Lille blændetal uden sløring

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Besvar
Brugeravatar
Tjalde
Rang: Veteran
Kamera: Sony A57
Geografisk sted: Odense

Lille blændetal uden sløring

Indlæg af Tjalde » 20 jul 2019 15:11 pm

Hej.

For lige at sætte rammen, kan jeg kan godt lide at tage billeder, men der går længe i mellem. Jeg gør det mest for hyggens skyld.

Jeg bladrede lige Casper Tybergs udmærkede bog om rejsefoto igennem. Alt giver mening, men hvorfor bruger han et lavt blændetal ved de to vedhæftede billeder? Okay, det indendørs billede er måske udfordret at manglende lys, som kan retfærdiggøre et lavt blændetal. Men hvorfor bliver ingen billeder præget at sløret forgrund eller baggrund?
Vedhæftede filer
Screenshot_20190720_150638_com.android.gallery3d.jpg
Screenshot_20190720_150602_com.android.gallery3d.jpg

Brugeravatar
Jesper A. H.
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Sony A7, Sony A77 og Canon G12
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Lille blændetal uden sløring

Indlæg af Jesper A. H. » 20 jul 2019 16:45 pm

Nu står der ikke noget om hvilket kamera han har brugt, men prøv at finde en DOF calculator og leg lidt med de EXIF han opgiver...

Brugeravatar
raj
Kamera: a9 AF-magi
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af raj » 20 jul 2019 17:59 pm

Det kan være, at han har sat billedet sammen af flere med forskellige fokuspunkter?

Brugeravatar
Tjalde

Indlæg af Tjalde » 20 jul 2019 18:01 pm

Jeg er som nævnt ikke den store nørd eller teoretiker indenfor fotografering, så jeg vil have svært ved at tolke resultatet.

Har kamerahuset den store betydning, hvis alt andet holdes konstant?

Brugeravatar
Tjalde

Indlæg af Tjalde » 20 jul 2019 18:10 pm

raj skrev:
20 jul 2019 17:59 pm
Det kan være, at han har sat billedet sammen af flere med forskellige fokuspunkter?
Ja, det er selvfølgelig en mulighed.

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:

Indlæg af niels.hr.hansen » 21 jul 2019 09:57 am

Det indendørs billede er taget med et 14-24 mm objektiv, så der vil være forholdsvis stor DoF, selvom han bruger f/2.8.

Udendørs billedet er ligeledes taget med kort brændvidde og god afstand til motiv, så igen giver det også en pæn DoF selv ved f/2.8

Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kamera: Sony A6300
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Jens G » 21 jul 2019 12:28 pm

Ved indendørsbilledet har der ikke været meget lys(f/2.8, 1/25, ISO4000), så uden stativ har det nok være nødvendigt med indstillinger i den retning. Men ved 14mm vil der være ret stor dybdeskarphed, trods blænde 2.8.

Ved udendørsbilledet forstå jeg ikke indstillingerne. Ved den slags billeder vil ønsket normalt være skarphed og stor dybdeskarphed, men det ser ud til at hurtig lukkerhastighed er prioriteret frem for mindre blænde. Istedet for 1/5000 kunne der have været brugt 1/1250, og dermed blænde 5.6, som havde øget dybdeskarpheden og sikkert også objektivets skarphed.

Brugeravatar
Tjalde

Indlæg af Tjalde » 21 jul 2019 14:57 pm

Tusind tak for gode forklaringer. Det giver god mening i mit hoved.

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 22 jul 2019 09:26 am

Casper er / har været Nikon ambassadør og alt efter hvor gamle billederne er, så er de sikkert taget med et Nikon D3, D3S, D4 eller D5.

Billederne er jo heller ikke voldsomt store i bøgerne ( op til ca. 13x20 cm) og så kan det måske være svært helt at se uskarpheder og slør.

Grunden til valg af lukkerhastighed kontra blænde i det udendørs billede tror jeg er for at undgå bevægelse af vinden i flagene midt i billedet.

Jeg tror ikke billederne er sat sammen af flere enkeltbilleder da de umiddelbart ikke bærer præg af den helt store efterbehandling.....f.eks. er vejkeglen ikke fjernet i det udendørs billede ;-).
Til gengæld kan han fint have brugt stativ. Det giver i sig selv ikke større dybdeskarphed men mere en generel sparphed til hele billedet.

Endelig kan de være beskåret så noget af den helt nære forgrund er fjernet.

Du få mere viden om dybdeskarphed ved at læse lidt om kamerateknik....f.eks. i hans bog Fototeknik eller Fotobogen.....eller lignende bøger.

Nederst er lige en dybdeskarphedsberegning på et 24mm objektiv på et fullframe Nikon kamera.

/preben
Vedhæftede filer
DOF Nikon FF og 24mm.jpg

Brugeravatar
Søren N
Kamera: https://www.fujifilm.com/
Geografisk sted: http://www.naestved-ny-fotoklub.dk/

Indlæg af Søren N » 22 jul 2019 10:06 am

Det er "har været"
I forbindelse med konsulentarbejde for bl.a forsvaret har han måtte opgive den titel (objektivitet)
Han skyder stort set udelukkende blændeprioriteret og da underteksten til billedet handler om at kende grejet skal det nok ses som eksempel på at han ved hvordan skarphed mm. udfolder sig ved den indstilling. Jeg tror han opfatter det lidt som P i snor, minimale krav til fotografens opmærksomhed på blænde/lukketid men stadig med styr på hvad der foregår.

Brugeravatar
Tjalde

Indlæg af Tjalde » 22 jul 2019 19:20 pm

Brændvidden har nok større betydning for dybdeskarpheden, end jeg tænkte. Der kan som nævnt være årsager til at vælge en kort lukketid på udendørsbilledet, selvom man sikkert kunne komme i mål med andre indstillinger.

Jeg har netop bestilt nogle af hans bøger på biblioteket, så jeg lige kan blive frisket op.

Besvar