Nærdødsoplevelse...

Spørgsmål/debat om semikompakt-, kompakt-, ultrakompakt- og dSLR.kameraer.
Besvar
Brugeravatar
niels.hr.hansen
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Nærdødsoplevelse...

Indlæg af niels.hr.hansen » 07 dec 2019 21:23 pm

Har i dag haft en oplevelse, der næsten fik mig til at kigge efter nærmeste elektronikskraldespand :fuckpc: :zconfuse :zfight
Først ville kameraet ikke udløse, selvom det var indstillet til at manglende fokus ikke skulle blokere. Når det så var lykkedes at tage billedet, så var stort set alle indstillinger ændret til noget helt tilfældigt.
Fx. havde jeg 1/50 sek og 0 i både flash og belysningskompensation, men det var lige ændret til 1/4000 sek og -3 og +6, næste skud ændres så til 1/500 sek og 0 i flash og -6 i belysningskompensation. Braketing var ikke slået til som nogle på div. foraer foreslår, og jeg har aldrig set/hørt om en braketing der springer sådan.
Lidt panik, for jeg er på vej ud af døren på ferie (godt nok først om 3 uger) og synes ikke lige budgettet havde brug for kameraskifte.

Heldigvis spurgte jeg min ven google, som kunne lede mig hen på flere posts som havde oplevet "nikon shutter speed jumping". Det viser sig at det oplevet på i hvertfald D5000, D5100, D7000, D7200 og D750. Forslaget var at nulstille brugerindstillinger (SUUUUKKKK, hvor fanden har jeg ændret de sidste 3 år), surt æble, men bed alligevel :P :P :zparty :zpartyon

Har fundet vej til backbuttonfocus, aktivering af kunstig horisont (waterpas), ISO knap flytning. Så må resten af manglerne dukke op.
Senest rettet af niels.hr.hansen 07 dec 2019 22:03 pm, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Bo Bjerre
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Re: Nærdødsoplevelse...

Indlæg af Bo Bjerre » 07 dec 2019 21:40 pm

Men Du fik det til at virke ?? Har Du skiftet det lille batteri, der bruges til bl.a. uret, jeg gætter på at det også husker indstillinger?
-god tur,
Bo //

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Kontakt:

Indlæg af niels.hr.hansen » 07 dec 2019 22:02 pm

Ja nulstilling af brugerindstillinger løste problemet. Kan godt gennemskue at der må sidde et 'bios' batteri i kameraet, det er bare ikke tilgængeligt for alm. brugere, så det har jeg ikke forsøgt.

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Kontakt:

Indlæg af niels.hr.hansen » 07 dec 2019 22:08 pm

Bo, du fik lige skræmt mig med tanken om et døende bios batteri, men Nikon har valgt en smartere løsning til nyere kameraer. De har tilsyneladende ladet det være genopladligt - det kan selvfølgelig også dø, men det sker sjældnere end de gamle der bare blev flade.

se fx. https://www.ifixit.com/Answers/View/155 ... al+battery

Besvar