Nikon D750 vs. Nikon D500

Spørgsmål omkring køb af nyt kamera stilles her; både for ultrakompakt, kompakt og spejlrefleks.
Birkedal
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Nikon D7000

Re: Nikon D750 vs. Nikon D500

Indlæg af Birkedal » 15 feb 2017 23:40 pm

Hej alle og tusind tak for jeres indlæg! :)

Fotografering af dyr har ikke den helt store interesse! Når jeg mener natur mener jeg landskabsbilleder, fx skoven, markerne osv.
Jeg må erkende, at jeg ikke har læst meget om Nikon D7200 - så det vil jeg selvfølgelig gøre og tage det i overvejelse.
Mine objektiver er som tidliger beskrevet 35mm f1.8, 18-50mm f2.8, 10-20mm f4-5,6 hvori jeg primært anvender 10-20mm'eren for klubbilleder og 18-50mm for natur/video og 35mm f1.8 som close-ups! :)

Jeg kan godt se jeres points ved køb af Nikon D750 skal man have FX glas, ingen tvivl om det!
Men det point som betyder mest er, at den er stærk i lowlight - altså svagbelysning! Jeg læste at Nikon D500 kan booste sig op på hele 1.640.000 - tvivler jeg nogensinde vil få brug for det!

Tror at jeg må konkludere, at jeg må kigge forbi min lokale kameraforhandler og se om de måske har begge modeller liggende og se dem af og evt leje dem og prøve dem af! :)

Brugeravatar
Pastorius
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 16 feb 2017 00:30 am

Birkedal skrev:Hej alle og tusind tak for jeres indlæg! :)

Fotografering af dyr har ikke den helt store interesse! Når jeg mener natur mener jeg landskabsbilleder, fx skoven, markerne osv.
Jeg må erkende, at jeg ikke har læst meget om Nikon D7200 - så det vil jeg selvfølgelig gøre og tage det i overvejelse.
Mine objektiver er som tidliger beskrevet 35mm f1.8, 18-50mm f2.8, 10-20mm f4-5,6 hvori jeg primært anvender 10-20mm'eren for klubbilleder og 18-50mm for natur/video og 35mm f1.8 som close-ups! :)

Jeg kan godt se jeres points ved køb af Nikon D750 skal man have FX glas, ingen tvivl om det!
Men det point som betyder mest er, at den er stærk i lowlight - altså svagbelysning! Jeg læste at Nikon D500 kan booste sig op på hele 1.640.000 - tvivler jeg nogensinde vil få brug for det!

Tror at jeg må konkludere, at jeg må kigge forbi min lokale kameraforhandler og se om de måske har begge modeller liggende og se dem af og evt leje dem og prøve dem af! :)
Bare fordi et kamera kan gå højt op i ISO, betyder det ikke at det er brugbart.

Jeg har D750, og det klarer uden problemer iso 6400, og 12.800 kan også gå. D500 kender jeg ikke, men jeg tvivler på det er bedre end D750.

EDIT: de fleste af mine basketbilleder på Flickr er taget på ISO 6400.

k s

Indlæg af k s » 16 feb 2017 07:16 am

Som Robert skriver: En høj indstilling betyder ikke at det er brugbart. Det svarer til at sætte et speedometer, der går til 400km/t i en VW Up.

D750 er uden diskussion bedst i svagt lys, men kræver selvfølgelig nye objektiver. D7200 og D500 ligger meget tæt mht. støj i svagt lys. De er begge fremragende af at være DX og en klar forbedring ifht. D7000, men D750 er klart bedre.

Brugeravatar
raj
Kamera: a900
Kontakt:

Indlæg af raj » 16 feb 2017 08:22 am

Ikke uden diskussion: Hvis man bruger f/1.8 zoomobjektiver på et APS-C hus, vil det have mulighed for at performe lidt bedre end et FF hus med f/2.8 objektiver ved lave eksponeringer.
Men det er selvfølgelig svært at matche et f1/4 objektiv på FF, der kræver f/1 på APS-C
Mao: FF kameraer har en bredere spænd af muligheder, men yder kun bedre, ved en lavere dybdeskarphed. Ved den samme dybdeskarphed og lukkertid er der ingen forskel mellem formaterne. Så det er udelukkende, hvis man bruger f/1.8 eller hurtigere på FF, at det er svært at matche på APS-C
Da ISOen indstilles ved fremkaldelsen, er der ingen grænser for hvor høje ISOer man kan opnå. Det gælder alle digitale kameraer, der kan gemme en raw-fil. Det betyder selvfølgelig ikke, at det nødvendigvis er kønt, men det er sådan set ikke bestemt af ISOen som sådan. Mængden af støj er bestemt af blændens størrelse, lukkertiden og motivets lysstyrke (=eksponeringen)

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 16 feb 2017 09:35 am

raj skrev:Ikke uden diskussion: Hvis man bruger f/1.8 zoomobjektiver på et APS-C hus, vil det have mulighed for at performe lidt bedre end et FF hus med f/2.8 objektiver ved lave eksponeringer.
Målt på støj vil der måske være en lille forskel som vil være svært at redegøre for i praksis. Hvis vi taler skarphed, så har FF sensoren en klar fordel, da fejl ved blive relativt mindre på den store sensor og f/2.8 objektivet ikke skal "arbejde" nært så hårdt som f/1.8.
raj skrev:Men det er selvfølgelig svært at matche et f1/4 objektiv på FF, der kræver f/1 på APS-C
Mao: FF kameraer har en bredere spænd af muligheder, men yder kun bedre, ved en lavere dybdeskarphed. Ved den samme dybdeskarphed og lukkertid er der ingen forskel mellem formaterne. Så det er udelukkende, hvis man bruger f/1.8 eller hurtigere på FF, at det er svært at matche på APS-C
ja, ja og ja.... :)
raj skrev:Da ISOen indstilles ved fremkaldelsen, er der ingen grænser for hvor høje ISOer man kan opnå. Det gælder alle digitale kameraer, der kan gemme en raw-fil. Det betyder selvfølgelig ikke, at det nødvendigvis er kønt, men det er sådan set ikke bestemt af ISOen som sådan. Mængden af støj er bestemt af blændens størrelse, lukkertiden og motivets lysstyrke (=eksponeringen)
Høj ISO ser godt nok meget anderledes ud på mit D70s ift. mit D800 - også hvis jeg cropper D800 billede til aps-c størrelse for at skabe ens vilkår. Jeg mener signal/støjforholdet der rammer sensoren er irrelevant ift. hvor meget signal sensoren er i stand til at opfange.

Mvh. Esben
Saving money is expensive...
http://500px.com/esopix

Brugeravatar
raj
Kamera: a900
Kontakt:

Indlæg af raj » 16 feb 2017 09:41 am

Esben Sørensen skrev:
raj skrev:Ikke uden diskussion: Hvis man bruger f/1.8 zoomobjektiver på et APS-C hus, vil det have mulighed for at performe lidt bedre end et FF hus med f/2.8 objektiver ved lave eksponeringer.
Målt på støj vil der måske være en lille forskel som vil være svært at redegøre for i praksis. Hvis vi taler skarphed, så har FF sensoren en klar fordel, da fejl ved blive relativt mindre på den store sensor og f/2.8 objektivet ikke skal "arbejde" nært så hårdt som f/1.8.
jeg talte kun om støj, da diskusionen drejede sig om ydelse ved lave eksponeringer. [edit: og min pointe er, at det ikke er sensorens størrelse, der er afgørende. Det er blændens aperturdiameter for en given synsvinkel, der afgør eksponeringen og dermed støj, når lukkertiden er den samme]Et APS-C objektiv skal ganske rigtigt opløse 1,5x bedre i hver dimension for at matche et FF objektiv i forhold til skarphed.
Esben Sørensen skrev:
raj skrev:Men det er selvfølgelig svært at matche et f1/4 objektiv på FF, der kræver f/1 på APS-C
ja, ja og ja.... :)
Esben Sørensen skrev:
raj skrev:Da ISOen indstilles ved fremkaldelsen, er der ingen grænser for hvor høje ISOer man kan opnå. Det gælder alle digitale kameraer, der kan gemme en raw-fil. Det betyder selvfølgelig ikke, at det nødvendigvis er kønt, men det er sådan set ikke bestemt af ISOen som sådan. Mængden af støj er bestemt af blændens størrelse, lukkertiden og motivets lysstyrke (=eksponeringen)
Høj ISO ser godt nok meget anderledes ud på mit D70s ift. mit D800 - også hvis jeg cropper D800 billede til aps-c størrelse for at skabe ens vilkår. Jeg mener signal/støjforholdet der rammer sensoren er irrelevant ift. hvor meget signal sensoren er i stand til at opfange.

Mvh. Esben
Jeg forudsætter naturligvis, at sensorerne er af samme generation (samme effektivitet)
Senest rettet af raj 16 feb 2017 13:41 pm, rettet i alt 1 gang.

Søren N
Kamera: Masser af analoge og et enkelt Sony A6000
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 16 feb 2017 09:45 am

Når man vil til at udskifte/opgradere er det nok en god idé at have et udvalg af sine svipsere. Gå dem igennem, gå de bedste skud igennem med kritiske øjne og noter hvorfor og hvad der er gået galt samt hvad der et kunne være bedre med de gode skud, disketter et med en anden fotointeresseret. Så skulle man gerne stå tilbage med en indikation på hvilke svagheder man har med at gøre, en ide om hvad der kræves af næste kamera og hvor man skal sætte ind mht eget niveau.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 16 feb 2017 10:11 am

raj skrev:
Esben Sørensen skrev:

Mvh. Esben
Jeg forudsætter naturligvis, at sensorerne er af samme generation (samme effektivitet)
Fint, i så fald er jeg enig... :)

Mvh. Esben
Saving money is expensive...
http://500px.com/esopix

Besvar