Streetfoto - svar fra Datatilsynet

Løs snak om diverse emner, DOG FRABEDES POLITISKE OG RELIGIØSE DEBATOPLÆG!
Brugeravatar
Jesper A. H.
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Sony A7, Sony A77 og Canon G12
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Streetfoto - svar fra Datatilsynet

Indlæg af Jesper A. H. » 06 dec 2018 16:40 pm

phw skrev:
06 dec 2018 15:29 pm
Der findes en del domme, hvor folk der har vist billeder af tyve, er blevet dømt.
Det har jo ikke rigtig noget med streefoto at gøre - der er der typisk tale om framegrabs fra video overvågning...
Jesper A. H.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Det er for nemt at være Negativ !
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Nu osse på flickr : http://www.flickr.com/photos/hollensen/
Og 500px : https://500px.com/jesperarvedlundhollensen

Brugeravatar
Søren Brøndum Christensen
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon, Canon, Fujifilm
Geografisk sted: Silkeborg
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Søren Brøndum Christensen » 06 dec 2018 17:25 pm

phw skrev:
06 dec 2018 15:29 pm
Der findes en del domme, hvor folk der har vist billeder af tyve, er blevet dømt.
Det er en helt anden sag.
Her beskylder man mennesker for tyveri inden de er dømt. De kunne jo være uskyldige.
Ingen er skyldig før de er dømt.
Så man kan sige at det er krænkende og ikke harmløst.
Mvh Søren C

Brugeravatar
Henrik9
Challenger
Kamera: Nikon D700

Indlæg af Henrik9 » 22 dec 2018 15:18 pm

Det er vel svært at påberåbe sig uskyld når man står med en banehammer og smadrer den ned i en montre i en guldsmedebutik?
Iøvrigt skal man vel snart til at passe på i denne "krænkelses virus"!

Brugeravatar
JenODem
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon

Indlæg af JenODem » 27 dec 2018 14:59 pm

Med fare for at dreje diskussionen syne jeg at når en uvedkommende trænger ind på en andens private områder, så bliver muligheden for at blive hængt ud i medierne en naturlig risiko som den indtrængende må have med i sine overvejelser. Man kan sige at det bliver en "erhvervs risiko".
Og det har intet med emnet i tråden at gøre.

Tilbage til emnet: Hvis man tager et foto hvor personen er hovedmotivet bør man tænke sig om ved offentliggørelse, det er vel også god fornuft, Noget andet er hvorfor skulle man tage et kompromitterende billed (eller et der KAN opfattes som kompromitterende) og så offentliggøre fotoet? Der er nok flere årsager men den berømmelse der følger med kan vi som amatører vel godt undvære, vi skal jo ikke sælge aviser.

For mig er det let; jeg tager ikke fotoet om så kongen af Norge gled i en bananskrald midt på hovedgaden - hvorfor skulle jeg dog det.

Fotohajen
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon

Indlæg af Fotohajen » 25 jan 2019 13:35 pm

Hvad fandt I ud af mht. lovgivningen? Jeg stødte lige på denne artikel nemlig: https://fritid24.dk/livsstil/det-siger- ... ografering - Her lyder det som om, at det ikke er noget problem at offentliggøre billeder, som er taget i det offentlige rum. Har jeg misforstået noget?

Brugeravatar
youngman
Kamera: Nikon D850/810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Indlæg af youngman » 25 jan 2019 17:56 pm

JenODem - jeg er enig i lovgivningen så langt, som at kompromitterende billeder ikke må offentliggørelse, men mit "problem" er definitionen af kompromitterende! Billeder af fattige mennesker f.eks., som kan være portræt eller reportage billed, er det kompromitterende - imho nej. Jeg husker endnu et medlem her på FS, der viste et foto af en dame, noget større end gennemsnittet af danske damer, og kors i ....., hvor fik han på puklen gennem lang tid. Vi er alle forskellige størrelser selv vor hjerner -:) Hvis samme billed havde været fra visse lande i Afrika, ja så er jeg sikker på, at hendes størrelse ikke havde været over gennemsnittet for det land, og der ville man overhovedet ikke havde studset over størrelsen af damen eller krænke, som det hedder nutildags.
Ha en god dag - Erik Christensen

http://www.flickr.com/photos/24219476@N08/

Brugeravatar
Søren N
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 26 jan 2019 10:05 am

JenODem skrev:
27 dec 2018 14:59 pm
Med fare for at dreje diskussionen syne jeg at når en uvedkommende trænger ind på en andens private områder, så bliver muligheden for at blive hængt ud i medierne en naturlig risiko som den indtrængende må have med i sine overvejelser. Man kan sige at det bliver en "erhvervs risiko".
Og det har intet med emnet i tråden at gøre.

Tilbage til emnet: Hvis man tager et foto hvor personen er hovedmotivet bør man tænke sig om ved offentliggørelse, det er vel også god fornuft, Noget andet er hvorfor skulle man tage et kompromitterende billed (eller et der KAN opfattes som kompromitterende) og så offentliggøre fotoet? Der er nok flere årsager men den berømmelse der følger med kan vi som amatører vel godt undvære, vi skal jo ikke sælge aviser.

For mig er det let; jeg tager ikke fotoet om så kongen af Norge gled i en bananskrald midt på hovedgaden - hvorfor skulle jeg dog det.
Det er en smule mere kompliceret og omfattende end at blive hængt ud i medierne.
1. Der kan I en offentliggørelse/efterlysning tolkes sådan at der tilskyndes til selvtægt eller tredie part mener at gadens domstol skal i kraft.
2. Man kan tage fejl af personer således en uskyldig hænges ud og i værste fald udsættes for vold, trusler eller chikane.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
JenODem

Indlæg af JenODem » 29 jan 2019 11:33 am

Tjaaa jeg er nu ligeglad hvis nogen trænger ind på mine præmisser og tilraner sig noget af min ejendom så kommer de sgu på nettet med alle de oplysninger jeg har om situationen - basta.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 30 jan 2019 08:26 am

Og hvis det medfører en uskyldig hænges ud....... ??
Og er vold en passende straf?
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
JenODem

Indlæg af JenODem » 30 jan 2019 12:43 pm

@Søren N: Jeg mener ikke jeg har talt/skrevet om vold (??)

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 30 jan 2019 13:40 pm

JenODem skrev:
30 jan 2019 12:43 pm
@Søren N: Jeg mener ikke jeg har talt/skrevet om vold (??)
Det er korrekt. Jeg maler også bare lidt stramt op hvad konsekvenserne af offentliggørelse kan risikere at blive. Intentionen med offentliggørelse er måske ganske uskyldig nemlig at få identificeret pågældende og herefter få politiet til at tage affære. Desværre er du når billederne er løs på nettet ikke herre over hvad der kan ske nemlig at i værste fald en helt uskyldig bliver hængt ud og måske overfaldet grundet vedkommende ligner og der er sager oppe hvor der er lynchstemning. Danmark er en retsstat og skulle gerne vedblive med at være det
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 30 jan 2019 14:19 pm

JenODem skrev:
29 jan 2019 11:33 am
Tjaaa jeg er nu ligeglad hvis nogen trænger ind på mine præmisser og tilraner sig noget af min ejendom så kommer de sgu på nettet med alle de oplysninger jeg har om situationen - basta.
Så må du jo også bare leve med at få en bøde

Brugeravatar
youngman
Kamera: Nikon D850/810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Indlæg af youngman » 31 jan 2019 00:15 am

Så lige et billed fra en drenge fodboldkamp fra Italien - https://www.thesun.co.uk/sport/football ... -juventus/
Og ser at alle drengenes ansigter er slørede. Jeg troede ellers jeg forstod EU lovgivningen, men sløringen er det alene pga at det er børn eller..... det er jo et gruppebilled uden focus på en enkelt spiller/barn.
Ha en god dag - Erik Christensen

http://www.flickr.com/photos/24219476@N08/

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kamera: Olympus og Canon
Geografisk sted: Nørrebro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af cowgirl » 31 jan 2019 01:27 am

youngman skrev:
31 jan 2019 00:15 am
Så lige et billed fra en drenge fodboldkamp fra Italien - https://www.thesun.co.uk/sport/football ... -juventus/
Og ser at alle drengenes ansigter er slørede. Jeg troede ellers jeg forstod EU lovgivningen, men sløringen er det alene pga at det er børn eller..... det er jo et gruppebilled uden focus på en enkelt spiller/barn.
Der er ikke EU-regler på området, bl.a. Frankrig og Italien har meget strammere regler end Danmark.
Hilsen Cowgirl
---------------------------
Cowgirl on flickr
Cowgirl on Instagram
---------------------------

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 31 jan 2019 06:29 am

Det ved jeg ikke men som forældre bliver vi tit bedt om skriftlig tilladelse til at vores børn må fotograferes/optræde på billeder der offentliggøres.
Søren Nielsen

David Duchemin

Besvar