Flash system til Fuji

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Besvar
Brugeravatar
martinlj
Rang: ELITEBRUGER
Geografisk sted: Syddanmark
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Flash system til Fuji

Indlæg af martinlj » 07 aug 2019 21:23 pm

Hej alle,

Hvilken vej ville I gå mht flash på Fuji?

Ønsket er, til at starte med, en enkelt flash som kan køre on-shoe og bounce samt mulighed for at tage den af og køre off-shoe trådløst, enten via den medfølgende Fuji flash eller en commander af en art.

Jeg fotograferer primært indendørs hvor jeg mixer ambient light med flash (børn, familie, portræt) hvor jeg har et paraply stativ som hjælp. Fremadrettet vil jeg bruge det mere udendørs også til portræt mv.

Hvad skal jeg købe og hvorfor? Det må gerne være så smart jeg kan bygge flere units på senere hen og styre dem alle via kameraet, igen via den medfølgende Fuji flash eller en commander af en art.

Det vil væren en gigant fordel, hvis alle dele kan køre på enten AA eller AAA batterier.

Min eneste erfaring med flash trådløst er Nikon og deres Speedlights styret via integreret flash på huset, så jeg er lidt (meget) grøn på området! :)
Martin
TuXX.dk - 500px

Brugeravatar
Søren N
Geografisk sted: Næstved

Re: Flash system til Fuji

Indlæg af Søren N » 08 aug 2019 10:23 am

Godox TT685F (AA) eller V860IIF (Li-ion) og XPRO-F triggeren. Der er også den mindre TT350F (AA), V350F (Li-ion) der kunne være interessant men om den bliver for lille er spørgsmålet. Til udendørs brug skal du nok have lidt mere saft end en speedlight umiddelbart giver omend det godt kan lade sig gøre med begrænsninger.
Disse er fuldt kompatible med de større batteri flash og studie flash i Godox sortimentet så der tilkøbes bare som økonomien tillader.
Jeg har PT
2 TT685 til Sony
2 AD200
1 TT685 til Fuji
og en AD360 version 1 (gammel version fra før de nye radio triggere)
Alle kan styres fra enten min X1T S eller min XPro F. eneste mangel er jeg ikke kan køre HSS med AD360 via XPro F triggeren Det er der dog workarounds for :P
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
martinlj
Kontakt:

Indlæg af martinlj » 08 aug 2019 17:10 pm

Jeg synes jeg ser Godox poppe op overalt hvor jeg læser om flash til Fuji. Det virker til at være ret populært.

Jeg har med vilje ikke skrevet et budget, da jeg gerne vil have det helt rigtige fra starten, og så må jeg starte ud med en del eller to og så bygge videre derpå.

Hvilken fordel giver det med en trigger, fremfor at lade en lille on-shoe smidt et glimt afsted som de eksterne så reagerer på?

Jeg fik en lille on-shoe flash med til mit X-T3, så det kunne være smart hvis den kunne bruges, men omvendt vil jeg hellere have en trigger hvis det netop giver en fordel jeg ikke lige er obs på.
Martin
TuXX.dk - 500px

Brugeravatar
Søren N
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 08 aug 2019 20:34 pm

martinlj skrev:
08 aug 2019 17:10 pm
Jeg synes jeg ser Godox poppe op overalt hvor jeg læser om flash til Fuji. Det virker til at være ret populært.

Jeg har med vilje ikke skrevet et budget, da jeg gerne vil have det helt rigtige fra starten, og så må jeg starte ud med en del eller to og så bygge videre derpå.

Hvilken fordel giver det med en trigger, fremfor at lade en lille on-shoe smidt et glimt afsted som de eksterne så reagerer på?

Jeg fik en lille on-shoe flash med til mit X-T3, så det kunne være smart hvis den kunne bruges, men omvendt vil jeg hellere have en trigger hvis det netop giver en fordel jeg ikke lige er obs på.
Kontrol, fleksibilitet og pålidelighed.
Radiosignaler er mere pålidelige end flash glimtet som også i grelle tilfælde med hvidt lys kan bidrage uhensigtsmæssigt til billedet.
Du har fuld kontrol over dine flash som du kan dele ind i flere grupper uafhængigt af hinanden med ttl, manuel styring og forskellige flash eksponerings kompensationer osv for de enkelte grupper.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
martinlj
Kontakt:

Indlæg af martinlj » 08 aug 2019 20:48 pm

Så er det helt sikkert en trigger jeg skal have :)

Tusind tak for de konkrete forslag! De er noteret ned :)
Martin
TuXX.dk - 500px

Besvar