Dell XPS 15 -9560 med ekstern 10 bit skærm?

Spørgsmål/debat om computer hardware; eks. processor, RAM, bundkort, grafikkort, lydkort mv.
Besvar
standard
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon 70D

Dell XPS 15 -9560 med ekstern 10 bit skærm?

Indlæg af standard » 04 feb 2019 20:18 pm

jeg har med stor glæde benyttet min Dell XPS 15-9560 med 4K skærm til fotoredigering. Jeg benytter langt mest Adobe Lightroom, men har også Photoshop via CC. Nu vil jeg så gerne have en større skærm at redigere på og har købt en dockingstation der via Thunderbolt 3 blandt andet skaber en DisplayPort. Jeg har kikket på nogle fornemme skærme (blandt andet BenQ SW271 eller SW320), der har ægte 10 bit paneler og indbygget hardware kalibrering. Ved et tilfælde fik jeg så læst, at man skal have et særligt grafikkort (Dell har Nvidia Geforce GTX 1050), da Adobe arbejder med OpenGL. For at gøre frustrationen total, er der også en del der skriver, at Lightroom ikke understøtter 10 bit farver som Photoshop gør! Det virker underligt på mig, at et af de førende billedbehandlings-database programmer ikke understøttes af 10 bit farver. Hvordan tackler I dette og er der en måde at komme udenom begrænsningerne?

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Re: Dell XPS 15 -9560 med ekstern 10 bit skærm?

Indlæg af Bo Bjerre » 05 feb 2019 00:59 am

Hvis man fotograferer i jpg, og det går jeg ud fra Du IKKE gør, så er der 8bit pr farve. Optager Du i raw, vil et moderne digitalkamera give Dig 14 bit pr farve (Hasselblad/PhaseOne: 16bit). LightRoom arbejder med 16 bit pr farve i ProPhoto RGB
Hvad der fremvises er vel op til grafik kortet, skærmen (HUSK: kablet) og de drivere Windows benytter sig af.
Jeg har i et par år brugt skærm/grafik kort, der understøtter 10 bit, og der er få steder, jeg lægger mærke til forskellen, nok fordi jeg ikke har et 8bit system at sammenligne med. Men banding i højlys ses ikke mere.

Bo //

standard

Indlæg af standard » 05 feb 2019 07:13 am

Hej Bo. Tak for din kommentar. Jo, jeg fotograferer altid i raw, da det giver mig meget mere data at arbejde med. Før jeg fik min XPS 15, arbejdede jeg på en stationær PC, hvor der via DisplayPort er tilsluttet en Dell U2713HM 27" IPS monitor. Jeg har for nyligt købt en Spyder 5 Elite, for at kunne kalibrere mine skærme og har også tilsluttet min XPS 15 til den eksterne skærm, men er nu klar til at tage næste skridt mod en bedre skærm i 4K. Jeg ved godt, at Lightroom kan arbejde med både ProPhoto RGB, Adobe RGB od sRGB internt, men har hørt, at eksternt mod skærm og grafikkort, er farverne begrænset til 8 bit. Er det noget du også har hørt om? Er Capture One bedre til at håndtere 10 bit eksternt end Lightroom og kan programmet gøre dette via DirectX og ikke OpenGL?

standard

Indlæg af standard » 06 feb 2019 19:32 pm

Er der andre der har noget at byde ind med her?
Jeg tænker også om det kan betale sig at investere i en skærm med høj gamut, hvis grafikkort/applikation kun supporterer 8 bit?
Hvis nu at skærmen har en LUT tabel, vil det så kunne redde situationen?

Brugeravatar
Bo Bjerre

Indlæg af Bo Bjerre » 06 feb 2019 19:55 pm

Lightroom arbejder i 16bit ProPhotoRGB internt. Når man eksporterer (til fil eller andre værktøjer) kan man vælge farverummet.
Jeg ved af gode grunde ikke, om dit grafikkort understøtter mere end 8 bit, men i en bærbar kan jeg have min tvivl. Om du har brug for 10bit til skærmen, ved jeg ikke, men når Du eksporterer til webgallerier er det sRGB, som er 8 bit.
En LUT i skærmen er vældig fin til at opbevare kalibreringen i :-)
Hvorfra har du "rygtet" om at LR ikke understøtter 10bit?
Bo //

standard

Indlæg af standard » 06 feb 2019 21:37 pm

Hej igen Bo.
Endnu engang tak for dit konstruktive svar. Jeg har googlet "does adobe lightroom classic support 10 bit color" og så kommer der et hav af fora, hvor der står, at Lightroom ikke understøtter 10 bit farve til visning på skærm. Eksempler:
1) https://forums.adobe.com/thread/2456205
2) https://forums.adobe.com/thread/2114416
3) https://www.reddit.com/r/Lightroom/comm ... s_support/

Du skrev tidligere i tråden, at du har grafikkort og skærm, der understøtter 10 bit farver.
Hvilket billedredigeringsprogram anvender du?
Jeg tænker også, at en skærm med høj gamut kan give større farverum, men at de (de måske 8 bit totalt), vil give knap så fine farveforløb (banding). Hvad er dine erfaringer?
//Jørn

Brugeravatar
Bo Bjerre

Indlæg af Bo Bjerre » 07 feb 2019 10:17 am

Hej Jørn,
Jeg bruger LR og PS, og kan ikke se forskel...
Hvis Du arbejder i et farverrum, der er større end det du eksporterer til, skal programmet på eet eller andet tidspunkt omregne (color space conversion). I Lightroom sker det ved export, eller når jeg vælger at printe.
10bit understøttes i PS, ligesom 16bit til min printer. Det må være et spm om tid, før det dukker op :-)

Bo //

standard

Indlæg af standard » 09 feb 2019 20:30 pm

Hej Bo,
Jeg har læst, at Photoshop skal have nogle særlige grafikkort, for at understøtte 10 bit farve 30 bit i alt) i Photoshop. Det er ikke nok at afkrydse "30 Bit Display" af i "Advanced Graphics Processor Settings". Mange skriver, at man skal have et AMD Radeon Pro / Nvidia Quadro kort, for at 10 bit understøttes af OpenGL, som Photoshop bruger. Dette kan måske være årsagen til, at du ikke ser forskel på LR og PS.
https://www.pugetsystems.com/labs/artic ... shop-1243/
Jeg tænker måske at LR ikke understøtter 10 bit, fordi det er baseret på genererede previews - kan der være noget om dette?
Mon (hvis man har et 10 bit understøttet grafikkort) at PS kan vise udvidede farver via Camera Raw filteret, eller er det samme "motor" som LR?
Mvh Jørn

standard

Indlæg af standard » 11 feb 2019 11:44 am

Jeg må jo nok desværre komme til den konklusion, at ægte 10 bit visning på skærmen, er for de få, der udover skærmen, har Adobe Photoshop (ikke Lightroom) samt IKKE MINDST et professionelt grafikkort som Nvidea Quatro, AMD Radeon Pro, BlackMagic eller lignende. I grunden underligt, at man er tvunget til at købe et specielt grafikkort og ikke kan bruge et (godt) konsumer grafikkort i 2019). Jeg har læst, at Lightroom via dithering opnår et godt 10 bit-agtigt resultat, men spørgsmålet er så, om det kan betale sig at investere i en ægte 10 bit skærm, hvis ikke resten af kæden understøtter dette?

standard

Indlæg af standard » 23 feb 2019 09:39 am

Er der andre her på dette forum, der vil byde ind med kommentarer?

Brugeravatar
Bo Bjerre

Indlæg af Bo Bjerre » 23 feb 2019 11:56 am

Når nu rigtigt mange professionelle fotografer kan bruge det, kan vi andre nok også. Jeg har ikke problemer med det.
På adobes hjemmeside kan man læse
Krav til grafikprocessor acceleration:Der kræves et system, som understøtter OpenGL 2.0
Det gør mange grafikkort. Der står ikke noget om et bestemt fabrikat/model. Hvis grafikkortet ikke understøtter OpenGL 2.0 vil det stadig fungere, men ikke i samme tempo.
https://helpx.adobe.com/dk/photoshop/sy ... ments.html

Bo //
Frem med kameraet, tag nogle billeder :-)

standard

Indlæg af standard » 23 feb 2019 19:04 pm

Hej Bo, Tak igen for et hurtigt svar. Selvfølgelig kan jeg da bruge et 8 bit system med en kalibreret monitor, som jeg har gjort indtil videre og mit system kører uden problemer både LR og PS. Det jeg mener er, om det kan betale sig at investere i en ægte 10 bit monitor, når resten af kæden ikke understøtter 10 bit, eller at man kan nøjes med en (god) bit monitor? Vil man få glæde af en stor Gamut i 8 bit, eller skal man op i 10 bit, for at det giver mening?

Brugeravatar
Bo Bjerre

Indlæg af Bo Bjerre » 23 feb 2019 20:22 pm

Min opfattelse er, at når jeg løbende udskifter grej, vælger jeg ikke det, der var moderne for 3år siden. Så jeg har noget, der ikke lever op til resten, men det kommer vel hen ad vejen. På samme måde har jeg visse objektiver, der ikke er af sidste aftapning, men er 8-12år gamle. Men de udfylder en plads og gør et godt arbejde-
God weekend
Bo Bjerre //

standard

Indlæg af standard » 24 feb 2019 11:40 am

Hej Bo.
Jeg forstår ikke helt sammenhængen, men du må også have en god weekend.
Mvh Jørn

Besvar