Lysmåler App

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Besvar
JFI
Rang: Nyankommen
Kamera: Leica m2

Lysmåler App

Indlæg af JFI » 11 aug 2017 01:04 am

Hej
Jeg har kigget lidt i forum og jeg kan ikke finde nogen tråd om disse berømte/berygtede app's man kan downloade som erstatning for en rigtig lysmåler. Jeg har selv en i min telefon, og når jeg kontrollere den med kamera'ets interne lysmåler er der en difference på ca. 1 ev.
Hvilke erfaringer har i andre med den slags, er der nogen man skal lægge mærke til?
Jens

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kamera: Canon 5D IV og II, Olympus E-5
Geografisk sted: Frederikshavn
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Lysmåler App

Indlæg af JPFoxtrot » 11 aug 2017 07:54 am

Medmindre du foretager målingen op mod et (18%) gråkort når du laver lysmålingen med dit kamera, er det ganske naturligt at der er en forskel. Det er sådan set pointen i at bruge direkte lysmåling (app) fremfor inddirekte (kamera).

Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 11 aug 2017 09:33 am

Jeg foretrækker nu en rigtig lysmåler, stopur og eksponerings skema på papir. Jeg synes telefonen er for upraktisk til mit brug.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 11 aug 2017 10:36 am

Som jeg ser det er en lysmåler app på telefonen kun anvendelig som måling mod et gråkort som det også er nævnt.

Rettet mod motiv er den for mig at se total uanvendelig da den jo har et meget bredt målevindue og derfor er følsom for et kraftig lyskilde i motivet og derved giver fejlmåling. Desuden har kamerafabrikanterne jo brugt megen tid og penge på at udvikle målefunktionen i kameraet gennem tiden.

/preben

JFI
Kamera: Leica m2

Indlæg af JFI » 11 aug 2017 20:22 pm

Hej
Og tak for deltagelsen, de er i nogen kredse rimeligt populære, og jeg tænkte også på det ekstra udstyr man kan købe, jeg bruge selv en i ny og næ, da jeg har afmonteret lysmåleren fra mit kamera, og derfor har jeg sommetider brug for en "rettesnor". Jeg vedlægger et link, som ikke skal tages alt for seriøst, da den åbenbart er af tvivlsom kvalitet.
Jens
https://www.amazon.de/Kalottendiffusor- ... ungsmesser

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 12 aug 2017 11:18 am

Om du bruger lysmåler eller Incident-måling som den "boble" du henviser til er for mig at se det samme.

Et gråkort placeres så det modtager samme lys som det motiv du vil fotografere og så måler du refleksionen ( ca 18 %) der er fra kortet.

Incident måling foregår på den måde at du placerer lysmåler med boble ved dit motiv så måleren vender MOD lyskilden.

Begge metoder vil give en måling som svarer til den gennemsnitsmåling du vil få med kameraets indbyggede lysmåler (svarende til zone 5 i zonesystemet).

Jeg kender ikke den boble du henviser til men i princippet burde den vel fungere hvis den bruges som beskrevet ovenfor ?

Nu kan jeg se at du bruger et Leica m2 og så giver dit spørgsmål om en løs lysmåler mere mening ;-)

Din løse Leica lysmåler er sikkert en germanium-type og hvis den ikke er blevet kalibreret siden køb er det langt fra sikkert du kan regne med den, da germanium-cellerne har det med at blive "trætte" og derfor ikke måle korrekt.

/preben

Besvar