Nikon D5300 vs D7500

Spørgsmål/debat om semikompakt-, kompakt-, ultrakompakt- og dSLR.kameraer.
Boa
Rang: Lærling
Kamera: Nikon D5300

Nikon D5300 vs D7500

Indlæg af Boa » 09 feb 2019 11:55 am

Jeg har et Nikon D5300 med en Tamron 16-300mm zoom. Nu overvejer jeg at købe et Nikon D7500 og bruge min zoom på dette kamera. Jeg skifter primært, for at prøve noget nyt, men også fordi D7500 har nogle funktioner, som lyder nyttige. Bl.a. højere ISO, bedre kommunikation med smartphone, bedre video med MP4 og ikke kun MOV.

Mit spørgsmål er egentlig, om jeg vil få bedre billedkvalitet med et D7500 og min Tamron-linse. Eller om jeg også skal købe en bedre zoom-linse og i givet fald hvilken (max. 4000 kr). Jeg er jo en glad amatør, så måske vil en anden og ny zoom til mit D5300 i virkeligheden give stort set lige så god en billedkvalitet som et D7500 med den samme nye zoom.

Jeg tager primært familiebilleder indendørs. På nogle få meters afstand, så en mindre zoom vil sikkert være tilstrækkelig. Dog gerne ned til 16mm.

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Nikon D5300 vs D7500

Indlæg af niels.hr.hansen » 09 feb 2019 18:51 pm

Nikon D7500 er modelmæssigt både et niveau op og et nyere kamera end D5300, så ja det er bedre på stort set alle punkter.

Den brugsmæssige mest iøjenfaldende forskel vil jeg dog mene er D7x00 større hus og brug af flere hjul til indstilling, som gør at de fleste indstillinger kan justeres uden at fjerne øjet fra søgeren. Desuden kan D7x00 tilpasse mange af knapperne, så layoutet passer til din brug.

Men at udskifte kamerahuset tror jeg ikke umiddelbart vil give dig bedre billeder, medmindre du har ramt en stor del af begrænsningerne i D5300.

Tamron 16-300 mm, kan sikkert det meste i forhold til brændvidde, men den har sikkert også alle unoderne fra en super zoom:
- lille max blænde
- pincusion og barrel forvrængning
- ikke helt skarp