Hvorfor står det ikke skarpt?

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Besvar
Brugeravatar
Roadhouse
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Sony a7 mk. 3
Geografisk sted: Bjæverskov
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Hvorfor står det ikke skarpt?

Indlæg af Roadhouse » 28 sep 2019 23:03 pm

Jeg er godt nok udfordret med alle de muligheder jeg kan vælge mellem på mit Sony a7mk3 - og det viser dette billede ganske godt!

Jeg ser en stor svamp i skovbunden som jeg gerne vil have et billede af - ikke oppefra, men fra siden. Jeg vil jo også gerne have at hele svampen fremstår knivskarpt - hvilket bare ikke er muligt ... for mig! Jeg tog 20 billeder fra forskellige vinkler, og alle er uskarpe. Jeg er klar over, at fokuserer jeg på forsiden af svampen, så bør den stå skarp og så med sløring længere bagud. Jeg sætter kameraet til dette:

AF-S (Single-shot AF):
The camera locks the focus once focusing is complete. Use this when the subject is motionless.

Og her har jeg så kombineret det med disse tre muligheder:

Focus area
• Wide: Wide focus area uses all focus points on the sensor. Ideal for action scenes where there is a lot of movement going on in your frame.
• Zone: Zone allows you to select one of 9 predefined areas where autofocus will be active. These zones each cover about 25% of the screen, with a slight overlap. You can quickly change the area by pressing the multi-controller button and navigating to any of the other areas.
• Center: Focusses on whatever is centered in your images. A fail-proof way of getting the camera to focus on what you want. If you have any problems using the autofocus and are in a situation where you don’t want to miss any shots, revert to Center and just make sure you have your subject centered.

Men ingen af dem giver 'en skarp svamp'!

Jeg har læst og læst, men det nytter ikke - jeg synes simpelthen ikke jeg kan omsætte det til noget brugbart inde i hovedet. Og det kan I jo ikke gøre det store ved, men måske I ud fra ovenstående kan komme med et bud på hvad jeg bør vælge - med den famøse svamp som eksempel.

Objektivet er et Zeiss Batis 2/25 - så det burde ikke være her det halter!

På forhånd tak derude :-)

Hilsen fra

Frank

DSC00765-2.jpg
"Mænd i Danmark er ikke tøffelhelte, de lever bare i et frit land hvor de kan gøre præcis som konen siger ..." - Konfutse, 479 f.Kr.

Brugeravatar
youngman
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon D850/810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Re: Hvorfor står det ikke skarpt?

Indlæg af youngman » 29 sep 2019 01:45 am

hvad er din afstand til svampen? og hvad er exif/blænde og lukkertid?
Ha en god dag - Erik Christensen

http://www.flickr.com/photos/24219476@N08/

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 29 sep 2019 11:21 am

Umiddelbart ser det for mig ud, som om Du har for lidt lys, og derfor bruger for stor blændåbning. Det giver meget lille bybdeskarphed. Og hvis AF så lægger skarpheden et forkert sted, er der ikke noget at gøre.

EXIF data ??

Jeg kan anbefale manuel fokus, stativ og preview ved nedblænding, så Du kan vurdere resultatet, inden du trykker på udløseren...
Bo //

Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kamera: Sony A6300
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Jens G » 29 sep 2019 14:22 pm

Kan se at exif er: 25mm, f/2, 1/1000, ISO 500.

Blænde 2 giver en ganske lille dybdeskarphed, så hvis du vil have den større, må du have mindre blændeåbning, f.eks. f/11 - f/16.
Det er 5-6 stop mindre lys, så for at kompensere for det, må du hente 5-6 stop på lukkertiden. 1/25 sekund vil være 5 stop, og det burde du godt kunne holde stille. Du vil sikkert også kunne holde 1/10 sekund.

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 29 sep 2019 15:03 pm

Det ser ud til at noget af mosset er skarpt....og græsstrået godt midten på tværs ser også skarpt ud ;-)

Så jeg vil give de andre ret i at du har benyttet for lav blænde ( bl.2 ? )

Kunne nu være rart med exif data for afstand, blænde og lukkerhastighed.....

Under alle omstændigheder er det måske ikke muligt at få hele svampen skarp selv om du går op på bl. 11.....og det vil kræve stativ da du så skal benytte en længere lukkerhastighed som det også er nævnt.

Men svampen står stille....så måske stitche et par eller tre optagelser ?

/preben

Brugeravatar
Aspirant
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon EOS 6D

Indlæg af Aspirant » 29 sep 2019 16:00 pm

Det er hammersvært at få meget små objekter til at stå helt skarpt over hele feltet. Det er derfor, at focus-stacking overhovedet er noget, man bruger.
Jeg savner Tapatalk
Ceterum censeo filum antiquum esse clausum

Brugeravatar
Roadhouse
Kamera: Sony a7 mk. 3
Geografisk sted: Bjæverskov
Kontakt:

Indlæg af Roadhouse » 29 sep 2019 19:45 pm

Hej alle sammen 👍

Jeg er lige kommet hjem fra job, og lover at svare i morgen - jeg kan allerede se ud fra det jeg nåede at læse, hvad jeg gør galt.

Ha' en god aften 👍

Hilsen Frank
"Mænd i Danmark er ikke tøffelhelte, de lever bare i et frit land hvor de kan gøre præcis som konen siger ..." - Konfutse, 479 f.Kr.

Brugeravatar
Henrik9
Challenger
Kamera: Nikon D700

Indlæg af Henrik9 » 03 okt 2019 09:30 am

???

Brugeravatar
Henrik9
Challenger
Kamera: Nikon D700