Anbefalinger til ny skærm

Spørgsmål/debat om computer hardware; eks. processor, RAM, bundkort, grafikkort, lydkort mv.
Besvar
pix
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon 1D mark III

Anbefalinger til ny skærm

Indlæg af pix » 21 aug 2019 11:35 am

Hej
Jeg er Mac bruger og underviser på en skole i fotografi. Vi er ved at købe nye computere. Mest Mac, men jeg skal som noget nyt skal også have en PC. Ud over Eizo skærme, som vi ikke har budget til, kender jeg ikke rigtig til skærm markedet. Er der noget der kan anbefale en fornuftig god skærm ca. 27" som kan kalibreres og har justeringsindstillinger. Prisniveau 5000 kr. og gerne billigere

Brugeravatar
Jesper A. H.
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Sony A7iii, Sony A200
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Anbefalinger til ny skærm

Indlæg af Jesper A. H. » 21 aug 2019 12:29 pm

Dells Ultrasharp modeller plejer at "skuddet fra hoften" her...

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af jakobdam » 22 aug 2019 13:10 pm

Dell U2729D er min anbefaling:
https://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2719d.htm

Bemærk at paneltypen er PLS, som er Samsungs version af IPS. Ifølge Samsung selv er PLS i stand til at mønstre en smule højere lysstyrke og er billigere at producere - ellers er PLS og IPS identiske.

U2719 gengiver 99,99% af sRGB og 85% af DCI-P3. Som mange andre nyere Dell-skærme er den fabrikskalibreret til DeltaE 2,2 kurven, som er reference. Det gør den til en vinder i mine øjne - sammen med de øvrige kvaliteter den besidder.

Jeg har selv forgængeren og den bruger jeg til fotografisk arbejde hver dag.

steffenchristensendk
Rang: Bruger
Rang: Bruger
Kamera: Canon EOS 7d
Geografisk sted: Vestsjælland
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af steffenchristensendk » 27 aug 2019 09:38 am

Dell Ultrasharp serien :)

Boa
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D7500

Indlæg af Boa » 03 mar 2020 18:13 pm

Jeg læste en artikel af Ken Rockwell, hvor han er ret kritisk over for brugen af Adobe RGB, med mindre man er professionel og virkelig ved, hvad man har med at gøre. Hvis man blot er amatør, fraråder han, at man bruger Adobe RGB.
Citat:
The same old-wives-tale about Adobe RGB having a broader range of colors has been circulating on the internet since the 1990s.
It does in theory, but not in practice........
Adobe RGB is irrelevant for real photography. sRGB gives better (more consistent) results and the same, or brighter, colors.
Using Adobe RGB is one of the leading causes of colors not matching between monitor and print.
sRGB is the world's default color space. Use it and everything looks great everywhere, all the time.
Adobe RGB should never be used unless you really know what you're doing and do all your printing yourself. If you really know what you're doing and working in publishing, go right ahead and use it. If you have to ask, don't even try it.
If you're one of the few a full-time career professional photographers left standing and shoot for print, by all means shoot Adobe RGB, but if you're a very serious amateur, beware. https://www.kenrockwell.com/tech/adobe-rgb.htm

Besvar