Konstant stress over om fotos er for mørke eller lyse

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Marlev
Rang: Bruger
Kamera: Canon EOS 6D

Re: Konstant stress over om fotos er for mørke eller lyse

Indlæg af Marlev » 22 maj 2020 10:46 am

Hej fotofriberg

Nej nej, det er lidt omvendt. Jeg er super meget i tvivl om mit billede er for mørkt eller lyst, når jeg har det foran mig på min pc. Nok fordi jeg netop ved at skærme er forskellige, at billedet bliver mørkere, når jeg kigger på det på skærmen, når solen skinner, og når det er aften og mørkt, så syner fotoet lysere, fordi skærmen lysner op. Altså meget usikkerhed i forbindelse med at vurdere det på skærmen.

Derfor er jeg nødsaget til at gå til fotohandleren og få det printet, fordi i det øjeblik jeg står med printet i hånden, så er det tusind gange lettere for mig at vurdere.

Men jeg kan jo ikke gå og printe hvert et foto for at tage en beslutning. Så jeg søger at kunne afgøre, hvornår min redigering i forhold til exposure, shadows, highlights og lignende skal slutte.

Tak. Vh Martin

fotofriberg
Rang: ELITEBRUGER
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af fotofriberg » 22 maj 2020 10:58 am

PS
Synes stadig, at Jeff Schewes: The Digital Print er det bedste bud, hvis man er klar til at gøre det nødvendige arbejde for at sætte sig ind i denne del af processen.

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 22 maj 2020 11:31 am

Jeg læste engang Scott Kelby udtale, at han altid tjekkede sine billeder på en iPad skærm (han redigerede dem ikke der, han dobbelttjekkede bare), fordi de var så udbredt, at man næsten kunne betragte dem som en standard.

fotofriberg
Kontakt:

Indlæg af fotofriberg » 22 maj 2020 13:27 pm

Smittefar skrev:
22 maj 2020 11:31 am
Jeg læste engang Scott Kelby udtale, at han altid tjekkede sine billeder på en iPad skærm (han redigerede dem ikke der, han dobbelttjekkede bare), fordi de var så udbredt, at man næsten kunne betragte dem som en standard.
Det er en anden pointe. At postprocessen skal tilpasses output, hvilket Jeff Schewes selvfølgelig beskriver. På min tidligere Epson skulle jeg bl.a altid hæve mellemtonerne, hvilket vist nok også er OP´s problem (blandt flere)

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 22 maj 2020 14:07 pm

Det omgivende lys har indflydelse på hvordan et billede fremtræder på skærmen.
Derfor giver nogle skærmkalibrerings-programmer også mulighed for at man kan have "måleren" til at stå og måle det omgivende (ambiente) lys og så justere skærmprofilen løbende i forhold til dette.....altså skrue ned for lyset hvis der er mørkt i lokalet ofg op hvis der er lyst.
Jeg redigerer selv i et svagt oplyst lokale og så vidt muligt under samme forhold hver gang.

Hvis du oplever at et print af dit billede er for mørkt er lysstyrke på din skærm sikkert justeret for højt således at du i redigerringen skruer for meget ned for lyset. Så vil det se Ok ud på din skærm men sikkert være for mørkt på andre skærme eller på print.

Endelig er der jo også forskel på motiver og hvordan de er eksponeret samt hvor store kontraster der er i motivet.

Dit billede nr.1 :
Det er et svært motiv rent belysningsmæssigt med store kontraster, men jeg ville nok koncentrere mig om eksponeringen af hunden og kammeraten som det mest betydende del af billedet.....og så lade skoven fortabe sig i mørke.
Det ser for mig ud som om kameraet er blevet snydt af den mørke skov og dermed har overbelyst billedet og dermed især hunden, og selv om du skruer ned i exposure vil du ende op med et billede der er for mørkt i skoven (uden ret meget tegning) og hunden er stadig overbelyst (uden ret meget tegning).

Dit billede nr. 5:
Her er der derimod tale om et motiv med forholdsvis lav kontrast.
Her ser det ud til at belysningen er ramt rigtigt på hunden - gode detaljer og farver i pelsen. Baggrunden er det sarte lys fra en solnedgang og er i fin balance med hovedmotivet - hunden.
Det er lidt en smagssag om du vil gøre det lidt mørkere ?

Histogrammet ser sikkert ret forskelligt ud i disse to.
Husk at højden på histgrammet siger noget om hvor mange nuancer der er i motivet for en given værdi, og bredden siger noget om hvor stort eksponeringsspændet er.....og her bør histogrammet over et korrekt belyst billede ikke mere end lige røre siden i enderne.

Vær i øvrigt opmærksom på at billedvisningen bag på kameraet er i JPG og derfor ikke helt retvisende.
Der kan sagtens hentes detaljer frem fra højlysene i RAW konverteren selv om det på histogrammet bag på kameraet (eller via overeksponeringsalarmen i kameraet) så overbelyst og blokket ud.

/preben

fotofriberg
Kontakt:

Indlæg af fotofriberg » 22 maj 2020 20:10 pm

Marlev skrev:
22 maj 2020 10:46 am
Nej nej, det er lidt omvendt. Jeg er super meget i tvivl om mit billede er for mørkt eller lyst, når jeg har det foran mig på min pc.
Der er ikke rigtig nogen anden vej end at kalibrere skærmen(e). Til det findes Datacolors "Spyder" og X-rites dito. De måler og angiver lysstyrker (foruden at de måler farverne og laver en profil, der passer). Alt dette for at din intention med billedet i hvertfald tekniske set opleves af andre på samme måde.

Derudover har jeg meget få billeder, hvor jeg ikke i timevis har siddet og justeret forskellige områder i billedet mht. lys. I gamle dage i mørkekammeret gjordes det ved at vifte med forskellige ting under fremkaldelse. Selvfølgelig ikke en ordentlig stabel festbilleder - men ellers.

Der findes ingen generelle regler for en korrekt eksponering (korrekt belysning). Men det er nok en hovedregel at se på hovedmotivet i billedet og sørge for at det er korrekt.

Marlev

Indlæg af Marlev » 22 maj 2020 21:59 pm

Hej Preben

Tak for feedback af de to fotos. Det med min kammerat og hunden, synes jeg er for mørkt, efter at have set det på print. Så der påtænker jeg at køre shadows længere over på plus siden, bare lige for at lysne skoven en smule mere op. Men ellers generelt bare acceptere at skoven er mørk, og så fokusere på at min kammerat og hunden står rigtigt.

Sjovt du siger, at du måske ville gøre billede 5 lidt mørkere. Jeg overvejede det modsatte. At lysne det en anelse he he.

Men ja, det scenarie jeg oplever oftest, er at billederne bliver for mørke. Så med det in mente, så har jeg faktisk skruet to trin ned for mit skærmlys. Fandt ud af, at det var skruet helt op på max. Ved at skrue ned for lyset, tænker jeg, at jeg bliver tvunget til at lysne mine billeder mere end jeg normalt ville gøre. Så måske jeg lander på det rigtige niveau på den måde.

Tak igen

Vh Martin

Marlev

Indlæg af Marlev » 22 maj 2020 22:05 pm

Hej fotofriberg

Ok, hvis du også sidder i timevis og justerer lys, så føler jeg mig ikke helt alene. Så er det åbenbart en ting, der tager tid, og som ikke er helt ligetil, tænker jeg.

Jeg skriver mig også det med at fokusere på hovedmotivet bag øret - det var også noget Preben var inde på. Det giver også meget god mening.

Tak. Vh Martin

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 23 maj 2020 09:11 am

Har lige prøvet at redigere billede nr. 1 selv om resultatet sikkert var blevet bedre med den originale RAW fil....specielt hunden som er lidt udbrændt ;-)
1_redigeret.jpg
/preben

Marlev

Indlæg af Marlev » 23 maj 2020 09:20 am

Hej Preben

Tak for den redigering :)

Så kører du shadows op på plus siden? Og exposure op?

Hvis jeg nu skulle ha gjort det her på dagen, skulle jeg så ha skruet op for eksponeringskompensationen? Så havde billedet vel set ud på samme måde?

Vh Martin

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 23 maj 2020 09:55 am

Jeg bruger Capture One så jeg er ikke helt inde i indstillingerne i Lightroom.....men det lyder rigtigt.

Dog gør jeg det partielt via masker / lag, hvor jeg justerer lidt ned for white på hunden og kasketten og lidt ned for black i skoven. Derefter lægger jeg en radial gradient mask for at lukke hjørnerne og skabe mere fokus på hund og ejer.

Mht. eksponeringskompensation, så er det lidt svært at sige når man kigger på et redigeret billede, men det ville nok have givet lidt mere tegning i skoven, men om det ville få hunden til at brænde ud ved jeg ikke ?
Ellers er der ikke andet at gøre end at prøve med et par forskellige eksponeringer på stedet og så korrigere i efterbehandlingen.

Kan i øvrigt tilføje vedr. skærmens lysstyrke at min står til 53 % i lysstyrke og max kontrast, hvilket svarer til ca 100 cd/m2 når jeg kalibrerer.

/preben

Marlev

Indlæg af Marlev » 23 maj 2020 10:32 am

Ok, jeg må prøve mig frem, næste gang jeg er ude. Om det giver et bedre resultat at skrue op for eksponeringen på stedet.

Med hensyn til redigeringen, så er jeg ikke så meget inde i Capture One, men jeg forstår principperne, hvor du udvælger de områder, hvor der skal gøres enten det ene eller andet.

Tak igen.

Vh Martin

fotofriberg
Kontakt:

Indlæg af fotofriberg » 23 maj 2020 11:25 am

Marlev skrev:
20 maj 2020 09:29 am
Første foto er min kammerat og hunden Maggie:
Hovedmotiv er mand og hund, der bør være korrekt eksponeret. Hunden er udbrændt (overbelyst) og måske lidt svær at redde. Sollys i en skov giver muligheder, men mest vanskeligheder. Fidusen er at udvælge et sted, hvor hovedmotivet er ensartet belyst. Eller lade være at tage billedet.
Marlev skrev:
Nummer to foto af Balou med kost i munden:
Ja, det er underbelyst 0.7-1 EV tror jeg
Marlev skrev:
Nummer tre af Maggie, der kigger mod solen i skoven:
Skal nok have + 0.5 EV
Marlev skrev:
Nummer fire af Maggie, der løber:
Er jo et aftenbillede og som sådan fint belyst
Marlev skrev:
Nummer 5 med badebro:
Klasse! Korrekt belyst. Måske en anelse lysere.
Senest rettet af fotofriberg 23 maj 2020 13:25 pm, rettet i alt 1 gang.

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 23 maj 2020 12:55 pm

Her er lige et lille eksempel på redigering af lys og skygger i Capture One.

Du kan sikkert finde næsten tilsvarende værktøjer i Lightroom ?

https://www.youtube.com/watch?v=WlTlRNvoOBw

/preben

Brugeravatar
Søren N
Kamera: https://www.fujifilm.com/
Geografisk sted: http://www.naestved-ny-fotoklub.dk/

Indlæg af Søren N » 23 maj 2020 14:09 pm

nikon skrev:
23 maj 2020 09:55 am
Jeg bruger Capture One så jeg er ikke helt inde i indstillingerne i Lightroom.....men det lyder rigtigt.

Dog gør jeg det partielt via masker / lag, hvor jeg justerer lidt ned for white på hunden og kasketten og lidt ned for black i skoven. Derefter lægger jeg en radial gradient mask for at lukke hjørnerne og skabe mere fokus på hund og ejer.

Mht. eksponeringskompensation, så er det lidt svært at sige når man kigger på et redigeret billede, men det ville nok have givet lidt mere tegning i skoven, men om det ville få hunden til at brænde ud ved jeg ikke ?
Ellers er der ikke andet at gøre end at prøve med et par forskellige eksponeringer på stedet og så korrigere i efterbehandlingen.

Kan i øvrigt tilføje vedr. skærmens lysstyrke at min står til 53 % i lysstyrke og max kontrast, hvilket svarer til ca 100 cd/m2 når jeg kalibrerer.

/preben
Hvilken version er du på Preben?
Er du bekendt med deres egen "Learning hub"? Ser ud til de har fået ny hjemmeside.

https://www.captureone.com/en/resources

Besvar