En scanner til et “rod af negativer”

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Besvar
Michael Knudsen
Rang: Nyankommen

En scanner til et “rod af negativer”

Indlæg af Michael Knudsen » 22 aug 2019 12:02 pm

Jeg er meget opsat på at få et stort antal familie negativer indscannet. Jeg har en stor mængde liggende for de senest 120 år og de er i alle mulige størrelser og der er også en del glasplader i mellem. Største negativ er vist omkring 10 x 15 og så ellers ned efter.
Kan der på markedet købes en scanner som kan klare alle størrelser af mine negativer? Og hvis ja, hvilken/hvilke kan så anbefales.
På forhånd mange tak. Michael

Brugeravatar
Lars Holte
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: En scanner til et “rod af negativer”

Indlæg af Lars Holte » 22 aug 2019 12:54 pm

Scannere er et stort område og kommer i mange forskellige prisklasser.
Siden du taler om flere forskellige formater, vil jeg foreslå en såkaldt flatbed-scanner, der kan tage alt op til ca A4-størrelse, men som ikke er den allerbedste til 35mm negativer. Den går dog fint an også til dette, hvis du ikke er alt for kræsen. Hvis du KUN havde 35mm negativer, ville en 35mm negativscanner være bedre.
Jeg benytter selv en af de allerbilligste - en Canon CanoScan 9000F. Den koster knapt 2.000 kroner, men udmærket scanner-software følger med.
En tilsvarende scanner fra Epson koster fra kr. 1600 (Epson V550) og op til kr. 5700 (Epson V850). Den sidstnævnte er sikkert noget bedre end min CanoScan.

En sådan scanner kan scanne både papirbilleder og negativer. Negativholder i forskellige formater følger med.

Eksempel på 35mm filmscan:
Billede

Eksempel på 6x7 filmscan:
Billede

Scan af 4x6,5 negativer kan du se i denne tråd: Svenskerbiler
Mvh.
Lars

LarsHolte på Flickr

nikon
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 22 aug 2019 13:59 pm

Er lige med på en "lytter" ;-)

Lars: vil det sige at du har brugt din CanoScan 9000F til alle de viste eksempler...også i tråden med amerikanerbilerne ?

/preben

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 22 aug 2019 14:13 pm

Ja, det er korrekt. Den bruger jeg til både mellemformat og 35mm film.
En længre periode "scannede" jeg også 35mm negativer ved at affotografere dem med et DSLR og makroobjektiv, men p.t. benytter jeg kun denne scanner og en version af SilverFast 8, der fulgte med scanneren. Udmærket scanner-software, for øvrigt.

Jeg synes en flatbed-scanner som min CanoScan 9000F er bedre end deres rygte. Hvis jeg var kunstner og skulle udstille og evt. printe på en moderne blækskriver, ville jeg nok stille endnu større krav til scanneren, men som det er, synes jeg min flatbed-scanner gør et godt job. "Rigtige" mellemformat film-scannere koster en bondegård (15.000-20.000 kroner eller mere).
Mvh.
Lars

LarsHolte på Flickr

Brugeravatar
Jesper A. H.
Kamera: Sony A7, Sony A77 og Canon G12
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Jesper A. H. » 22 aug 2019 14:27 pm

Plus til Canon 9000F herfra - bruger den til gamle 24x36 negativer, dog i så store mængder at jeg ikke gør det store ud af efterbehandlingen :-)
Jesper A. H.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Det er for nemt at være Negativ !
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Nu osse på flickr : http://www.flickr.com/photos/hollensen/
Og 500px : https://500px.com/jesperarvedlundhollensen

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 22 aug 2019 14:31 pm

En interessant sammenligning (synes jeg):
Scan fra et 35mm negativ (flatbed-scanner) og scan af en forstørrelse af samme negativ fra mørkekammeret:

Negativ-scan:
Billede

Scan af forstørrelse:
Billede

Det er samme negativ, men turen i mørkekammeret har givet et andet udtryk. Hvilket er bedst ...?

En ting man i hvert fald kan udlede: scanning af negativet forstærker kornene i filmen betydeligt.

Camera: Asahi Pentax Spotmatic SP
Lens: Super-Takumar 35mm F2.0
Exposure: 1/30 @ F/4.0
Film: Ilford FP4+ (exp. 2009) hand developed in D-76 1+1
Mvh.
Lars

LarsHolte på Flickr

Michael Knudsen

Indlæg af Michael Knudsen » 22 aug 2019 18:50 pm

Hej Lars.
Mange tak for din besvarelse.
Jeg går lige i tænkeboksen.
Hvis jeg skulle overveje at sende mine negativer til en profesionel kan I så anbefale en? Min forventning vil så naturligvis være, at kvaliteten er helt i top. Hvis vedkommende bruger udstyr til nogle få tusinde kr., så kan jeg jo selv anskaffe udstyret og gøre det selv.

Brugeravatar
Peterpan
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Canon EOS 5D M III

Indlæg af Peterpan » 22 aug 2019 20:45 pm

Hej - og undskyld jeg blander mig i debatten.
Jeg har haft noget af det samme problem, min far efterlod utroligt mange gamle billeder, ikke dias, men positive, og så meget gamle glasplader fra 20'erne.
Alle papir-billederne affotograferede jeg med et 100 mm makro objektiv, kameraet på stativ ved siden af et bord, hvorpå billeder bare lå. Benytte 2 flash og kammeraet koplet på computeren (digital profesionel fra Canon). det fungere perfekt, og giver en opløsning svarende til kameraets sencor.
Til affotografering af glaspladerne, lavede jeg en finer-trækasse med side-belysning, fra begge sider, og hul i toppen, hvor glaspladen lå hen over. Lyset var et par gamle sofa-lamper med lysdæmper.
Alle optagelserne af billederne, som jo med tiden var blevet gyldebrune blev optaget i farve, og efterfølgende i forbindelse med redigering konverteret til sort hvid.
Kostede intet undtagen en masse tid og med et godt resultat.
Her er lige et eksempel fra mit barndomshjem med min mor, lillebror og søster, ca. år 1955.
bo mor helle_1700.jpg
/ Peter Pan

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 22 aug 2019 22:15 pm

Michael Knudsen skrev:
22 aug 2019 18:50 pm
Hej Lars.
Mange tak for din besvarelse.
Jeg går lige i tænkeboksen.
Hvis jeg skulle overveje at sende mine negativer til en profesionel kan I så anbefale en? Min forventning vil så naturligvis være, at kvaliteten er helt i top. Hvis vedkommende bruger udstyr til nogle få tusinde kr., så kan jeg jo selv anskaffe udstyret og gøre det selv.
Scanning tager tid - en masse tid - så vær forberedt på at bruge en hel del timer på scanningen.
Og tid er som bekendt penge, så vær også forberedt på, at det vil koste rigtig meget at få nogle professionelle til at lave scanningen for dig.
Senest rettet af Lars Holte 22 aug 2019 22:22 pm, rettet i alt 1 gang.
Mvh.
Lars

LarsHolte på Flickr

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 22 aug 2019 22:20 pm

Peterpan skrev:
22 aug 2019 20:45 pm
...
Kostede intet undtagen en masse tid og med et godt resultat.
...
Tak for indspillet. Der er mere end én måde at løse det på. Med lidt snilde kan man lave udmærkede løsninger, og resultaterne vil være fuldt på højde med en scanner eller bedre. Fordelen med en scanner og den rigtige software er, at tingene kan gøres relativt hurtigt. Jeg siger "relativt", for scanning tager tid, uanset hvilken løsning man vælger. Også affotografering og efterfølgende billedbehandling tager et pænt stykke tid.
Mvh.
Lars

LarsHolte på Flickr

Brugeravatar
indica
Kamera: Pentax K1000, Hasselblad 500C, Nikon D40
Geografisk sted: Århus

Indlæg af indica » 22 aug 2019 23:13 pm

Jeg har købt mig en Epson Perfection V550 Photo, og må sige at det var et godt køb.
Men det tager tid, især hvis man skal have billederne op i en rigtig god opløsning - hvis jeg bare skal bruge billederne online (Instagram o.lign.) scanner jeg dem i 1200 dpi, på den vis går det noget hurtigere.

Jeg har både scannet mellemformat, 35mm, dias, og nogle af ukendt format jeg har aldrig set en sådan negativstrimmel før, og det blev også noget rod.
Men ellers er jeg meget tilfreds med min scanner.

En del af mine scans har spor af støv - det skyldes at det er helt umuligt at skabe et støvfrit miljø i en et-værelses bolig der inkludere en hund der fælder helt voldsomt ;)
Vedhæftede filer
img060.jpg
Hasselblad 500C, Portra 400
img108.jpg
img033.jpg
Pentax K1000, Fujicolor C200
img029.jpg
Pentax K1000, Fujicolor C200

Besvar