Bye bye Sony a-mount

Post nyheder fra fotoverdenen; til annoncering samt diskussion af fotobranchens nyheder.
Brugeravatar
Esben Sørensen
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Bye bye Sony a-mount

Indlæg af Esben Sørensen » 01 dec 2019 23:50 pm

raj skrev:
01 dec 2019 21:42 pm
Søren N skrev:
26 nov 2019 12:56 pm
Ironisk nok var KS' sidste kommentar vel nok trådens bedste :)
Ahh ja, sommetider savner man nærmest hans skråsikre vås :) Han var f.eks. standhaftig fortaler for, at et evt. Nikon spejlløst system skulle have samme fatning som deres SLR. Uanset hvor hjernedødt det end måtte være :wink:
Var argumentet ikke at man kunne have plads til en masse batterier der hvor spejlet ellers havde siddet?
Mvh. Esben

Brugeravatar
raj
Kamera: a9 AF-magi
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af raj » 05 dec 2019 18:00 pm

Esben Sørensen skrev:
01 dec 2019 23:50 pm
raj skrev:
Søren N skrev:
26 nov 2019 12:56 pm
Ironisk nok var KS' sidste kommentar vel nok trådens bedste :)
Ahh ja, sommetider savner man nærmest hans skråsikre vås :) Han var f.eks. standhaftig fortaler for, at et evt. Nikon spejlløst system skulle have samme fatning som deres SLR. Uanset hvor hjernedødt det end måtte være :wink:
Var argumentet ikke at man kunne have plads til en masse batterier der hvor spejlet ellers havde siddet?
Mvh. Esben
Nix, han havde en romantisk ide om kompatibilitet med alle Nikons SLR objektivet

Brugeravatar
SørenM
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Sony A7R IV + A7R III

Indlæg af SørenM » 18 apr 2020 14:37 pm

Har lige af nostalgiske grunde læst flere sider af denne tråd igennem. Det er altså sjovt at tage en tur i tidsmaskinen ift hvordan virkeligheden ser ud i dag :mrgreen:

Jeg skiftede fra Canon 5D2 til Sony på et tidspunkt da A7RII var kommet på markedet. Dengang var der meget færre FE objektiver til E-mount og Sony havde stadig diverse issues - der var fx en lidt kort batterilevetid, mangel på FE objektiver. Og så havde de i højeste grad også et image problem, visse personer kaldte A7 serien for "legetøj" (ingen nævnt, ingen glemt :P ).

Da jeg skiftede var jeg ikke i tvivl om at det skulle være mirrorless - og at det skulle være FF (da jeg ville have god performance i low light). Hverken Canon eller Nikon havde dengang noget som bare lignede et seriøst bud på pro mirrorless hvor Sony kunne byde på et FF kamerahus med IBIS og alle de fordele som følger med mirrorless og som jeg gerne ville prøve af. Så valget var nemt og indtil der kom ægte FE objektiver på markedet kørte jeg videre med Metabones E-EF adapter og solgte løbende fra af mine Canon EF L objektiver.

Her nogle år senere hvor jeg nu sidder med et A7RIII + A7RIV samt et herligt sæt af objektiver (12-24G, 20G, 24-70GM, 85Gm, 90G, 135GM og 100-400GM + 1.4x/2x TC samt nogle non-Sony oven i) er det lidtr surrealistisk hvor fantastisk dette system er kommet til at fungere ift til hvordan jeg startede ud med E mount. Både IQ og AF er i topklasse og det er en fornøjelse at behandle de raws som kommer ud af begge kameraerne, lige som det er en fornøjelse at smide Nokton FE 40mm f/1.2 og skyde på "gammeldags" facon dvs MF (ditto for 'art style' Mitakon 50mm f/0.95).

Her de seneste år er det Nikon og Canon der er i gang med catch-up, især Canon R5 tegner til at blive et fedt kamera! Det er for mig tankevækkende at Canon godt kunne have beholdt mig "i lejren" hvis de havde være mindre sløve tidligere. Men jeg blev træt af at vente på 5DIV :wink: - som så også stadig var et DSLR. Som det er nu bliver jeg temmelig sikkert i Sony land da jeg er en af dem der rigtig godt kan lide både deres tilgang til kamerahuse samt optik.

Håber både dem som har/køber Nikon, Canon, Pentax eller andre mirrorless bliver lige så glade for deres kameraer som jeg er blevet for mine :photosmile:

Men det er jo nok lidt naivt at tro at vi undgår :zdunk i fremtiden :mrgreen: :zhappydrool :zinnocent

CGW
Kamera: Sony A99, Sony A7R II

Indlæg af CGW » 18 apr 2020 17:50 pm

raj skrev:
Jeg har holdt en årelang pause fra Fotostart, og det var blandt andet pga enkelte brugere som KS (dog ikke den eneste), hvor det nogle gange var umuligt at diskutere et emne uden at det hele skulle drejes over i at handle om enkeltes personlige meninger/missioneren om specifikke emner. Jeg medgiver at der var enkelte underholdene indslag , når indlæggende simpelthen blev for bizarre, men i længden var det trættende.

Når man ser hvordan udviklingen er gået siden, med både Nikon og Canon med i den spejlløse udvikling, forekommer den diskussion der var dengang yderligere komplet absurd.

Siden her er også gået ganske gevaldigt ned i aktivitet de senere år. I stedet vinder facebook frem, hvilket jeg synes er ærgerligt. Det er klart federe herinde (eller var, for en del år siden).

Nå, jeg skal ikke trætte jer mere med min livshistorie i Fotostart længere. Det kunne være fedt hvis siden kunne komme lidt i gang igen.

CGW

Indlæg af CGW » 18 apr 2020 17:50 pm

raj skrev:
Jeg har holdt en årelang pause fra Fotostart, og det var blandt andet pga enkelte brugere som KS (dog ikke den eneste), hvor det nogle gange var umuligt at diskutere et emne uden at det hele skulle drejes over i at handle om enkeltes personlige meninger/missioneren om specifikke emner. Jeg medgiver at der var enkelte underholdene indslag , når indlæggende simpelthen blev for bizarre, men i længden var det trættende.

Når man ser hvordan udviklingen er gået siden, med både Nikon og Canon med i den spejlløse udvikling, forekommer den diskussion der var dengang yderligere komplet absurd.

Siden her er også gået ganske gevaldigt ned i aktivitet de senere år. I stedet vinder facebook frem, hvilket jeg synes er ærgerligt. Det er klart federe herinde (eller var, for en del år siden).

Nå, jeg skal ikke trætte jer mere med min livshistorie i Fotostart længere. Det kunne være fedt hvis siden kunne komme lidt i gang igen.

Brugeravatar
Kalle_dk
Kamera: Fuji X-T3 - Fuji X-H1 - Fuji X-100s

Indlæg af Kalle_dk » 18 apr 2020 18:14 pm

CGW skrev:
18 apr 2020 17:50 pm

Hvis man kunne give LIKES her på siden, havde du fået et stor eet fra mig. Det er en trist udvikling med Facebook som synderen (tilsyneladende). Jeg savner også det gode gamle "nørdede" foto-forum, men den tid er vist desværre forbi.

CGW

Indlæg af CGW » 18 apr 2020 19:27 pm

Kalle_dk skrev:
18 apr 2020 18:14 pm
CGW skrev:

Hvis man kunne give LIKES her på siden, havde du fået et stor eet fra mig. Det er en trist udvikling med Facebook som synderen (tilsyneladende). Jeg savner også det gode gamle "nørdede" foto-forum, men den tid er vist desværre forbi.
Ja det er ærgerligt. Synes alligevel denne side, når det var bedst, gav noget andet end Facebook. Jeg følger da lidt med i Danske Fotografer og Danske Sony Alpha Fotografer på FB, men FBs format lægger på en eller anden måde ikke op til samme fordybelse. Eller, jeg får i hvert fald ikke samme fornemmelse af lyst til at læse med derinde som jeg gjorde her. Jeg deltager slet ikke i Facebookgrupper om fotografering. Jeg føler det bliver meget døgnflueagtigt, da eventuelle opslag lynhurtigt drukner i et evigt voksende feed.
På billedsiden har Facebook desværre vundet med længder, hvis vi sammenligner med kvaliteten af de billeder, der bliver lagt op. Jeg så gerne det var omvendt.

Men jeg skal ikke sige for meget, det er jo også op til én selv at holde siden i live, og jeg har ikke bidraget med noget i årevis på FS, af ovennævnte grunde.

Brugeravatar
Lars Holte
Rang: TOPBRUGER

Indlæg af Lars Holte » 19 apr 2020 11:33 am

CGW skrev:
raj skrev:
Jeg har også mere eller mindre forladt fotostart, da alt for mange emner blev omdannet fra en hyggelig meningsudveksling til en meget trættende, ofte mærkevare- eller formatorienteret diskussion, hvor enkelt mente at ligge inde med den ufejlbarlige sandhed (og KS var langt fra den værste).

Facebook er ikke noget for mig. Jeg kan ikke lide det bagvedliggende system. Jeg hygger mig derfor mest på Flickr, hvor diskussionerne går på billeder og indhold snarere end kameramærke og "hvad, som er bedst".

Men jeg savner det pulserende fotostart, der var en gang ... og fototure med folk herindefra.

CGW

Indlæg af CGW » 19 apr 2020 12:44 pm

Lars Holte skrev:
19 apr 2020 11:33 am
CGW skrev:
raj skrev:
Jeg har også mere eller mindre forladt fotostart, da alt for mange emner blev omdannet fra en hyggelig meningsudveksling til en meget trættende, ofte mærkevare- eller formatorienteret diskussion, hvor enkelt mente at ligge inde med den ufejlbarlige sandhed (og KS var langt fra den værste).

Facebook er ikke noget for mig. Jeg kan ikke lide det bagvedliggende system. Jeg hygger mig derfor mest på Flickr, hvor diskussionerne går på billeder og indhold snarere end kameramærke og "hvad, som er bedst".

Men jeg savner det pulserende fotostart, der var en gang ... og fototure med folk herindefra.
Jeg er meget enig med dig mht Facebook.
Det kan være man skulle tage sig sammen øge sin aktivitet lidt herinde igen, og se om man kan være med til at genskabe lidt puls, som du snakker om, og som jeg også husker fra tidligere.
Begynder tendensen igen med hijacking af tråde til at fremme egne personlige korstog/kæpheste, tror jeg dog ikke jeg holder ved så længe. Jeg har ikke helt glemt hvor belastende det var at f.eks mange tråde om Sony (såsom denne) pludselig handlede om noget helt uvedkommende for emnet.

Brugeravatar
SørenM
Kamera: Sony A7R IV + A7R III

Indlæg af SørenM » 19 apr 2020 15:50 pm

Nå så er der derfor der er blevet så stille. Jeg kunne aldrig nogensinde selv finde på at bruge FB da jeg finder hele firmaet bag vederstyggeligt.

Brugeravatar
Søren N
Kamera: https://www.fujifilm.com/
Geografisk sted: http://www.naestved-ny-fotoklub.dk/

Indlæg af Søren N » 19 apr 2020 17:55 pm

Lars Holte skrev:
19 apr 2020 11:33 am
CGW skrev:
raj skrev:

Jeg er med :worship: :zjump

Brugeravatar
Jesper A. H.
Kamera: Sony A7iii, Sony A200
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Jesper A. H. » 20 apr 2020 09:02 am

Jeg synes det er ved at være længe siden der har været en "religionskrig" over udstyr her på sitet - på den anden side er aktiviteten så også så lav at det måske giver sig selv...
Men langt de fleste tråde foregår i ganske sober tone :-)

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 20 apr 2020 10:39 am

Jesper A. H. skrev:
20 apr 2020 09:02 am
Jeg synes det er ved at være længe siden der har været en "religionskrig" over udstyr her på sitet - på den anden side er aktiviteten så også så lav at det måske giver sig selv...
Men langt de fleste tråde foregår i ganske sober tone :-)
Jamen alle ved jo godt at Fuji er det eneste rigtige :twisted:

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 20 apr 2020 12:48 pm

Bo Bjerre skrev:
20 apr 2020 11:08 am
Rigtigt Søren. Fuji er det bedste. Specielt Provia 100F ;-) Desværre er det blevet dyrt at få dem fremkaldt,

Bo //
Nu er provia en forbrugs vare og ikke udstyr :wink:
Mht fremkaldelse er jeg sikker på at Lars Holte gerne lærer dig det.

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 20 apr 2020 14:40 pm

Søren N skrev:
19 apr 2020 17:55 pm
Jeg er med :worship: :zjump
Ja, det ville være hyggeligt med en fototur med fotostart-venner. Men det er nok ikke lige nu vi skal arrangere en. Men snart ... :-)

Besvar