Sony FE 135mm f/1.8 GM

- Til anmeldelse af Sony/Minolta udstyr og tilbehør. Også uoriginal/tredjeparts tilbehør/udstyr! Anmeldelsen SKAL skrives her, og IKKE blot være et link til anden side.
Besvar
Brugeravatar
SørenM
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Sony A7R3

Sony FE 135mm f/1.8 GM

Indlæg af SørenM » 28 jun 2019 10:57 am

Efter nogen tids opsparing fik jeg endelig købt Sony FE 135mm f/1.8 GM som ankom her for 2 dage siden.

Forhistorie
Som nogle af jer måske ved havde jeg tidligere Canon grej (5D2, 5D3 + en stribe L glas), men valgt af flere grunde at skifte til Sony E - primært pga sensorkvaliteten (farver, DR, støj, opløsning) og i mindre grad fordi jeg havde muligheden at have et kit i en mindre taske til fx feriebrug.

Da jeg havde Canon fik jeg aldrig købt en 135L, men købte den senere hen og brugte den sammen med mit daværende Sony A7RII med Metabones EF-E IV adapter. Det fungerer faktisk ret godt, men 135L'eren blev solgt fordi jeg skulle bruge kr til GM glas :)

Senere hen fortrød jeg det da jeg kunne se at i den korte tid jeg havde 135L fik nogle herlige skud i kassen. Sigma kom så med deres 135mm f/1.8, men jeg har ventet indtil Sony kom med deres egen version inden jeg tog en beslutning om hvorvidt jeg min 135mm skulle være Sigmas eller Sonys udgave.

Efter utallige reviews + tests online blev jeg enig med mig selv om at jeg hellere ville vente (og spare op :wink: ) indtil jeg havde råd til den nu indkøbte Sony FE 135mm f/1.8 GM.

Og det har jeg IKKE fortrudt! Den er rent ud sagt fantastisk, der er stort set ingenting der trækker ned (undtagen prisen :mrgreen:

Note: Jeg ved godt det hedder 'objektiv' og ikke 'linse' - men i daglig tale er det hvad flertallet bruger. Så det bruger jeg også selv for det meste (samt 'glas' som er slangudtryk for samme :) ).

Byggekvalitet og funktioner
Mht byggekvaliteten er der ikke så meget at sige, den matcher de andre GM glas jeg har. Så her er de r ikke så meget at brokke mig over. Linsen er forsynet med diverse interne forseglinger imod støv/fugt og så har den både særskilt blændering + 'Focus Hold'-knapper som man kan sætte til diverse funktioner (bruger dem dog ikke at Eye AF nu er automatisk efter de seneste firmware opdateringer). Video-folket vil nok sætte pris på at Sony har tilføjet en omskifter så man kan vælge klik/flydende skift af blænden som går fra f/1.8 til f/22. Der er også en indstilling 'A' som man kan vælge hvis man ønsker at styre blænden via kamerahuset (jeg fortrækker selv personligt en fysisk blændering).

Autofokus
AF er en del hurtigere end jeg husker fra Canon (som dog ikke var specielt langsom). Det skyldes nok at Sony (modsat deres 85mm f/1.4 GM) har valgt at bruge den samme lineære fokusmotor som de har anvendt i deres FE 400mm f/2.8 GM. Så selvom der er en del linse-elementer der skal flyttes rundt på er AF lynhurtig, men der er desuden en AF omskifter så man kan vælge imellem 'Full', '0.7-2m' og '1.5-uendelig'.

Optik
Jeg havde jo læst en del reviews, men jeg blev at alligevel blæst bagover da jeg så de første skud på min skærm (bruger en kaliberet 35" 3440x1440 skærm).

Farver: 100% neutrale, grænsende til det kliniske vil nogen måske sige :D - men de matcher perfekt de andre GM glas og det har endnu ikke været nødvendig at ændre farverne på de skud jeg pt har fået i kassen.

Skarphed: Superb mikrokontrast + skarp helt ud til hjørnerne. Der er ikke så meget at sige her! Sigmas 135mm går for at være utroligt skarp, men Lensrentals har på basis af 10 eksemplarer af FE 135mm f/1.8 konkluderet at det er den skarpeste linse som man kan købe de nogen sinde har testet (den matcher i skarphed de svinedyre supertelefoto linser).

Bokeh: En 135'er er en af de mest ofte brugte brændvidder til portrætter og af den grund er bokeh noget af det allervigtigste. Og heller ikke her svigter Sony, den er kremet blød og som med deres 85mm GM er de vigtige overgangszoner markant bedre end fx Canons 135L. Kombineret med den Zeiss-lignende mikrokontrast (på de gode Zeiss linser altså) så giver det en fornem 3D effekt (som var en af grundene til at jeg måtte eje denne linse).

Nærgrænsen er 0.7m hvilket vistnok er noget at det bedste der er set for en 135'er. Det betyder bl.a. at man har en 1:4 reproduktion af motivet, ikke makro naturligvis men med en 42 mpix sensor har man mulighed for at croppe en del og jeg tror bestemt det vil være brugbart hvis man går på fx sommerfuglejagt :)

Brugeravatar
SørenM

Re: Sony FE 135mm f/1.8 GM

Indlæg af SørenM » 28 jun 2019 11:05 am

Det er umuligt at vise billeder i en ordentlig opløsning herinde :( - men her er nogle links:

Andrea
https://i.postimg.cc/TTWMbgLB/DSC04226-Dx-O-2.jpg

Fie
https://i.postimg.cc/1yYXmGxT/DSC04257-Dx-O.jpg

Fellini
https://i.postimg.cc/vGj8FGfw/DSC04267-Dx-O.jpg

Alle billeder skudt ved f/1.8, en smule croppet og ellers urørt (der er endnu ikke en profil i DxO Photolabs :| ).

Brugeravatar
SørenM

Indlæg af SørenM » 28 jun 2019 11:09 am

Sig til hvis der er ting man gerne vil have testet!

Brugeravatar
Roadhouse
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Sony a7 mk. 3
Geografisk sted: Bjæverskov
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Roadhouse » 14 jul 2019 15:38 pm

Tillykke, din heldige pamjulefis - måtte jo liiiige ind og læse om det, holdnuop det er herlig læsning :)

Tillykke igen :)
"Mænd i Danmark er ikke tøffelhelte, de lever bare i et frit land hvor de kan gøre præcis som konen siger ..." - Konfutse, 479 f.Kr.

Brugeravatar
SørenM

Indlæg af SørenM » 18 jul 2019 15:33 pm

Tak du :) - det har nu siddet på mit A7RIII i +2 uger :D

Besvar