Nikon D5300 vs D7500

Spørgsmål/debat om semikompakt-, kompakt-, ultrakompakt- og dSLR.kameraer.
Boa
Rang: Lærling
Kamera: Nikon D5300

Nikon D5300 vs D7500

Indlæg af Boa » 09 feb 2019 11:55 am

Jeg har et Nikon D5300 med en Tamron 16-300mm zoom. Nu overvejer jeg at købe et Nikon D7500 og bruge min zoom på dette kamera. Jeg skifter primært, for at prøve noget nyt, men også fordi D7500 har nogle funktioner, som lyder nyttige. Bl.a. højere ISO, bedre kommunikation med smartphone, bedre video med MP4 og ikke kun MOV.

Mit spørgsmål er egentlig, om jeg vil få bedre billedkvalitet med et D7500 og min Tamron-linse. Eller om jeg også skal købe en bedre zoom-linse og i givet fald hvilken (max. 4000 kr). Jeg er jo en glad amatør, så måske vil en anden og ny zoom til mit D5300 i virkeligheden give stort set lige så god en billedkvalitet som et D7500 med den samme nye zoom.

Jeg tager primært familiebilleder indendørs. På nogle få meters afstand, så en mindre zoom vil sikkert være tilstrækkelig. Dog gerne ned til 16mm.

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Nikon D5300 vs D7500

Indlæg af niels.hr.hansen » 09 feb 2019 18:51 pm

Nikon D7500 er modelmæssigt både et niveau op og et nyere kamera end D5300, så ja det er bedre på stort set alle punkter.

Den brugsmæssige mest iøjenfaldende forskel vil jeg dog mene er D7x00 større hus og brug af flere hjul til indstilling, som gør at de fleste indstillinger kan justeres uden at fjerne øjet fra søgeren. Desuden kan D7x00 tilpasse mange af knapperne, så layoutet passer til din brug.

Men at udskifte kamerahuset tror jeg ikke umiddelbart vil give dig bedre billeder, medmindre du har ramt en stor del af begrænsningerne i D5300.

Tamron 16-300 mm, kan sikkert det meste i forhold til brændvidde, men den har sikkert også alle unoderne fra en super zoom:
- lille max blænde
- pincusion og barrel forvrængning
- ikke helt skarp
- har nogle kromatiske fejl

De zooms jeg har kigget på har lignende problematikker. Ellers er du i fx et 24-70 mm f/2.8, men det er jo til 3xbudget.

Personligt ville jeg overveje at få et alternativ til zoom hvis målet er billedkvalitet - her både skarphed og farver - i form af en kort prime. En prime kan i sagens natur ikke ændre brændvidde, men forlader sig på at fotografen har et par velfungerende ben.
Nikon leverer nogle rigtig gode og billige primes med en max blænde på f/1.8 i form af 35 og 50 mm. Deres 85 og 28 mm kan du også få indenfor det budget du omtaler (det rækker jo også kun til ½ D7500 hus). Nikon 24 mm f/1.8 er også et ganske glimrende objektiv, men noget udenfor nævnte budget.

Husk i øvrigt at det ikke tager mere end 20-30 sekunder at skifte objektiv, så mere låst er man jo ikke. Jeg kan sagtens finde på at tage på tur med 24, 35 og 50 mm primes, så når fødderne ikke kan klare opgaven skifter jeg.

Boa

Indlæg af Boa » 09 feb 2019 20:52 pm

Tak for dit svar Niels. Din information om de brugsmæssige forskelle er virkelig noget, jeg kan bruge. Når jeg vil foretage indstillinger på mit D5300 er det ofte lidt besværligt, så det taler klart for D7500. I det hele taget er det funktionsmæssige og de nye funktioner vigtige for mig - foto er også legetøj. Eksempelvis vil jeg sætte pris på at kunne optage video i MP4 (D7500) format og ikke i MOV (D5300), så jeg har samme format på mobil og kamera.

Jeg havde nok mistanke om, at billedkvaliteten ikke bliver væsentligt bedre med D7500 og min Tamron, men måske alligevel et lille løft :) . Jeg har faktisk en Nikkor f/1.8, 35mm, men jeg bruger den stort set ikke. Zoomen er jo rigtig god, når jeg uforstyrret skal fotografere mine små børnebørn - og de bliver i den grad gennemfotograferet. Og Zoomen kan faktisk også skabe en fin sløret baggrund.

Når jeg ikke kan se væsentlig forskel på billeder taget med min zoom og min 35mm, så er det jo nok, fordi jeg endnu ikke har udviklet mit blik for detaljerne, selv om jeg absolut mærker en fortsat udvikling. På det sidste er jeg blevet meget opmærksom på lysets betydning. Så du kan nok høre, at der stadigvæk er rigtig meget spændende for mig at udforske. Lys og komposition er jo nok noget af det vigtige for at skabe gode billeder.

Nu vil jeg nok vente lidt. Der skulle komme noget, der ligner et nyt D5700 og D7600 ganske snart. Det ideelle vil nok være noget, der ligner D7500 og en mindre, men bedre kvalitets-zoom. Først kamera og derefte linse - selv om mange nok vil mene, at det burde være omvendt :)

Boa

Indlæg af Boa » 09 feb 2019 21:56 pm

Niels. Jeg læste et råd, du har givet i en anden tråd om at lave lidt statistik på sine billeder, for at undersøge behovet for zoom. På mine billeder bruger jeg meget sjældent over 70mm. Så det taler vel for, at jeg anskaffer en mindre zoom end min nuværende 16-300mm - men en mindre zoom er måske ikke nødvendigvis bedre end en stor zoom?

Boa

Indlæg af Boa » 11 feb 2019 20:18 pm

Det fortælles, at der kommet et nyt D5700 og D7600 her i begyndelsen af året (2019). Jeg overvejer at vente med en eventuel udskiftning for at se de nye. Jeg kender ikke praksis inden for fotoverdenen, men mon ikke prisen på de “gamle” modeller falder en smule, når der kommer nye - eller hva?

Brugeravatar
Bo Bjerre
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 11 feb 2019 21:11 pm

Kamerahus: Man kan vente i uendeligheder: Der kommer altid noget, der kan lidt mere. Men på et tidspunkt må man standse op, tage en beslutning og købe. Ellers kan man ligge på lur resten af livet :-)

Objektiv: Jo mindre zoom forhold, jo færre kompromisser er der indbygget. Det giver mulighed for en lavere blænde (mere lys), færre optiske fejl og en øget skarphed. Lavere blænde giver mulighed for mindre dybdeskarphed.
Selv er jeg "zoom-hader" og klarer mig til 85% af mine billeder med to objektiver: 35mm og 85mm (på full-frame).
Resten tages på brændvidder mellem 300 og 850mm.
Bo //

Boa

Indlæg af Boa » 11 feb 2019 23:01 pm

Hehe, “zoom-hader” - et fint udtryk. Jeg er så nok “zoom-elsker” :) . At kunne zoome er for mig en del af fornøjelsen ved at tage et billede. Og når jeg fotograferer mennesker - herunder specielt børnebørnene - er zoomen uvurderlig. Især børn bliver forstyrret, hvis de opdager, der bliver fotograferet. Men jeg forstår, at zoom-optikken er et kompromis. Og da jeg sjældent bruger mere end 70 mm skulle jeg måske overveje at få en mindre zoom af en god kvalitet.

For øvrigt synes jeg, at jeg kan få en ret lille dybdeskarphed, men det forudsætter, at jeg zoomer ind på kort afstand, og så går det jo ud over billedkvaliteten.

Det er nok helt rigtigt, at man ikke skal vente på det nye - og der er jo noget med, at man skal leve livet, mens man har det :) - D7500 er vist også et rigtig godt kamera og med nogle funktionsmæssig forbedringer i forhold til mit D5300. Et niveau op, som Niels siger. Tak for svar.

Boa

Indlæg af Boa » 12 feb 2019 18:37 pm

Jeg startede med et Nikon D5100, selv om det ikke var mit første kamera. Så opgraderede jeg til et D5300 og en ny zoom. Billederne blev måske ikke væsentlig bedre, men det nye var alligevel bedre. Nye funktioner og hurtigere. Nu forestiller jeg mig jo, at en yderligere opgradering vil give fotograferingen endnu et løft. Når de manuelle indstillinger bliver nemmere, så vil jeg uden tvivl være mere tilbøjelig til at lege med dem. Og i sidste ende vil det give mig bedre billeder, tror jeg. Når man har et D5300, er det jo ikke så vanskeligt at opgradere, for her vil ethvert kamera i D7xxx-serien vel betyde et løft, har jeg forstået.

Men D7500 har nogle fordele i forhold til D7200, sådan som jeg forstår det. Touch skærm og flex-skærm samt bluetooth. Lavere vægt. Højere max-ISO - jeg undgår gerne blitz, selv om jeg på det sidste er begyndt at arbejde lidt med den. Bedre video, men det er jeg nu usikker på, om jeg er i stand til at se. Dette er nok det væsentligste af det, der indgår i mine overvejelser. Den hurtigere processer er jeg usikker på, om jeg vil kunne mærke. Håber ikke, at jeg er helt på vildspor.

Brugeravatar
Bo Bjerre

Indlæg af Bo Bjerre » 12 feb 2019 19:10 pm

D7500 er et dejligt kamera, men mangler efter min opfattelse een vigtig ting: den indbyggede fokusmotor, der mulliggøt anvendelse af ældre AF objektiver (fra før AFs)
Fruen har et D7500 og er vældig tilfreds. RAW-filerne er rigtigt rare at arbejde med, og det er også et ret hurtigt kamera.
Bo //

Boa

Indlæg af Boa » 12 feb 2019 23:05 pm

Ok, jeg hører ikke noget negativt om D7500 ud over det med de gamle linser, og det er nok ikke relevant for mig. Jeg har ganske vist en gammel zoom fra et analogt spejlrefleks, men det dur nok ikke.

Og jeg tror godt, jeg kan overbevise mig selv om, at et D7500 giver mig bedre muligheder for billedskabelsen end mit D5300. Lidt selvbedragerisk - måske :) .

Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 13 feb 2019 06:23 am

Boa skrev:
11 feb 2019 23:01 pm
Hehe, “zoom-hader” - et fint udtryk. Jeg er så nok “zoom-elsker” :) . At kunne zoome er for mig en del af fornøjelsen ved at tage et billede. Og når jeg fotograferer mennesker - herunder specielt børnebørnene - er zoomen uvurderlig. Især børn bliver forstyrret, hvis de opdager, der bliver fotograferet. Men jeg forstår, at zoom-optikken er et kompromis. Og da jeg sjældent bruger mere end 70 mm skulle jeg måske overveje at få en mindre zoom af en god kvalitet.

For øvrigt synes jeg, at jeg kan få en ret lille dybdeskarphed, men det forudsætter, at jeg zoomer ind på kort afstand, og så går det jo ud over billedkvaliteten.

Det er nok helt rigtigt, at man ikke skal vente på det nye - og der er jo noget med, at man skal leve livet, mens man har det :) - D7500 er vist også et rigtig godt kamera og med nogle funktionsmæssig forbedringer i forhold til mit D5300. Et niveau op, som Niels siger. Tak for svar.
Det er nu ikke helt min erfaring men det er nok et spørgsmål om hvad de vænnes til. Jeg har ikke AF objektiver længere end 60mm til rådighed men det er oftest min 12mm der sidder på når de små skal foreviges. For mig giver et vidvinkelobjektiv tæt på begivenhederne langt mere dynamiske billeder end en tele på afstand. Husk i øvrigt at komme ned i niveau med ungerne.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Boa

Indlæg af Boa » 13 feb 2019 10:14 am

Du har nok ret i det med, at de vænner sig til det, Søren. Det er lidt nemmere med de største af mine børnebørn end med de mindste.

Når jeg fotograferer med min moblitelefon, så er det så at sige ren nytte. Der er en situation, der skal fastholdes. For mig er der egentlig ingen fornøjelse ved at fotografere med mobilen. Det er helt anderledes med Nikonen. Her er selve det at tage billedet en fornøjelse eller nydelse. Kameraet, tyngden, indstillingen og ikke mindst zoomen - det hele. Men ok, at fotografere med et fast objektiv kan jo opfattes som en speciel udfordring, hvis man bruger benene i stedet for zoom, så måske er der noget her, jeg skal prøve lidt mere af, da jeg jo har et 35 mm.

Det med vidvinkelobjektiv lyder interessant, men her har jeg jo kun min zoom - 16 mm - og det er jo ikke så meget, så det bliver umiddelbart lidt svært at afprøve. 16 mm bruger jeg fx, når en gruppe skal fotograferes. Når jeg fotograferer børnebørn går jeg typisk ret tæt på med zoom.

Brugeravatar
Søren N
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 13 feb 2019 15:33 pm

Bo Bjerre skrev:
11 feb 2019 21:11 pm
Kamerahus: Man kan vente i uendeligheder: Der kommer altid noget, der kan lidt mere. Men på et tidspunkt må man standse op, tage en beslutning og købe. Ellers kan man ligge på lur resten af livet :-)

Objektiv: Jo mindre zoom forhold, jo færre kompromisser er der indbygget. Det giver mulighed for en lavere blænde (mere lys), færre optiske fejl og en øget skarphed. Lavere blænde giver mulighed for mindre dybdeskarphed.
Selv er jeg "zoom-hader" og klarer mig til 85% af mine billeder med to objektiver: 35mm og 85mm (på full-frame).
Resten tages på brændvidder mellem 300 og 850mm.
Bo //
Jeg ved godt jeg er pernitten nu men kan vi ikke blive enige om udtrykkene lille blænde, lille blændetal som f.eks f/22 og stor blænde, stort blændetal som f.eks f/1,8?? :P
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Bo Bjerre

Indlæg af Bo Bjerre » 13 feb 2019 18:37 pm

Søren, jeg er ikke 19-gryner men derimod nittetæller, men du fik skovlen under mig. Og det gjorde Du fordi Du vidste, hvad jeg ville udtrykke :-)
Stor blænde := stort hul, meget lys
Stort blændetal :-= meget lille hul, meget lidt lys
Bo //

Boa

Indlæg af Boa » 14 feb 2019 21:56 pm

For en halv snes år siden gav jeg min datter et Nikon D80 med en Tamron zoom 18-200 mm. I går konstaterede vi, at spejlet sætter sig fast efter 2-3 skud, og det kan så frigøres igen efter et par tryk på udløseren. Det er jo uholdbart, og der er tilsyneladende ikke noget, man selv kan gøre ud over eventuelt at tjekke spændingen på det gamle batteri.

Det er jo ganske pudsig, fordi det aktualiserer spørgsmålet om en indbygget fokusmotor i kameraet, som Bo nævner lidt oppe. Den gamle Tamron virker nemlig ikke på mit D5300, og det må vel være fordi, den ikke har en fokusmotor, hvilket det gamle D80 jo så må ha’. Og jeg kan så åbenbart heller ikke kunne bruge den gamle linse på et nyt D7500. Det er jo lidt surt, at linsen nu er ubrugelig.

Besvar