Opdatering af FotoStarts server

Information fra Administratorer samt Moderatorer om drift, ændringer mv.
Besvar
Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R/A99/A900/A57/A700/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Opdatering af FotoStarts server

Indlæg af jakobdam » 14 sep 2017 11:50 am

Jeg har negligeret at opdatere server softwaren (operativsystem, server, php, database) i ... erhm, nogle år - men der er i skrivende stund ved at blive rettet op på det.

Det betyder der er en række udfald mens det står på.

Jeg opdaterer når der er nyt. :)

Går der noget uventet galt kan I følge med her:
https://www.facebook.com/groups/19028803089/
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kontakt:

Re: Opdatering af FotoStarts server

Indlæg af jakobdam » 14 sep 2017 13:05 pm

Så jeg ville opdatere phpbb-versionen på forum'et...

Dette kan kun lade sig gøre med minimum PHP 5.4 installeret, og vi kørte 5.3.10.

En opdatering af PHP kunne ikke umiddelbart lade sig gøre fordi Ubuntu Linux-versionen var den gamle Lucid Lynx (10.04.4).

Opdatering af Ubuntu 10.04 LTS kunne ikke direkte lade sig gøre fordi den for længst er forældet og ikke en del af de aktuelle repertoirer.

For at tvinge 10.04 til at opdateres skal man således ændre i sources.list filen for at pege på de servere hvor de gamle forældede versioner ligger.

Efter ændring opstod fejlen at opdateringslisten ikke kunne verificeres af et mirror. Det er klart - der er som sagt tale om en for længst udgået version af operativsystemet. Med en cfg-fil kan man dog omgås dette problem.

Efter cfg-filen var skabt og initieret opstod fejlen at der på boot-partitionen ikke var nok ledig plads.

Det viste sig at der lå over 30 gamle versioner af installationsfiler - så der blev ryddet op. Kommandoen til effektiv oprydning er lidt kringlet:

dpkg -l 'linux-*' | sed '/^ii/!d;/'"$(uname -r | sed "s/\(.*\)-\([^0-9]\+\)/\1/")"'/d;s/^[^ ]* [^ ]* \([^ ]*\).*/\1/;/[0-9]/!d' | xargs sudo apt-get -y purge

Det hjalp!

Derefter blev opgraderingen kørt igen - og denne gang virkede det. Serveren kørte nu Ubuntu 12.x - fordi man kan ikke opdatere direkte fra 10 til seneste version (af hvad jeg ved). I stedet skal man hoppe gennem de mellemliggende versioner. Den seneste stable version (LTS = Long Term Stable) hedder iøvrigt Ubuntu 16.04 LTS.

14.04.5 LTS er dermed versionen vi kører lige nu - jeg kunne opdatere videre op til 16.04 LTS, men holder lidt igen.

Efter 14.04.5 kom på FotoStart serveren, kunne apache2 (server softwaren) ikke starte op. Det er fordi der er en konflikt ift. standardopsætningen på PHP 5.5.9-1 (som er den version af PHP vi kører nu) og Ubuntu. Det skulle lige rettes i apache2.conf - og vupti - vi er online igen; nu med langt mere up-to-date versioner af Ubuntu, Apache, PHP, MySQL og PhpMyAdmin.

TL;DR: Vi kørte med meget gammel software, der bl.a. forhindrede opgradering af PHPBB-forum softwaren. Det var en pain in the ass at opgradere fordi vi var kommet så langt bagud.

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 14 sep 2017 13:09 pm

PS.: Det er fortsat planen at opdatere PHPBB-forum softwaren fordi denne er meget, meget forældet.

Jeg har leget med tanken om at gøre med ved den forum-software jeg selv har lavet (den kører bl.a. på pxo.dk og techstart.dk) - men jeg har simpelthen ikke tiden til at udvikle den til et niveau vi kan bruge her på FotoStart. Barn og hund og kone og alt det der tager tid. :)

Så den næstbedste løsning er at opdatere phpbb - vi kører 3.0.4 og nyeste version er 3.2. Forskellen mellem disse versioner er MEGET stor, idet 3.1 var en stor ny milepæl - og ligeså var 3.2. Betragt derfor forskellen mellem 3.0.x og 3.2.x som værende lige så stor som forskellen mellem Windows 7 og Windows 10.

Når jeg opdaterer phpbb-softwaren vil fotostart forum'et uden tvivl komme til at se dybt underlig ud, og midlertidige løsninger kan blive implementeret som begrænser funktionaliteten, alene for at hele sitet ikke ryger offline.

Brugeravatar
Aspirant
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon EOS 6D

Indlæg af Aspirant » 14 sep 2017 15:51 pm

Tjaeh - jeg glæder mig, der er megen phpBB-funktionalitet, jeg savner i den nuværende version. Vi lever nok med lidt forbigående knas.
Jeg savner Tapatalk
Ceterum censeo filum antiquum esse clausum

Brugeravatar
Esben Sørensen
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 14 sep 2017 22:50 pm

jakobdam skrev:dpkg -l 'linux-*' | sed '/^ii/!d;/'"$(uname -r | sed "s/\(.*\)-\([^0-9]\+\)/\1/")"'/d;s/^[^ ]* [^ ]* \([^ ]*\).*/\1/;/[0-9]/!d' | xargs sudo apt-get -y purge
:zscared
Jeg er selv linux bruge og har også været ude for at skulle "riste runer", men slet ikke i det omfang!
:gogo:

Mvh. Esben
Saving money is expensive...
http://500px.com/esopix

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 15 sep 2017 07:52 am

Det meget lange kald sørgede egentligt bare for først at tjekke den nuværende installation, derefter tjekke alle pakker og slette dem minus den nuværende.

I øjeblikket kører vi phpbb 3.0.14 fremfor 3.0.4, og alle indstillinger nulstillet til engelsk som standardsprog og ingen captcha - da det åbenbart er et krav for at kunne opdatere uden at få de irriterende fejl jeg bøvlede med i går, da jeg prøvede at gå direkte fra 3.0.4 til 3.2.1.

Brugeravatar
Ullum
Rang: Veteran
Rang: Veteran
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Ullum » 15 sep 2017 18:20 pm

Respekt :cheers:
Mvh

Ullum