Farveforskel på Hoya ND filtre

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Besvar
NetmacsterDK
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon EOS 80D og Canon EOS 550D

Farveforskel på Hoya ND filtre

Indlæg af NetmacsterDK » 09 jan 2019 11:55 am

Kære Forum

Jeg har netop købt to (ens) Hoya ND8 filtre. Købte to, da jeg så kunne få enten 3 eller 6 stops filtrering efter behov, ved stacking.

Men jeg ser med al tydelighed at de to filtre ikke har samme farve - lagt på et stykke hvidt papir, er det tydeligt at den ene har et mere blåligt skær end den anden som er mere grønlig i de grå toner. Jeg har endnu ikke prøvet at skyde billeder med dem - men er jeres vurdering at der er tale om en fejl i produktet, der gør at jeg skal levere det tilbage, eller er det almindeligt at ND-filtre ikke har samme farveskær?

/Henrik

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Re: Farveforskel på Hoya ND filtre

Indlæg af Bo Bjerre » 09 jan 2019 15:37 pm

Det er almindeligt at ND filtre IKKE er ens og dermed heller ikke farveneutrale: https://fstoppers.com/bestfiltertest
Bo //

nikon
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Farveforskel på Hoya ND filtre

Indlæg af nikon » 09 jan 2019 23:59 pm

Hmmm…..én ting er at ND filtre fra forskellige fabrikater kan være forskellige / give forskellig farvestik......og filtre af samme fabrikat men med forskellig f-stop ligeledes kan give forskellig farvestik har jeg også set.....MEN at samme type filter med samme f-stop og af samme fabrikat skulle være forskellige synes jeg lyder forkert og kan heller ikke se det ud af linket ?

Jeg plejer at lave en LCC fil til hver af mine forskellige ND-filtre for at korrigere for farvestik fra det enkelte filter.

/preben

Besvar