Hmm WB?

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Besvar
Brugeravatar
MortenNikon
Rang: Aktiv
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: nordfyn

Hmm WB?

Indlæg af MortenNikon » 02 dec 2018 11:52 am

Ohøj
Ved ikke helt om der er alt for mange personlige holdninger til dette, eller om der kan siges noget generelt om dette spr.

Det drejer sig om hvidballance, og jeg leder lidt efter 'hvilket billede er bedst'.
A: hvor WB er sat til "AUTO1"
B: hvor WB er sat til "PRE"

Taget med Nikon D7200, og et tillægsspr kunne være: hvilken WB bør jeg have mit kamera stående på som default...alstå til hurtige skud, hvor jeg ikke indstiller, men bare er på 'P' og trykker af hvis det skal gå stærkt. (ved godt at jeg med raw kan ændre, men nogle gange har jeg kun et mindre kort i, og er derfor kun afsted med jpg).

mvh Morten (glædelig Første Advent)
Vedhæftede filer
Dsc_0648.jpg
Dsc_0647.jpg

Brugeravatar
thingvalla
Rang: Bruger
Rang: Bruger
Kamera: 5D MKIII

Re: Hmm WB?

Indlæg af thingvalla » 02 dec 2018 15:06 pm

Med mindre du vil skabe en speciel effekt, så vil jeg mene at du kender farven på din hund bedst, og vælger billed ud fra det. Er din radiator hvid så billed B, er den blåhvid så A.

Jeg har mit kamera stående på auto WB, og synes at kameraet rammer rimelig godt (skyder i RAW), men du kan jo prøve dig frem, hvad som passer bedst til din stil.

Mvh. Ove

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 02 dec 2018 16:09 pm

Køb større kort til kameraet. De koster ikke en formue. https://www.bj-trading.dk/bjshop/defaul ... are=139726 Så kan Du sætte kameraet til raw+jpg.
Er Du tilfreds med jpg, bruger Du det. Er Du ikke, kan Du bearbejde raw filerne til netop det Du gerne vil,
Bo //

Brugeravatar
Aspirant
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon EOS 6D

Indlæg af Aspirant » 02 dec 2018 16:44 pm

Ka' i hvert fald bedst lide B - men jeg gultoner også mine raw-filer til kvalmegrænsen. Jeg er mere til det blåhvide udendørs.
Jeg savner Tapatalk
Ceterum censeo filum antiquum esse clausum

Steenen
Kamera: Canon EOS 600D

Indlæg af Steenen » 02 dec 2018 17:00 pm

Jeg foretrækker også B, og tror din hund vil sige det samme. :)

Brugeravatar
Esben Sørensen
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Esben Sørensen » 02 dec 2018 19:40 pm

Hvidbalancen er en relativ størrelse. Min datter havde engang en lyserød lampe. En mørk aften, da hun havde opholdt sig i sit værelse med den lyserøde lampe tændt og efterfølgende kom ind i stuen udbrød hun "orv, hvorfor har i malet væggene grønne?!". Jeg har ikke megen forstand på øjets anatomi, men øjet tager tid om at omstille sig fra den ene situation til den anden og derfor ser vi ikke altid farverne som de viser sig for kameraet og jeg mener derfor bare man bør justere billedet til det ser ud som man vil have det.

Selv hvis farverne i virkeligheden var som billede A ville jeg til enhver tid justere imod billede B.

Mit kamera står altid i Auto WB, med mindre jeg bruger hvidbalancen til at opnå en speciel som her hvor jeg har indstillet den til glødelampe i den blå time, hvilket jo er helt "forkert". ;)

Mvh. Esben

Brugeravatar
MortenNikon
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: nordfyn

Indlæg af MortenNikon » 02 dec 2018 21:05 pm

Tak for kommenteringer :-)

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 02 dec 2018 22:13 pm

Som udgangspunkt for snapshots bør du anvende Auto. Nikons målesystem virker faktisk rigtig godt.

Hvis du ved at du befinder dig i et bestemt lys : solskin, gråvejr, glødelamper, lysstofrør eller flash kan du benytte de indstillinger som kameraet tilbyder ( se side 111 i manual).

Du kan også vælge at sætte WB manuelt i position K. Her sætter du værdien ud fra den WB der er under de aktuelle lysforhold - lidt som de forindstillede som jeg beskriver ovenfor. ( se side 117 i manual)

PRE er lidt mere kompliceret da du selv skal stille WB manuel ud fra et gråkort i den aktuelle belysning ( se side 120 i manual ) så det vil jeg ikke anbefale med mindre du har meget styr på de ting, og da slet ikke til snapshots.
Jeg ved ikke hvad udgangspunktet er i PRE men det ( B ) ser du til at være til den varme, lidt gule side ?

Du kan selvfølgelig komme ud for blandingslys - f.eks. brug af flash i et lokale med almindelige glødepærer som belysning. Det kan være svært at justere sig ud af selv ved RAW billeder.

Men jeg vil alligevel råde dig til at købe et større kort som Bo også siger....et 32Gb SanDisk extreme pro SDHC koster f.eks. kun 175 kr hos Dustin.....køb 2 med det samme ;-).
Du har jo mulighed for at køre med to kort i dit kamera så jeg ville sætte det ene til JPG og det andet til RAW....så er du helgarderet ;-)

/preben

Brugeravatar
ERK
Challenger
Kamera: Nikon D850
Geografisk sted: Brædstrup egnen

Indlæg af ERK » 03 jan 2019 21:48 pm

Mange gange behøver "den rigtige" hvidbalance ikke at være den pæneste. Billeder taget indendørs med dæmpet lys, tager sig som regel bedst og mest naturligt ud, hvis farvetemperaturen er varmere, end det, du ville få frem ved at måle på et gråkort. RAW er vejen frem, hvis du er i tvivl. Her kan du ændre hvidbalancen efterfølgende.
Mvh Erik

Brugeravatar
Henrik9
Challenger
Kamera: Nikon D700

Indlæg af Henrik9 » 05 feb 2019 16:07 pm

Jeg er absolut også tilhænger af B!! Det blåhvide skær, der tit forekommer i skygger, er, i.m.ø., aldrig ønskværdigt.

Besvar