Redskab til fotoredigering

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Besvar
peter12
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen

Redskab til fotoredigering

Indlæg af peter12 » 25 mar 2019 14:32 pm

Hej

Når jeg sidder og laver redigeringsopgaver med PSE bruger jeg mus/rollermouse, og det er ikke det optimale at arbejde med.

Jeg kan se, at der er noget, som hedder en musepen (på dansk). Er det et redskab, som kan erstatte musen, og er det et mere optimalt/præcist redskab at arbejde med?

Konkrete gode muligheder efterspørges

MVH

Peter

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER

Re: Redskab til fotoredigering

Indlæg af phw » 25 mar 2019 14:40 pm

Til nogle opgaver synes jeg at wacom intuos pro er bedre. Men for mig kan jeg arbejde hurtigerer med musen til andre opgaver. Så for mit vedkommende er det både og

Brugeravatar
youngman
Kamera: Nikon D850/810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Indlæg af youngman » 25 mar 2019 15:43 pm

jeg tror aldrig, jeg bliver helt dus med wacom, jeg arbejder noget hurtigere med en ordentlig mus. Muligvis er min Wacom plade for stor, men en af mine venner har solgt sin mus, og bruger pennen til alt !!!

Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kamera: Sony A6300
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Jens G » 25 mar 2019 16:17 pm

Jeg har en Wacom Intuos Pro Small, som jeg bruger til alt. Men jeg måtte tvinge mig til at bruge den istedet for musen til almindeligt PC brug. F.eks. scrollning foregår anderledes end med hjulet på musen, og er ikke lige let på alle websider.

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kamera: Canon 5D IV og II, Olympus E-5
Geografisk sted: Frederikshavn
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 25 mar 2019 16:24 pm

Jeg bruger mus til alt andet undtagen fotoredigering der bruger jeg pen. Jeg kan ikke forstille mig at redigere uden pen. Tror min Wacom er 6 år gammel :zscared2 (ved egentlig ikke hvorlænge man skal regne med at de holder) :zconfd

Brugeravatar
Limone
Moderator
Moderator
Kamera: Nikon D700, Panasonic Lumix LX100
Geografisk sted: Midtfyn

Indlæg af Limone » 25 mar 2019 16:28 pm

Jeg har en Wacom pegeplade med pen. Den kan også bruges uden pen med fingrene alene. Bruger aldrig musen. Scrolle op og ned foregår med to fingre, det lærer du hurtigt. Man undgår desuden "musearm".

Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kamera: Sony A6300
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Jens G » 25 mar 2019 17:55 pm

Limone skrev:
25 mar 2019 16:28 pm
Jeg har en Wacom pegeplade med pen. Den kan også bruges uden pen med fingrene alene. Bruger aldrig musen. Scrolle op og ned foregår med to fingre, det lærer du hurtigt. Man undgår desuden "musearm".
Jeg har måttet slå touch fra, fordi "Touch User Mode Driver" kunne finde på at bruge al hukommelse, så maskinen gik ned.

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:

Indlæg af niels.hr.hansen » 25 mar 2019 18:25 pm

Tror ikke det er en Wacom der spørges til, men nærmere et produkt der hedder musepen.

https://www.bilka.dk/elektronik/compute ... /100320254 som fungerer på samme måde som en mus med en pind i nakken. Ergonomien minder nok lidt om Wacom, men den har ikke en plade der skal arbejdes på, til gengæld en fod som gør at den ikke er lige så fleksibel som en pen
Wacoms pen er for de fleste (eller alle) modellers vedkommende trykfølsomme, så man kan styre visse parametre for det valgte værktøj gennem at trykke mere eller mindre hårdt, som man ville gøre med en rigtig pensel/pen. Prisen for de mindste Wacoms ligger iøvrigt på niveau med musepen.

Besvar