Jeg sidder og forsøger at frembringe en hjemmeside.
For at alle thumbnails ikke 'skrider' og lægger sig i en store pærevælling, skal hver have disse formater:
- 370 x 207 pixel
- 600 x 600 pixel
Når man klikker på den første, kommer den anden op i de 600 x 600 pixel.
Afviger disse mål bare det mindste - både i opskaleret eller nedskaleret retning, ja så går det i skuddermudder!
Og nu kommer spørgsmålet:
Findes der er app hvor jeg kan læse et foto ind, lave en kvadrat på 600 x 600 pixel, og så flytte denne rundt på billedet til jeg får det udsnit jeg vil bruge, kopiere dette og så gemme udsnittet som et billede? Og det samme med den anden størrelse?
Jeg har siddet i noget der minder om et par timer og forsøgt mig med paint.net, LR, MS Paint og Photoscape - og her skal jeg sidde med musen i frihånd og ramme præcis de (eksempelvis) 600 x 600 i det udsnit jeg vil have. Taster jeg 600 x 600 i resize, ja så tager de alle jo hele billedet - hvorfor proportionerne ryger af pommern til!
Så .... HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP

PS. Jeg har ikke brug for undervisning i HTML5, CSS mm. - det fatter jeg intet af, hvorfor jeg bruger en gratis HTML5 template fra nettet af. Jeg kan bare ikke forstille mig at der ikke findes en app hvor det er muligt at indtaste 370x207 pixel, hvorefter der kommer en kvadrat man kan rykke rundt med!