Flash trigger ikke gennem hot shoe (Canon 80D)

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Brugeravatar
Schmidt
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon 80D
Geografisk sted: Århus

Flash trigger ikke gennem hot shoe (Canon 80D)

Indlæg af Schmidt » 11 okt 2018 15:15 pm

Hey FS Forum :)

Jeg har en lampe/flash af ældre dato som egentlig virker fint, jeg har tidligere brugt min 430 til at trigger den på kameraet.
I nogen tilfælde ville jeg gerne trigger den store lampe/flash med en sync kabel, så jeg slipper for have 430 på kameraet og også have mulighed for at bruge den trådløst fra en anden vinkel.

Derfor tænkte jeg at et sync kabel og en hot shoe var en billig måde.
Jeg har derfor indkøbt en hot shoe og kabel. Når jeg sætter kablet i hot shoe'en trigger jeg flashen og det "virker" som om der er hul igennem, men jeg kan ikke få kameraet til at trigge lampen når jeg tager et billede.

Hvad overser jeg? Er det en setting på kameraet, eller virker det bare ikke det jeg har tænkt mig :)

nikon
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Flash trigger ikke gennem hot shoe (Canon 80D)

Indlæg af nikon » 12 okt 2018 19:19 pm

Hvilket kabel har du købt...jeg synes ikke jeg har set et kabel med hotshoe i den ene ende og et jack/ minijack i den anden ?

Vedr. indstilling så er der jo umiddelbart max sync hastighed på 1/200....men det ved du sikkert ;-)

/preben

Brugeravatar
Søren N
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 13 okt 2018 09:06 am

Er det når du sætter skoen i kameraet flashen trigges?
I så fald er det fordi den kortslutter ved indsættelsen.
Det kan være du skal ind i en indstilling i kameraet der hedder noget med centerpin.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Schmidt

Indlæg af Schmidt » 15 okt 2018 08:51 am

Har købt dette kabel: https://flashfotovideo.dk/boling-sync-k ... meter.html
(med stort jack til lampen) og så en "almindelig" hot shoe hos den lokale foto biks :)

Søren: Tak, det vil jeg kigge efter :)
Det er så snart sync kablet fra lampen indsættes i hot shoe (som er monteret på kameraet).

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 15 okt 2018 17:41 pm

Hvad når kablet indsættes i skoen når denne ikke sidder på kameraet?
Jeg har en mistanke om at skoen ikke sidder dér hvor den skal og derfor kortslutter og udløser flashen.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Schmidt

Indlæg af Schmidt » 16 okt 2018 09:22 am

Hvis skoen ikke er monteret på kameraet kan jeg ikke få den til at skyde flashen når jeg sætter kablet i skoen og det er monteret i flashen.
Jeg har et par steder læst at gamle lamper/flash kan lede mere end 5V igennem synckablet og de nyere kameraer ikke kan håndtere så meget, og derfor "lukker ned". Giver det mening? :)

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 17 okt 2018 05:33 am

Schmidt skrev:
16 okt 2018 09:22 am
Hvis skoen ikke er monteret på kameraet kan jeg ikke få den til at skyde flashen når jeg sætter kablet i skoen og det er monteret i flashen.
Jeg har et par steder læst at gamle lamper/flash kan lede mere end 5V igennem synckablet og de nyere kameraer ikke kan håndtere så meget, og derfor "lukker ned". Giver det mening? :)
Ja det gælder bl.a gamle Vivitar flash
Ok de to næste skridt er at kortslutte foden af skoen med noget metal du holder på centerpin og fladen, dette skulle udløse flashen.
Så skal du finde ud af om skoen sidder rigtigt på kameraet eller kan komme til det således at isoleringen mellem centerpin og øvrige metalflader ikke brydes.
Kan det lade sig gøre må du ind og kigge i kameraets flash opsætning om det kan sættes til kun at bruge centerpin til flash. Jeg er dog rimelig sikker på at adapteren passer ret dårligt på kameraet og det er derfor det ikke virker.
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Schmidt

Indlæg af Schmidt » 17 okt 2018 08:41 am

Hmm det er sikkert derfor det ikke vil virke.
Denne er en (meget) gammel Courtenay 4000 flash, som denne: http://images.australialisted.com/nlarg ... 961835.jpg

Vil en radio trigger løse problemet, så den ikke er "direkte" forbundet med kameraet? :)

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 17 okt 2018 09:15 am

Hmm måske.
Hvilke typer stik kan den tage? Kan den være optisk slave? trigges med IR? Jeg har aldrig hørt om det mærke før.
En reciever er slf billigere end et kamera men du risikere at recieveren bliver engangs comsumables :)
Her vil jeg råde dig til at tage kontakt til flashfotovideo og lade dem vejlede dig mht. om evt. Godox X systemtet vil være det rigtige eller ej.
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Schmidt

Indlæg af Schmidt » 17 okt 2018 09:27 am

Her kan du se hvad den kan tage:
https://i.ebayimg.com/images/g/iYQAAOSw ... s-l960.jpg

Jeg kan godt trigger den med en anden flash, men det er meget sporadisk hvornår den virker.
Tror generelt bare den er mæt af dage. Det var en "ekstra" vi havde liggende, som jeg ville se om kunne bruge, men den bedste investering ville nok være en ny, istedet for at smide penge efter den gamle :D

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 17 okt 2018 09:38 am

Mange Courtenay flash kører med en forholdsvis høj triggerspænding ( den spænding der ligger på flashstikket) og nogle har også modsat polaritet. Ved ikke om det kan være udslagsgivende ?

Men da der jo er tale om en studieflash og derfor ikke noget TTL inde i billedet kan du prøve at købe et billigt kina radio trigger sæt og prøve om det vil løse problemet.

f.eks. dette https://www.ebay.de/itm/Fernbedienung-W ... rk:14:pf:0

/preben

Brugeravatar
Schmidt

Indlæg af Schmidt » 17 okt 2018 09:42 am

Hej Preben

Super - Tak for meget brugbar information! :)
Jeg tror den radio trigger får en chance, ellers må den på de evige flash marker :D

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 17 okt 2018 11:17 am

Hvis din studieflash kun trigger sporadisk via en anden flash behøver det ikke være flashens skyld. Studieflashen fanger glimtet fra den lille flash via et infrared øje og de skal kunne se hinanden.

Jeg har arbejdet med op til 4 studieflash hvoraf den ene blev trigget via kabel og de andre via IR, og ofte var der en eller to flash som ikke fyrede af. Herefter blev der indkøbt radiotrigger til alle flashene ;-)

Du kan opleve det samme med alm. speedlight der står til slave.

Bare lidt info inden du helt dødsdømmer din Courtenay ;-)

/preben

Brugeravatar
Schmidt

Indlæg af Schmidt » 17 okt 2018 11:24 am

Jep, det giver super mening, men burde den ikke skyde hver gang hvis setuppet er det samme.
Hvis jeg stiller alt på stativer, flash, kamera etc. og skyder 5 gange, skyder den måske kun 1 gang, og pludselig kan den skyde 10 gange i streg, uden jeg flytter noget? :)

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 17 okt 2018 19:12 pm

Selvfølgelig kan der være fejl på Courtenay'en…..men jeg anser problemer med at udløse som en konsekvens af at IR-øjet ikke opfatter flashglimtet fra speedlight'en på kameraet.
Selv om man ikke flytter på noget så kan en minimal drejning af kamera - og dermed også speedlight'en på kameraet være nok til at Cotenay'en ikke reagerer.
Ofte står man på linje med studieflashen og nogen gange foran studieflashen og så kan det fejle.
IR skal kunne se hinanden direkte og ikke via reflektioner…..og andet lys eller sollys kan også drille. Derfor er IR udløsning af flash udendørs ofte næsten umulig.

Det kan også være at IR-øjet på den er blevet mindre følsom med årene.

Et nemt forsøg kunne være at stå med din speedlight i hånden bag ved Courtenay'en så peger mod det lille IR øje og så udløse din speedlight manuelt. Så skal Courtenay'en fyre hver gang.

Endelig kan det manglende flashglimt fra Courtenay'en også skyldes at den ikke er helt klar (opladet) selv om din speedlight er det. Dette vil du også kunne se når du står bag ved den og affyrer din speedlight.

/preben

Besvar