Hvilket stativ til nybegynder-amatør-fotografen?

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Brugeravatar
evaave
Rang: Lærling
Kamera: Canon eos 750D
Geografisk sted: Aalborg

Hvilket stativ til nybegynder-amatør-fotografen?

Indlæg af evaave » 28 feb 2018 12:31 pm

Hvilket kamerastativ vil I anbefale til en 'nybegynder-amatør'? Jeg skal ikke filme, bare fotografere. Der behøver ikke være med en masse avancerede dippedutter på stativet, bare det står stødigt og er stabilt (og kan holde til et 18-270 objektiv). :wink:
Eva

Brugeravatar
xindak
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon eos 60d + Nikon d5200

Re: Hvilket stativ til nybegynder-amatør-fotografen?

Indlæg af xindak » 28 feb 2018 14:39 pm

Hej. Der er en del tråde omkring din forespørgsel. Men ville rart , at vide hvilket budget du har tænkt dig .
Et stativ skulle helst vare i mange år også med hensyn til bæreevne og opgraderinger af kamera hus og tungere objektiver . Et godt udgangspunkt er ikke dit nuværende setup , da det nok vejer minimum , men mit råd er sats altid på bære evne på ca 6 - 10 kilo . Da bliver det automatiskt stabilt , selv med lettere udstyr. Da det er bygget dertil . Et godt kamera stativ bliver man glad for og bruger det . Mvh Xindak
Objektiver betyder meget, har forsøgt uden. Det går ikke

Brugeravatar
evaave

Indlæg af evaave » 28 feb 2018 14:59 pm

Hej og tak for svar, xindak! Ja, jeg ved der er tråde herinde om emnet, og kunne sikkert have kigget lidt bedre! :blusing

Har ikke det helt store budget til dette. Tænker rundt ca 500 kr max. Køber gerne et brugt og har da også været på både DBA og G&G, men er ikke blevet klogere. Derfor hører jeg gerne fra en, som har et godt stativ at anbefale, men som ikke nødvendigvis koster en hel bondegård. :D
Eva

Brugeravatar
xindak
Kamera: Canon eos 60d + Nikon d5200

Indlæg af xindak » 28 feb 2018 15:05 pm

Hej . At købe brugt, er mangen gange at købe nyt , da de ikke får det brugt . Kig dig lidt for i prisklassen + - 20 % , så vil du finde nogle stabile stativer . Køber du brugt , forvis dig om, at alle dele er der . Undersøg evt selve stativet online på søgning . Et stativ brugt til eks 500 kr i megen pæn stand er 50% i brugt køb. Ergo er det et godt køb. Der kommer flere på banen her , hvilket er godt . Kig endeligt brugt - Det er der du gør en god handel , men vær kvalitetsbevidst . Sammenlign altid den dobbelte pris i , hvad du kan få som ny vare . mvh Xindak
Objektiver betyder meget, har forsøgt uden. Det går ikke

Brugeravatar
evaave

Indlæg af evaave » 28 feb 2018 15:28 pm

Tak-tak, skal se om jeg kan finde ud af det! :D
Eva

Brugeravatar
evaave

Indlæg af evaave » 28 feb 2018 17:10 pm

Tuusind tak, Bo! Disse links skal jeg få udforsket! :zhappydrool
Eva

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af phw » 01 mar 2018 14:14 pm

Hvis det er noget du skal have med dig på tur, så skal du kigge meget på vægten.

Og du bør gå efter et Carbon stativ, da det er lettere.

Det første stativ jeg købte, ville jeg ikke ofre så meget, så det blev et Alu stativ. Pga af vægten kom det 2 til 3 gange med på tur. Og derefter blev det hjemme, det var for tungt.

Så købte jeg et lille billigt manfrotto, stadig i Alu. Det var for ustabilt, så det blev heller ikke brugt flere gange.

Så for 10 år siden købe jeg et Manfrotto i Carbon og et let kugle hoved og det har været med siden. Derudover et lille rejsestativ.

Så min erfaring er ad vær med at købe for billigt. Kig på vægten. Køb evt. brugt.

Brugeravatar
xmas
Kamera: Nikon FX, sɐɹǝɯɐɔ puɐ sǝsuǝl
Geografisk sted: Klarup, Nordjylland

Indlæg af xmas » 01 mar 2018 15:21 pm

Carbon: Ja
Manfrotto: Nej
Sørg for at få et stativ med det universelle system Arca Swiss.
Så kan du supplere tilbehør på kryds og tværs uden at være låst til et enkelt mærke.
Jeg har haft et tungt alu-stativ fra Manfrotto, som jeg (heller) ikke fik taget med på tur, og var så nødt til at købe evt. tilbehør alene fra dette firma. Det blev solgt igen..
Som supplement til det hos Click dyrt indkøbte Kingjue ck-288 stativ har jeg just fået dette ind ad døren: https://tinyurl.com/yazruy6r
Det er let (1,51kg) og kan holde til en belastning på 15kg.
Prisen endte på kr. 747,50 incl. fragt fra Belgien, idet jeg benyttede mig af tilbuddet om et “Best offer”.
Med fotohilsen
xmas

Det sete afhænger af øjnene, der ser - og af glasset, vi kigger igennem.

Brugeravatar
Peterpan
Kamera: Canon EOS 5D M III

Indlæg af Peterpan » 01 mar 2018 16:18 pm

xmas skrev:
01 mar 2018 15:21 pm
Carbon: Ja
Manfrotto: Nej
Sørg for at få et stativ med det universelle system Arca Swiss.
Så kan du supplere tilbehør på kryds og tværs uden at være låst til et enkelt mærke.
Jeg har haft et tungt alu-stativ fra Manfrotto, som jeg (heller) ikke fik taget med på tur, og var så nødt til at købe evt. tilbehør alene fra dette firma. Det blev solgt igen..
Som supplement til det hos Click dyrt indkøbte Kingjue ck-288 stativ har jeg just fået dette ind ad døren: https://tinyurl.com/yazruy6r
Det er let (1,51kg) og kan holde til en belastning på 15kg.
Prisen endte på kr. 747,50 incl. fragt fra Belgien, idet jeg benyttede mig af tilbuddet om et “Best offer”.
Du kan da fint få Manfrotto trebens stativer i carbon med meget lav vægt i topklasse ! ? :P
/ Peter Pan

Brugeravatar
xmas

Indlæg af xmas » 01 mar 2018 17:02 pm

Fremover vil jeg ikke være låst til eet firma som hos Manfrotto; men kan frit vælge tilbehør (andet hoved, L-Bracket eller ekstra Plates), der alle bruger den universelle (frie) standard Arca Swiss.
Manfrotto laver gode og gedigne ting; men er et “låst” system, som derfor - alt andet lige - er dyrere, idet der ikke er den samme konkurrence.
Med fotohilsen
xmas

Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kamera: Sony A6300
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Jens G » 01 mar 2018 17:06 pm

Der er da ikke noget til hinder for at man sætter et hoved med Arca Swiss kobling på et Manfrottostativ, så vidt jeg ved. Jeg har da gjort det på en Manfrotto monopod.

Brugeravatar
xmas

Indlæg af xmas » 01 mar 2018 17:09 pm

Så bevæger du dig alligevel væk fra det proprietære og vælger den “frie” løsning, som man kunne have haft allerede fra starten :-)
Med fotohilsen
xmas

Brugeravatar
Søren N
Kamera: LF:Chamonix MF:Mamiya 24X36:Nikon Digital:Fuji X-T
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 01 mar 2018 18:56 pm

xmas skrev:
01 mar 2018 17:09 pm
Så bevæger du dig alligevel væk fra det proprietære og vælger den “frie” løsning, som man kunne have haft allerede fra starten :-)
Jeg har aldrig betragtet stativer som en enhed men altid som to dele, ben og stativ hoved. Manfrotto laver både glimrende stativer og stativ hoveder og det er så op til den enkelte om man hellere vil Arca Swiss vejen eller ej. Derfor kan man dog sagtens vælge manfrotto benene.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
xmas

Indlæg af xmas » 01 mar 2018 19:13 pm

Argumentet holder ikke. Mon ikke de fleste (amatør)brugere køber et sæt bestående af ben med påmonteret hoved - også af hensyn til prisen?
Med større erfaring kommer så lysten/behovet for at erstatte el. supplere.
Med fotohilsen
xmas

Besvar