Kataloger i CaptureOne

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
nikon
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Kataloger i CaptureOne

Indlæg af nikon » 30 jun 2020 17:53 pm

Fandt lige en lille video som fortæller om mappen Capture One og dens undermapper.

https://www.youtube.com/watch?v=QXsf6RpIr8A

/preben

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 01 jul 2020 19:11 pm

Fandt også denne video som også beskriver forskellen mellem catalogs and sessions og den beskriver endda hvordan justeringer af billeder er "gemt".

https://www.youtube.com/watch?v=ixm_QO0bpvA mest fra 23:00 og frem.

Her synes jeg det fremgår hvorfor du ikke kan finde mappen med settings i dit catalog....ser ud til at være indeholdt i selv catalog-filen, og det kunne tyde på at jeg ikke har haft ret i at du skulle kunne se Settings-mappen...sorry....men jeg ved ikke så meget om Catalogs da jeg selv bruger Sessions.

Til gengæld burde justeringerne af billedet vel "følge" med hvis man exporterer billeder til et nyt Catalog eller til en Session når man er inde i programmet ??

/preben

Brugeravatar
Kalle_dk
Kamera: Fuji X-T3 - Fuji X-H1 - Fuji X-100s

Indlæg af Kalle_dk » 02 jul 2020 21:04 pm

nikon skrev:
30 jun 2020 17:53 pm
Fandt lige en lille video som fortæller om mappen Capture One og dens undermapper.

https://www.youtube.com/watch?v=QXsf6RpIr8A

/preben
Nu fik jeg da først ondt i hovedet :lol: Det er da voldsomt så mange mapper og undermapper programmet laver. Jeg forstår det simpelthen ikke. Tænk hvis man blot havde windows-mapperne til RAW filerne, og så kunne lave genveje med navne på typen af fotos i diverse mapper, men det ville nok være for nemt :myass:

Som jeg nævnte tidligere, mener jeg at have læst/hørt at der ikke findes COS-filer når man importerer til et katalog. Justeringsoplysningerne ligger i selv kataloget. COS-filerne oprettes først når man eksporterer "Original" filerne til en anden lokation. Derfor overvejer jeg stadig at købe et større eksternt drev til at eksportere mine originaler til (inklusive COS-filer). Så har jeg samtidig en backup hvis der skulle gå noget galt på det interne drev, eller med selve CP1 programmet.

Nå, men nu skal det jo ikke kun være instruktionsvideoer og teori det hele, selvom det også er sjovt og lærerigt. Jeg har været "i marken" med mine nye Lee filtre. Det er noget med noget "blødt vand". Jeg overgår hermed til redigerings-fasen
:photosmile:

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 03 jul 2020 09:23 am

Ja....der laves 4 mapper pr. sessions og vist også pr. catalog...så er det op til en selv om man vil bruge dem eller slette nogle af dem ;-)

Du har ret i det med -cos filer og cataloger....der var jeg ikke helt updated ;-)

Til lykke med filtrene og god arbejdslyst ;-)

/preben

Besvar