Problemer med at kunne fokusere ... mm.!

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Brugeravatar
Roadhouse
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Sony a7 mk. 3
Geografisk sted: Bjæverskov
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Problemer med at kunne fokusere ... mm.!

Indlæg af Roadhouse » 23 jan 2018 16:17 pm

Hej igen.
Jeg løber konstant ind i, at jeg ikke kan fokusere med mit NEX-7 når jeg bla. skal tage billeder af fugle. I dag sidder jeg ca. 3 meter fra mit foderbræt - og det lykkedes stort set ikke at få et eneste skarpt billede i kassen. Jeg skal forsøge at forklare hvad jeg gør så godt som muligt, men først lige udstyr og indstillinger:

Udstyr:
Kamera: Sony NEX-7
Objektiv: Tamron 18-200 VC
Og IKKE noget stativ.

Indstillinger:
På bagsiden af kameraet: Fysisk knap til valg mellem AF/MF og AEL: Sat til AF/MF

I menuen - Camera:
Drive mode: Valg Cont. shooting
AF/MF Select: Valg Autofocus (valgmuligheder er: AF, MF, DMF)
Autofocus Area: Valg Multi (valgmuligheder er: Center, Flexible Spot, Multi)
Autofocus Mode: Valg AF-S (valgmuligheder er: AF-S, AF-C)

I menuen - Setup:
Steadyshot: Slået til

I menuen - Setup -> Shooting Settings:
AEL: Sat til Hold
AF/MF Control: Sat til Hold

Og hvad gør jeg så? Jo, jeg sidder på min taburet på 1. salen i mit hus, med kameraet i frihånd - altså uden stativ - og ca. de 3 meter fra fuglene/foderbrættet.

Først billede 1: Her trykker jeg udløserknap ned mens jeg forsøger at få fokus på den grønne foderautomat i front. Her står kameraet længe og forsøger at finde fokus og motoren kører lystigt derudaf, men det er hele tiden baggrunden der kommer i fokus - og til sidst opgav jeg. Det er svært at beskrive, men når jeg trykker halvt ned, så fremkommer der et grønkt gitter som nogle gange fylder hele synsfeltet, så trykker jeg halvt ned igen og så kan der så kun være en enkelt 'celle' i gitteret, næste gang to celler i gitteret - osv.!

Billede 2: Samme her, jeg trykker jeg udløserknap ned mens jeg forsøger at få fokus på holderen med mejsebolde i, i front.

Billede 3: Jeg synes bare ikke at jeg får skarpe billeder selv når autofokus faktisk fanger motivet! Her er det de små spætmejser jeg forsøger at få til at fremstå knivskarpt. Her har jeg selv en formodning om, at det er objektivet der sætter begrænsningen. Dog er der kun 3 meter mellem objektivet og Spætmejserne!

Jeg har forsøgt med alle mulighederne under Autofocus Area (Center, Flexible Spot, Multi), men det nytter ikke det store.

Jeg har læst manualen til kameraet en masse gange, men det giver ikke den store mening for mig - og derfor spørger jeg her, idet jeg rigtigt mange gange har fået fantastisk hjælp - en hjælp der lige så ofte får min forståelse på gled :-) Så kan nogen komme med et bud på en indstilling ud fra de muligheder jeg har nævnt (som burde få fokus til at spille) så vil jeg forsøge mig med denne når jeg tager fuglebilleder næste gang - fra samme afstand/lokation!

Ha' en god dag/aften :-)

https://drive.google.com/open?id=1oeZBH ... avu54agqDf

https://drive.google.com/open?id=1YEUuB ... We6hsi8IXz

https://drive.google.com/open?id=13S2k9 ... I8CwF6_K8j
"Mænd i Danmark er ikke tøffelhelte, de lever bare i et frit land hvor de kan gøre præcis som konen siger ..." - Konfutse, 479 f.Kr.

Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: LF:Chamonix MF:Mamiya 24X36:Nikon Digital:Fuji X-T
Geografisk sted: Næstved

Re: Problemer med at kunne fokusere ... mm.!

Indlæg af Søren N » 23 jan 2018 17:18 pm

Hvad med center eller fleksibelt spot? Back button focus??
Hvad er nærgrænsen på du objektiv?
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Roadhouse
Kontakt:

Indlæg af Roadhouse » 23 jan 2018 17:29 pm

Søren N skrev:
23 jan 2018 17:18 pm
Hvad med center eller fleksibelt spot? Back button focus?? Både center og flex ændrer ikke noget. Jeg ved desværre ikke hvad Back button focus er :-( EDIT: Det gør jeg nu :-) (https://www.colesclassroom.com/back-but ... explained/)
Hvad er nærgrænsen på du objektiv? Det tjekker jeg lige ud. Men hvis jeg ikke har objektivet hele ude i 200, men eksempelvis 150mm, så står den ofte stadig og forsøger at fokusere. EDIT: Nærgrænsen er 0,5 meter ifølge Tamrons hjemmeside ("Zoomområdet på 18-200mm modsvarer en brændvidde på 27 mm vidvinkel op til 300mm fuld telefoto i 35mm formatet. Ved at indstille objektivet på maksimal telefoto (200mm) og flytte motivet ind i nærgrænsen på 50 cm kan plantedetaljer, smykker og andre mindre genstande afbilledes som nærbilleder med spændende effekter.")
"Mænd i Danmark er ikke tøffelhelte, de lever bare i et frit land hvor de kan gøre præcis som konen siger ..." - Konfutse, 479 f.Kr.

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 23 jan 2018 18:13 pm

Autofokus fungerer ud fra kanter og kontrast i motivet, og her kan der måske være problemer med den grønne foderautomat.....det ser ud som om den fokuserer på kanten af bladene / grene i baggrunden.
Dette kan forklare at dit kamera står og "hunter" i autofokus.

Til gengæld ser det ud til at gå bedre med "mejse-røret" og dets kanter.

Nogle gange kan snavs på vinduet også være med til at "snyde" autofokus.

Jeg kender ikke dit kamera....men hvis du har liveview kunne det være en fordel at stille skarpt manuelt.....alternativt forsøge at regne afstanden ud fra kamera til foderautomat og så stille fokus manuelt på den afstand.

/preben

Brugeravatar
Roadhouse
Kontakt:

Indlæg af Roadhouse » 23 jan 2018 18:40 pm

nikon skrev:
23 jan 2018 18:13 pm
Autofokus fungerer ud fra kanter og kontrast i motivet, og her kan der måske være problemer med den grønne foderautomat.....det ser ud som om den fokuserer på kanten af bladene / grene i baggrunden.
Dette kan forklare at dit kamera står og "hunter" i autofokus.

Til gengæld ser det ud til at gå bedre med "mejse-røret" og dets kanter.

Nogle gange kan snavs på vinduet også være med til at "snyde" autofokus.

Jeg kender ikke dit kamera....men hvis du har liveview kunne det være en fordel at stille skarpt manuelt.....alternativt forsøge at regne afstanden ud fra kamera til foderautomat og så stille fokus manuelt på den afstand.

/preben
Hej Preben.
Der er ikke noget der hedder Liveview, men begrebsverdenen på Sony er nok anderledes så det er der, men hedder noget andet! Det undersøger jeg lige.

Det med manual fokus er ikke så godt for mig, jeg har virkeligt forsøgt (med mit Pentax 50mm f/1.4 1:1.4 Super-Multi-Coated Takumar hvor det er eneste mulighed!), men de bliver bare ikke skarpe. Jeg lånte samme objektiv ud til en kammerat der har et Pentax K5II, og der fremstår motiverne hysterisk skarpe. Mit syn er ikke fremragende - men det sætter sine begrænsninger når nu jeg så gerne vil fotografere *LOL*

Der hvor jeg mister forståelsen (!) er, at når jeg har et motiv i søgeren og trykker halvt ned, ja så troede jeg at så var det altså det der står lige midt i søgeren der skal fokuseres på - og det sker bare ikke! Ofte står det der og 'hunter' i en uendelighed - og så er motiver som fugle for længst dabbet af!

Kameraet er nyrenset efter min brug af Eyelead SCK-1B .... (#@$£*§&€), så det fremstår som en nyvasket baby :-)

Ja, mejserøret er bedre, men slet ikke så skarpt som jeg håbede på - og det er derfor jeg formoder at det er hvad objektivet formår.

Men tak for dine inputs - de er yderst velkomne :-)

Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kamera: Sony A6300
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Jens G » 23 jan 2018 21:20 pm

Der er nok flere ting i det.

Til det som du vil fotografere her, ville jeg helt bestemt bruge flexibelt spot, så jeg bestemmer hvor der fokuseres. Hvis der kan vælges størrelse på flexibelt spot, ville jeg bruge medium eller stor. Og så ville jeg bruge AF-C, som du også gør.

Objektivet er måske ikke det bedste, både hvad angår skarphed og AF i den lange ende. Der er en enkelt brugeranmeldelse af det på Dyxum
NEX-7 har kun kontrast AF, og det er langsommere end phase detect AF, som der også er på nyere Sony kameraer.

Lyset spiller også ind. Jo mere lys der er, jo bedre vil AF virke, og det var nok ikke så lyst da du tog de billeder.

Og så er der vinduesglasset, som vist allerede er nævnt. Nogle ruder tager rigtigt meget skarphed. Hvis du kan åbne vinduet, så prøv om det bliver skarpere når der ikke er vindusglas imellem.

Halemejserne ser nogenlunde ud. Men en lukkertid på 1/350 er langsom i forhold til fugle og en beholder der bevæger sig, så der kommer nemt bevægelsesuskarphed. Og så gør ruden det heller ikke bedre. ISO 1000 vil også give lidt uskaphed når støjen fjernes.

Når lukkertiden giver problemer med uskarphed pga bevægelse, kan det være en god ide at tage masser af billeder, og sortere bagefter. Så kan man være heldig at få billeder uden bevægelsesuskarphed.

Brugeravatar
Roadhouse
Kontakt:

Indlæg af Roadhouse » 23 jan 2018 21:45 pm

Jens G skrev:
23 jan 2018 21:20 pm

Til det som du vil fotografere her, ville jeg helt bestemt bruge flexibelt spot, så jeg bestemmer hvor der fokuseres. Hvis der kan vælges størrelse på flexibelt spot, ville jeg bruge medium eller stor. Og så ville jeg bruge AF-C, som du også gør.

Objektivet er måske ikke det bedste, både hvad angår skarphed og AF i den lange ende. Der er en enkelt brugeranmeldelse af det på Dyxum
NEX-7 har kun kontrast AF, og det er langsommere end phase detect AF, som der også er på nyere Sony kameraer.

Lyset spiller også ind. Jo mere lys der er, jo bedre vil AF virke, og det var nok ikke så lyst da du tog de billeder.

Og så er der vinduesglasset, som vist allerede er nævnt. Nogle ruder tager rigtigt meget skarphed. Hvis du kan åbne vinduet, så prøv om det bliver skarpere når der ikke er vindusglas imellem.

Halemejserne ser nogenlunde ud. Men en lukkertid på 1/350 er langsom i forhold til fugle og en beholder der bevæger sig, så der kommer nemt bevægelsesuskarphed. Og så gør ruden det heller ikke bedre. ISO 1000 vil også give lidt uskaphed når støjen fjernes.

Når lukkertiden giver problemer med uskarphed pga bevægelse, kan det være en god ide at tage masser af billeder, og sortere bagefter. Så kan man være heldig at få billeder uden bevægelsesuskarphed.
1000 tak Jens :-)
Jeg skal hurtigt nævne, at jeg ikke havde lukkede vinduer - sad med termojakke på og frøs alligevel *LOL*

Og apropos mit ikke så fantastiske syn ... først nu går det op for mig hvad Preben mente med 'vindue' - jeg tænkte at det nok også var et af de fotobegreber jeg ikke havde har hørt om før *LOL* (igen) :-)

Hvor meget vil du tro lukkerhastigheden skal sættes til? Og nej, der var ikke så lyst - men heller ikke decideret overskyet!

"Til det som du vil fotografere her, ville jeg helt bestemt bruge flexibelt spot, så jeg bestemmer hvor der fokuseres. Hvis der kan vælges størrelse på flexibelt spot, ville jeg bruge medium eller stor. Og så ville jeg bruge AF-C, som du også gør.". Jeg vil tjekke om jeg kan vælge størrelse på spot og se om det funker for mig. Men uden jeg lige har kigget i manualen - den ligger hos min kæreste, vil fleksibel spot ikke gøre det endnu mere omstændigt at få AF til at fange lige præcist det jeg 'sigter' på'?

Jeg har fundet ud af, at jeg kan indstille kameraet til Back button focus, som Søren spørger til. Så det gjorde jeg, men efter at have taget 100 billeder indendørs hen over de sidste par timer, så kan jeg simpelthen ikke se hvad det gør ... andet at gøre fotograferingen vildt omstændig, idet jeg skal sidde og trykke med min kæmpe tommelfinger på den lillebitte knap, alt imens jeg kigger gennem søgeren! Så det springer jeg let og elefant hen over :-)

Ha' en god aften - og tak igen :-)

Brugeravatar
Søren N
Kamera: LF:Chamonix MF:Mamiya 24X36:Nikon Digital:Fuji X-T
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 23 jan 2018 22:02 pm

Roadhouse skrev:
23 jan 2018 21:45 pm
Jens G skrev:
23 jan 2018 21:20 pm

1000 tak Jens :-)
Jeg skal hurtigt nævne, at jeg ikke havde lukkede vinduer - sad med termojakke på og frøs alligevel *LOL*

Og apropos mit ikke så fantastiske syn ... først nu går det op for mig hvad Preben mente med 'vindue' - jeg tænkte at det nok også var et af de fotobegreber jeg ikke havde har hørt om før *LOL* (igen) :-)

Hvor meget vil du tro lukkerhastigheden skal sættes til? Og nej, der var ikke så lyst - men heller ikke decideret overskyet!

"Til det som du vil fotografere her, ville jeg helt bestemt bruge flexibelt spot, så jeg bestemmer hvor der fokuseres. Hvis der kan vælges størrelse på flexibelt spot, ville jeg bruge medium eller stor. Og så ville jeg bruge AF-C, som du også gør.". Jeg vil tjekke om jeg kan vælge størrelse på spot og se om det funker for mig. Men uden jeg lige har kigget i manualen - den ligger hos min kæreste, vil fleksibel spot ikke gøre det endnu mere omstændigt at få AF til at fange lige præcist det jeg 'sigter' på'?

Jeg har fundet ud af, at jeg kan indstille kameraet til Back button focus, som Søren spørger til. Så det gjorde jeg, men efter at have taget 100 billeder indendørs hen over de sidste par timer, så kan jeg simpelthen ikke se hvad det gør ... andet at gøre fotograferingen vildt omstændig, idet jeg skal sidde og trykke med min kæmpe tommelfinger på den lillebitte knap, alt imens jeg kigger gennem søgeren! Så det springer jeg let og elefant hen over :-)

Ha' en god aften - og tak igen :-)
Det er rart at have hvis man skal fokusere og rekomponere billedet. Når fokus er ramt kan du trykke på udløseren så tit du vil uden at kameraet smider fokus hen på noget andet. Kræver tilvænning og er ikke altid den bedste løsning men jeg bruger det især med filtre og når jeg skal ændre lidt udsnit i forhold til valgt AF mønster.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kontakt:

Indlæg af Jens G » 23 jan 2018 22:08 pm

Roadhouse skrev:
...
Jeg vil tjekke om jeg kan vælge størrelse på spot og se om det funker for mig. Men uden jeg lige har kigget i manualen - den ligger hos min kæreste, vil fleksibel spot ikke gøre det endnu mere omstændigt at få AF til at fange lige præcist det jeg 'sigter' på'?
...
Man flytter fleksibelt spot hen på den man vil fokusere på. Hvis en fugl f.eks. fylder godt i billedet, så flytter jeg fokuspunktet hen på dens øje. Det gør netop at man kan få fokus på det man vil have det på.

Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kontakt:

Indlæg af Jens G » 23 jan 2018 22:22 pm

Roadhouse skrev:
...
...
Jeg gør det lige omvendt.
Jeg bruger knappen til AF/MF og fokuserer helt normalt med udløserknappen. Hvis jeg ikke vil have kameraet til at autofokusere, trykker jeg AF/MF knappen ind, og så kan jeg rekomponere lige så tosset jeg vil, uden at fokus ændrer sig.

Men ved smal dybdeskarphed er det bedre at have kompositionen på plads, og flytte fokus med fleksibelt spot. Rekomponering drejer fokusplanet.

Brugeravatar
Roadhouse
Kontakt:

Indlæg af Roadhouse » 23 jan 2018 22:25 pm

Jens G skrev:
23 jan 2018 22:08 pm
Roadhouse skrev:
...
Jeg vil tjekke om jeg kan vælge størrelse på spot og se om det funker for mig. Men uden jeg lige har kigget i manualen - den ligger hos min kæreste, vil fleksibel spot ikke gøre det endnu mere omstændigt at få AF til at fange lige præcist det jeg 'sigter' på'?
...
Man flytter fleksibelt spot hen på den man vil fokusere på. Hvis en fugl f.eks. fylder godt i billedet, så flytter jeg fokuspunktet hen på dens øje. Det gør netop at man kan få fokus på det man vil have det på.
Så er det netop ikke fleksibel spot jeg skal rode med - jeg ønsker bare at det jeg 'sigter på' bliver skarpt. For at understrege niveauet, så havde jeg et Panasonic kamera hvor jeg bare skulle 'sigte' og trykke af. Det kamera tog jeg 800 billeder med da jeg kørte fra New York til Dallas - 7000 km gennem sydstaterne i USA. En håndfuld var lige til at smide ud, resten fremstod knivskarpe! Så køber jeg det her kamera i den naive tro, at nu skal jeg den onderlynemig tage billeder der vil noget ... og er blevet slemt skuffet. Her er det - måske lidt overdrevet - lige omvendt, tager jeg 800 billeder, bliver en håndfuld skarpe! Så jeg er nået dertil, at jeg 'bare' vil have at det jeg 'sigter på' bliver skarpt ... alt andet har jeg ikke brug for (= kan jeg ikke finde ud af!).

Jeg skal lige nævne, at de to andre objektiver jeg har investeret i (Sigma 16mm f/1.4 DC DN Contemporary og Sigma 30mm f/1.4 DC DN Contemporary) er det lykkedes mig at tage fornuftige billeder med - og de skal begge stå deres test når jeg til februar skal til Ribe, Viborg og Odense og fotografere kirker indefra :-)

Men i mit tilfælde er der kun en målsætning, som er formuleret perfekt på engelsk: Keep it (very) Simple *LOL*

MEN tak igen ;-)

Brugeravatar
ERK
Challenger
Kamera: Nikon D850
Geografisk sted: Brædstrup egnen

Indlæg af ERK » 23 jan 2018 23:29 pm

Jeg kender ikke dit kamera - men kender til fuglefoto. Det er helt afgørende, at du fuldstændigt selv kan styre, hvor kameraet skal lægge focus. Dvs, at du kun skal have ét aktivt focuspunkt, og du skal kunne se det i søgeren. Du planter det aktive focuspunkt på fuglens øje, og holder det der. Alene af den grund, er det vanskeligt ikke at bruge stativ. På 3 meter og med 200 mm brændvidde, er skarphedsplanet så lille, at du bliver nødt til at have kontinuerlig focus - hvis focus låser, vil fuglens og dine egne bevægelser flytte så meget på sig, at du ikke får skarpe billeder. Back Button kan være ok i nogle tilfælde - men du skal stadig bruge kontinuerlig focus.
Mvh Erik

Brugeravatar
Roadhouse
Kontakt:

Indlæg af Roadhouse » 23 jan 2018 23:47 pm

ERK skrev:
23 jan 2018 23:29 pm
Jeg kender ikke dit kamera - men kender til fuglefoto. Det er helt afgørende, at du fuldstændigt selv kan styre, hvor kameraet skal lægge focus. Dvs, at du kun skal have ét aktivt focuspunkt, og du skal kunne se det i søgeren. Du planter det aktive focuspunkt på fuglens øje, og holder det der. Alene af den grund, er det vanskeligt ikke at bruge stativ. På 3 meter og med 200 mm brændvidde, er skarphedsplanet så lille, at du bliver nødt til at have kontinuerlig focus - hvis focus låser, vil fuglens og dine egne bevægelser flytte så meget på sig, at du ikke får skarpe billeder. Back Button kan være ok i nogle tilfælde - men du skal stadig bruge kontinuerlig focus.
Mvh Erik
FEDT - det giver bare mening, og jeg vil helt klart tage dit råd til efterretning. Jeg var sikker på, at med kun tre meter til motivet, var håndholdt Ok. Men nu får jeg så endelig brugt mit Manfrotto ... som i øvrigt er ret meget overkill til mit bette kamera, det fylder hysterisk meget!

Takker - jeg vil teste det når tørvejret kommer igen ;-)

Brugeravatar
youngman
Kamera: Nikon D850/810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Indlæg af youngman » 24 jan 2018 05:19 am

Drive mode: Valg Cont. shooting
Autofocus Mode: Valg AF-S (valgmuligheder er: AF-S, AF-C)
Indrømmet jeg kender slet ikke til NEX-7, men umiddelbart vil jeg mene, at ved continue shooting burde du sætte autofocus mode til AF-C - det er hvad jeg ville forsøge.
Ha en god dag - Erik Christensen

http://www.flickr.com/photos/24219476@N08/

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 24 jan 2018 15:50 pm

Jeg har googlet lidt om dit kamera og det ser ud til at du kan flytte rundt med fokuspunktet....så blot en strøtanke....du har vel ikke fået flyttet det rundt så det ikke fanger det centrale ( mindten ) af billedet ?

....og som det er nævnt tidligere....jo mere gråvejr ( manglende lys) jo sværere har autofokus det med at fungere. Prøv en dag med solskin....så er det måske også varmere at sidde med åbent vindue ;-)

/preben

Besvar