dummet” mig har jeg ikke haft behov for at gøre det hele om).

Ad 2 - Pris og kvalitet) Jeg er enig i at der langt hen ad vejen er sammenhæng mellem pris og kvalitet, men af og kan det være værdifuldt ikke at tage dette som et udgangspunkt for alt hvad man gør. Mht. UV-filtre producerer Hoya (anerkendt fabrikat) nogle prisbillige filtre (UMC UV(c)) der tester ganske godt i de to seriøse test der er præsenteret i denne tråd. Jeg har gennem 5 år haft gode erfaring med disse filtre (er ikke på nogen måde associeret med dem). Et andet godt eksempel på god pris og kvalitet er stativer fra Sirui (så vidt jeg kan se og læse mig til - ingen personlig erfaring).

Som du kan se så forholder mig en anelse mere nuanceret til dette emne. Jeg er også sikker på at et professionel nøje vurderer den optiske kvalitet på ND og CPL-filtre. Jeg har set flere profesionelle ærge sig over LEEs farve-cast i deres Big-Stopper. Jeg har konstateret samme farve-cast med mit 10-stop filter fra B&W. Jeg har dog ikke tilsvarende udfordring med mine ND-filtre fra Kenko - Zeta serien.
Senest rettet af 9ck 02 jan 2018 22:44 pm, rettet i alt 5 gange.
Mvh. 9ck

9ck

Indlæg af 9ck » 02 jan 2018 22:17 pm

Søren N skrev:
02 jan 2018 21:38 pm
9ck skrev:

I øvrigt er der også med de nævnte CPL og ND filtre en klar effekt hvor du kan tale for og imod, skulle der være en kvalitets forringelse. Vil jeg acceptere dette farvestik, vignettering, evt en smule ringere skarphed til gengæld for dæmpning af reflekser, farvemætning og/eller bevægelses effekterne af en meget lang lukketid. Altså en kreativ beslutning modsat en noget mere automatisk reaktion fordi det vistnok...........
Det er 20år siden, hvis ikke mere, jeg droppede nat bruge filtre til beskyttelse af mine optikker. Jeg har mistet to
En 28-70 zoom nikor tog turen ned over klipperne i de høje Tatra i Slovakiet og smadrede zoom mekanismen. Frontlinsen var intakt. Mit 165mm f/2,8 P6x7 faldt simpelthen fra hinanden mæt af dage og slid. Heller ikke det havde ridser.
Du har nået at redigere “svar” i mens jeg har skrevet løs :-)...

Min pointe er at der er masser at professionelle der får en mere end rigelig billedkvalitet med filtre og udstyr der har større konsekvenser for billedkvaliteten end et sølle UV-filter nogensinde vil have.

Jeg er ikke selv overbevist om at et UV-filter vil have nogen som helst positiv indflydelse på et fysisk uheld. Der er alt for mange variable til at man overhovedet kan drage konklusioner på dette punkt der kan bruget til noget som helst. Derfor er Steves test sjov og ikke mere - han erkender også dette.

Der er ikke noget der er rigtigt eller forkert her. Hvis man ikke syntes at det giver mening så lad være med at anvende UV-/ beskyttelsesfiltre. Hvis du syntes at det er nødvendigt hele tiden så køb et og svejs det til dit frontelement. Hvis du som jeg syntes at det til tider giver mening og til tider fravælger det så gør det.
Mvh. 9ck

Brugeravatar
Peterpan
Kamera: Canon EOS 5D M III

Indlæg af Peterpan » 03 jan 2018 14:59 pm

9ck skrev:
Peterpan skrev:
9ck skrev:
Peterpan skrev:
Ligsom det UV-filter der er indbygget i kameraet skulle et påmonteret UV-filter jo optimalt/teoretisk set jo ikke gerne påvirke de synlige spektrum af lys :-). Er du sikker på at et beskyttelsesfilter ikke påvirker lyset?

Årsagen til at man kunne overveje et UV-filter enligt min opfattelse er at det måske “tester” bedre og/eller er billigere end det beskyttelsesfilter - og rent optisk/økonomisk set derfor kunne være en bedre løsning end et beskyttelsesfilter.

Forskellen er at de omtalte POL- og ND filtre har et direkte optisk ønske, i modsætning til et UV filtre, der er et unødvendigt filter.
Det undre mig bare hvorfor markedet er så opsat på at sælge UV filtre! Når jeg køber et nyt objektiv, køber jeg altid et beskyttelses filter samtidigt, så er det gjort. :)
/ Peter Pan

Brugeravatar
Bo Bjerre
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 03 jan 2018 19:41 pm

Om det er UV eller "protect" filter er ligemeget. Et protect filter har også en afskæring i det ultraviolette område. Og ingen af os (almindelige) kan se UV lys. Så om det skæter ved 370nm eller 350nm er underordnet. Et "protect filter" er ikke altid veldefineret: bare en glasplade..
Kig evt på Hoya's filter-hjemme-side: http://www.hoyafilter.com/hoya/products ... lters/uv0/
-og se gerne efter de andre typer, de faldbyder.
Deres glasvarer er fremragende: Jeg har brugt Hoya i mine briller de sidste 15år...
Bo //

Brugeravatar
perthorup
Kamera: Olympus E-M1 II
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af perthorup » 03 jan 2018 19:50 pm

Husk også at et filter nogen gange kræves for at objektivet er 100% vejrforsejlet - som fx. canons 24-105 F:4 (Står i manualen). Ellers anvend altid et filter UV/Protect/Skylight for at beskytte coating på frontlinsen. Har set et par eksempler på den er slidt væk og det giver flares - MANGE flares. Så er det stadig billigere at skifte filteret. Dyrt eller billigt - tja - som minimum skal filtrene være coated på begge sider.

MVH
Per

9ck

Indlæg af 9ck » 03 jan 2018 20:04 pm

Peterpan skrev:
03 jan 2018 14:59 pm
9ck skrev:
Peterpan skrev:
9ck skrev:
Peterpan skrev:

Forskellen er at de omtalte POL- og ND filtre har et direkte optisk ønske, i modsætning til et UV filtre, der er et unødvendigt filter.
Det undre mig bare hvorfor markedet er så opsat på at sælge UV filtre! Når jeg køber et nyt objektiv, køber jeg altid et beskyttelses filter samtidigt, så er det gjort. :)
Som Bo er inde på så er der minimal forskel på UV filtre og beskyttelsesfiltre, så vælg nu det der optisk performer bedst til de penge du vil bruge på det.
Jeg er udemærket klar over effekten af både CPL og ND filtre. Du misforstår eller fanger ikke min pointe som jeg har redegjort for herover.
Mvh. 9ck

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:

Indlæg af Hasseltoft » 04 jan 2018 13:25 pm

perthorup skrev:
03 jan 2018 19:50 pm
Husk også at et filter nogen gange kræves for at objektivet er 100% vejrforsejlet - som fx. canons 24-105 F:4 (Står i manualen).
Det står ikke i min manual, kan du linke?
Jeg kiggede for en sikkerheds skyld også i manualen for mark 2, der stod heller ikke noget.
Venlig hilsen Jesper

Brugeravatar
youngman
Kamera: Nikon D810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Indlæg af youngman » 04 jan 2018 14:24 pm

fandt dette, men ikke direkte fra Canon!
According to the information provided by Canon, the 25-105mm F/4L is weather-sealed, that is why we use the umbrella icon in its specification page. Some Canon lenses require a screw-on filter to complete the seal but this is not one of them.

The exact wording from Canon is:

Tight seal structure ensures excellent dust-proof and drip-proof performance.

This should be enough for downpoors when used with an equally weatherproof camera.

Jeg kender ikke definitionen på downpoors, men jeg kan forstille mig, den er væsentlig forskellig fra Danmark til Vietnam

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:

Indlæg af Hasseltoft » 04 jan 2018 14:31 pm

Nej det er netop ikke fra Canon.
Canon har aldrig påstået at EF 24-105 f/4 usm er vejrforsejlet, måske f/4 mark 2, det ved jeg ikke.

Venlig hilsen Jesper
Senest rettet af Hasseltoft 04 jan 2018 18:47 pm, rettet i alt 1 gang.

Besvar