fp4 + grå/hvid film

Spørgsmål/debat om analoge teknikker; herunder filmrelaterede emner, mørkekammer, fremkalderteknikker mv.
Brugeravatar
Finsen
Rang: ULTRA BURST MODE

fp4 + grå/hvid film

Indlæg af Finsen » 11 mar 2018 22:47 pm

Hej FS.
Kort og godt, jeg er ved at blive gråhåret og bliver nødt til at få lidt hjælp inden det sidste hår falder af -
Indlæget bliver langt, så nu er i advaret og samtidig bliver jeg muligvis nødt til at dele indlæget op, dels pga. fs 5 billede politik og at nogle billeder overskrider størelsen på fs upload, så her har jeg måtte bruge postimage, for at se disse billeder i fuld størelse skal de downloades, eller hentes som de kalder det -

Jeg vil gerne til at lave lidt film og inden jeg begynder på 120 vil jeg lige lave et par ruller 35mm. sådan bare lige for at få kemien på plads, jeg er allergisk over for filmkorn så jeg køber en pakke perceptol og en flaske fixer, så langt så godt.

Det er så her jeg opdager en filmloader fra fortiden, og sandelig om ikke der er 30 meter helt ubrugt fp4+ godt nok fra omkring 2002-2004 meeeen alligevel, man kan vel altid bruge en plovmand til noget andet?
I samme kasse finder jeg en kasette med film og fordi jeg altid bukker filmen når den er eksponeret, så er den her da lige så god som ny, i med filmen og efter en tur i den lokale park skal skidtet fremkaldes.
Jeg vælger at bruge Ilfords temperature og tider og fordi jeg er en nærigpong vælger jeg 1-3 i 21min.
Til min store overraskelse finder jeg ud af at filmen faktisk har været eksponeret, så jeg ender med nogle gamle svaner og nye skulpture i en stor sammenblanding, så meget for den her med at bukke filmen når den er eksponeret.
jeg kan godt se filmen er en smule underfremkaldt og skriver det bag øret -

Jeg laver da bare en ny og loader en nyindkøbt kasette, men denne gang vil jeg lige lave et referencepunkt og finder min lysmåler frem, stiller kamera op foran en hvid væg som er jævnt belyst, stiller uskarpt på vægen, kalibrere iso således kameraet får samme resultat som min løse lysmåler ( bare sådan til senere brug ) Kamera på manual f4 og en serie fra 1sek til 1/1000sek Den rigtige tid er 1/30 f4. samme omgang bare med digital, sådan der kan sammenlignes og kalibreres.

Nu jeg var igang vil jeg også lige lave en serie med en colorchecker dels fordi jeg ikke har en scanner og vil bruge digital kamera med macro til digitaliseringen ( jeg tror det var søren der foreslog det på et tidspunkt ) anyway jeg lavede en serie både på digital og film og spadsere en tur ned i parken igen.Vejret var fint med diset sol og for at få lidt kontrast monterede jeg et 1-stop gul/grøn filter. Kameraet på manuelt og så følge den løse lysmåler, der ligger sne så jeg måler ikke reflekteret lys men lyskilden og husker at lægge filter værdien til.

vel hjemme skal filmen selvfølgelig fremkaldes, denne gang bruger jeg stock opløsning + 2min altså 14min i alt, der er noget på filmen, meeeennnn måske lige i underkanten med +2min

Se for at digitalisere filmen laver jeg en lille kasse hvor der kun lige er hul til 24x36 ( for at ungå overstråling ), jeg montere et par skinner, således jeg kan bruge en gammel ramme fra en kasseret scanner til at montere filmen i, det fungere fint og jeg kan nemt skubbe rammen, således jeg ikke skal spekulere på fingeraftryk mm.

For at kalibrere opstillingen bruger jeg nu mit billede fra den hvide væg, altså det med den
korrekte eksponering 1/30 f4 - 18% grå. Jeg har helt glemt at nævne det, men jeg bruger dobbelt diffusering i kassen, således jeg opnår en ensartet belysning af negativet, så efter lidt justering af lyset får jeg 1/250 f6,7 til digitaliseringen, nu har jeg et workflow med et kalibreret digitalkamera/rawkonverter og klar til at digitalisere, lige en sidenote - jeg ved godt at 18% grå ikke er 18% i den digitale verden, men det er en helt anden snak, pointen er at jeg har et referencepunkt.

Det er så her de grå hår begynder at opstå, for alle billeder er fuldstændig kontrastløse og flade, jeg kan godt hive i kurverne, men forstærker selvfølgelig kornene, som så kommer til at ligne digital støj -

Nå op på hesten igen ny film i et andet kamera, det kunne jo være det første som ikke var lystæt, hvilket vil forklare en del. Denne gang bruger jeg et 2stop orange filter og går en tur ned til den lille bådhavn, den som ikke er fin nok til at blive kaldt en marina, vel hjemme får den stock i 21min
det er bedre, men stadig umuligt at få 0% sort, jeg kan stadig hive i kurver og stadig opnå korn/støj, men bedre end før.

Hmmmmm tænkehatten på, kan det være den gamle film som ikke kan bruges mere? jeg googler lidt og falder over en tråd hvor der diskuteres gamle film, det viser sig at der typisk opstår korn og et begreb som kaldes "milkey" altså mælket eller diset film.

Igen hmmmmm - Nu prøver jeg at gennemtænke det hele en ekstra gang, en mulighed kunne jo også være, at jeg ikke har fixeret og skyllet nok, jeg checker om filmbasen er gennemsigtig og opdager, at det ikke er tilfældet, i ved det stykke som får lys ved filmloadning og i begyndelsen af kameraet. Se nu har jeg fat i sagens kerne og for lige at teste klipper jeg et stykke rå film, som selvfølgelig blive belyst under håndtering, det bliver ikke fremkaldt, men kun fixeret og vupti jeg har klar filbase, altså gennemsigtig, det som jeg mangler for at opnå kulsort -

Det er altsammen fint, men hvad nu? jeg har jo ikke fremkaldt filmen, så for at teste dynamik området trækker jeg et stykke film ud af loaderen og belyser med en flash, således det i hvert fald er overbelyst, jeg går efterfølgende i mit skab, eller det som nogen kalder et walk in closet, det er til formålet omdannet til mit mørkekammer, her kan jeg i fuld mørke trække et ekstra stykke ud, som ikke har fået lys og efterfølgende smide det i fremkaldertromlen -
Nu fremkalder jeg igen, denne gang med de sidste dråber af den liter fremkalder jeg har tilbage, så perseptol 1:1 i 15min, som Ilford anbefaler.
stort Hmmmmmmm. samme lort igen mælket/diset -

Nogen der har en løsning, evt. anden fremkalder eller skal jeg ud at købe hårfarve? eller måske en ny film?, det jeg ikke helt forstår er, at uden fremkaldelse er filmbasen perfekt klar-
ohhh ja for lige at runde scanninge af, så fandt jeg et par gamle negativer fra samme film batch og der var dynamikken lige i øjet efter scanning, her i den direkte affotografering/scanning og ingen efterbehandling, de er bestemt ikke perfekte men dog i s/h kontra grå/hvid

Jeg er træt, så i får hele smøren med stavefejl mm.
håber der er nogen der kan hjælpe lidt.
mvh. Finn

Billede no.01 Digital til reference.
Billede

Billede no.02 samme som 01 s/h efter adobe standard
Billede

billede no.03 18% grå 100% crop 500x500pix
Billede

billede no.04 1-60-f8-grøn-c1-orginal 1500x1000 pix der er ikke meget dynamik her.
Billede

billede no.05 her er histogrammet, det snydder lidt, den hvide ramme tæller ikke med
Billede

billede no.05 nu retter jeg dynamikken til således det bliver s/h, samtidig retter jeg kontrast
Billede

billede no.06 nu ser histogrammet helt tilforladeligt ud med dynamik fra sort til hvid
Billede

billede no.07 men ak, det eneste jeg opnår er støj og korn
Billede

billede no.08 her 100% udsnit
Billede

billede no.09 her er en mere
Billede

billede no.10 efter samme kurvejustering
Billede

billede no.11 i 100% udsnit
Billede

billede no.12 fp4+ 1/30-f4-orginal-curves 4000pix
Billede

billede no.13 fp4+ 1/30-f4-curves-corrected 4000pix
Billede

billede no.14 gråskala 6000pix ( jpg 80 )Lad os lige stoppe op et øjeblik og se hvordan korn/støj forstærkes, når jeg justere kurverne, der hvor jeg har 0% er hvor filmen ikke har fået lys og modsat ved 100%
fordi jeg bruger 0% clipping ( default 0,1% ) til mit sortpunkt bliver det kun en enkelt pixcel trukket i sort, pointen er at jeg fremkalder støj og korn ved at justere så kraftigt, det øverste venstre histogram viser orginal dynamik histogrammet under viser de justeringer jeg har lavet og det i midten er det færdige med fuld dynamik
Billede

billede no.15 her er de 11 testskud som blev lavet, men med kurven fra billede no.5 lige hård nok, men i fanger nok ideen, det hele er til brokkassen
Billede

billede no.16 1/15-f4-gul kompenseret 1 f-stop for filter
Billede

billede no.17 1/15-f4-gul/grøn kompenseret 1 f-stop for filter
Billede

billede no.18 1/8-f4,5-orange kompenseret 1,5 f-stop for filter
Billede

billede no.18 det her er sidste forsøg med 0 og 100% lys fremkaldt 1:1 i 15min fotograferet op imod badeværelsesvindue, læg mærke til logo i kanten?
Billede

billede no.19 her er det fra 1:1 18min foran lyskassen
Billede

billede no.20 den her er fra samme batch film, men lavet på id11 tilbage omkring 2002 med fuld dynamik - foran lyskassen
Billede

Her følger nogle billeder fra den sidste fremkaldelse, de er bedre, men stadig ikke i orden

billede no.21 med orange filter fuld sol
Billede

billede no.22 med orange filter fuld sol
Billede

billede no.23 med orange filter fuld sol
Billede

billede no.24 med orange filter fuld sol
Billede

billede no.25 fra 2002 id11 scan/affotografering uden justering
Billede

Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Re: fp4 + grå/hvid film

Indlæg af Søren N » 12 mar 2018 06:37 am

Som jeg forstår dig får du ikke tætte højlys i negativerne.
1: man eksponerer efter skygger og fremkalder efter højlys
2: det ser ikke ud som om film eller fremkalder funker korrekt
3: test med nyindkøbt rulle FP4+
OG
4: evt. test med nyindkøbt fremkalder, andet mærke, type, batch
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Esben Sørensen » 12 mar 2018 12:31 pm

Hejsa,
jeg har affotograferet ca. 1000 s/h negativer og min opfattelse er det du oplever overhovedet ikke er unormalt. Generelt, ved affotografering, synes jeg negativer der har fået rigelig eksponering har mere kontrast og er nemmere at arbejde med end de der bare er eksponeret "normalt". Derfor eksponerer jeg på negativ film gerne 2-3 trin over hvad jeg ville på digital.

Under affotograferingen styrer jeg eksponeringen efter skyggerne, dvs. histogrammet på RAW filen skal være længst muligt til højre uden at skyggerne (ikke den hvide ramme) brænder ud. Crop før du vurderer histogrammet, så rammerne ikke snyder dig!

Med RAW histogrammet længst muligt til højre udnytter du bitmøstret bedre og du kan derfor høste flere detaljer ud af højlysene, selvom de måske lander i midten af histogrammet. Det hjælper dig nok ikke af med kornene, men i det mindste minimerer du risikoen for også at tilføre digital støj.

Mvh. Esben

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 12 mar 2018 22:34 pm

Hej Søren og Esben
Tak for jeres svar og forslag, jeg har i dag talt med Ilford, og de mener muligvis det er fixeren der er problemet, hun fik et batch nr. og vender tilbage når hun har fundet ud af hvor gammel den er, den har et " shelf life " på 2 år og stock åbnet 6 md.
Nu venter jeg på deres svar og i mellemtiden kommer tænkehatten på, jeg kommer alligevel ikke til at rode film før til weekenden.

mvh. Finn

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Esben Sørensen » 13 mar 2018 13:23 pm

Du har vel testet fixeren?

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 13 mar 2018 18:28 pm

Ja jeg synes også jeg så et bevis på at fixeren virker
Vi har også set klar base og max sværtet. At FP4 logoet står lidt svagt kunne være en indikation men igen test en ny film på denne fremkalder og en ny fremkalder på denne film.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 17 mar 2018 14:15 pm

Hejsa
Jeg er ked af det sene svar, men i øjeblikket er jeg reduceret til weekend fotostarter -
Ja, fixeren må vel anses for testet, et stykke eksponeret, ufremkaldt film i fixeren og der er klar base efter ca. 1min.
Grunden til tvivlen kommer fordi jeg skrev til Ilfords hotline, og hun mente det kunne være fixeren, efterfølgende fik jeg et uanmindelig kvalificeret og grundig svar og samtidig oplyst, at fixeren var produceret november 17.
Problemet er filmen som er for gammel, første skridt er at prøve med ilfosol 3 n+2min 20 grader evt. tilsætte Benzotrialzole.
Nu prøver jeg og hvis det ikke virker, så må jeg købe en ny rulle.
Nogen der har prøvet ultrafine extreme 400?
http://www.ultrafineonline.com/ulxtblwhfi.html

mvh. Finn

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 17 mar 2018 15:16 pm

Nah. Et rebrand formentlig.
Marco skrevet og fotoimpex en mine foretrukne udenlandske leverandører
F.eks
https://www.macodirect.de/en/film/black ... n=36&f=171
Eller
https://www.fotoimpex.de/shop/filme/kleinbildfilme-135/
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 17 mar 2018 16:36 pm

Både ja og nej, jeg kan ikke huske hvor jeg så det, men det er noget med en ny type filmbase og hartmann der ligger emulsion på, negativerne er meget scannervenlige pga. den måde de tørre op på og bliver meget plane uden tendens til at krølle, de er billige,jeg tror jeg snupper 30m

Jeg kender godt de sider du linker til, men hvis du regner porto med er photografica kun 5kr. dyrere, dermed ikke sagt at det ikke kan betale sig ved større ordre.

Jeg har lige hængt en ny film " samme gamle bulk " til tørre, den er lavet med ilfosol 3, lige umidelbart ser den bedre ud, men den er stadig tåget og jeg har ikke opnået klar filmbase øv, samtidig kan jeg se det kamera jeg brugte hænger noget i lukkeren, men synes nok jeg kunne høre det under optagelsen.
Den skal lige tørre, så vil jeg prøve at scanne/affotografere i aften.

mvh. Finn

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 17 mar 2018 16:43 pm

Ja photografica er generelt ganske konkurrence dygtig og er også min foretrukne indenlandske leverandør.
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 18 mar 2018 11:57 am

Ilfosol er bedre, men det kamerahus jeg brugte er til brokkassen, lukkeren lever sit eget liv og de fleste billeder er overeksponeret, jeg havde det godt nok på fornemmelse under optagelsen, der var noget der ikke lød rigtigt, samtidig er der lavet et par dobelt eksponeringer og filmfremførelsen har forskudt perforeringen, således jeg ikke kan montere filmen ordentlig i den scannerholder jeg bruger, hvilket medføre ukorente billedeformater -
som jeg kan se, skal filmen overfremkaldes for at få tegning i logo og nummer i filmkanten, nu prøver jeg en ny rulle på ei 250, det er 1 stop og jeg håber det er nok, men jeg er bange for at jeg kommer til at døje med korn, ilfosol er noget skarpere end perceptol.
Her er nogle prøver fra en tåget mandag eftermiddag -
Vejret her er fint med høj sol og stor kontrast, så nu prøver jeg igen.
mvh. finn.
P3179655.jpg
allerede fra start går der kuk i filmfremførelsen, her er billedet en anelse overeksponeret
Vedhæftede filer
P3179662.jpg
Her undereksponeret
P3179663.jpg
her en som er eksponeret rigtigt, gelænderet er blå, pilotbåden neonrød
P3179654.jpg
De fleste steder på havnen er indhegnet, her fotograferet mellem tremmerne.
P3179653.jpg
Jeg fandt et hul i hegnet og sneg mig ind på forbudt område.
Senest rettet af Finsen 18 mar 2018 12:40 pm, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 18 mar 2018 12:04 pm

Her er lidt flere
Vedhæftede filer
P3179675.jpg
Hvid kutter med rå meget gul træ
P3179674.jpg
i højformat
P3179672.jpg
græsplænegrøn og rust
P3179667.jpg
Blå kutter
P3179671.jpg
gul håndtag grøn og grå presenning grå kasse

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 18 mar 2018 12:08 pm

P3179682.jpg
Den her er eksponeret rigtigt, men pga. det mørke look er der ekstremt mange korn, de er fjernet efter bedste evne, men jeg bliver nødt til at finde en film med klar base og 8 stop dynamik uden at skulle justere efterfølgende i ps-

Brugeravatar
F S Møller
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE
Kamera: Nikon d7200

Indlæg af F S Møller » 20 mar 2018 07:35 am

Hej Finn
Jeg er presset på tid og følger med i snakken her, så godt jeg kan i en periode, hvor jeg er meget hængt op. Jeg har ikke haft samme problemer med filmfremkaldelsen i starten. Fremkaldelsen lykkes fint. Jeg har brugt Rollei rpx film og Xtol fra Macodirect.
Overgangene i billedets/kameraets grå dele er smukke og glidende. Her udmærker filmen sig.
Siger du til, når du har fundet den rette film?
vh Karin

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 20 mar 2018 21:56 pm

Hej Karin
pt. er Jeg er selv presset på tid og derfor er jeg blevet weekend fotostarter, i dette tilfælde er problemet den film jeg bruger, den havde udløbsdato for 16år siden og den er blevet " tåget " hvilket betyder, at jeg ikke kan opnå helt gennemsigtig film og dermed kun halvt dynamikområde, altså grå/hvid film.
Løsningen er at kassere filmen, men alligevel det er 25m.
Jeg var igennen gamle negativer og kan se jeg er pan-f mand, det er en højkontrast finkornet film fra Ilford, nu skal jeg lige undersøge om den stadig kan købes i bulk.
Der er sket meget på 20år og filmbasen er muligvis ændret.

mvh. Finn

Besvar