Ny til fotografering - Valg af DSLR

Spørgsmål omkring køb af nyt kamera stilles her; både for ultrakompakt, kompakt og spejlrefleks.
Besvar
Emer77
Rang: Nyankommen

Ny til fotografering - Valg af DSLR

Indlæg af Emer77 » 27 sep 2019 12:15 pm

Hej alle,

Jeg har længe overvejet at begynde på fotografering som hobby. I den forbindelse skal jeg have mig et kamera, og da budgettet er begrænset her i starten, har jeg kigget på entry-level DSLR's. Jeg er særlig positiv over Nikon D3500 som et godt valg til et "begynderkamera".

Hvad siger I til dette? Og har I nogle råd/anbefalinger inden jeg springer ud til fotografering?

Lige en note: Jeg kommer primært til at fotografere natur, landskab og andre motiver udendørs. Og da jeg er bil-interesseret, kommer jeg også til at fotografere disse.

Vh Emil

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kamera: Olympus og Canon
Geografisk sted: Nørrebro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Ny til fotografering - Valg af DSLR

Indlæg af cowgirl » 27 sep 2019 14:29 pm

Har du venner der fotografere, så køb samme mærke som dem. Det gør det nemmere at få hjælp og evt. låne/prøve objektiver osv. Ellers er der ikke den store forskel på entry-level kameraer mærkerne imellem.

Har du overvejet spejlløst, der vinder mere og mere frem? Der er brugtmarkedet på tilbehør endnu ikke så stort, men det kommer
Hilsen Cowgirl
---------------------------
Cowgirl on flickr
Cowgirl on Instagram
---------------------------

nikon
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 27 sep 2019 14:54 pm

Kan måske anbefale at kigge på andet objektiv end det normalt medfølgende ( 18-55mm ) og derved få et lidt bedre optisk resultat.

Kan se at f.eks VefaFoto sælger et D3500 med et 18-140mm for 4499 kr ( kan måske fåes billigere andre steder ).

https://www.lenstip.com/399.11-Lens_rev ... mmary.html

Der er selvfølgelig også andre objektiver - f.eks. med fast blænde 2,8 men de er endnu dyrere.

Under alle omstændigheder vil du opnå mere billedkvalitet ved at bruge 1000 - 2000 kr mere på objektiv frem for på kamerahus.

/preben

Emer77

Indlæg af Emer77 » 27 sep 2019 16:21 pm

cowgirl skrev:
27 sep 2019 14:29 pm
Har du venner der fotografere, så køb samme mærke som dem. Det gør det nemmere at få hjælp og evt. låne/prøve objektiver osv. Ellers er der ikke den store forskel på entry-level kameraer mærkerne imellem.

Har du overvejet spejlløst, der vinder mere og mere frem? Der er brugtmarkedet på tilbehør endnu ikke så stort, men det kommer
Jeg har overvejet det, men synes at synes ikke at størrelsen på en kompakt DSLR er et problem. Og prismæssigt er det vel ca. det samme?

Emer77

Indlæg af Emer77 » 27 sep 2019 16:23 pm

nikon skrev:
27 sep 2019 14:54 pm
Kan måske anbefale at kigge på andet objektiv end det normalt medfølgende ( 18-55mm ) og derved få et lidt bedre optisk resultat.

Kan se at f.eks VefaFoto sælger et D3500 med et 18-140mm for 4499 kr ( kan måske fåes billigere andre steder ).

https://www.lenstip.com/399.11-Lens_rev ... mmary.html

Der er selvfølgelig også andre objektiver - f.eks. med fast blænde 2,8 men de er endnu dyrere.

Under alle omstændigheder vil du opnå mere billedkvalitet ved at bruge 1000 - 2000 kr mere på objektiv frem for på kamerahus.

/preben
Tak for svaret, Preben. Jeg har godt selv haft den tanke, men jeg tror at det for mit vedkommende vil være tilstrækkeligt med den kit-lens som medfølger. Hvis jeg så senere hen skulle få mere blod på tanden kunne jeg så overveje nyt objektiv. Kunne det ikke være en okay løsning?

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 27 sep 2019 18:19 pm

Det er selvfølgelig helt op til dig selv ;-)

Erfaringer viser bare at kit-lenses ofte er forholdsvis middelmådige....og hvis man kan få et bedre objektiv med en større zoom-virkning for 1450 kr mere ???

her er lige et review af 18-55mm .....så kan du selv sammen ligne og det andet er de flere værd.....

https://photographylife.com/reviews/nik ... dx-vr-af-p

Alternativt kan du jo købe med kit-objektiv og så senere investere i et bedre fast objektiv som dækker dit motiv-valg.....f.eks. 24mm 2,8 eller måske 1,8.

/preben

Emer77

Indlæg af Emer77 » 28 sep 2019 09:40 am

nikon skrev:
27 sep 2019 18:19 pm
Det er selvfølgelig helt op til dig selv ;-)

Erfaringer viser bare at kit-lenses ofte er forholdsvis middelmådige....og hvis man kan få et bedre objektiv med en større zoom-virkning for 1450 kr mere ???

her er lige et review af 18-55mm .....så kan du selv sammen ligne og det andet er de flere værd.....

https://photographylife.com/reviews/nik ... dx-vr-af-p

Alternativt kan du jo købe med kit-objektiv og så senere investere i et bedre fast objektiv som dækker dit motiv-valg.....f.eks. 24mm 2,8 eller måske 1,8.

/preben
Ja jeg har godt læst forskellige steder at kit-lenses ofte er i den middelmådige ende. Men omvendt har jeg også bemærket at flere påpeger at dette 18-55mm som medfølger faktisk ikke er helt så ringe, så derfor håber jeg at det er tilstrækkeligt for mig i starten. Ellers må jeg ud og lave noget research på objektiver - det virker som en jungle og kommer meget an på, hvad man fotograferer?

Men i det store hele virker Nikon D3500 som et godt valg, også ift. kapabilitet med dyrere og bedre objektiver?

Brugeravatar
klander
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Sony A99
Geografisk sted: Odder

Indlæg af klander » 28 sep 2019 09:59 am

/preben
[/quote]
Ja jeg har godt læst forskellige steder at kit-lenses ofte er i den middelmådige ende. Men omvendt har jeg også bemærket at flere påpeger at dette 18-55mm som medfølger faktisk ikke er helt så ringe, så derfor håber jeg at det er tilstrækkeligt for mig i starten. Ellers må jeg ud og lave noget research på objektiver - det virker som en jungle og kommer meget an på, hvad man fotograferer?

Men i det store hele virker Nikon D3500 som et godt valg, også ift. kapabilitet med dyrere og bedre objektiver?
[/quote]

Ja ofte er kit objektiverne ikke af den gode klasse "prisen skal jo holdes nede" så folk vil købe, men ja der findes undtagelser eks til mit Gamle Sony A77V fulgte der er et sony 16-50mm f/2.8 som er godt og er vejrforseglet men det koster selv idag 4500-5000 kr.
Ofte kostede kitobjektiverne før i tiden ikke mere end 4-800 kr i løssalg de er blevet lidt bedre i dag, men det kan man undersøge hvis man vil via modelnummere osv som man være lidt opmærksom på, og hvis du skulle "forvilde" dig ud i Zoom objektiver eks 70-300 mm Så KØB aldrig dem med 75-300 mm de er ofte billige OG det er der en god grund til :P
Mvh
Kurt

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 28 sep 2019 13:17 pm

Det er nu heller ikke sådan at man kan sammenligne kit-objektiver med bunden af en mælkeflaske.....selv de helt billige objektiver er blevet bedre.
Som du selv nævner får 18-55'eren da også pæne ord med på vejen....se tidligere link til review.....og hvis man er opmærksom på de svagere sider er man jo godt hjulpet ;-)

Det var også mest at hvis du alligevel tænkte på et objektiv der havde lidt bredere område kunne Nikon 18-140 mm måske være et godt alternativ til kit-objektivet.

I hvert fald vil jeg nok advare lidt mod zoom's med et stort område...eks. 18-300 mm....jeg synes de indgår for mange kompromisser.

Om D3500 er et godt valg er nok op til dig.....men sikkert et godt valg som startkamera...og som du selv skriver kan man jo senere benytte bedre objektiver.

Et review og under "Verdict" kan du se konklusion samt fordele og ulemper.

https://www.ephotozine.com/article/niko ... view-32896

Du kan også vælge og det kunne være bedre at kaste lidt flere penge i og købe et D5600 ?

https://cameradecision.com/compare/Niko ... ikon-D5600

Ikke den helt store forskel.....men lidt småting som måske kan betyde noget for dit valg af interesseområder / motiver ?

/preben

Emer77

Indlæg af Emer77 » 29 sep 2019 17:47 pm

Tak for al hjælpen. Jeg har idag købt et Nikon D3500 med en standard kit-lens som jeg starter med. Så må tiden vise hvad det bliver til mht. nyt objektiv :-)

Brugeravatar
klander
Kamera: Sony A99
Geografisk sted: Odder

Indlæg af klander » 30 sep 2019 10:15 am

Emer77 skrev:
29 sep 2019 17:47 pm
Tak for al hjælpen. Jeg har idag købt et Nikon D3500 med en standard kit-lens som jeg starter med. Så må tiden vise hvad det bliver til mht. nyt objektiv :-)
Tillykke med det du bliver helt sikkert glad for det
Mvh
Kurt

Besvar