RAW-filer

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Boa
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D7500

Re: RAW-filer

Indlæg af Boa » 10 apr 2019 00:35 am

Tak for undersøgelsen, raj :) . Det giver jo mening, når jeg ser på grafen. Det matematiske ligger lidt langt væk, så det er i virkeligheden den lodrette akse, jeg ikke forstår - og det er jo y-aksen.

Jeg har prøvet at læse Bill Claffs egen forklaring på, hvad y-aksens “Photographic Dynamic Range Shadow Improvement” betyder (http://www.photonstophotos.net/GeneralT ... vement.htm). Og jeg må sige, at jeg kun har en anelse om betydningen.

Men det korte af det lange er måske, at for Nikon D7500 bliver støjen i billedet den samme, uanset om jeg forhøjer iso-indstillingen på kameraet eller i efterbehandlingen - fordi kurven stort set er flad. Det lille hop ved iso 400 betyder (måske) lidt mindre støj fra iso 400 og frem, således at et billede med samme eksponering vil blive lidt mindre støjfyldt ved iso 400 end ved iso 100.

Når jeg fotograferer, koncentrerer jeg mig om blænde og lukker, og som følge af informationerne i denne tråd er jeg nu opmærksom på at få så meget lys ind som muligt. Iso har jeg indstillet på auto, og som jeg forstår det, er det helt fint på grund af den flade kurve.

Boa

Indlæg af Boa » 11 apr 2019 21:13 pm

Jeg har læst om “Photographic Dynamic Range”, og er blevet klogere på ovennævnte graf: “Photographic Dynamic Range Shadow Improvement” (http://www.photonstophotos.net/Charts/P ... on%20D7500).

Som jeg har fået forklaret i det foregående, så viser kurven for D7500, at i det iso-område, hvor den er flad, får jeg samme støj i det fremkaldte billede, uanset om jeg hæver kameraets iso eller hæver iso i efterbehandling. Det giver jo en frihed i forhold til iso-indstilling. Hvis kurven derimod er stigende for et kamera, betyder det, at det vil være en fordel at hæve iso på kameraet i det område, hvor kurven stiger i stedet for at gøre det efterfølgende i efterbehandlingen.

Nu forstår jeg så, at hvis jeg fx ønsker at fremhæve detaljer i skyggeområder af et motiv, så kan det betale sig at hæve iso på kameraet, hvis kurven er stigende, men ikke hvis den er flad. Hele tiden under hensyntagen til højlysområderne, som ikke må “brænde ud”.

Helt praktisk betyder det, at for D7500 kan jeg eksponere efter højlysområderne og så fremhæve skyggeområderne i efterbehandlingen. Det er vist det raj har forsøgt at fortælle mig tidligere, men nu begynder jeg at forstå det - hvis min forståelse ellers er nogenlunde korrekt :)

Og så kan jeg måske snart begynde at fotografere :)

Boa

Indlæg af Boa » 11 apr 2019 21:16 pm

Bill Claff afslutter sin forklaring af “Photographic Dynamic Range Shadow Improvement” således:

“For now understanding PDR Shadow Improvement is only of real interest to the raw shooter who post processes everything.”

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af niels.hr.hansen » 13 apr 2019 10:20 am

Det er dejligt at vide, at man kan udnytte det flade område til at fikse en "forkert" iso indstilling på kameraet. Men når jeg står med kameraet er jeg afhængig af den jpeg som kameraet fremstiller, hvor iso indstillingen er en vigtig faktor for behandlingen, for preview, histogram og blinkies vises for jpeg billedet ikke for RAW.

Brugeravatar
raj
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: a9 AF-magi
Kontakt:

Indlæg af raj » 13 apr 2019 16:50 pm

Det er en misforståelse at tænke, at man skal fikse en forkert indstilling. Hvis man følger denne metode, er det netop et bevidst valg, der i nogle tilfælde giver rigtig god mening.

Boa

Indlæg af Boa » 13 apr 2019 20:31 pm

Jeg har eksperimenteret lidt på basis af informationerne i denne tråd. Når jeg har taget et billede, vises billedet på kameraets skærm, og her blinker eventuelle højlysområder, hvis de er overbelyste. Jeg går ud fra, at det er det, vi kalder “udbrændte” områder uden detaljerede datainformationer. Sådanne områder ser jeg således først efter, jeg har taget billedet, og de er tilsyneladende uafhængige af iso. Og viser de sig som udbrændte i preview, så er de det vel også i raw. Og det hjælper ikke at justere med EV.

Hvis jeg ønsker detaljerede datainformationer fra disse højlysområder, så er den eneste mulighed så vidt jeg kan se, at jeg fastlåser iso (jeg bruger normalt auto-iso) og sænker eksponeringen - altså større blændetal eller hurtigere lukkertid. Jeg kan så forsøge mig frem, indtil højlysområderne ikke blinker i preview.

Hvis jeg vil fotografere et motiv, hvor jeg ønsker at fremhæve eller bevare detaljer i højlysområder som eksempelvis en lyse himmel med lyse skyer, som med min auto-iso blikker i preview, er der så andre måder end den ovennævnte?

Brugeravatar
Kalle_dk
Kamera: Fuji X-T3 - Fuji X-H1 - Fuji X-100s

Indlæg af Kalle_dk » 14 apr 2019 07:31 am

Boa skrev:
13 apr 2019 20:31 pm
Jeg har eksperimenteret lidt på basis af informationerne i denne tråd. Når jeg har taget et billede, vises billedet på kameraets skærm, og her blinker eventuelle højlysområder, hvis de er overbelyste. Jeg går ud fra, at det er det, vi kalder “udbrændte” områder uden detaljerede datainformationer. Sådanne områder ser jeg således først efter, jeg har taget billedet, og de er tilsyneladende uafhængige af iso. Og viser de sig som udbrændte i preview, så er de det vel også i raw. Og det hjælper ikke at justere med EV.

Hvis jeg ønsker detaljerede datainformationer fra disse højlysområder, så er den eneste mulighed så vidt jeg kan se, at jeg fastlåser iso (jeg bruger normalt auto-iso) og sænker eksponeringen - altså større blændetal eller hurtigere lukkertid. Jeg kan så forsøge mig frem, indtil højlysområderne ikke blinker i preview.

Hvis jeg vil fotografere et motiv, hvor jeg ønsker at fremhæve eller bevare detaljer i højlysområder som eksempelvis en lyse himmel med lyse skyer, som med min auto-iso blikker i preview, er der så andre måder end den ovennævnte?
Hvis jeg forstår dit spørgsmål / problem korrekt, så kan du jo redde en masse af det "udbrændte" højlys når du redigerer billedet med din RAW-konverter. Funktionen "highlight/shadow recovery" findes vist i de fleste programmer man bruger til redigere RAW-filer med. Det er faktisk en god og ofte nødvendig funktion, når der er for meget spænd mellem højlys og skygge.

Brugeravatar
Henrik9
Challenger
Kamera: Nikon D700

Indlæg af Henrik9 » 14 apr 2019 09:41 am

Det er rigtgigt, det eneste aberdabei er, at de hvide områder bliver mere eller mindre grå.

Boa

Indlæg af Boa » 14 apr 2019 10:11 am

Det er min opfattelse, at et område i et billede kan blive så overeksponeret, så det efterfølgende i efterbehandlingen er umuligt at fremkalde detaljer i dette område. Hvis jeg så skruer ned for eksponeringen, er det muligt at få detaljerne i dette område med på billedet. Er det korrekt?

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 14 apr 2019 11:13 am

Henrik9 skrev:
14 apr 2019 09:41 am
Det er rigtgigt, det eneste aberdabei er, at de hvide områder bliver mere eller mindre grå.
Min erfaring er, at det afhænger af, om området man vil fremhæve/genkalde er voldsomt overbelyst eller blot en smule overbelyst.

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 14 apr 2019 11:20 am

Boa skrev:
14 apr 2019 10:11 am
Det er min opfattelse, at et område i et billede kan blive så overeksponeret, så det efterfølgende i efterbehandlingen er umuligt at fremkalde detaljer i dette område. Hvis jeg så skruer ned for eksponeringen, er det muligt at få detaljerne i dette område med på billedet. Er det korrekt?
Ja du kan godt få nogle detaljer frem igen, ved at skrue ned for eksponeringen. Problemet er bare at du skruer ned for hele billedet. Ved at bruge "highlight recovery" påvirker du kun højlyset - ikke skyggerne og "mellemtonerne" i billedet. Det er DET som er smart ved den funktion. Jeg husker ikke hvilket program du bruger til at redigere RAW-filer med,, men jeg gætter på at du har funktionen "highlight recovery" i programmet?

Boa

Indlæg af Boa » 14 apr 2019 12:36 pm

Jeg bruger Darktable, og der har jeg prøvet highlight-funktion, du taler om, Kalle_dk - og det virker. Du mener altså, at hvis jeg ønsker af få flere detaljer med i de lyse områder, så mister jeg måske detaljer i de mørke områder. I så fald er det et spørgsmål om at prioritere.

Men det er vel også noget med erfaring. Hvis jeg eksempelvis vil fotografere et motiv med en meget lys himmel og lyse skyer, så kan jeg jo vælge at skrue passende ned for eksponeringen for at få flest mulige detaljer med fra skyerne, men samtidig ikke skrue mere ned end at detaljerne i landskabet bevares. Og så skrue op for eksponeringen i efterbehandlingen.

Eller vil det normalt være sådan, at hvis mit billede ser veleksponeret ud i preview, så vil jeg kunne fremhæve detaljer i efterbehandlingen? Jeg er jo nybegynder med efterbehandling af raw :) .

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 14 apr 2019 14:02 pm

Boa:
Det er altid det bedste udgangspunkt at optage billedet bedst muligt - altså med den mest korrekte eksponering i optageøjeblikket. Problemet med kontrastrige motiver er, at kameraet ikke kan se hele spektret fra det sorteste til det hvideste. Det kan dit øje / din hjerne. Jo større forskel der er på hvid og sort i billedet, jo mere vanskeligt er det at få alt med i redigeringen, men som sagt, kan en del genskabes/vises ved hjælp af highlight recovery / shadow recovery. Det er med andre ord ofte et kompromis-spørgsmål når man fotograferer motiver med for stort spænd mellem lys og mørk.

Boa

Indlæg af Boa » 14 apr 2019 14:57 pm

Ok Kalle_dk. Jeg er så tilbage ved det, der åbenbart er et hovedprincip: at tage billedet med den mest korrekte eksponering i optageøjeblikket, som du udtrykker det.

Det er jo egentlig også det princip, jeg forsøger at følge, men nu med større fokus på at få så meget lys ind som muligt. Men det forstyrrer mig en smule, når der er områder i preview, der blinker som udtryk for, at de muligvis er overbelyste. Men jeg må jo blot tage det som en indikator, jeg kan forsøge at reagere på, hvis jeg finder det nødvendigt. Min mulighed er så at reducere eksponeringen en smule. Og så justerer i efterbehandlingen.

En mulighed er måske også at bruge lysmålingsindstillingen “Højlysvægtet”, som ifølge manualen anvendes til at reducere tab af detaljer i højlys.

Brugeravatar
raj
Kamera: a9 AF-magi
Kontakt:

Indlæg af raj » 14 apr 2019 19:50 pm

Enten er billedet udbrændt, eller også er det ikke. Der er intet magi omend man kan forsøge at genskabe information, hvis ikke alle kanaler er det.
Et udbrændt billede kan ikke reddes. Grunden til at highlight recovery virker i raw er, at blinkies, histogrammer mm er baseret på jog previewet, der typisk udbrænder før raw filen.

Besvar