30p Hvilket Videokamera?

For spørgsmål og debatter indenfor videodedikeret udstyr.
Besvar
Brugeravatar
rip59
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Skåne, Sverige

30p Hvilket Videokamera?

Indlæg af rip59 » 06 feb 2018 00:40 am

Til indspilning af flerkamera video skal jeg bruge et videokamera, til nu har jeg kun DSLR og type GoPro, 5 stk i alt.

Da det jeg filmer kræver fuld sync af alle kameraer er jeg nødt til at ALLE kameraer kan køre enten 30p eller 25p.
Mine Nikon'er kan køre både 30 og 25, men mine Rollei Action kameraer kan KUN køre i 30p.

Med andre ord, jeg søger et almindeligt videokamera der kan køre HD1080/30p eller 720/30p, der ud over skal det
have zoom og en max pris på ca 5.000,- Har nogen et brugt kan det måske være interessant.

Alle jeg har kigget på kører 25p, nogen modeller fra Sony, Panosonic, Canon og JVC

Så hvis nogen kender til et videokamera der kan opfylde mine krav hører jeg meget gerne om det :)

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd
UV-filter = Uden Virkning filter.
ISO, Blænde og lukkertid.

Brugeravatar
rip59

Re: 30p Hvilket Videokamera?

Indlæg af rip59 » 13 feb 2018 19:52 pm

Slet ingen med en idé ?

Eller viden der kan fortælle mig at det er umuligt?

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd

Kenny Poulsen
Rang: Aktiv

Indlæg af Kenny Poulsen » 18 feb 2018 19:32 pm

Kan mange ikke det, hvis man kører amerikansk ?
Fx...:
https://www.dpreview.com/forums/thread/3695761
JKP

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 21 feb 2018 20:43 pm

Efter at have smidt spørgsmålet op har jeg naturligvis rodet videre med problemet, og det er sådan at 30p hænger sammen med amerikanske NTCS tv formatet og 25p hænger sammen med det europæiske PAL tv format. 24p er filmverdens.

Mange modeller sælges med 25p i Europa og 30p i USA. Nogen modeller kan så skifte mellem NTCS og PAL, andre igen har alle mulighederne i en lang liste, begge metoder giver så både 30p og 25p muligheden..... MEN det er ikke endnu lykkedes for mig at finde et videokamera der er på markedet til salg hvor man kan finde disse specifikationer.

Så i er MEGET velkommen til at kigge i jeres menuer på jeres forskellige videokameraer der hjemme og melde tilbage om i sidder med en model mellem hænderne som kan indstilles til både 30p og 25p. Ældre gør ikke så meget, kan den køre 720 el 1080/30p er jeg glad, så kan man altid lede efter modellen brugt.

Rip

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 21 feb 2018 20:44 pm

Ja eller en side hvor man kan finde de her specifikationer på alle modeller, så kan jeg begynde fra en ende af og kigge specifikationer igennem.

Rip

Kenny Poulsen

Indlæg af Kenny Poulsen » 25 feb 2018 10:01 am

Kan ikke huske at jeg har haft et Sony kamera (foto med video) som ikke kunne stilles til amerikansk...

Du vil optage film....skal det være et dedikeret videokamera - som jeg intet kender til - eller kan det være et fotokamera med videofaciliteter ?

Enhver producentside med fulde specifikationer burde kunne give dig information
JKP

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 25 feb 2018 23:15 pm

Ja det er tanken at det skal være et mere traditionelt videokamera, har allerede 2 DSLRer i projektet.

Rip

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 15 jul 2018 21:03 pm

Har lige købt et Sony HDR CX450, beskrevet på flere hjemmesider som at det kan både NTSC og PAL........

Nu jeg har det i hænderne, tror jeg ikke det kan ændres fra PAL til NTSC, de har 2 dage til at finde en løsning ellers ryger det retur.

Hvis ikke, for 450 kan det jeg vil have, så bliver det en Panasonic HC-VXF990, der har jeg fundet på nettet at man kan bytte fra det ene til det andet i en hemmelig meny, men det er jo så også til en anden pris.

Rip

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 15 jul 2018 21:23 pm

Jeg synes ikke, det ser ud til CX450 kan skifte.

Må man spørge, hvorfor du gerne vil have et dedikeret videokamera? Jeg laver selv mere og mere video, og jeg har overvejet, om man skulle prøvet et, men ind til nu er det blevet ved tanken. Jeg har to GoPros, men jeg foretrækker altid mit DSLR. GoPros bliver kun brugt til Gimmicks.

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 15 jul 2018 21:47 pm

Jeg ved, at alle mine dslr kameraer kan, men skal jeg lave rigtig video, bruger jeg mit JVC GY-HM100E og en externe optager til lyd. Netop lyd er en væsentlig del af en video. https://www.dpreview.com/videos/3356573 ... reat-audio
Bo //

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 16 jul 2018 00:20 am

Smittefar skrev:
15 jul 2018 21:23 pm
Jeg synes ikke, det ser ud til CX450 kan skifte.

Må man spørge, hvorfor du gerne vil have et dedikeret videokamera? Jeg laver selv mere og mere video, og jeg har overvejet, om man skulle prøvet et, men ind til nu er det blevet ved tanken. Jeg har to GoPros, men jeg foretrækker altid mit DSLR. GoPros bliver kun brugt til Gimmicks.
Jeg synes begge mine DSLR'er er for langsomme at arbejde med, mest med hensyn til focus som jeg laver manuelt som det er nu. Der går for mange scener tabt på den måde, desuden skal der typisk så lidt til før de optrædende igen ryger ud af focus. Bedre zoom med blødere gang end med et systemkamera til en billigere pris.

Sådan ca derfor :)

Rip

Brugeravatar
Smittefar
Challenger

Indlæg af Smittefar » 16 jul 2018 08:44 am

Cool - Det giver helt fin mening :)

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 02 aug 2018 11:25 am

En lille update. Ja min Sony HDR CX450 røg retur, vi fik aldrig svar fra Sony inden de 14 dage var gået, og som du var inde på Smittefar, så var der ingen muligheder for at "snyde" sig til US version, ingen jeg har fundet i alle fald.

MEN, i min søgen efter løsningen fandt jeg på en russisk hjemmeside, løsningen på hvordan det blev gjort på et Panasonic videokamera, den video viste at en lang række af Panasonic's videokameraer kan lave dette lille trix. Det handler om en knap kombination hvor man ender i en System Meny hvor man så bla. kan ændre fra PAL til NTSC og omvendt.

Jeg har så nu købt mig et Panasonic HC-V770 Videokamera, ændret i System Menyen og fået det jeg søgte. :gogo:

Damn! Nu glæder jeg mig bare til nogen opgaver jeg kan bruge det til.

Hvorvidt andre mærker, fx. JVC, Canon kan "snyde skiftes" mellem NTSC og PAL har jeg ikke stødt på i min søgen, jeg indrømmer dog at jeg ikke specifikt har søgt på dem.

https://www.youtube.com/watch?v=Dwm88Mkszm0 (PS! Uden HC-V770)

Rip

Brugeravatar
Smittefar
Challenger

Indlæg af Smittefar » 02 aug 2018 14:01 pm

Fedt. Godt det lykkedes

Besvar