Dark Sepia (Picture Control)

For hverdagens snapshots, eksperimenter og diverse. Herunder eksperimenter med diverse kamerateknikker og efterbehandling.
Besvar
Brugeravatar
Esben Sørensen
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Dark Sepia (Picture Control)

Indlæg af Esben Sørensen » 18 maj 2017 18:55 pm

Hejsa,

Fra nikonpc.com hentede jeg for et stykke tid siden DarkSepiaHC01 og har i dag forsøgt at kombinere indstillingen med rødt filter + gradueret filter. Resultater nedenfor:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Jeg kan godt lide resultaterne.

Mvh. Esben
Saving money is expensive...
http://500px.com/esopix

Brugeravatar
Lars Holte
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Dark Sepia (Picture Control)

Indlæg af Lars Holte » 21 maj 2017 08:38 am

Meget "filmisk" look - og det er ros herfra. Jeg kan virkelig godt lide nr. 2 og 3 -- to livskraftige unger. :-)
Mvh.
Lars

holtelars på Flickr
"Digital is Disco, and Film is 'Rock and Roll'"

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 22 maj 2017 09:13 am

Lars Holte skrev:Meget "filmisk" look - og det er ros herfra. Jeg kan virkelig godt lide nr. 2 og 3 -- to livskraftige unger. :-)
Mange tak for det Lars. Jeg har en rulle Ilford Panf 50 henne på hylden som jeg håber kan give mig ca. samme udtryk.
På digital kræver det lidt øvelse at ramme den korrekte eksponering fordi rødfiltret snyder lysmåleren og den røde farve hurtigt brænder ud (billederne er taget ved -2 til -4 EV kompensation). Jeg havde succes med at bruge M indstille blænde/lukkertid visuelt via. liveview, men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg mon kompenserer for filtret på analog (hvis det overhovedet er nødvendig). Har du nogen inputs?

Mvh. Esben

Brugeravatar
Finsen
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE

Indlæg af Finsen » 22 maj 2017 23:12 pm

Hej Esben
Jeg har kikket lidt på din serie, og synes godt om det film look du har frembragt, samtidig spekulere jeg lidt om det er nødvendig med rødfilter på digital.
Du regisrere rgb. og jeg vil mene du kan lave samme look i ps, det vil kræve lidt dybere kendskab til redigering, men mener ikke det er umuligt -
Hvad er fordelen ved kun at lukke rødt lys ind på sensoren.

mvh. Finn

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 23 maj 2017 23:38 pm

Finsen skrev:Hej Esben
Jeg har kikket lidt på din serie, og synes godt om det film look du har frembragt, samtidig spekulere jeg lidt om det er nødvendig med rødfilter på digital.
Du regisrere rgb. og jeg vil mene du kan lave samme look i ps, det vil kræve lidt dybere kendskab til redigering, men mener ikke det er umuligt -
Hvad er fordelen ved kun at lukke rødt lys ind på sensoren.

mvh. Finn
Hej Finn, først og fremmest er jeg glad for du synes om stilen. Du har ret i jeg naturligvis kan genskabe den samme stil uden brug af rødfilter. Faktisk findes der allerede presets til det i mit billedprogram, men problemet er bare det jeg finder det svært at forudse på forhånd hvad presettet gør ved billederne og det kræver ofte mere arbejde end blot at trykke på knappen. Det er tidskrævende...

På billederne ovenfor har jeg brugt få sekunder på at indstille eksponeringen og billederne er alle uden efterfølgende justeringer. Kameraet kan også simulere et rødfilter, men med et rigtigt filter monteret synes jeg bedre jeg kan vurdere igennem søgeren hvordan resultatet kommer til at se ud - desuden er det sjovere... ;)

Mvh. Esben

Besvar