Flash - brugen af denne

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Boa
Rang: BURST MODE
Kamera: Nikon D7500

Re: Flash - brugen af denne

Indlæg af Boa » 14 okt 2019 00:16 am

Ja, det er jo interessant, phw. Det kan faktisk forklare, hvorfor nogle optagelser i mine tests fik mindre lys ved en hurtig lukkertid. Samtidig har jeg ladet flashen peget op mod loftet, hvilket vel gør rækkevidden endnu mindre. Det gør mig faktisk en smule bekymret for, om jeg har købt en for lille flash, men jeg tror nu alligevel, den dækker mit behov.

Så er der håb om, at min forståelse af flashens funktion ikke er helt forkert, men at mine tests blot har været forkerte og skabt min forvirring.

Opsamling: Under “normale” omstændigheder vil flashen altid sørge for den “rette” eller måske snarere den samme belysning til forskellige optagelser. Med lukkertid og blænde kan jeg regulere mængden af naturligt lys, og dermed hvor dominerende flashen skal være, og hvor mørk eller lys baggrunden skal være.

Styrken af flashen reguleres med flashkompensation. Er det det korte af det lange?

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af phw » 14 okt 2019 13:49 pm

Det næste man skal passe på med er, at lukketiden ikke bliver længer end Flash-Sync på kameraet (i reglen omkring 1/150 - 1/200 sek). Hvis ens lukkertid bliver hurtigerer så skal man bruge High Speed Sync. Men her vil der istedet for et flash lys, blive udsendt en række lys. Dermed nedsættes rækkeviden yderligerer.

Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kamera: Sony A6300
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Jens G » 14 okt 2019 15:21 pm

Jo tættere flashen er på motivet, jo mindre indflydelse har den på baggrunden.

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 14 okt 2019 16:42 pm

Husk...når du vender flashen mod loftet skal lyset vandre fra flash til loft og videre til motiv.....og det kan nemt resultere i 4 meter eller mere.
Det kan derfor være denne afstand er for lang i forhold til den valgte blænde og ISO med din flash.
Derudover mindskes lyset da en reflektion fra et loft er mindre end direkte lys.

Det kan være derfor at eksponeringen ikke er tilstrækkelig når du bruger en hurtigere lukkerhastighed. flashen giver den samme lysmængde - men altså ikke
nok - og ved en hurtigere lukkerhastighed vil dit ambient light så ikke længere være nok til at resultere i en korrekt eksponering.

Hvilken flash bruger du ?

/preben

Boa

Indlæg af Boa » 14 okt 2019 20:04 pm

Jeg bruger Nikon D7500 og Godox TT350N. Phw’s kommentar lidt tilbage vedrørende ledetal for min Godox (35) er nok forklaringen på, at jeg ikke får tilstrækkeligt lys, når jeg bruger en hurtigere lukkerhastighed, sådan som du siger, nikon. Det glæder mig, at der er en forklaring, og det fortæller, at min viden har været helt utilstrækkelig til at lave ordentlige test - men jeg har jo lært en del, som jeg ikke umiddelbart har forstået, når jeg har læst om det. Den bedste læring er at forbinde teorien med erfaringen :)

Boa

Indlæg af Boa » 14 okt 2019 20:08 pm

Tak for de sidste nyttige informationer, Jens G og phw.

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 14 okt 2019 20:48 pm

Du kan jo forsøge at sætte fast ISO til 200 eller 400. Hver forsobling af ISO giver 1,4 gange ledetal på flashen.....så ved f.eks. ISO 400 har du pludselig en flash med ledetal 66...svarende til 2 blænde.

Mht. til din test:

Prøv at tage et billede en aften udendørs af en bil,en barnevogn eller en gadedør på 2 meters afstand.

Det vil med din flash give en blænde på 16 ved ISO 100 og flash på manuel full power.

Tag først et billedet med disse indstillinger og en lukkerhastighed på 1/30 sek.

Tag derefter et billede af samme motiv, samme afstand og samme kameraindstillinger BORTSET fra du nu sætter lukkerhastigheden til 1/200 sek.

Min påstand vil så være at begge billeder er ens belyst.

/preben

Boa

Indlæg af Boa » 14 okt 2019 23:38 pm

Det er nu prøvet, nikon, og de to optagelser er ganske rigtigt ens belyst.

I første optagelse er kameraet indstillet til 1/30 og f/16 og i anden optagelse 1/200 og f/16. Flashen glimter vel i omkring 1/200 sek., og da der ikke er noget naturligt lys tager kameraet åbenbart samme mængde lys ind, så de to optagelser er ens belyst.

Jeg prøvede det samme med TTL og fik samme resultat.

HAVDE der været naturligt lys, så ville de to optagelser også være ens belyst med TTL. Ved 1/30 og f/16 vil kameraet imidlertid modtage mere naturligt lys end ved 1/200 og f/16. Når de to optagelser alligevel bliver ens belyst, må det vel betyde, at flashen afgiver mere lys ved 1/200, hvor der er lidt naturligt lys end ved 1/30, hvor der er mere naturligt lys. Det må igen betyde, at både lukkertid og blænde har betydning for, hvor meget lys flashen leverer.

Er det ikke sådan, at flashen sender et lille prøveglimt, så kameraet kan afgøre, hvor meget lys det modtager ved den givne indstilling af lukkertid og blænde. Og her registreres både det naturlige lys og flashens lys. Ud fra denne registrering ved flashen, hvor meget lys den skal afgive for at få en “passende” belysning af optagelsen.

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 15 okt 2019 13:48 pm

Fint min påstand holdt vand ;-)

Afsnit 3:
- Flashglimtets varighed er ca. 1/350 sek ved fuld udlysning og helt op til 1/20000 sek ved lavest mulig power via TTl eller 1/64 udladning.
- også optagelser ved naturligt lys vil være ens i nævnte situationer..såfremt flashen ikke "løber tør for kræfter". Så vil det billede der taget ved 1/200 sek blive mindre belyst.

Afsnit 4:
Jo der udsendses en lille pre-flash men det måler kun flashglimtet...den kan ikke tager højde for det naturlige lys.

/preben

Boa

Indlæg af Boa » 15 okt 2019 16:50 pm

Mange tak Preben. Jeg bliver klogere :)

Jeg må dog lige være sikker på, at jeg forstår dette rigtigt. Flashen kan lyse fra 1/350 sek. og kontinuerligt opad til 1/20000 sek. Det er altså varigheden af glimtet, der bestemmer, hvor meget lys flashen levere. Det er ikke selve lysstyrken, der kan variere.

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 15 okt 2019 17:14 pm

Boa skrev:
15 okt 2019 16:50 pm
Mange tak Preben. Jeg bliver klogere :)

Jeg må dog lige være sikker på, at jeg forstår dette rigtigt. Flashen kan lyse fra 1/350 sek. og kontinuerligt opad til 1/20000 sek. Det er altså varigheden af glimtet, der bestemmer, hvor meget lys flashen levere. Det er ikke selve lysstyrken, der kan variere.
Korrekt

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 15 okt 2019 19:32 pm

Yeps...korrekt.

Det er flashglimtet og ikke lukkerhastigheden vi taler om.
Hvis en flash i en given situation f.eks. fyrer af med et glimt på 1/1000 sek, vil billedet bileve belyst korrekt selv om kameraet står på en lukkerhastighed på 1/60 sek.

Lysstyrken kan variere via TTL....eller via manuel flash med f.eks. 1/4, 1/8 eller 1/16 udladning.

/preben

Boa

Indlæg af Boa » 15 okt 2019 20:15 pm

Jeg er med på, at en optagelse vil blive ens belyst, uanset om kameraet er indstillet til 1/15 eller 1/200. I første tilfælde med lang lukkertid vil det naturlige lys fylde mere end i sidste optagelse med kort lukkertid. Det må betyde, at når det naturlige lys fylder meget, fylder flashen tilsvarende lidt - og omvendt. Hvordan finder flashen ud af, at ved 1/200 skal den fylde mere end ved 1/15?

Brugeravatar
Søren N
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 16 okt 2019 09:30 am

Det skal den ikke. Lukkertiden har i dette tilfælde ingen indflydelse på flasheksponeringen. Kun ved HSS betyder det noget. Ellers er det TTL målingerne af ilot flashen gennem objektivet der afgør udladningsstyrken.
Flashfotografering er i realiteten to eksponeringer som det vist egentligt allerede er nævnt. Det forhåndenværende lys du kontrollerer med blænde og lukkertid og flash eksponeringen bestemt af flashens udladning og blænden. Del disse eksponeringer op og bestem bidraget fra det forhånden værende lys først. Lås denne indstilling, tænd for flashen og reguler styrken til denne eksponeringg er som ønsket.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Boa

Indlæg af Boa » 16 okt 2019 11:53 am

Det lyder til at være en god fremgangsmåde på brug af flashen, du anviser, Søren :).

Besvar