Konstant stress over om fotos er for mørke eller lyse

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Marlev
Rang: Bruger
Kamera: Canon EOS 6D

Konstant stress over om fotos er for mørke eller lyse

Indlæg af Marlev » 19 maj 2020 21:58 pm

Hej derude

Jeg stresser rigtig meget over mine fotos i efterbehandlingen. Jeg har virkelig svært ved at afgøre, om billederne er for lyse eller for mørke: Ved godt det er subjektivt, men alligevel, er der ikke en eller anden guideline?

Tror jeg har været hos fotohandleren 10 gange i dag for at lave tests på 10x15 print, bare for at finde et eller andet ståsted og pejlemærke. Jeg har 6-7 kopier af det samme foto liggende med forskellige exposures for at teste og se. Synes det er svært at afgøre på skærmen, da det bare ikke er det samme. Plus alle skærme er anderledes.

Vil bare gerne have at dem, der skal have billedet, at de tænker, at det er perfekt. Hverken for mørkt eller lyst.

Det føles som om, at de fleste fotos ender i den mørke ende, når jeg kigger på pc, hvorefter jeg ofte lander på en lysere udgave, når jeg har printet.

Men kan det virkelig passe, at jeg skal tonse frem og tilbage til fotohandleren hver gang?
Kan man ikke afgøre det ved at kigge på sin pc?
Hvad gør I? Og er der overhovedet nogen, der har de samme kvaler/tanker?

Hvad skal jeg gøre? Hvad gør jeg forkert? Og hvordan slipper jeg for at stresse med det her? Jeg bruger alt for lang tid i min efterbehandling på det her. Vil bare gerne kunne tage nogle hurtigere beslutninger og komme hurtigere videre.

Vh Martin

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Re: Konstant stress over om fotos er for mørke eller lyse

Indlæg af Smittefar » 19 maj 2020 23:40 pm

Du skal kalibrere din monitor med f.eks. et produkt som Spyder6 fra Datacolor.

Når du så har gjort det, så er det en god ide at lave et testprint af et billede med alle nuancer fra mørkt til sort - og gerne også alle farverne. Så kan du altid bruge det som reference. Simpelthen sammenligne dit print med det du ser på skærmen. Det skulle helst være ens, men selv hvis det ikke er ens, ved du nogenlunde, hvilken vej, det trækker.

Brugeravatar
Kalle_dk
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Fuji X-T3 - Fuji X-H1 - Fuji X-100s

Indlæg af Kalle_dk » 20 maj 2020 00:25 am

Smittefar skrev:
19 maj 2020 23:40 pm
Du skal kalibrere din monitor med f.eks. et produkt som Spyder6 fra Datacolor.
Det er sikkert en god idé - som jeg stadig selv har til gode at afprøve. Jeg har nu aldrig set de store forskelle på mine fotos på forskellige skærme med hensyn til eksponering, udover at jeg nemt kan se om en andens skærm er god eller virkelig dårlig (farver, kontratindstilling osv.). Spørgeren skriver ikke noget om, hvilket program han bruger til at redigere billeder i, og om han kender til histogram, levels og lignende ting. Der burde man måske (også) begynde?

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 20 maj 2020 04:03 am

Hvis jeg forstår spørger korrekt så er det netop hans print der er problemer med....altså at de bliver lysere end det han ser på skærmen.

Det kan godt være at et billede ser nogenlunde ens ud på forskellige skærme, men der er ofte forskel på det færdige print i forhold til skærmen hvis ikke man har kalibreret sin skærm......dog oftest således at printet bliver mørkere end det var på skærmen.

Ofte er skærmen også justeret til for høj lysstyrke....jeg kører selv med ca 100 lm.

Endelig er der også den lille forskel at billedet på skærmen er belyst bagfra og et print er belyst forfra og derfor er det ikke muligt at opnå præcis samme resultat mellem skærm og print.

Men en kalibreret skærm er et nødvendigt udgangspunkt.
Som Buchmann fra Goecker plejer at sige "Er din monitor IKKE kalibreret, har du IKKE retten til at have ret ! "

For at kunne vejlede spørger kunne det være en fordel at vide hvilke motiver der er problemer med.....men når han skriver det er til "kunder" går jeg ud fra at der er tale om portrætter ?
Det vil også være en fordel at vide om der er tale om farve- eller sort/hvid print ?

/preben

Brugeravatar
Søren N
Kamera: https://www.fujifilm.com/
Geografisk sted: http://www.naestved-ny-fotoklub.dk/

Indlæg af Søren N » 20 maj 2020 08:11 am

nikon skrev:
20 maj 2020 04:03 am
Hvis jeg forstår spørger korrekt så er det netop hans print der er problemer med....altså at de bliver lysere end det han ser på skærmen.

Det kan godt være at et billede ser nogenlunde ens ud på forskellige skærme, men der er ofte forskel på det færdige print i forhold til skærmen hvis ikke man har kalibreret sin skærm......dog oftest således at printet bliver mørkere end det var på skærmen.

Ofte er skærmen også justeret til for høj lysstyrke....jeg kører selv med ca 100 lm.

Endelig er der også den lille forskel at billedet på skærmen er belyst bagfra og et print er belyst forfra og derfor er det ikke muligt at opnå præcis samme resultat mellem skærm og print.

Men en kalibreret skærm er et nødvendigt udgangspunkt.
Som Buchmann fra Goecker plejer at sige "Er din monitor IKKE kalibreret, har du IKKE retten til at have ret ! "

For at kunne vejlede spørger kunne det være en fordel at vide hvilke motiver der er problemer med.....men når han skriver det er til "kunder" går jeg ud fra at der er tale om portrætter ?
Det vil også være en fordel at vide om der er tale om farve- eller sort/hvid print ?

/preben
Lidt OT men alligevel. Din bemærkning minder mig om min sidste oplevelse med print. Jeg skulle have printet Tidselsommerfuglen og "Forårsvejr i haven 2" og gik i den lokale Click. Tidselsommerfuglen var spot on men det andet?? Yrdgh prøvede så to andre. To andre resultater. Det kan vist ikke tilskrives min skærm???. Altså uanset om skærmen er kalibreret eller ej kan man få vidt forskellige resultater fra forskellige leverandører alligevel. Nå, bare et mindre "surt opstød"

Marlev

Indlæg af Marlev » 20 maj 2020 09:16 am

Hej alle

Tak for hurtige svar. Jeg starter lige med Smittefar:

Hvad er forskellen på, at jeg laver et test-print af et billede med den kalibrering, jeg har nu, og så en kalibrering efter at have brugt Spyder6?

Hvis jeg har lavet et print, som jeg er tilfreds med med min nuværende kalibrering, så kan jeg vel bare ligesom huske på, at det var sådan at mit billede skulle se ud på skærmen.

Kan du følge mig? Spørger bare dumt, for jeg aner ingenting om det her

Vh Martin

Marlev

Indlæg af Marlev » 20 maj 2020 09:25 am

Hej Kalle_dk

Tror du har en pointe. Måske gør jeg allerede noget galt under selve optagelsen af billederne. Synes selv, at jeg prøver at bruge eksponeringskompensation slideren i søgeren, og så har jeg også forsøgt med spot lysmåling, hvis der er modlys.

Jeg prøvede at læse om histogrammer på nettet, men synes egentlig ikke rigtig, jeg blev meget klogere end at det mørke er til venstre og lyse til højre. Hvis jeg har et billede, hvor alle værdierne fx ligger ude til højre i highlights, så synes jeg alligevel ikke, at jeg kan få kurven til at se mere "normal" ud eller blive mere midt centreret, da billedet så alligevel bliver for mørkt.

Så jeg kan ikke se, hvordan jeg kan bruge histogrammet fx til at ændre mit billede til korrekt eksponering??? For tvivlen om, hvornår jeg skal stoppe med fx at exponere ned i redigeringen vil jo stadig være der?

Levels kender jeg ikke til?

Jeg bruger Lightroom til at redigere i.

Mange tak

Vh Martin

Marlev

Indlæg af Marlev » 20 maj 2020 09:29 am

Jeg prøver lige at sende nogle eksempler, så I har noget at forholde jer til.

Første foto er min kammerat og hunden Maggie:
Min første tanke er, at det er for mørkt, bortset fra hunden. Men på den anden side, så VAR klokken jo også 2030, så sådan så det jo ud. Hvis jeg skruer op for exposure eller gør skyggerne lysere, så synes jeg sådan det mister noget kant på grund af det tilførte lys. Hvad tænker I? Og hvad er forskellen på at jeg skruer op for lyset i min eksponeringskompensation under selve optagelsen og at jeg gør det i Lighroom under exposure? Får de mørke områder ikke bare det der lidt udfadede, for meget oplyste look under alle omstændigheder?

Nummer to foto af Balou med kost i munden:
Det blev bare for mørkt. Var omkring skumringstid, og jeg er pænt sikker på, at det blev skudt på AV. Hvorfor bliver det for mørkt?

Nummer tre af Maggie, der kigger mod solen i skoven:
Der er jeg i tvivl: Skal det lysnes? Der var jo mørkt. Og igen, HVIS det skal lysnes, så er jeg i tvivl om HVOR MEGET?

Nummer fire af Maggie, der løber:
Umiddelbart også for mørkt, men igen, så ved jeg ikke hvornår jeg skal stoppe med at lysne det. Eneste måde, jeg kan finde ud af det på, er at gå til fotohandleren og lave kopier af 5-7 forskellige print. Det er det eneste tidspunkt, jeg er sikker. Når jeg ser det "rigtige" print. Men det kan jeg jo ikke gøre i fremtiden med et og hvert billede.

Nummer 5 med badebro:
Igen i tvivl. Ser lidt mørkt ud, men også bange for at presse hendes pels for meget, så det bliver unaturligt. Og hvornår skal jeg stoppe igen.

Kan I se mønsteret i mine tanker? Pænt belastende for mig he he
Vedhæftede filer
7.jpg
6.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg
Senest rettet af Marlev 20 maj 2020 10:18 am, rettet i alt 2 gange.

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 20 maj 2020 09:54 am

Dit udgangspunkt skal være et korrekt eksponeret billede.....alt andet vil oftest resultere i et dårligere resultat.

Du kan heller ikke bruge dit histogram til altid at sige hele sandheden, da det også afhænger af om billedet består af generelt lyse eller mørke nuancer.

Et pare video'er som beskriver editering med histogrammet som reference samt grænsetilfælde som beskrevet ovenover.

https://www.youtube.com/watch?v=GfYNikxonik

https://www.youtube.com/watch?v=nqH7nZLHeVw

/preben

Marlev

Indlæg af Marlev » 20 maj 2020 10:27 am

Hej Preben

Tak for feedback.
Fotos er til mine venner, og det er i farve. Jeg har vedhæftet eksempler, så du kan se.

Når du siger, at mit udgangspunkt skal være et korrekt eksponeret billede, hvad mener du så?
Er det, når jeg kigger i søgeren og ser at slideren for eksponering står på nul??

Det er IKKE korrekt forstået, at mine print fra fotohandleren bliver for lyse.
Problemet er mere, at jeg simpelt hen med hvert billede bliver nød til at gå til fotohandleren og printe - for at være i stand til at afgøre om billedet er korrekt belyst. Og det bruger jeg alt for meget tid på.

Mit ønske scenarie ville være følgende:
Jeg kan finde ud af at optage billedet korrekt ( Det gør jeg måske allerede, men jeg er i tvivl om det )
Bagefter klart at kunne se på min pc: Vupti billedet er perfekt lige præcis nu.
Gå til fotohandleren og printe , og yes, det er perfekt, som jeg kunne se på pc.

Tak

Vh Martin
Senest rettet af Marlev 20 maj 2020 11:46 am, rettet i alt 1 gang.

Marlev

Indlæg af Marlev » 20 maj 2020 10:35 am

Hej Søren N

He he, jeps, det sagde forhandleren også. Altså, at hans maskine er sat anderledes op end andre firmaers, så det vil altid blive forskelligt fra sted til sted.

Men nu tager jeg lige forothandleren ud af ligningen. Hvis jeg ikke går til fotohandleren for at printe, så ryger vi bare tilbage til samme udgangspunkt:

Nemlig tvivlen, om billedet er korrekt belyst, når jeg er færdig med at redigere. Når jeg sidder og kigger på det i Lighroom. Uanset om jeg så har redigeret eller ej.
Hvornår har jeg ramt det rigtige niveau? Hvad er facit? Ved godt at det er subjektivt, men der må være en eller anden måde, at man kan afgøre det på? Eller?

Tak

Vh Martin

Marlev

Indlæg af Marlev » 20 maj 2020 10:46 am

Hej igen Preben

Det var lige til dit svar 2:
Lige præcis. Det med histogrammet. Derfor vidste jeg ikke rigtig, hvad jeg skulle bruge histogrammet til?

Fx det billede, hvor hunden løber på stranden. Alle værdierne ligger til højre, fordi der er sand og hvid hund og hvis himmel ( går jeg ud fra ). Ok, så kan jeg bruge histogrammet til at bekræfte, at vi har en masse værdier til højre. Og hvordan bruger jeg det så ellers til at komme min tvivl til livs? Så sænker jeg exposure. Men hvornår skal jeg stoppe? Hvornår er det korrekt?
Hvis jeg fx sænker exposure, så histogrammet har en kurve, som siger "korrekt" eksponeret. Altså, hvor den sådan topper i midten og flader ud i siderne ( sådan har jeg forstået at et "normalt belyst foto ser ud ) , i det tilfælde, så bliver billedet alt for mørkt.

Og så er jeg tilbage igen: HVORNÅR ER BILLEDET KORREKT BELYST?? :) He he

Hvad tænker min kammerat Dennis, når han ser billedet? At det er for mørkt? Hvad hvis jeg lysner det? Er det for lyst nu?
Sådan kører tankerne.

Tak for links til videoerne. Kigger dem lige igennem.

Vh Martin

Marlev

Indlæg af Marlev » 20 maj 2020 10:50 am

Til alle:

Men er der overhovedet nogen af jer, der kan genkende den her tvivl?
Eller er jeg bare helt alene?

Og hvordan sikrer I jer, at billedet er korrekt belyst?

Sidder I bare ved jeres skærme og tænker: Nu er den her! Lige der er det korrekt belyst. Og så hvis I har kunder eller venner, der skal have det, så sender I det digitalt. Uden tvivl. Eller går I også ned til fotohandleren for at lave prøver som mig for at teste om lyset er korrekt? :)

Tak

Vh Martin

Brugeravatar
John Sahl
Kamera: Canon EOS 5D Mk4
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af John Sahl » 20 maj 2020 10:58 am

Du kan ikke styre andres skærme, du kan kun styre dine egne = Få kalibreret så du ved at det du ser er korrekt.

Marlev

Indlæg af Marlev » 20 maj 2020 11:13 am

Hej John

Ligesom Smittefar, så er du ude i noget kalibrering. Tak for rådet. Kan være, det er den vej jeg skal gå.
Skal det så være med Spyder6 fra Datacolor, som Smittefar foreslår, eller har du andre måder at gøre det på?

Hvad hvis man ikke kan finde ud af det. Kan man aflevere pc et sted og få det gjort? Eller koster det knaster?

Nu kiggede jeg lige på dine fuglebilleder. Total lækre. Og allesammen er markant lysere end de eksempler, jeg har lagt op. Så når jeg sammenligner der, så falder mine igennem som for mørke. Hvad tænker du? Er mine vedhæftede fotos for mørke? Og hvad tænker du grunden kunne være? Mine er selvfølgelig også skudt omkring aftenstid.

Tak

Vh Martin

Besvar