Kamera krise, hvad skal jeg vælge?

Spørgsmål omkring køb af nyt kamera stilles her; både for ultrakompakt, kompakt og spejlrefleks.
Besvar
BKrygs
Rang: Nyankommen

Kamera krise, hvad skal jeg vælge?

Indlæg af BKrygs » 16 maj 2017 21:22 pm

Halløjsa. :D

Jeg er nybegynder til det her kamera-hurlumhej. Jeg har indtil nu altid taget billeder med mobilos, men jeg er skide træt af at man tit løber ind i at der ikke er plads, sløret billeder osv.

Det jeg er ude efter er ikke noget vildt og voldsomt, men derimod et kamera som jeg kan have med i lommen, ellers er jeg bange for at jeg ikke får det brugt tilstrækkeligt. Jeg har et budget omkring de 2000 kr, ved godt det ikke er alverden men det må da kunne lade sig gøre at finde et kamera som er bedre end telefonen til de penge?

Jeg har kigget lidt de sidste par dage på nogen af dem med superzoom. Men det er satme svært hvilken vej man skal gå. For når jeg har læst om det ene så er jeg solgt, men når jeg så læser om det næste så bliver jeg forelsket i det. Så jeg er forvirret. :hyl: Det skal mest bruges til ferier da vi rejser en del, samt børn i leg.

Nå men nu til sagen. Dem jeg har kigget på er efter hvad jeg lige kan se mig ud af nogen ældre modeller, men de har nu engang den pris jeg søger efter. Så hvilken vej skal jeg gå??

Canon Powershot SX710HS ca. 2200 kr

Canon Powershot SX620HS ca. 1700 kr

Sony Cybershot DMC-HX60VB ca. 2100 kr

Panasonic DMC-TZ60 ca. 2000 kr

Panasonic DMC-TZ70EP ca. 2400 kr

Hvis i har andre ideer til kameraer er jeg mere end åben for forslag. :D

Vh Brian

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R/A99/A900/A57/A700/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Re: Kamera krise, hvad skal jeg vælge?

Indlæg af jakobdam » 17 maj 2017 12:00 pm

Omkring 2000-2500 findes der en række ganske fine bud; alt efter hvad du specifikt kan det dog måske bedre betale sig at gå på brugtmarkedet.

Generelt kan sige at jo mere zoom kameraet har, desto dårligere billedkvalitet vil du ende ud med.

Det kommer sig af at en lang vandring optisk set vil give en dårligere optisk performance, med nedsat skarphed ligesom andre optiske kvaliteter forringes. Simpelt sagt: Et kamera med eks. 3x optisk zoom vil oftest give en flottere billedkvalitet end et kamera med 12x optisk zoom.

Desuden er autofokuseringen notorisk langsom på ultrazoom/superzoom kameraer.

Fordelen er jo så at du kan zoome længere ind på ting der er langt væk, og eftersom man ikke kan skifte objektiv på denne type kameraer, fanger bordet jo lidt.

Men eks. 960mm som Canon SX710 HS yder, er helt ekstremt; du kan trække ting meget på tæt dig, ja - men uden stativ vil du hurtigt opdage at du ikke kan stå stille nok til at det er specielt brugbart. Faktisk er alt over 500mm meget svært at håndholde.

Der er ingen tvivl om at det der vil fokusere hurtigst er et systemkamera; eks. et brugt spejlreflekskamera som Canon EOS 550D/600D/650D vil kunne fås nogenlunde under 2.500 kroner brugt, og vil snildt kunne fange motiver der bevæger sig hurtigt. Ulempen er at det hverken er særligt kompakt eller kan zoome ret meget.

Ældre spejlløse kameraer såsom Sony NEX-serien kan også fås til under 2.500, men de er ofte ikke helt så hurtige til at fokusere som de moderne udgaver, som jo så bliver for dyre. Det samme gælder eks. Olympus' PEN-serier, der også kun har den langsommere kontrastdetektion fremfor det hurtige fasedetektion.

Det betyder at vi jo nok er ude i at skulle "nøjes" med mindre.

Canon PowerShot S200

Et godt bud synes jeg er Canon PowerShot S200 - det er udgået fordi det udkom i 2014, men det har en større og bedre sensor end Canons nyere kompaktkameraer, der alle er på 1/2.3" (med undtagelser af den dyrere G-serie der kører 1").

S200 har 5x optisk zoom (24-120mm) hvilket er mere end de gamle dages vanlige 3x optisk zoom (typisk 35-105mm). Så du kommer en smule tættere på tingene; og S200 er ekstremt kompakt. Generelt er S-serien det bedste Canon kan præstere i kompaktklassen, og det både ses og mærkes når man bruger kameraet.

På DBA sælges der lige nu en S200 til 1500 kroner: http://www.dba.dk/canon-powershot-s200- ... 028461798/

Canon PowerShot G9 X

Fra Canons topserie indenfor semikompakte kameraer, er G9 X det mest tilgængelige ift. pris. Det er samtidigt også det med mindst zoom, og her må du klare dig med 3x optisk zoom (28-84mm). Du skal med andre ord ud og gå lidt mere for at komme tæt på motivet, men den store belønning i dette valg er en overlegen billedkvalitet på grund af den store 1" sensor.

G9 X er desuden mindre og tyndere end de andre modeller i G-serien.

Prisen er dog højere end dit budget - ca. 3.400 kroner: http://www.edbpriser.dk/digitalkamera/c ... 41620.aspx

Canon PowerShot SX710 HS

Dette bud har du selv på din liste; det giver dig en lille 1/2.3" sensor, men til gengæld får du 40x optisk zoom (24-960mm). Man kan argumentere for hvor meget værdi så meget zoom har, hvis billedkvaliteten påvirkes negativt - men det er et godt bud på et ultrazoom og passer indenfor dit budget.

Sony HX90V

Jeg vil anbefale at kigge på de nyere HX80 og HX90 henover HX60 - hvor HX90 åbenbart sælges til 2200 fra Dustin Home, ifølge edbpriser:
http://www.edbpriser.dk/digitalkamera/s ... 46651.aspx

Fordelen her er at du får en kompakt formfaktor. Sensoren er ligesom for Canons vedkommende, på 1/2.3" og du får 30x optisk zoom (24-720mm). Derudover kan skærmen vippes, hvor den på Canon-kameraet er fastmonteret. Det er praktisk at kunne vippe skærmen til en række forskellige formål.

Sony NEX 5T

Dette er et systemkamera, og har en stor 28mm sensor - langt større end alle de tidligere nævnte kameraer. Billedkvaliteten matcher dSLR fordi sensoren er den samme - og kameraet er ret lille og kompakt. Desuden er autofokus ret hurtigt takket være fasedetektion på sensoren.

På DBA kan de fås til omkring 2000-2500 kroner - eksempelvis:
https://www.dpreview.com/products/sony/slrs/sony_nex5t

Den eneste ting du skal være opmærksom på, er at man for systemkameraer køber objektiver til specifikke formål. Det medfølgende 16-80 objektiver er dog rigeligt til at sætte dig i gang; og derefter kan du tilkøbe hvad du mener du får brug for; eks. noget 55-200mm. Nøgleordet her er dog "tilkøbe", fordi sådanne objektiver jo ikke er gratis. Prislejet er typisk 1500 kroner og opefter for ekstra objektiver.

Det er jo så samtidigt en fordel - fordi du nu ikke længere er låst fast til kun dét objektiv som kameraet kommer med.

Bemærk at 5T er en nyere inkarnation; eks. findes også 5N som er noget ældre.
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
Aspirant
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon EOS 6D

Indlæg af Aspirant » 17 maj 2017 12:56 pm

Fra Jakobs yderst udmærkede forslag ville jeg vælge S200 ud fra de kriterier, du selv har opstillet - hvis budget og lommestørrelse kunne bære det, ville jeg hellere vælge G9X.

Men egentlig finder jeg eksistensen af en elektronisk eller optisk søger mere vigtig end specs for lommekameraerne. Efter at have haft et spejlreflekskamera skruet ind i ansigtet i efterhånden en del år, har jeg svært ved at styre et kamera holdt ud i den fri luft, så jeg kan komponere fotoet på bagskærmen.

Til lommebrug har jeg et ældre Panasonic LF1 om hvilket der ikke er andet særligt godt at sige, end at det har en elektronisk søger (og stadig tager langt bedre fotos end mobilerne).
Ceterum censeo filum antiquum esse clausum
Nej, man kan ikke se mine billeder nogetsteds.

BKrygs

Indlæg af BKrygs » 18 maj 2017 06:11 am

Hold da op et fint svar. Der er lidt jeg lige skal ha kigget på i eftermiddag. Hvad med Panasonic kameraerne, er de ikke noget værd? Det var der ellers en fagmand som foreslog mig.

BKrygs

Indlæg af BKrygs » 18 maj 2017 06:19 am

Faldt lige over et Canon EOS M10, det syntes jeg ser lækkert ud og ligger også inden for mit budget. Men kan det noget?

Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Masser af analoge og et enkelt Sony A6000
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 18 maj 2017 06:46 am

http://www.lydogbillede.dk/test/foto-vi ... n-eos-m10/
Jeg ville nok komme til at tyre det mod en hård overflade efter kort tid men YMMV
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R/A99/A900/A57/A700/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 18 maj 2017 15:06 pm

Panasonic lavede engang nogle rigtigt fine kameraer (jeg har selv haft et LUMIX FZ3) - men sensorerne fra Matsushita (Panasonics moderselskab) kan ikke følge med længere, og sådan har det været noget tid. Leicaobjektiverne er dog fortsat ret fine. Jeg har ikke fulgt Panasonic de seneste 3-4 år, så jeg ved ikke om deres moderne bud er blevet vindere.
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

BKrygs

Indlæg af BKrygs » 18 maj 2017 18:46 pm

Syntes det er nogen ret gode og brugbare svar i kommer med. Tak. :gogo:

Når jeg nu sidder og læser om de forskellige specifikationer kameraerne har, hvad skal jeg så kigge efter for at finde ud af om de tager gode billeder af folk/ting i bevægelse?

BKrygs

Indlæg af BKrygs » 18 maj 2017 19:16 pm

Nu kunne jeg se at at du foreslog Sony Hx90V men er der den store forskel på det og Sony WX500

Undskylder på forhånd alle mine nybegynder spørgsmål. :zconfd :photosmile:

it-luffe
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE
Kamera: Canon eos 70d
Geografisk sted: Fiskebæk, Gedser

Indlæg af it-luffe » 18 maj 2017 19:34 pm

Brugeravatar
DetGårNok
Challenger

Indlæg af DetGårNok » 18 maj 2017 21:05 pm

BKrygs skrev:Faldt lige over et Canon EOS M10, det syntes jeg ser lækkert ud og ligger også inden for mit budget. Men kan det noget?
Det synes jeg det er. Hvis nogen siger de vil smadre det mod et betongulv, så skal du ikke tro på dem.
Venlig hilsen Poul
-der med glæde mindes mobiltelefonselskabet Oranges direktør, Monique Moullè-Zetterstrøm, og hendes berømte slogan: Samtale fremmer forståelsen.

Brugeravatar
Jesper A. H.
Kamera: Sony A77 og Canon G12
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Jesper A. H. » 18 maj 2017 21:25 pm

BKrygs skrev:Syntes det er nogen ret gode og brugbare svar i kommer med. Tak. :gogo:

Når jeg nu sidder og læser om de forskellige specifikationer kameraerne har, hvad skal jeg så kigge efter for at finde ud af om de tager gode billeder af folk/ting i bevægelse?
Hurtig og præcis autofokus, samt evnen til at fungere i mangelfuldt lys (enten ved en stor blændeåbning eller god ISO ydelse).
Jesper A. H.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Det er for nemt at være Negativ !
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Nu osse på flickr : http://www.flickr.com/photos/hollensen/
Og 500px : https://500px.com/jesperarvedlundhollensen

Besvar