Hurtig computer - overkill ved billedbehandling?

Spørgsmål/debat om computer hardware; eks. processor, RAM, bundkort, grafikkort, lydkort mv.
Besvar
Brugeravatar
fimpeandersen
Challenger
Kamera: D90
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Hurtig computer - overkill ved billedbehandling?

Indlæg af fimpeandersen » 15 apr 2018 12:52 pm

Jeg er ved at kigge på en ny computer. Den skal "blot" bruges til billedebehandling (Lightroom eller lignende) og så alm. kontor funktioner. Ikke spil.

Er det overkill med en hurtig CPU og et stort grafikkort når det kun er billedbehandling og enkelte billeder ad gangen? Økonomien er en stor faktor.

Med tiden skull den også gerne kunne trække en skærm med opløsning på QHD 2560 x 1440. Kræver det et særligt grafikkort?

Harddisk regner jeg med en SSD.
Mvh
Tim Andersen

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Re: Hurtig computer - overkill ved billedbehandling?

Indlæg af Bo Bjerre » 15 apr 2018 14:25 pm

Hellere meget RAM, end en extremt hurtig processor. De fleste grafikkort er faktisk hurtige nu om dage, med mindre man arbejder med 3D modellering. Køb et grafikkort, der kan håndtere UDH/4K. Der er ingen grund til mindre, specielt ikke hvis Du kigger på prisudviklingen på skærme. SSD er en god ide til programmerene, men Du SKAL have en sikker backup procedure. Nu om dage er SSD et kort, Du sætter i bundkortet, og de kan tilsyneladende være lidt problem: https://photographylife.com/m-2-nvme-dr ... ng-failure
Hvis Du lader være med at købe det hurtigste/største/frækkeste kan Du bygge en næste lydløs maskine med et lavt strømforbrug, og det er nok det, jeg gør næste gang,
Bo //

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D7200
Kontakt:

Indlæg af niels.hr.hansen » 16 apr 2018 14:52 pm

Lightroom og andre billedbehandlingsprogrammer udnytter flere CPU threads dårligt, så Core i5 og i7 vil være nogenlunde lige hurtige ved samme clockfrekvens i forhold til billedbehandling, så Core i5 giver flest behandlede billeder pr kr.
Som Bo skriver mere ram, 16 eller 32 GB vil være mit gæt for en optimal bestykning, start evt. med 16 GB og hav plads til udvidelse senere - det tager 5 min at opgradere.
Grafikkortet hjælper på performance, så en lidt sløv oplevelse med et indbygget grafikkort kan piftes grundigt op ved at tilføje et nyere AMD/Nvidia kort, men det øger også regningen ved x*1000 kr. 2560*1440 kan de indbyggede kort godt trække, men jeg vil foreslå at købe et dedikeret grafikkort når du går over full HD.
Brug en lille SSD (60-120 Gb) til boot, programmer og temp, men du lagrer billederne på en traditionel harddisk. Det er billigere og nogenlunde lige så hurtigt som alt på SSD. Men som skrevet ovenfor husk backup, også for traditionelle diske.
Lydsvage blæsere er heldigvis kommet ned i pris, så en moderne maskine siger ikke nær så meget som en maskine gjorde for 5 år eller mere siden.

Brugeravatar
fimpeandersen
Challenger
Kamera: D90
Kontakt:

Indlæg af fimpeandersen » 20 apr 2018 07:24 am

Tak for jeres svar. De var meget oplysende.

Det bliver nok min. 16 GB RAM, 100 GB SSD (resten traditionel og ekstern som jeg gør i dag til backup). Grafikkort bliver nok hvad jeg kalder gamerkort Geforce 1050 eller lignende.

Overvejer bærbar og slutte ekstern skærm til, da vi godt kan bruge den bærbare i andre sammenhæng.

Rigtig mange tak :-)
Mvh
Tim Andersen

Brugeravatar
Jesper A. H.
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Sony A7, Sony A77 og Canon G12
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Jesper A. H. » 20 apr 2018 08:17 am

fimpeandersen skrev:
20 apr 2018 07:24 am
Tak for jeres svar. De var meget oplysende.

Det bliver nok min. 16 GB RAM, 100 GB SSD (resten traditionel og ekstern som jeg gør i dag til backup). Grafikkort bliver nok hvad jeg kalder gamerkort Geforce 1050 eller lignende.

Overvejer bærbar og slutte ekstern skærm til, da vi godt kan bruge den bærbare i andre sammenhæng.

Rigtig mange tak :-)
Overvej en større SSD - jeg har en på 120 gb og kæmper konstant med fyldt disk : alt der kan flyttes er flyttet (undtagen de programmer som den er købt til afvikle hurtigt). Previews fra LR fylder rigtig meget, men er osse det der er med til at gøre afviklingen af LR hurtigere...
Jesper A. H.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Det er for nemt at være Negativ !
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Nu osse på flickr : http://www.flickr.com/photos/hollensen/
Og 500px : https://500px.com/jesperarvedlundhollensen

Brugeravatar
ChristianSH
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon 6D

Indlæg af ChristianSH » 20 apr 2018 09:21 am

Lightroom og Photoshop cc18 udnytter op til 6 kerner, så man skal ikke gå for meget på kompromis med processeren.

Ligeledes udnyttes grafikkortet til mange af de tunge filtre og brushes.

Ram er ret væsentligt hvis man har begge programmer kørende samtidig eller arbejder med store filer & mange lag.

SSD harddisk gør også underværker for responstiden i programmer

Skovmanden69
Kamera: Pentax K20D
Kontakt:

Indlæg af Skovmanden69 » 20 apr 2018 09:52 am

Jeg købte ny PC sidste år.

Den skal grundlæggende bruges til 2 ting. Ud over lidt almindelig kontorarbejde, som selv den sløveste hest i stalden kan klare.

Korttegning m.v. i QGIS. Data der hentes online og bruges som grundlag for at indtegne opmålinger m.v. på kort.
Og så Photoshop og LR.

Jeg endte med at købe en fra MM vision, som også er så støjsvag at jeg ikke kan høre den. Dejligt.

Konfiguration:

Bundkort: MB 1151 ASUS Prime B 250 M-A bundkort.
Intel Core I7-7700 4,2 GHz
Nvudua ASUS GTX 1050i 4GB ROG Strix grafik kort.
32 GB DDR4-2400 ram.
Intel 600p 1TB m2 NVe hardisk.
Monteret i et støjdæmpet kabinet med diverse blæser, som kan styres. Og så med kortlæser, så billederne hurtigt kan komme hjem.

Jeg har endnu til gode at se den ikke kunne håndtere billede eller kort filer. De problemer folk oplever med fx LR kataloger oplever jeg ikke. Det endda selv om jeg har over 20.000 billeder i kataloget.

Mfh.

Lars.

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Kontakt:

Indlæg af niels.hr.hansen » 20 apr 2018 10:16 am

Lars eksempel ovenfor er helt klart en kapabel maskine.
Der kan dog spares på setuppet uden at performance straffes voldsomt.

CPU skiftes til core i5 med nogenlunde samme clockfrekvens. Core i7 giver samme antal cores, men dobbelt så mange threads, men billedbehandling kan kun udnytte ekstra cores (og højre clock frekvens giver mere performance end ekstra cores) ikke threads. Core i5 8500 og 8600 modellerne har 6 cores og vil med clockfrekvens på 4.1 - 4.3 GHz sikkert give bedre performance end i7-7700 med 4 cores.

Mindre SSD (512, 256 eller 128 GB) og en 4 TB trad. disk. Det kræver dog at man holder styr på hvor de forskellige filer havner via en grundig konfiguration og stringent brug af alle programmer.

Du kan starte med 16 GB og opgradere til 32 GB senere.

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 20 apr 2018 10:57 am

Den effektive udnyttelse af kerner i Photoshop er oftest kun på 2. Det er sjældent der udføres operationer der kan skaleres ud på over 2 kerner i Photoshop - så generelt siger man clockfrekvens og IPC fremfor antal kerner. Årsagen til at nogle reviews og benchmarks viser signifikante gevinster ved eks. 4-8 kerner, er fordi man tester med meget tunge actions, der eks. bruger mange intelligente filtre såsom surface blur. Det er for langt de fleste ikke et realistisk brug - og oftest vil man som sagt mærke en hastighedsgevinst kun ved at skalere clock/IPC.

Anderledes er det dog med eks. videoredigeringsprogrammer og 3D-programmer, såsom After Effects, Premiere og 3D Studio MAX, der sagtens kan udnytte alle kerner uanset hvor mange man har.

Den øvrige anbefaling herfra er minimum 16 GB RAM (gerne 32 GB hvis du arbejder i tunge PSD-filer i Photoshop), dedikeret grafikkort i mellemklassen (GTX 1050/1060 eller tilsvarende), SSD på minimum 250 GB (gerne 512 GB) og slavediske til data efter behov.

For mit eget vedkommende skal jeg bruge flere kerner da jeg laver en del video og lyd, hvor antallet af kerner hurtigt får betydning. Dvs. AMD Threadripper eller Intel i7/i9. Dertil 32 GB RAM, NVidia GTX 1070-klasse grafikkort og en SSD der kører via PCI Express fremfor det væsentligt langsommere SATA.

Jeg bygger generelt mine computere selv, og vælger altid GOLD standard strømforsyning og kabinetter med smarte byggefeatures som samtidigt er så støjsvage som muligt. Derfor bruger jeg heller ikke stock køler til CPU'en, men sværger generelt til Papst-blæsere til kabinettet og Thermaltake eller bedre til CPU'en.
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Peter Boye Larsen
Geografisk sted: Valby

Indlæg af Peter Boye Larsen » 20 apr 2018 12:08 pm

niels.hr.hansen skrev:
16 apr 2018 14:52 pm
Lightroom og andre billedbehandlingsprogrammer udnytter flere CPU threads dårligt, så Core i5 og i7 vil være nogenlunde lige hurtige ved samme clockfrekvens i forhold til billedbehandling, så Core i5 giver flest behandlede billeder pr kr.
Det kommer lidt an på hvad du mener med andre billedprogrammer. Fx er Capture One god til at udnytte både kerner og grafikkort. Men det er korrekt, at Photoshop og Lightroom er forholdsvis dårlige.

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Kontakt:

Indlæg af niels.hr.hansen » 20 apr 2018 13:01 pm

niels.hr.hansen skrev: ↑2018-04-16 13:52
Det kommer lidt an på hvad du mener med andre billedprogrammer. Fx er Capture One god til at udnytte både kerner og grafikkort. Men det er korrekt, at Photoshop og Lightroom er forholdsvis dårlige.
Bemærk at jeg skrev threads ikke cores.

Core i5 har 4 cores og 4 threads mens Core i7 har 4 cores og 8 threads. For nogle brugsscenarier giver hyperthreading en øget performance, fx i forbindelse med database afvikling, det giver dog ikke nogen fordel ved den type operationer der foretages i forbindelse med billedbehandling.

Mange billedbehandlingsprogrammer (også PS og LR) er i dag også ganske gode til at udnytte grafikkortet, da Open-GL efterhånden er velimplementeret på alle platforme.

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:

Indlæg af Hasseltoft » 22 apr 2018 12:29 pm

niels.hr.hansen skrev:
20 apr 2018 13:01 pm

Core i5 har 4 cores og 4 threads mens Core i7 har 4 cores og 8 threads. For nogle brugsscenarier giver hyperthreading en øget performance, fx i forbindelse med database afvikling, det giver dog ikke nogen fordel ved den type operationer der foretages i forbindelse med billedbehandling.
Jeg er lidt forvirret. Lightroom er da et databaseprogram?

Venlig hilsen Jesper

Brugeravatar
Limone
Moderator
Moderator
Kamera: Nikon D700, Panasonic Lumix LX100
Geografisk sted: Midtfyn

Indlæg af Limone » 22 apr 2018 12:50 pm

Hasseltoft skrev:
22 apr 2018 12:29 pm
niels.hr.hansen skrev:
20 apr 2018 13:01 pm

Jeg er lidt forvirret. Lightroom er da et databaseprogram?

Venlig hilsen Jesper
Jo, men det er også en raw-converter, endda en god og effektiv en af slagsen.
vh
Morten Søe
You'll never walk alone

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:

Indlæg af Hasseltoft » 22 apr 2018 18:03 pm

Morten det er rawkonverteren der fungerer som et databaseprogram.

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Kontakt:

Indlæg af niels.hr.hansen » 24 apr 2018 20:03 pm

Med database mener jeg softwarer som Oracle Enterprice DB, SQL Server, MySQL olign., som kører en lang række baggrundsprocesser for at optimere adgangen til data for mange brugere, hvilket kan udnytte hyperthreading. Lightroom benytter en SQLite struktur til kataloget, det er selvfølgelig en database rent strukturelt, men der foregår ikke nogen bagvedliggende optimering af data, desuden foretager programmer som Lightroom mange andre opgaver fx filtrering af data fra database, billedbearbejdening i forhold til at vise billeder, operationer som (desværre) ikke har fordel af hyperthreading.
Praktiske test på div. internetforaer dokumenterer med mellemrum fx LR og PS manglede evne til at udnytte hyperthreading ved at opnå samme behandlingstid på maskiner med i5 vs i7 (hvor alle andre komponenter er ens). Derfor min anbefaling af at spare penge på CPU, men brug dem gerne på RAM, grafikkort eller SSD.

Besvar